آیا زمستان بیت کوین در سال 2023 ادامه خواهد داشت؟

خانهاخبارآیا زمستان بیت...

آنچه می‌خوانید...

در سال 2022، قیمت بیت کوین، اتریوم و بسیاری از ارزهای دیجیتال، بدترین روند نزولی خود را تجربه کردند تا شاهد سهمگین‌ترین زمستان بیت کوین و بازار کریپتو بوده باشیم. به نقل از کریپتوپوتیتو، باید توجه داشت که صنعت ارزهای دیجیتال میل دارد که روند نزولی خود را با حرکت صعودی گسترده جبران کند و برای این منظور باید منتظر پایان روند نزولی ماند.

گفتنی است که از ماینرهای بیت کوین گرفته تا توسعه‌دهندگان لایه 2 مانند شبکه لایتنینگ و تریدرهای روزانه و سرمایه‌گذاران مگی دچار شک و تردید نسبت به بازار شده‌اند. ترس و طمع در بازار بالا است و قیمت ارزهای دیجیتال همچنان با ریزش همراه می‌شود. باید دید که چه زمانی این روند پایان خواهند یافت؟

- Advertisement -

زمستان بیت کوین در 2022 کمی گیج کننده بود

اصلاح پر شدت بازار پس از ثبت اوج 69000 دلاری در نوامبر 2021 منطقی و قابل درک بود و بسیاری نیز انتظار آن را داشتند. زمانی که در ماه مه بیت کوین بهه 30000 دلار رسید، بسیاری دچار اضطراب و استرس شدند. علیرغم این موضوع، وضعیت قیمت همچنان خوب به نظر می‌رسید چرا که قیمت در فاصله ژانویه 2018 تا 2021 در محدوده 10000 دلاری معامله می‌شد.

پس از آن و با ریزش قیمت و ورود به زمستان ارزهای دیجیتال اوضاع کمی برای سرمایه‌گذاران نگران کننده‌تر شد. در پی این حرکت و در تنها یک هفته قیمت از 30000 دلار به 20000 دلار سقوط کرد. در سه ماه آخر سال وضعیت کمی ثبات پیدا کرد اما دیگر شکی وجود نداشت که داخل زمستان ارزهای دیجیتال قرار داریم. در همین حیین نکته مثبت، حفظ حمایت 20000 دلاری از اوایل ماه ژوئن تا آغاز نوامبر بود.

ترس و اضطراب اوضاع را از بد به بدتر تغییر داد

سطح 20000 دلاری برای بیت کوین از اهمیت بالایی برخوردار بود. پس از سقوط چشمگیر قیمت در نمودار یک ساعته، به نظر می‌رسید که چهار ماه و نیم حرکت قیمتی ثابت در مجاورت آن عدد، مانند وعده خوب کاهش قیمت قبل از افزایش روند بعدی است. سوال اکنون این است که روند بیت کوین در سه ماه ابتدایی سال 2023 چگونه خواهد بود، روند نزولی بیت کوین ادامه خواهد یافت یا روند صعودی آغاز می‌شود؟

از جمله موارد مهم و تاثیرگذار بر قیمت می‌توان به زیان‌های گسترده به سرمایه‌گذاری‌های دیجیتالی جنون‌آمیز مالی و قانونی، رقابت شدید زنجیره‌های قراردادهای هوشمند، مسئله ارتباط بیت کوین با سهام فناوری آمریکا، ابهام شدید قانون‌گذاری و توقف سرمایه‌گذاران نهادی محتاط اما بسیار علاقه‌مند اشاره کرد.

در ادامه به صورت خلاصه به بررسی 8 نکته و فاکتور تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین در سال 2023 خواهیم پرداخت. این فاکتورها شامل 4 فاکتور نزولی و صعودی خواهند شد که می‌توانند زمستان بیت کوین را ادامه دار کنند یا آن را به اتمام برسانند.

سقوط لونا، FTX و دیگر شرکت‌ها در 2022

«تا زمانی که دریا طوفانی و نوسانی است مشخص نیست که چه بلایی بر سر شناگران آمده است»، این ضرب المثل وارن بافت، سرمایه‌گذار معروف است که از آن برای توصیف تاثیرات اصلاحات بازارهای مالی بزرگ بر فعالان کوچک و ضعیف‌تر استفاده می‌کند. آنها به طور کلی از بازی خارج می‌شوند زیرا رکود به یک فشار نقدی برای مشاغل اساسی که توسط بازار ارزیابی می‌شوند تبدیل می‌شود.

فاز اول روند نزولی بیت کوین در سال 2022 برای ناظران بازار به عنوان یک مورد واضح از یک اصلاح ضروری و اجتناب ناپذیر قیمت به سطح پایین پس از اوج گرفتن در نوامبر 2021 ظاهر شد. اما اثر ثانویه اصلاح قیمت این بود که ببینیم چه کسی تنها مشغول فخرفروشی به سرمایه گذاران است و چه کسی واقعاً دارای ذخایر نقدی برای مقابله با سقوط بیت کوین است. زمانی که بازار نزولی خود را نشان داد، شرکت‌های زیادی ورشکسته شدند و این اتفاق به ادامه روند نزولی بازار کمک کرد.

اکنون سرمایه‌گذاران به‌طور قابل‌توجهی محتاط هستند که صنعت و صرافی‌های برنده را انتخاب کنند. اتفاقات امسال در بازار نزولی مبنی بر ورشکستگی و اعتماد صفر به استارت‌آپ‌های رمزارزی میلیارد دلاری مانند لونا، FTX و چندین صندوق سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال حتی به سرمایه‌گذاران برجسته این حوزه مانند Winklevoss Twins و کوین اولیری ضربه زدند و هزینه‌های گزافی را برای آنها به همراه داشتند.

ابهام در قانون‌گذاری می‌تواند سقوط بیت کوین را به همراه داشته باشد

ابهام در قانون‌گذاری در مورد ارزهای دیجیتال در ایالات متحده و در سراسر جهان که بازیگران اصلی ارزهای دیجیتال در آن فعالیت می‌کنند، با بلاتکلیف نگه داشتن سرمایه گذاران بزرگ به چشم انداز رشد صنعت آسیب می‌زند. آنها منتظرند تا قبل از ورود به این حوزه پرنوسان متوجه شوند که دولت‌ها چه قوانینی را برای کریپتو در نظر گرفته‌اند.

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال حتی بدون تصمیم ناگهانی قانون‌گذاران مبنی بر ایجاد یک قانون مهم و تاثیرگذار نیز ریسک و خطرات زیادی دارد. در همین حین یکی از سوالات اصلی و مورد انتظار برای سرمایه‌گذاران آن است که دولت آمریکا در نهایت ارزهای دیجیتال را به عنوان چه طبقه‌ای از دارایی‌ها معرفی می‌کند، کاودیتی، اوراق بهادار یا یک طبقه بندی کاملا جدا و جدید.

رقابت بسیار شدید برای بیت کوین

در حالی که سقوط مداوم و به ظاهر بی‌پایان قیمت ارزهای دیجیتال در سال جاری سرمایه گذاران را شوکه کرده است، توسعه‌دهندگان صنعت کریپتو در زمستان بیت کوین، بازار را ترک کرده‌اند تا در عوض محصولات این بخش را بهبود بخشند و آنها را برای پذیرش و مقیاس‌پذیری بیشتر آماده کنند. رقابت جایگزین‌های بیت کوین مانند اتریوم و دیگر آلت‌ کوین‌ها می‌تواند مانع از رالی صعودی قدرتمند بیت کوین شود.

در همین رابطه، ویتالیک بوترین در پاسخ به یک سرمایه‌گذار سرخورده گفت که پیشنهادش دوری از بازار و چرخه تریدینگ و در عوض نزدیک شدن به اکوسیستم برنامه و فناوری این حوزه در وضعیت فعلی است. وی اشاره داشت که از نظرش بهتر است سرمای‌گذاران درباره ZK-SNARK یاد بگیرند در جلسات و نشست‌های توسعه‌دهندگان و … شرکت کنند.

در روند نزولی بازار کریپتو، این کاری است که بوترین و تیم اتریوم در حال انجام آن هستند، نه آنکه به انتقاد از بازار نزولی بپردازند و تا زمان رشد دوباره بازار سر خود را مانند کبک در برف فرو کنند. گفتنی است که انتقال شبکه اتریوم از گواه کار به گواه سپرده باعث افزایش مقیاس‌پذیری و پذیرش بیشتر بلاکچین در بازار صعودی بعدی خواهد شد.

همبستگی بیت کوین و بازار سهام

وضعیت اقتصاد کلان برای تمامی بازارهای مالی در آستانه ورود به سال 2023 بد است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در این باره توضیح داد که وضعیت اقتصادی دشوار است، هزینه انرژی در اروپا بالا است، بازار مسکن در چین مشکل دارد و نرخ بهره در آمریکا نیز وضعیت مناسبی ندارد.

در همین حین، نوریل روبینی، تحلیلگر همیشه نزولی بازارهای مالی نیز پیش بینی کرده است که رکود ادامه دار آمریکا منجر به کاهش هرچه بیشتر قیمت شرکت‌های بازار سهام خواهد شد. علیرغم ریزش 15 درصدی شاخص S&P 500 تا بدین جای کار، روبینی معتقد است که 25% دیگر روند نزولی ادامه خواهد یافت.

از آنجایی که قیمت بیت کوین با بازار سهام همبستگی زیادی دارد، اگر در سال آینده بازار سهام سقوط بیشتری را تجربه کند، می‌توان انتظار داشت که وضعیت بیت کوین نیز سخت‌تر شود.

مطلب مفید: روش‌های یافتن شغل در متاورس و وب ۳.۰

همبستگی بیت کوین و بازار سهام در جهت رشد بازار

باید اشاره داشت که بسته به نظر و دیدگاه شما از عملکرد بازار سهام در سال 2023، همبستگی میان این دو می‌تواند صعودی نیز در نظر گرفته شود. اگر بازار سهام در نیمه اول سال نزولی باشند احتمالا شرایط مشابهی را برای قیمت بیت کوین نیز شاهد خواهیم بود. در همین حین اگر در سال 2023، شاخص نزدک با رشد همراه شود، می‌تواند قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار را نیز با خود همراه کند.

در دیدگاه کوتاه مدت، بسیار بعید است که شاهد روند صعودی بازار سهام در اواخر سال جاری باشیم. با این حال با توجه به ریزش قابل توجه در سال 2022، می‌توان انتظار رالی صعودی را در سال آینده داشت. حداقل یکی از تحلیلگران ارشد وال استریت می‌گوید که یکی از بزرگ ترین بادهای مخالف احتمالی پیش روی سهام در سال 2023 که تجدید نظر نزولی در برآوردهای سود باشد بسیار اغراق آمیز است. دلیل آن است که تغییرات در سود سال به سال، یک همبستگی آماری با تغییرات قیمت سهام تقریبا صفر دارد.

علاوه بر آن، گزارش ی اخیر از CNBC نیز درباره رالی احتمالی بازار سهام در سال آینده بسیار خوشبین است و آن را به احساسات سرمایه‌گذاران خرد نسبت داده است. از نظر این گزارش، کف قیمتی در سال آینده اییجاد خواهد شد و پس از آن شاهد روند صعودی خواهیم بود.

اشباع فروش شدید در بزرگ‌ترین ارز بازار

احتمالا یکی از مهم‌ترین اندیکاتورهایی که نشانه صعودی برای قیمت بیت کوین در سال آینده دارد، وضعت اشباع فروش این ارز باشد. بیت کوین به حدی در ناحیه اشباع فروش قرار دارد که خط روند نمودار Bitcoin Rainbow Chart به وضوح خواستار افزایش تقاضا برای این ارز است. گفتنی است که این نمودار ابزاری استاتیک در معاملات بیت کوین است که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند ارزش واقعی بیت کوین را بر اساس روندهای تاریخی مشخص کنند.

بنیاد قدرتمند

در حالی که قیمت این ارز روندی نزولی را در پیش گرفته، داده‌های بنیادی برای این ارز و شبکه‌اش بویی از زمستان فعلی نبرده و همچنان قدرتمند به کار خود ادامه می‌دند. علیرغم کاهش هش ریت در ماه گذشته، وضعیت اقتصادی کلی شبکه بیت کوین یکی از بهترین نسبت‌های هش ریت به قیمت را در این ارز نشان می‌دهد.

با وجود ریزش قیمت و چندین بار ورود به فاز تسلیم، ماینرها با سرمایه‌گذاری سنگین در حال انجام فعالیت‌های خود هستند. باید اشاره داشت که در زمستان بیت کوین، نزدیک به نیمی از کوین‌های هولد شده در سود تحقق یافته هستند.

ورود سرمایه‌گذاران سازمانی

با اتمام سال 2022، بیشتر سرمایه‌گذاری‌های سازمانی در ارزهای دیجیتال هنوز به پایان نرسیده است. صندوق‌های تامینی بزرگی که برای بازنشستگی بازنشستگان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر سرمایه‌گذاری می‌کنند، هنوز منتظر فرصت‌هایی هستند که رشد قیمت و نوسانات بیت کوین برای آنها ایجاد خواهد کرد.

اکثر آنها منتظر چراغ سبز قانون‌گذاران هستند. در همین حین و همزمان با منتظر ماندن در حال یادگیری درباره بلاکچین هستند و به همین منظور برای پیشروی‌های آینده خود در این حوزه به استخدام کارشناسان پرداخته‌اند.  زمان ورود آنها و اختصاص 1% از منابعشان به این صنعت، بازار جان تازه‌ای خواهد گرفت و به سمت سطوح بالاتری حرکت خواهد کرد که تاکنون و با سرمایه‌گذاران خرد شاهد آن نبوده است.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان