آموزش استفاده از الگوی شمعی در ارز دیجیتال

خانهآموزش هاآموزش استفاده از...

آنچه می‌خوانید...

امروزه الگوی شمعی پرکاربردترین الگویی است که در نمودارهای قیمت در بازار ارز دیجیتال استفاده می‌شود. الگوی شمعی در دهه 1700 توسط یک تاجر برنج ژاپنی به نام مونهیسا هوما (Munehisa Homma) ابداع شد. او از الگوی شمعی یا کندل استیک برای نمایش قیمت در یک بازه زمانی خاص استفاده می‌کرد. امروزه کاربرد الگوی شمعی در ارز دیجیتال بسیار مهم است و یادگیری آن یکی از ضرورت‌های فعالیت در بازار ارز دیجیتال به شمار می‌آید.

آیا می‌دانید این الگوی مفید چگونه کار می‌کند؟ اگر نه، برای رمزگشایی نمودارهای شمعی با ما در این مقاله فکت کوینز همراه باشید.

- Advertisement -
چطور از الگوی شمعی در بازار ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

الگوی شمعی در ارز دیجیتال چیست؟

الگوی شمعی یا کندل استیک (Candlestick) ترکیبی از چند نمودار است که معامله‌گران برای پیش‌بینی حرکات قیمت یک دارایی در تمامی بازارها از آن استفاده می‌کنند. به‌ عبارت‌ دیگر، نمودار کندل استیک یک ابزار تکنیکال است که تصویری کامل از نحوه حرکت قیمت در یک دوره معین را به معامله‌گران ارائه می‌دهد.

کندل استیک یک ابزار بسیار مهم در شناخت قیمت است که اطلاعات دقیقی را در مورد روند قیمت در یک بازه زمانی خاص نشان می‌دهد. با این‌ حال، زمانی که کنار نمودار میله‌ای قرار می‌گیرد با آن اشتباه گرفته می‌شود. در اینجا نمونه‌ای از نمودار میله‌ای و نمودار شمعی آورده شده است.

بیشتر بخوانید: مهمترین الگوهای کندل استیک که هر تریدری باید بشناسد

مقایسه نمودار میله‌ای و الگوی شمعی

نمودار میله‌ای و نمودار شمعی ممکن است شبیه به هم باشند، اما درواقع با یکدیگر تفاوت دارند. در نمودار شمعی، رابطه بین صعود و نزول قیمت‌ها با تغییر رنگ نمایش داده می‌شود. در مقابل، میله‌ها دارای یک خط عمودی واحد و دو خط افقی در دو طرف آن هستند.

هنگامی‌که یک الگوی کندل استیک مناسب در نمودار قیمت شکل می‌گیرد، معامله‌گران ارز دیجیتال می‌توانند تداوم یا برگشت قیمت را با آن پیش‌بینی کنند. بنابراین، استفاده از الگوی شمعی در ارز دیجیتال (یک کندل واحد یا گروهی از کندل‌ها) برای تعریف روند قیمت آتی یک رمز ارز بسیار ضروری است.

آناتومی الگوی شمعی در ارز دیجیتال

در ابتدا بیایید نگاهی به نمای بصری یک نمودار کندل استیک بیندازیم.

کندل استیک‌های صعودی و نزولی

در اینجا شاهد یک کندل صعودی و نزولی هستیم که در آن قیمت در یک جهت باز و در جهت مخالف بسته می‌شود. بدنه اصلی شمع، قسمت وسیع‌تری از کندل است که قیمت باز (گشایش) و بسته شدن (پایانی) را نشان می‌دهد.

در یک کندل صعودی، قیمت گشایش (باز شدن) باید کمتر از قیمت پایانی (بسته شده) باشد. این امر نشان می‌دهد که قیمت در این بازه زمانی افزایش یافته است. از سوی دیگر، قیمت گشایش (Open) در یک کندل نزولی باید بالاتر از قیمت پایانی (Close) باشد. این امر نشان می‌دهد که قیمت دارایی در آن دوره زمانی کاهش یافته است.

اندازه بدنه شمع نشان‌دهنده فشار بازار است. طویل بودن بدنه شمع نیز نشان‌دهنده یک حرکت قوی است، در حالی‌ که کوتاه بودن آن نشان‌دهنده یک حرکت جزئی در قیمت‌ خواهد بود. به‌طور معمول، رنگ سبز نشان‌دهنده یک کندل صعودی و رنگ قرمز نشان‌دهنده کندل نزولی است. با این‌ حال، شما می‌توانید رنگ را در هر زمان با توجه به انتخاب و الگوی معاملاتی خود تغییر دهید.

فتیله یا سایه نیز قسمت باریک شمع است که به قسمت بالا و پایین بدنه شمع متصل شده است. فتیله بالای بدنه شمع نشان‌دهنده بالاترین سطح قیمت در طول یک بازه زمانی می‌باشد. فتیله زیر بدنه کندل نیز پایین‌ترین سطح قیمت را در همان بازه زمانی خاص نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: استراتژی معامله لاک‌پشتی (Turtle Trading) چیست؟

OHCL چیست؟

OHCL مخفف چهار کلمه Open ،High ،Close و Low به معنی قیمت‌ گشایش، سقف قیمت، قیمت پایانی و کف قیمت است. قیمت‌ گشایش یا قیمت باز به سطحی اشاره دارد که کندل قبلی بسته و کندل فعلی ظاهر می‌شود. سپس قیمت به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند. درنهایت، قیمت پایانی زمانی ثبت می‌شود که الگو بسته می‌شود. قیمت آتی یک دارایی به نحوه ظاهر شدن این سطوح (OHCL) بستگی دارد.

گیج‌کننده به نظر می‌رسد؟ پس بیایید به یک مثال توجه کنیم. فرض کنید قیمت بیت کوین در یک روز خاص از سطح حیاتی 50 هزار دلار عبور کند. با این‌ حال، قیمت پایین‌ می‌آید و با تشکیل یک کندل دوجی (Doji) یا کندل پین بار (Pinbar)، قیمت روزانه را زیر سطح 50 هزار دلار می‌بندد.

در واقع خریداران سعی کردند قیمت را به بالای سطح 50 هزار دلار برسانند اما شکست خوردند. بنابراین، کنترل قیمت در دست فروشندگان قرار گرفت. این امر نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین نتوانست بالاتر از سطح 50 هزار دلار ثابت بماند و اکنون زمان خوبی برای فروش آن خواهد بود.

چه زمانی الگوی شمعی ظاهر می‌شود؟

الگوی شمعی ترکیبی از چند شمعدان است که اقدامات خریداران و فروشندگان دارایی را در یک بازه زمانی خاص نشان می‌دهد. با این‌ حال، حرکت قیمت در بازار مالی به عرضه و تقاضا و احساسات معامله‌گران بستگی دارد. بنابراین به محض اینکه قیمت به سطح مقاومت یا حمایت برسد، الگوهای کندل استیک شروع به ظاهر شدن خواهند کرد.

به‌ عنوان‌ مثال، سطح روانی بالای 60 هزار دلار به یک سطح مقاومت قوی تبدیل شده است که خریداران و فروشندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. برای یادگیری نحوه خواندن نمودار کندل استیک به نمودار زیر توجه کنید.

بیشتر بخوانید: استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)؛ بهترین روش سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در سال۲۰۲۳

نمودار کندل بیت کوین

در اینجا شاهد یک الگوی شمعی در ارز دیجیتال بیت کوین هستید که نزدیک به قیمت مهم 60 هزار دلار ایجاد می‌شود و سپس وارد عقب‌نشینی می‌شود و با یک فشار نزولی ناگهانی سقوط می‌کند.

حال یافتن چنین الگوی کندل استیک مناسبی در سطح حمایت یا مقاومت بحرانی به چه معناست؟ در چنین حالتی شما باید فعالیت خریداران و فروشندگان را از نزدیک دنبال کنید و پس از تعیین جهت حرکت دارایی وارد معامله (خرید یا فروش) شوید. بنابراین بهترین راه‌حل این است که منتظر یک الگوی کندلی مناسب در سطوح حمایت یا مقاومت باشید و پس از رد شدن آن به معامله بپردازید.

درک روندهای الگوی شمعی

روندهای قیمت معمولا با بالا و پایین شدن ارزش یک دارایی در نمودار کندل استیک نشان داده می‌شوند. بنابراین سقف‌ها و کف‌ها به‌عنوان چندین روند کوچک برای تشکیل روند بزرگ‌تر عمل می‌کنند. به‌طور کلی، روندهای الگوی شمعی از سه حالت زیر خارج نخواهد بود.

  • روند صعودی: زمانی مشاهده می‌شود که کف‌های جدید بالاتر از کف‌های قبلی و سقف‌های جدید بالاتر از سقف‌های قبلی شکل گیرد. معامله‌گران در طول یک روند صعودی به ترید خود اطمینان دارند و بازار به‌طور کلی رو به اوج است.
  • روند نزولی: برخلاف روند صعودی، روند نزولی به نموداری اطلاق می‌شود که سقف‌های جدید پایین‌تر از سقف‌های قبلی و کف‌های جدید نیز پایین‌تر از کف‌های قبلی شکل بگیرد.
  • روند تثبیت: قیمت‌ها در این روند به‌طور مداوم در یک جهت پیش نمی‌روند. بلکه بین سقف‌ها و کف‌ها نوسان می‌کند و این سطوح نسبتا نزدیک به یکدیگر هستند.

خواندن الگوی شمعی در ارز دیجیتال

خواندن نمودارهای کندل استیک مانند کتاب است که در آن یک معامله‌گر به‌راحتی می‌تواند قیمت را از چپ به راست بخواند. به‌طور کلی، زمانی که اولین شمع را دیدید، باید خواندن شمع‌ها را از سمت چپ شروع کنید. شما باید روی سرعت روند و شکل‌گیری کندل‌ها در انتهای روند تمرکز کنید. بیایید برای درک بهتر به یک مثال عملی نگاه کنیم.

روند صعودی قیمت بیت کوین

در عکس بالا یک نمودار روزانه بیت کوین را داریم، جایی که قیمت با یک الگوی صعودی شروع به صعود می‌کند. اما بعدا روند اصلاحی آغاز می‌شود و قیمت پایین‌تر می‌رود. پس از آن، قیمت یک روند صعودی دیگر را آغاز می‌کند و با حرکت به سمت بالا یک نقطه اوج جدید را شکل می‌دهد.

بهترین راه برای تفسیر داده‌های الگوی شمعی در ارز دیجیتال و تشخیص دقیق‌تر جهت قیمت به استفاده از ابزارهای فنی مانند (شاخص قدرت نسبی (RSI)، میانگین متحرک) نیازمند است. نکته مهم اینکه برای خواندن دقیق نمودار کندل استیک باید ابتدا از بازه‌های زمانی بالاتر شروع کنید. ثانیا بر روی عملکرد قیمت در سطوح کلیدی حمایت و مقاومت تمرکز داشته باشید.

بیشتر بخوانید: استراتژی سرمایه‌گذاری ؛ لازمه کسب سود از ارزهای دیجیتال

بازه‌های زمانی معامله

بازه‌های زمانی یا تایم فریم‌ها ابزاری ضروری برای معامله‌گران هستند و از نظر تکنیکال تفاوتی در تایم فریم‌های بالاتر یا پایین‌تر وجود ندارد.

با این‌ حال، بازه‌های زمانی بالاتر همیشه جهت روند دقیق‌تری را نسبت به بازه‌های زمانی پایین‌تر ارائه می‌دهند. بنابراین، اگر ارزهای دیجیتال را ترید می‌کنید، باید جهت قیمت روزانه یا الگوهای شمعی 4 ساعته را ببینید. زمانی که بازه‌های زمانی کوتاه‌تر و طولانی‌تر مطابقت داشته باشند، می‌توانید معاملات سودآوری داشته باشید.

محبوب‌ترین الگوهای شمعی ارز دیجیتال

نمی‌توان انکار کرد که الگوهای کندلی نقش مهمی در تحلیل تکنیکال دارند. الگوی کندل استیک به‌ویژه برای معامله‌گران مفید است تا حرکت احتمالی قیمت و روند بازار را بر اساس الگوهای گذشته تعیین کنند. اما الگوهای شمعی متنوعی وجود دارد که حرکت‌های صعودی و نزولی را نشان می‌دهند.

1. کندل استیک صعودی و نزولی

الگوی شمعی صعودی ترکیبی از یک کندل قرمز و سبز است که اولین کندل آن قرمز (نزولی) خواهد بود. پس از بسته شدن شمع قرمز، یک شمع سبزرنگ ظاهر می‌شود که بدنه شمع قبلی را در برمی‌گیرد. الگوی شمعی نزولی برعکس است. در اینجا ابتدا باید یک شمع سبز ظاهر گردد و یک شمع قرمز باید بدنه شمع اول را پوشش دهد.

کندل استیک صعودی و نزولی

در تصویر بالا شکل ظاهری یک الگوی شمعی ارز دیجیتال صعودی و نزولی را مشاهده می‌کنید. همچنین نمودار زیر چگونگی شکل‌گیری الگوی فراگیر صعودی و نزولی را در نمودار قیمت مشاهده می‌نمائید.

چگونگی شکل‌گیری الگوی فراگیر صعودی و نزولی

2. کندل استیک چکشی

کندل استیک چکشی یا هامر دارای یک فتیله (سایه) بلند در پایین و یک بدنه کوچک قرمر یا سبز در سمت بالا است. این نوع کندل معمولا نشان‌دهنده فرسودگی قیمت یک دارایی است. به این معنی که احتمالا شاهد یک روند معکوس خواهیم بود. کندل چکشی بدان معناست که فروشندگان وارد بازار شدند و قیمت را پایین آوردند، اما خریدارانی که قیمت را بالا می‌بردند دست بالاتر را گرفتند.

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی فیوچرز؛ 7 نکته مهم که هر تریدر موفق معاملات آتی باید بداند!

کندل استیک چکشی صعودی و نزولی

موقعیت ایده‌آل قیمت در الگوی شمعی چکشی در انتهای یک روند نزولی خواهد بود. اگر می‌خواهید بر اساس کندل هامر دست به خرید بزنید، باید قبل از ورود به معامله منتظر بمانید تا کندل بسته شود. اما هنگامی‌که قیمت بالاتر رفت، زمان آن فرا رسیده است که دست به فروش بزنید.

3. کندل استیک ستاره دنباله‌ دار

دیگر الگوی شمعی در ارز دیجیتال با نام ستاره دنباله‌دار (Shooting Star) شناخته می‌شود که برعکس کندل چکشی عمل می‌کند. این کندل با یک فتیله وارونه و یک بدنه کوچک در سمت پایین شناسایی می‌شود. اگر کندل استیک ستاره دنباله‌دار سبز یا قرمز را در هر سطح مقاومت مهمی پیدا کردید، یک فرصت بالقوه فروش است که نباید از آن غافل شوید. موقعیت ایده‌آل کندل ستاره دنباله‌دار در انتهای یک روند صعودی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ۷ نکته مهم برای هولدرهای بیت کوین در سال ۲۰۲۳

الگوی شمعی ستاره دنباله‌دار

4. کندل استیک مرد دار آویز

کندل استیک مرد دار آویز (Hanging Man) مانند کندل چکشی است، چراکه قیمت گشایش و پایانی تقریبا یکسانی دارند. اما در کندل مرد دار آویز باید یک سایه بلند و دو برابر بدنه شمع وجود داشته باشد.

الگوی شمعی مرد دار آویز

5. کندل استیک‌های مثلثی

الگوی شمعی مثلثی زمانی اتفاق می‌افتد که خریداران و فروشندگان در مورد بازار مطمئن نباشند. از این رو، قیمت‌ها به دلیل در دسترس نبودن عرضه و تقاضا شروع به تثبیت می‌کند. در الگوهای مثلثی، قیمت در دو روند موازی حرکت می‌کند و در یک نقطه شروع به فشرده شدن خواهد کرد. به‌طور کلی سه نوع مثلثی از الگوی شمعی در ارز دیجیتال وجود دارد.

  • مثلث صعودی: شکل صعودی الگو که نشان‌دهنده یک شکست احتمالی صعودی (Breakout) است. مثلث صعودی را می‌توان با یک سقف صاف و یک خط روند حمایتی صعودی شناسایی کرد.
  • مثلث نزولی: شکل‌ نزولی الگوی مثلثی که نشان‌دهنده یک شکست احتمالی نزولی (Breakdown) است. مثلث نزولی را می‌توان با یک کف صاف و یک مقاومت نزولی شناسایی کرد.
  • مثلث متقارن: قیمت در یک نقطه شروع به باریک شدن می‌کند و ممکن است پس از شکست مثلث متقارن به سمت بالا یا پایین حرکت کند. این الگو را می‌توان با یک خط روند حمایتی صعودی و یک خط روند مقاومتی نزولی شناسایی کرد.
مثلث متقارن در نمودار روزانه بیت کوین

جمع‌بندی

الگوی شمعی در ارز دیجیتال بسیار موثر است و تقریبا تمام معامله‌گران در جهان بر روی الگوهای کندل استیک تمرکز می‌کنند. شما می‌توانید سیستم معاملاتی کندل استیک را به‌عنوان یک استراتژی معاملاتی فردی در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید از این ابزارها به‌عنوان مکمل استراتژی خود برای افزایش احتمال معاملات پرسود استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا الگوهای شمعی بازار ارز دیجیتال قابل اعتماد هستند؟

الگوهای شمعی سیگنال‌های قابل اعتمادی هستند که می‌توانند به شما در پیش‌بینی قیمت‌های آتی یک کالا، اوراق بهادار یا ارزهای دیجیتال کمک کنند. الگوهای کندل استیک زمانی شکل می‌گیرند که قیمت دارایی، بالاتر یا پایین‌تر از یک نقطه خاص باشد. این الگو اغلب تکرار می شود و قیمتی که در آن ظاهر می‌شود به عنوان سطح کندل استیک شناخته می شود.

کدام الگوی کندل برای معامله ارز دیجیتال بهتر است؟

ماروبوزو صعودی (Bullish Marubozu)؛ ظاهر این کندل را می‌توان به این صورت تفسیر کرد که معامله‌گران می‌خواهند دارایی را در نقطه قیمتی معینی در طول دوره زمانی بخرند، بنابراین یک احساس صعودی کلی را در بازار نشان می‌دهد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان