استپن (STEPN) با این ۱۰ آپدیت میلیون‌ها کاربر جدید را جذب می‌کند

خانهمقالاتاستپن (STEPN) ...

آنچه می‌خوانید...

تحلیلگران به شدت معتقدند که استپن (STEPN) آیندۀ درخشانی دارد. این بازی یکی از پیشتازان بخش «حرکت برای کسب درآمد» (move to earn) خواهد بود و میلیون‌ها کاربر را به این اپلیکیشن جذب می‌کند. بااین‌حال، در این مقالۀ فکت کوینز، برای مهیا شدن برای این رویداد در استپن، ۱۰ آپدیت جدید این پروژه را بررسی خواهیم کرد.

1- اجارۀ کفش‌های کتانی

در حال حاضر، استپن به کاربران امکان می‌دهد تا به‌صورت انفرادی بازی کنند. منظور این است که بین کاربران هیچ تعاملی وجود ندارد. در آینده‌ای نزدیک، تیم توسعه می‌خواهد مؤلفۀ اجاره/لیزینگ را در این اپلیکیشن عرضه کند. کاربران می‌توانند کفش‌های کتانی خود را به سایر کاربران اجاره دهند. به‌این‌ترتیب هر دو قرض‌دهنده / قرض‌گیرنده سود خواهند برد.

- Advertisement -

این کار چند فایده دارد:

  • کاربرانی که توانایی خرید کتانی‌های NFT ندارند، همچنان می‌توانند بازی کرده و سود به دست آورند.
  • قرض‌دهندگانی که (به هر دلیلی) نمی‌توانند از کتانی‌های خود برای کسب درآمد استفاده کنند، می‌توانند پول به دست آورند.
  • استپن یک جنبۀ رسانه‌های اجتماعی دارد.

2- درآمد از GMT

GMT یکی از توکن‌های بومی اکوسیستم پروژه استپن است. این توکن عجالتاً هیچ مورد استفاده‌ای ندارد. تیم آن در وایت پیپر (whitepaper) اشاره کرده است که GST توکن حاکمیتی این پروژه خواهد بود. آنها اشاره کرده‌اند که کاربران زمانی در آینده می‌توانند با استفاده از GMT درآمد کسب کنند.

اگر به وایت پیپر استپن نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که ویژگی Comfort کتانی‌های NFT بر درآمدهای GMT اثر می‌گذارد. درهرحال، فعلاً این بازی به بازیکن‌ها اجازه نمی‌دهد که از ارز GMT درآمد کسب کنند؛ بنابراین، هیچ‌کس به ویژگی Comfort (یا gem slots-ها) اهمیتی نمی‌دهد.

تعریف مکانیسم درآمد برای توکن‌های GMT به این اَپ کمک می‌کند تا توجه بیشتری را به خود جلب کند.

  • کاربران ترغیب می‌شوند تا سطح کتانی‌های خود را ارتقا دهند. در این صورت، بخش زیادی از توکن‌های GST (و/یا GMT) را می سوزانند. که این مسئله برای حفظ سلامت اکوسیستم اقدامی بسیار به جا خواهد بود.
  • GMT دیگر یک دارایی ریسک‌پذیر (speculative asset) محض نخواهد بود و کاربردهای بسیار خوبی دارد.
  • کاربران برای انتخاب از میان مکانیسم‌های درآمدزایی گزینه‌های متنوعی خواهند داشت.
  • ویژگی Comfort منطقی است و کتانی‌ها خصوصیات مفیدتری خواهند داشت.

مطلب مفید: استپن (STEPN) چیست؟ کسب درآمد با دویدن

3- توزیع مجدد امتیازات در استپن

در حال حاضر، با هر پیشرفت به سطح بالاتر، این اَپ ۴ امتیاز به بازیکن‌ها می‌دهد. کاربران می‌توانند امتیازهای کسب شده را در ویژگی‌های کفش کتانی خود (کارایی، انعطاف‌پذیری، راحتی و شانس) توزیع کنند. وقتی آنها امتیازها را به برخی از ویژگی‌ها اختصاص می‌دهند، دیگر نمی‌توانند آن را برگردانند.

این انتخاب طراحی، بهینه نیست!

اگر برخی از بازیکنان اکثر امتیازهایشان را به کارایی و انعطاف‌پذیری اختصاص دهند و شانس و راحتی را نادیده بگیرند چه می‌شود؟ در حال حاضر این امری منطقی است زیرا شانس و راحتی حداقل تأثیر را بر درآمد دارند یا در کل بی‌تأثیرند. اما در آیندۀ نزدیک و با به‌روزرسانی‌های بعدی، شاید این ویژگی‌ها نقش مهمی در درآمد داشته باشند.

بنابراین، تعریف مکانیسم برای توزیع مجدد امتیازها، در مورد تنظیمات آینده در اَپ به بازیکنان آسودگی خاطر خواهد داد.

4- حالت‌های جدید بازی

نسخۀ فعلی اپلیکیشن به کاربران امکان می‌دهد تا در محیط بازی پیاده‌روی کنند/آهسته بدوند/تند بدوند و درآمد کسب کنند. این یک فعالیت ۱۰۰ درصد انفرادی است که هیچ تعاملی با سایر کاربران استپن ندارد.

تیم توسعۀ این بازی قصد دارد در آینده‌ای نزدیک حالت‌های اجتماعی این بازی را هم معرفی کند. یکی از این حالت‌ها که در وایت پیپر خود بدان اشاره کرده‌اند برگزاری تورنمنت یا مسابقه است. همان‌طور که از نامش پیداست، بازیکنان در فواصل زمانی و در شرایط مشخص با هم رقابت می‌کنند. برندگان مسابقات جایزه هم دریافت می‌کنند.

آنها قصد دارند چالش‌های روزانه / هفتگی / ماهانه را نیز در این بازی تعریف کنند. کاربران برای شرکت در آن چالش‌ها ثبت‌نام می‌کنند، وظایف لازم را انجام می‌دهند و براین‌ اساس جوایزی کسب می‌کنند. این یک به‌روزرسانی بسیار جالب است! هرچه حالت‌های بازی بیشتری را در اپلیکیشن معرفی کنند، انعطاف‌پذیری کاربران در انتخاب نوع تعامل دلخواه خود با بازی بیشتر خواهد شد!

5- پل ارتباطی با سایر بلاک‌چین‌ها

سولانا (Solana) و BNB بلاکچین‌هایی هستند که استپن در حال حاضر برای تمام جنبه‌های تجاری بازی از آنها استفاده می‌کند. و موارد زیر را شامل می‌شود:

  • معاملۀ NFT
  • کیف پول
  • توزیع توکن (GST/GMT)
  • تراکنش بین کیف پول‌ها

البته کاربران چندین مورد، وجود باگ یا مشکلاتی در این شبکه‌ها را گزارش داده‌اند. برای مثال، سولانا یک بلاک‌چین بسیار متراکم و شلوغ است. دلیل این تراکم، کارمزد بسیار کم تراکنش‌های شبکه است. در این شبکه حملات DDoS هم رخ داده (و هنوز هم رخ می‌دهد) و به همین دلیل، تراکنش‌های استپن ناموفق یا کُند می‌شوند.

اگر استپن بخواهد به یک بازی پایدار با کمترین وقفه و نیز کمترین شکایت کاربران تبدیل شود، باید بتواند مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی اپلیکیشن خود را تضمین کند. این امر با واردکردن زنجیره‌های بیشتر در شبکه، شدنی است. در اینجا چند کاندیدای بالقوه را معرفی می‌کنیم:

  • اتریوم
  • پالیگان (Polygon)
  • فانتوم (Fantom)
  • آولانچ (Avalanche)

این اقدام تضمین خواهد کرد که کل اکوسیستم هیچ گونه خرابی یا وقفه نخواهد داشت.

مطلب مفید: به روزرسانی معیوب و حملات DDOS در استپن چه تاثیری بر قیمت توکن های آن داشته است؟

6- جنبه‌های رسانه‌های اجتماعی استپن

یکی از جنبه‌های گیج‌کننده اپلیکیشن فعلی، جنبه‌های gamefi/socialfi است. ادعا می‌شود که این اپلیکیشن یک بازی اجتماعی است. بااین‌حال در عمل، جنبه‌های اجتماعی آن در کمترین میزان ممکن قرار دارد. به‌غیراز بازار NFT، هیچ ماژول دیگری در آن وجود ندارد که کاربران بتوانند با سایر بازیکنان تعامل داشته باشند.

STEPN باید بتواند چندین مؤلفۀ اجتماعی مانند موارد زیر را به بازی‌هایش اضافه کند:

  • حالت‌های تعاملی بازی (مانند تورنمنت)
  • چت با سایر کاربران
  • لیزینگ
  • بازار تعاملی (مثلاً چانه زدن در مورد قیمت با فروشندگان)
  • سیستم اعتبار کاربران

با قرار دادن این ویژگی‌ها، تعداد زیادی کاربر جدید به‌سوی بازی جذب خواهند شد. کاربران تازه‌وارد این اپلیکیشن را مانند یک بازی واقعی می‌بینند که در آن می‌توانند با سایر کاربران تعامل داشته و پروفایل‌هایشان را با هم بسازند.

7- رابط کاربری ارتقا یافته

صادقانه باید بگوییم که رابط کاربری اپلیکیشن چندان بهینه نیست. در این قسمت چند مورد از مشکلاتی را ذکر می‌کنیم که کاربران با آنها مواجه می‌شوند:

  • بازار NFT گزینه‌های چندانی برای معامله ندارد.
  • تعیین و استفاده از عملیات مربوط به کفش‌های کتانی (تعمیر، ارتقا و انتقال) کار دشواری است.
  • انتقال دارایی‌ها بین کیف پول و حساب (spending account) آسان و سرراست نیست.

تیم توسعه پیوسته در تلاش است تا رابط کاربری بهتری فراهم کند. این رابط کاربری مانند هر اپلیکیشن/بازی دیگر اولین چیزی است که کاربران را به خود جذب می‌کند. کاربرپسند شدن این رابط اهمیت بسیار زیادی دارد.

8- ضد تقلب

این آیتمی چالش‌برانگیز است و در خصوص آن بحث‌های زیادی وجود دارد. پرسش اصلی همه ما این است: چه چیزی تقلب محسوب می‌شود؟

  • آیا ۱ نفر می‌تواند بیشتر از یک حساب داشته باشد؟
  • اگر زن‌وشوهری هم‌زمان و در یک مسیر پیاده‌روی کنند/آهسته بدوند/تند بدوند چه خواهد شد؟
  • آیا فردی می‌تواند فقط برای کسب سود اقدام به مینت کند و قصد بازی نداشته باشد؟

صادقانه بگوییم، به اعتقاد ما تا آنجا که این اقدامات را بازیکنان (و نه ربات‌ها) انجام دهند، قانونی است! بااین‌حال، نظر تیم STEPN دقیقاً این‌طور نیست. در واقع، آنها در حال آزمایش نسخه‌ای از به‌روزرسانی برای مقابله با تقلب های احتمالی هستند.

هنوز برای اجرای آزمون‌وخطا به زمان نیاز دارند. در این فاصله، احتمالاً تیم این پروژه برای مبارزه با تقلب تست‌های مختلفی را اجرا خواهد کرد! بااین‌حال، در پایان، فکر می‌کنیم که این یک به‌روزرسانی بسیار ضروری برای اکوسیستم است. حذف کلاهبرداران و اقدامات غیرقانونی از بازی به رشد طبیعی برنامه در طول زمان کمک می‌کند.

9- برطرف‌کردن باگ‌های تراکنش در STEPN

در حال حاضر، باگ‌های موجود در تراکنش‌ها بسیاری از کاربران را به دردسر انداخته‌ است. برخی از خطاهای معمول عبارتند از:

  • خرید کفش کتانی و دریافت نکردن آن در حساب کاربری.
  • انتقال ناموفق (یا با تأخیر) دارایی بین کیف پول/حساب‌ها
  • انتقال کفش‌های کتانی به حساب‌های دیگر و گم‌شدن آن‌ها.

البته اکثر این خطاها پس از تماس با پشتیبانی حل می‌شوند. بااین‌حال، بسیاری از کاربران پس از برخورد با این رویدادهای استرس‌زا، اعتمادشان را به اپلیکیشن از دست می‌دهند. بازیکنانی که مایلند در بازی سرمایه‌گذاری کنند نیز با شنیدن چنین ایرادهایی دچار شک و تردید می‌شوند.

حذف مشکلات موجود در تراکنش به کاربران فعلی و آتی اطمینان می‌دهد که می‌توانند به برنامه اعتماد کنند.

10- حذف محدودیت کد فعال‌سازی روزانه در STEPN

در خلال چند هفتۀ گذشته، تیم این اپلیکیشن برای توزیع کد فعال‌سازی برای کاربران جدید محدودیتی را ایجاد کردند. این بیشتر به دلیل حجم بالای درخواست کاربران جدید برای پیوستن به اپلیکیشن است. به نظر ما، این امر در کوتاه‌مدت به توکنومیک پروژه کمک خواهد کرد. بااین‌حال، احتمال دارد که در درازمدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پروژه وارد کند.

سخن آخر

در حال حاضر، چندین برنامه مشابه در بازار وجود دارد که می‌کوشند با استپن رقابت کنند. هر کاربری که نتواند با آن ثبت‌نام کند و به سراغ یک رقیب برود، یک شکست محسوب می‌شود !شما همراهان عزیز فکت کوینز می توانید آخرین به روز رسانی پروژه استپن و نحوه دریافت کد فعالسازی را در این ویدئو مشاهده نمایید.

تیم باید در مورد راه‌های جایگزین برای حفظ تعادل در سمت توکنومیک فکر کند و باید به کاربران بیشتری اجازه ورود به بازی را بدهند. به‌این‌ترتیب، امیدوارم رشد طبیعی و تصاعدی باشد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان