مهمترین فاکتور تحلیل فاندامنتال ؛ بررسی تیم توسعه دهنده

آنچه می‌خوانید...

بررسی تیم توسعه دهنده یک پروژه ارز دیجیتال، یکی از راه‌های مهم در تشخیص اعتبار یک پروژه تازه تأسیس در حوزه رمز ارزها به‌حساب می‌آید.

مقدمه

اساساً پیوستن به بازار رمز ارزها، درست مثل نقل‌مکان به شهر جدیدی است که در آن هیچ‌کس را نمی‌شناسید و کاملاً احساس یک غریبه در آنجا را دارید. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال، یک بازار مالی است که اغلب از آن به عنوان غرب وحشی دیجیتال یاد می‌شود، ازاین‌رو، درک افرادی که در چنین بازاری با آنها سروکار دارید، بسیار مهم است.

- Advertisement -

از طرفی، در این بازار شناخته شده بودن یا شهرت، همه‌چیز است؛ اما این را هم در نظر داشته باشید که اینجا مثل بازار بورس نبوده و شما بر روی سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. متأسفانه در این بازار، تعداد پروژه‌هایی که یادآور شرکت‌های بزرگ فناوری، چهار شرکت بزرگ حوزه تکنولوژی (مثل اپل، فیس بوک، گوگل و آمازون) یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری شناخته شده باشند، انگشت‌شمار است.

بررسی تیم توسعه دهنده
درک افرادی که در بازار رمز ارزها با آنها سروکار دارید، یکی از مهمترین قدم ها در ورود به بازار است.

مگر اینکه شما سبد سرمایه‌گذاری یا پرتفوی خود را تنها محدود به خرید بیت کوین و اتریوم کنید. در غیر این صورت، بایستی با تحقیقات زیاد در خصوص بنیان‌گذاران، مدیران و توسعه‌دهندگان پروژه مدنظر خود، به شناخت و درک مناسبی از آن پروژه برسید.

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید که یک توکن دیفای (DeFi) جدید به بازار عرضه می‌شود و در ظرف تنها چند روز، به چنان محبوبیت بالایی می‌رسد که به یکی از ترندهای بازار تبدیل‌شده و در فضاهای مرتبط بسیاری در خصوص آن صحبت می‌شود. در چنین شرایطی، شما چه‌کاری انجام می‌دهید؟ آیا کورکورانه بر روی این توکن سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ آیا اساساً راهی برای بررسی چنین پروژه‌ای و تأیید معتبر بودن بنیان‌گذاران و تیم توسعه‌دهندگان آن وجود دارد؟

از این گذشته، احتمال وجود کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال از طریق چنین پروژه‌هایی، به‌شدت زیاد بوده و شما به‌عنوان یک فرد مبتدی، بایستی بدانید که امکان اینکه بر روی پروژه‌ای باهدف کلاه‌برداری سرمایه‌گذاری کنید، به‌مراتب بیشتر است.

درواقع این نخستین درسی است که بایستی پیش از شروع به سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها، آن را به‌طور کامل فرابگیرید. یکی از عوامل بسیار مهم در تحلیل فاندامنتال بررسی تیم توسعه دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال و بنیان‌گذاران آن پروژه است ازاین‌رو، در این مطلب از فکت کوینز قصد داریم تا به شما آموزش دهیم که چگونه می‌توانید خصوصیات یک تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال را بررسی کرده و بدین ترتیب، صحت و اعتبار یک پروژه کریپتو را به خوبی تشخیص دهید.

چه عواملی باعث اعتبار یک تیم توسعه‌دهنده ارزهای دیجیتال می‌شود؟

جهت درک دقیق‌تر این عوامل، بیایید فرض کنیم که شما یک کارآفرین هستید که اولین استارت آپ خود را تأسیس کرده‌اید. در حقیقت شما برای کسب‌وکار خود ایده، سرمایه و البته برنامه‌ای مشخص دارید. حال در قدم بعدی، تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که شما به یک تیم مناسب جهت تحقق رؤیاهای خود نیاز دارید تا به‌واسطه مهارت‌های این تیم، بتوانید محصولی تولید کنید که ارزش خرید در بازار داشته باشد تا آن را به بازار عرضه کنید.

همچنین بخوانید: مزایای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نسبت به سرمایه گذاری در املاک و مستغلات

در این مرحله، شما یک آگهی استخدام منتشر کرده و در بین افرادی که دارای مهارت‌های مرتبط بوده و همچنین پیش‌ازاین، از سابقه شغلی مرتبط با نیازهای شما برخوردار بوده‌اند، به جستجوی افراد مدنظر خود می‌پردازید. طبیعتاً شما از بین افراد مختلفی که کاندید دریافت این موقعیت شغلی هستند، چند نفر که به خواسته‌های شما نزدیک‌تر هستند را پیداکرده و جهت مصاحبه حضوری، یک قرار ملاقات ترتیب می‌دهید. بالاخره روز مصاحبه فرامی‌رسد و پس از یک معرفی کوتاه، کاندیدهای دریافت این موقعیت شغلی را با سؤالاتی از قبیل موارد زیر موردبررسی دقیق‌تر قرار می‌دهید:

  • چه سوابق کاری دارید؟
  • چقدر در این حوزه تجربه دارید؟
  • آیا درزمینه خاصی تخصص دارید؟
  • چه توانایی‌های منحصربه‌فردی دارید؟ (نقاط قوت شما چیست؟)
  • آیا می‌توان به‌طور کامل به شما اعتماد کرد؟

شاید برایتان عجیب باشد، اما این دقیقاً همان سؤالاتی است که بایستی در زمان بررسی تیم توسعه دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال، از خودتان بپرسید. بله! درواقع در زمان بررسی تیم توسعه دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال، شما بایستی تا به‌طور موقت، نقش یک مدیر منابع انسانی را ایفا کنید؛ مطمئن باشید که قطعاً با ایفای چنین نقشی و یافتن پاسخ سؤالات فوق در خصوص توسعه‌دهندگان یک پروژه ارز دیجیتال، رمز ارز مدنظر خود جهت سرمایه‌گذاری را خواهید یافت.

بیشتر بخوانید: نکات سرمایه گذاری؛ 4 نکته اساسی که قبل از سرمایه گذاری باید در نظر بگیرید

بررسی تیم توسعه دهنده
بررسی تیم توسعه دهنده یک پروژه ارز دیجیتال، یکی از راه‌های مهم در تشخیص اعتبار یک پروژه تازه تأسیس در حوزه رمز ارزها به‌حساب می‌آید.

با تیم توسعه‌دهنده پروژه مدنظر خود بیشتر آشنا شوید

اساساً در قدم اول از بررسی تیم توسعه دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال، بایستی ببینید که چه افرادی در پشت پروژه ارز دیجیتال مدنظر شما قرار داشته و به خوبی با آنها آشنا شوید. در حقیقت، امروزه تحقیق در خصوص رزومه و تجربیات افراد پشت یک پروژه، با کمک وب‌سایت‌هایی همچون لینکدین (LinkedIn) بسیار آسان شده است؛ مگر اینکه آن افراد اساساً ناشناس باشند.

لینکدین
وب سایت لینکدین (LinkedIn)؛ ابزاری کاربردی جهت بررسی تیم توسعه دهنده پروژه های ارز دیجیتال

به‌طور کلی، اگر اطلاعاتی از تیم توسعه‌دهندگان یک پروژه ارز دیجیتال در دسترس نبود و شما با تیمی ناشناس طرف بودید، با سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه، قطعاً خود و سرمایه‌تان را در معرض خطر قرار خواهید داد. در اینجا، قطعاً این سؤال برای شما پیش خواهد آمد که آیا اساساً همه تیم‌های توسعه‌دهنده ناشناس، کلاه‌بردار هستند؟

همچنین بخوانید:  توییتر تیم ارز دیجیتال خود را تشکیل داد

یا به‌بیان‌دیگر، آیا ناشناس بودن بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان یک پروژه، به‌وضوح بیانگر اهداف کلاهبردارانه آن پروژه است؟ منظور ما اصلاً همچین چیزی نیست. ولی حقیقتاً تأکید ما بر این موضوع است که ناشناس بودن باعث می‌شود تا تمامی مسئولیت‌ها از بین رفته و وجود چنین حریم خصوصی قدرتمندی برای توسعه‌دهندگان یک پروژه، می‌تواند بستر نابودی سرمایه‌گذاری شمارا فراهم کند.

حال اینکه، جدا از لینکدین، یکی دیگر از پلتفرم‌های عالی که می‌توانید از آن، جهت پیدا کردن جزئیات دقیقی برای بررسی تیم توسعه دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال استفاده کنید، وب‌سایت Craft.co است. درواقع، این پلتفرم قادر است تا جزئیات مختلفی از پروژه‌های محبوب را همچون بنیان‌گذاران، تیم توسعه‌دهندگان، کارمندان، تاریخچه و دیگر اطلاعات مرتبط را برای شما فهرست کند.

کرفت
وب‌سایت Craft.co؛ یکی دیگر از پلتفرم‌هایی که می‌توانید از آن، جهت پیدا کردن جزئیات دقیقی برای بررسی تیم توسعه دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال استفاده کنید.

به خوبی در خصوص تجربیات قبلی یک تیم توسعه‌دهنده تحقیق کنید

درست مثل بسیاری از عرصه‌های دیگر، در حوزه ارزهای دیجیتال نیز، بهترین راه جهت فهمیدن اینکه آیا فردی قابل‌اعتماد است یا خیر، بررسی نمونه کارها و تجربیات گذشته وی است. درواقع اگر توسعه‌دهنده یک ارز دیجیتال جدید، قبلاً روی پروژه دیگری نیز کار کرده باشد و در کار خود نیز موفق بوده باشد، به‌احتمال‌زیاد این موفقیت در تیم و پروژه جدید وی نیز تکرار خواهد شد.

همچنین بخوانید: بزرگترین کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال در سال 2021

یک مثال عالی برای تخمین پتانسیل یک پروژه با بررسی تیم توسعه دهنده آن، آندره کرونژ (Andre Cronje) است. در حقیقت، کرونژ توسعه‌دهنده‌ای است که پیش‌ازاین نیز در صنعت بلاک چین کار کرده و برخی از سوابق فعالیت‌های مرتبط وی عبارت‌اند از همکاری با پروژه‌های متعددی مثل کازماس (Cosmos)، فیوژن (Fusion)، بیت دیم (BitDiem)، کریپتو کرو (CryptoCurve)، کریپتو بریفینگ (CryptoBriefing) و بسیاری از پروژه‌های شناخته‌شده دیگر. ناگفته نماند که کرونژ همچنین با به خی از پروژه‌های دیگر نیز صرفاً با توجه به علایق شخصی خود همکاری داشته و بخش قابل‌توجهی از زمان خود را بر روی توسعه آنها صرف کرده است.

آندره کرونژ
آندره کرونژ (Andre Cronje)؛ منبع: academy.shrimpy

جدا از این، زمانی که در سال ۲۰۲۰، کرونژ سرانجام فاش کرد که به بازار امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) پیوسته و قصد دارد تا یک تجمیع کننده کشت سود (yield farming aggregator) راه‌اندازی کند، از همان ابتدا مشخص بود که این پروژه وی که یرن فایننس (Yearn Finance) نام داشت نیز، موفق خواهد بود که البته چنین نیز شد. درواقع در آن زمان، هر فردی که از کرونژ شناخت کافی داشت، در این پروژه وی سرمایه‌گذاری کرد. لازم به ذکر است که پروژه یرن فایننس در حال حاضر از بیش از ۳٫۷۱ میلیارد دلار ارزش وثیقه گذاری شده برخوردار است.

البته ممکن است شما با تیم توسعه‌دهندگانی مواجه شوید که هیچ تجربه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال نداشته باشند، اما این مسئله مهمی نیست. بااین‌حال، بایستی اشاره‌کنیم که ریسک‌های بیشتری و همچنین عوامل ناشناخته بیشتری در این خصوص وجود دارند. ولی باوجوداینکه سرمایه‌گذاری بر روی افراد ناشناخته، مستلزم این است که ایمان باورنکردنی به آنها داشته باشید، در صورت موفقیت پروژه این افراد، این اولین بار نخواهد بود که چنین اتفاقی رخ خواهد داد و پیش‌ازاین نیز شاهد این بوده‌ایم که یک پروژه ناشناس ارز دیجیتال توانسته تا به موفقیت و محبوبیت بسیار زیادی در این بازار دست پیدا کند.

همچنین بخوانید: کلاهبرداری از فروش NFTهای تقلبی

با آنها ارتباط برقرار کنید

در فرایند بررسی تیم توسعه دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال، همواره این نکته را مدنظر داشته باشید که توسعه‌دهنده یا تیم توسعه‌دهندگان بلاک چین مدنظر شما، غیرقابل‌دسترس نیستند. پس اگر باوجود تحقیق و بررسی در خصوص آنها، هنوز هم در مورد اعتبار و اعتماد به آنها اطمینان ندارید، سعی کنید تا مستقیماً از طریق شبکه‌های اجتماعی رسمی که از سوی پروژه اعلام‌شده‌اند، با آنها تماس برقرار کنید. اما باور کنید یا نه، بنیان‌گذاران و تیم توسعه‌دهندگان آن پروژه، به پیام شما پاسخ خواهند داد.

بررسی تیم توسعه دهنده
بنیان‌گذاران، مدیران، توسعه‌دهندگان یا دیگر کارمندان پروژه های ارز دیجیتال، از طریق شبکه‌های اجتماعی مثل دیسکورد (Discord) یا کانال پیام‌رسان تلگرام خود، به کاربران پاسخ خواهند داد.

درواقع به‌ندرت مشاهده می‌شود که بنیان‌گذاران، مدیران، توسعه‌دهندگان یا دیگر کارمندان مهمی که مسئولیت پاسخگویی به سؤالات کاربران را دارند، از طریق شبکه‌های اجتماعی مثل دیسکورد (Discord) یا کانال پیام‌رسان تلگرام خود، به کاربران پاسخ ندهند. ازاین‌رو، شما از طریق صحبت کردن با آنها، می‌توانید بفهمید که با چه نوع افرادی سروکار دارید؛ آیا آنها پاسخگو هستند یا نه و اینکه چگونه به انتقاد واردشده به خودشان، واکنش نشان می‌دهند.

همچنین بخوانید: حمله فیشینگ هکرها به کانال دیسکورد پلتفرم اوپن سی

نتیجتاً اینکه، آخرین راهی که می‌توانید با تکیه‌بر آن اقدام به بررسی تیم توسعه دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال کنید، مکالمه مستقیم با تیم توسعه‌دهندگان یا بنیان‌گذاران آن پروژه است. پس نکته اساسی این است که در این مورد، بایستی همواره به شعور و شهود خود اعتماد داشته باشید.

سخن پایانی

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، اساساً تشخیص اینکه تیم پشت یک پروژه ارزه دیجیتال، چه افرادی بوده و هرکدام از آنها، چه نقشی در این پروژه دارند، نباید کار چندان دشواری باشد. در حالت ایده آل، این اطلاعات بایستی با یک جستجوی ساده در وب‌سایت اصلی آن پروژه قابل‌نمایش بوده یا نهایتاً بتوان از طریق صفحه کاربری مربوطه در وب‌سایت‌هایی همچون Linkedin، به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد.

دقت داشته باشید که اگر در قدم اول از بررسی تیم توسعه دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال، نتوانید به نام و تصویر چهره تیم توسعه‌دهندگان یک پروژه دسترسی پیدا کنید، این موضوع کمی جای شک داشته و اعتبار آن پروژه کمی زیر سؤال خواهد رفت.

یکی دیگر از مراحل این بررسی نیز این است که ببینید آیا تمامی افراد معرفی‌شده به‌عنوان تیم توسعه‌دهندگان یک پروژه، حقیقتاً وجود خارجی دارند یا نه. دقت داشته باشید که ICO ها (عرضه اولیه صرافی)، عموماً به استفاده از پروفایل‌های جعلی جهت پنهان کردن هویت اصلی تیم توسعه‌دهندگان خود معروف هستند. به‌عنوان‌مثال، چندی پیش یکی از پروژه‌هایی که قصد شرکت در ICO را داشت و به‌شدت نیز در این خصوص تبلیغ کرده بود، تصویری از بازیگر معروف هالیوود یعنی رایان گاسلینگ (Ryan Gosling) را به‌عنوان تصویر طراح گرافیک خود استفاده کرده بود.

ازاین‌رو، اگر در خصوص تصاویر این افراد نیز اطمینان ندارید، می‌توانید تصاویر قرار داده شده را از طریق برنامه گوگل لنز (Google Lens) جستجو کرده تا بدین ترتیب تشخیص دهید که آیا تصاویر واقعی هستند یا از منبع دیگری به سرقت رفته‌اند. در آخر نیز، جدا از لینکدین، می‌توانید از طریق وب‌سایت معتبر Craft.co، جزئیات بسیاری از پروژه‌های فعال در حوزه رمز ارزها (مثل تاریخچه آن پروژه و نام اعضای تیم توسعه‌دهندگان آن) را پیداکرده و موردبررسی قرار دهید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان