بیت کوین و محیط زیست؛ خوب، بد یا زشت؟

خانهمقالاتبیت کوین و...

آنچه می‌خوانید...

داستان همان داستان همیشگی است! نبرد فعالان محیط زیست و علاقه‌مندان به حوزه بلاک چین و رمزارزها بر سر تاثیرات این فناوری روی محیط زیست همچنان ادامه دارد. یکی ازداغ‌ترین بحث و جدل‌های این دو گروه، رابطه بیت کوین و محیط زیست است. صد البته که این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این همه، یک سوال مهم وجود دارد. آیا اتهاماتی که طرفداران محیط زیست مطرح می‌کنند واقعیت دارد؟! در این مقاله همراه فکت کوینز باشید تا این اتهامات را زیر ذره‌بین فکت‌کوینز ببریم و به این سوال مهم پاسخ دهیم.

بحث و جدل‌ها از کجا شروع شد؟

بیت کوین و رابطه آن با انرژی

همه ما می‌توانیم به سادگی و با استناد به مصرف انرژی بالای بیت کوین مضر بودن آن برای محیط زیست را ثابت کنیم. با این حال رابطه بیت کوین و محیط زیست پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. انسان‌ها از آغاز زندگی متمدن تا به امروز در حال توسعه فناوری‌های جدیدی بوده‌اند که منابع و انرژی بیشتری نیاز داشتند. راه آهن، تلفن، اینترنت، گوشی‌های هوشمند و بسیاری دیگر از فناوری‌های جدید در بدو تولد خود با مخالفت‌های شدید جامعه رو به رو شدند. امروز همه این فناوری‌ها بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزانه انسان‌ها هستند.

- Advertisement -
انرژی مصرفی بیت کوین در مقایسه با دیگر صنایع

مسئله‌ای که هیچکس به آن توجه نمی‌کند این است که تمامی فعالیت‌های صنعتی برای محیط زیست ضرر دارند. سوال اصلی در چنین شرایطی این است که آیا ارزشش را دارد؟ در رابطه با بیت کوین هم به جای طی کردن یک مسیر یک طرفه و بررسی مضرات باید آن‌ها را در مقایسه با مزایا سنجید. برای مثال هیچکس به مصرف انرژی چراغ‌های خیابان‌ یا بازی‌های رایانه‌ای اعتراض نمی‌کند؛ چرا که همگی از وجود این فناوری‌ها رضایت دارند.

اگر به گزارش‌های مربوط به صنعت برق توجه کنید متوجه می‌شوید که رابطه بیت کوین و محیط زیست آنچنان هم عجیب و غریب نیست. گزارش سه ماهه دوم سال که توسط شورای استخراج بیت کوین منتشر می‌شود مدرکی روشن برای تایید همین مسئله است. طبق این گزارش، سالانه 189 تراوات ساعت برق برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شود. ماجرا زمانی جالب می‌شود که بدانید مصرف برق جهان در سال چیزی حدود 162194 تراوات ساعت است! پس چرا رسانه‌ها به جای بررسی این میزان از مصرف به سراغ 0.2 درصدی می‌روند که برای استخراج بیت کوین نیاز است؟

بد نیست بدانید که میزان سالانه هدر رفت انرژی به دلیل ناکارآمدی سیستم برقرسانی چیزی حدود 50000 تراوات ساعت است اما هیچکس به آن توجه‌ای نمی‌کند.

تحقیقات کاخ سفید در مورد بیت کوین و محیط زیست

تحقیقات کاخ سفید در مورد بیت کوین و محیط زیست

همه ما این حقیقت را می‌دانیم که ماینرهای بیت کوین به دنبال منابع انرژی ارزان و تجدیدپذیر هستند. گزارش شورای استخراج بیت کوین که پیش‌تر نیز به آنها اشاره‌ کردیم نشان می‌دهد که 59 درصد از انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین در نیمه دوم سال 2022 از منابع تجدیدپذیر تامین شده است. جالب‌تر اینکه بر اساس همین گزارش میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در این دوره نسبت به دوره مشابه در سال قبل با 6 درصد افزایش همراه بوده است.

بیشتر بخوانید : آموزش استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining)

علاوه بر همه این موارد، راحتی حمل و نقل ماشین‌های ماینینگ بیت کوین آن را به بهترین گزینه برای استفاده در چاه‌های نفت و گاز طبیعی تبدیل کرده است؛ جایی که می‌توان با کمک این ماشین‌ها از هدر رفت انرژی سرگردان جلوگیری کرد. البته هیچکدام از این اطلاعات و گزارش‌ها جبهه مخالف را متقاعد نکرده است. تحقیقات دولت بایدن برای اثبات تاثیر مضر بیت کوین بر محیط زیست یکی از آخرین اقدامات این جبهه است.

گزارش کاخ سفید در رابطه با بیت کوین

البته گزارش دولت بایدن در مورد رابطه بیت و کوین و محیط زیست و تاثیرات جبران ناپذیر این رابطه بی جواب نماند! نیک کارتر خیلی سریع به این گزارش واکنش نشان داد و کاخ سفید را به انتشار اطلاعات نادرست متهم کرد. وی با بیان اینکه گزارش کاخ سفید تنها در مدارس متوسطه قابل قبول است، تحقیقات دولت بایدن را سیاه نمایی سیاسی خواند. بد نیست بدانید که نیک کارتر قبلا هم از گزارش‌های خبرنگاران خبرگزاری‌های بزرگی چون نیویورک تایمز انتقاد کرده بود.

معلوم نیست نیویورک تایمز اطلاعات خود را از چه منابعی می‌گیرد! علیرغم ادعاهای این خبرگزاری مبنی بر تغییر الگوریتم فعلی شبکه بیت کوین به الگوریتم اثبات سهام، اولین رمزارز محبوب جهان هیچ برنامه‌ای برای تغییر مسیر خود و حرکت در مسیر اتریوم ندارد. علاوه بر این، دارندگان بیت کوین به لابی‌هایی مثل Greenpeace اجازه تغییر قوانین شبکه با تبلیغات گسترده و سنگین را نخواهند داد.

بیت کوین، محیط زیست یا لابی‌گران

بیت کوین، محیط زیست یا لابی‌گران

توسعه دهندگان بیت کوین ثابت کرده‌اند که می‌توانند فشار شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف را نادیده بگیرند. یکی از مشهورترین نادیده‌گرفتن‌های توسعه دهندگان بیت کوین رد کردن توافقنامه نیویورک است که باعث افزایش اندازه بلاک چین این رمزارز می‌شد اما آن را متمرکز می‌کرد.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا طی نامه‌ای از آژانس حفاظت از محیط زیست خواستند مصرف انرژی ماینرهای بیت کوین را مهار کند، چرا که هر تراکنش بیت کوین می‌تواند میزان انرژی مصرفی یک خانواده را برای یک ماه تامین کند. اگر چنین منطقی را سر لوحه فعالیت‌های خود قرار دهیم باید هر زیردریایی، بزرگراه، دیتاسنتر یا معدن طلا را ببیندیم! چرا که این مجموعه‌ها در یک ماه به اندازه یک محله انرژی مصرف می‌کنند.

بیت کوین و لابی‌گران

می سال 2021 بود که Galaxy Digital Mining در گزارشی مصرف انرژی شبکه بیت کوین را با صنعت بانکداری و استخراج طلا مقایسه کرد. طبق این گزارش برای استخراج بیت کوین در هر سال به 113.89 تراوات ساعت برق نیاز است؛ در حالی که سیستم بانکی به 263.72 و صنعت طلا به 260.61 تراوات ساعت برق نیاز دارد. در نتیجه بانک‌ها و صنعت طلا به تنهایی دو برابر بیت کوین به طبیعت آسیب می‌رسانند.

همه این اظهار نظرها جایی جالب می‌شود که بدانید بیت کوین به تنهایی می‌تواند کار سیستم بانکی را انجام دهد و مردم را از نیاز به دارایی‌های فیزیکی مثل طلا بی‌نیاز کند. با چنین منطقی استفاده بیشتر از بیت کوین و کاهش استفاده از بانک‌ها و دارایی‌های فیزیکی مانند طلا برای سلامت طبیعت مفیدتر خواهد بود.

کلام آخر

قطعا بعد از مطالعه این مقاله متوجه شده‌اید که رابطه بیت کوین و محیط زیست به اندازه‌ای که رسانه‌ها نشان می‌دهند پررنگ نیست. متاسفانه سیاستمداران و لابی‌گرهای قدرتمند برای سود خود هر اطلاعات غلطی را به عنوان تحقیقات جدید منتشر می‌کنند. انرژی مصرفی بیت کوین در مقایسه با سایر صنایع بسیار ناچیز است؛ با این همه تمامی فعالان محیط زیست بیت کوین را به عنوان یکی از خطرناک‌ترین دشمنان محیط زیست معرفی می‌کنند! ممنون که تا انتهای مقاله با فکت کوینز بودید… شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما چه کسی در این رابطه صادقانه عمل نمی‌کند؟

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان