تحلیل آنچین بیت کوین هفته بیست و هفتم (14 تیر 1041)؛ ذخایر بیتکوین صرافی‌ها

خانهتحلیل ارز دیجیتالتحلیل آنچین بیت...

آنچه می‌خوانید...

همزمان با پایان یافتن نیمه اول سال 2022، عملکرد ماهانه قیمت بیت کوین در بدترین شرایط تاریخی قفل است. در 30 روز گذشته، قیمت‌ بیت کوین نسبت به ماه ژوئن 37.9% کاهش یافت. بازار نزولی 2011 تنها نمونه مشابه با اوضاع فعلی است و بدترین ماه تاریخ بیت کوین ثبت شد. تقریبا تمام سرمایه‌گذاران از بازار بیتکوین خارج شدند و هودلرها (HODLer) تنها خط دفاعی باقیمانده هستند. در ادامه با فکت کوینز و تحلیل آنچین گلسنود همراه باشید تا ببنیم با خروج سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در هفته‌های آتی و کم شدن ذخایر بیتکوین صرافی‌ها باید منتظر چه اتفاقاتی باشیم.

تحلیل آنچین ریزش بیت کوین و خروج سرمایه‌گذاران

  • قیمت بیتکوین بعد از هضم ضررهای ماه گذشته بالاخره تثبیت شد و محدوده 20 هزار دلاری را حفظ کرد. بازار در بالاترین قیمت 21471 دلار باز شد. در اواسط هفته به پایین‌ترین قیمت 18741 دلار رسید و در نهایت با قیمت 19139 دلار بسته شد.
  • با توجه به احتمال بالا بودن شاخص تورم ایالات متحده در ماه ژوئن و سایه رکود اقتصادی، بازار همچنان در معرض خطر است کاهش مشهود عملکرد و فعالیت‌های آنچین نیز موید همین موضوع هستند. در حال حاضر، فعالیت شبکه در سطحی است که با عمیق‌ترین فاز خرسی سال‌های 2018 و 2019 تطابق دارد. به نظر می‌رسد پاکسازی و خروج کامل سرمایه‌گذارن شکل گرفته است.
  • با این حال، تنها فعالیت‌های موجود در بازار ادامه روند ثابت انباشت و آدرس‌های خود حضانتی است. ذخایر بیتکوین صرافی‌ها نیز همچنان از بالاترین سقف‌های تاریخی کاهش می‌یابد. اما موجودی میگوها و نهنگ‌ها به طور معناداری بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر، شاهد واگرایی نیروهای بازار هستیم.

در تحلیل این هفته روندهای نوظهور در عملکرد آنچین و توزیع عرضه بیت کوین بررسی می‌شود.

مطلب مفید: بازگشت بیت کوین به محدوده 20000 دلاری؛ تحلیل تکنیکال BTC (14 تیر 1401)

- Advertisement -
نمودار عملکرد قیمت بیت کوین
Bitcoin Monthly Performance

توریسم‌های بیت کوین از بازار خارج شدند

ارزیابی فعالیت‌های دورن زنجیره‌ای بیت‌کوین یکی از مهم‌ترین موضوعات تحلیل فاندامنتال است. این ارزیابی با هدف شناسایی قدرت یا ضعف نسبی پایگاه کاربر و تغییرات کلی شبکه انجام می‌شود.  

  • بالا بودن فعالیت در زنجیره نشان‌دهنده هجوم تقاضای جدید و افزایش سرمایه‌گذاری گمانه‌زنی (Speculation) است که معمولا در بازارهای صعودی اتفاق می‌افتد. (رنگ سبز در نمودار زیر)
  • پایین بودن فعالیت دورن زنجیره‌ای با کاهش شدید تقاضا و کاهش علاقه سرمایه‌گذاران همراه است و معمولا شاخصه بازارهای نزولی است. (رنگ قرمز در نمودار زیر)

تقریبا تمام معیارهای فعالیت آنچین نشان‌می‌دهند که تعداد و فعالیت کاربران شبکه در حال نزدیک شدن به عمیق‌ترین مناطق بازار‌های نزولی تاریخی است. شبکه بیت‌کوین در وضعیتی قرار دارد که دارایی تمام نهادهای سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاران فردی بازار در حال پاکسازی و خروج هستند.

به طور مثال تعداد آدرس‌های فعال نسبت به ماه نوامبر 13% کاهش یافته و از 1 میلیون آدرس فعال در هر روز به 870 هزار آدرس رسیده است. این نشان می‌دهد که تعداد آدرس‌های جدید رشد چندانی ندارد و حتی حفظ کاربران موجود هم سخت است.

تعداد آدرس‌های فعال بیت کوین
Bitcoin Number of Active Addresses

ارزیابی تعداد نهادهای فعال با استفاده از الگوریتم‌های خوشه‌بندی معیار پیشرفته‌تری است. در این روش، بعد از تطبیق چندین آدرس، آن‌ها را به نهادهای درون‌زنجیره‌ای اختصاص می‌دهند. به این ترتیب، نتایج دقیق‌تر و شفاف‌تری از پایگاه کاربر فعال به دست می‌آید.

نهادهای فعال پس از سقف تاریخی نوامبر 2021 افزایش قابل توجهی داشتند چراکه سرمایه‌گذاران گمانه‌زنی‌های بیشتری در مورد افزایش قیمت داشتند. به هر حال، از آن زمان روند پیش‌بینی قیمت صعودی بیت کوین مختل شد و اکنون روندی نزولی دارد. تعداد آدرس نهادهای فعال روزانه حدود 244 هراز است و تقریبا در کف کانال Low Activity بازارهای نزولی قرار دارد. (کانال قرمز رنگ)  

تعداد نهادهای فعال بیتکوین
Bitcoin Number of Active Entities

با توجه به سقوط شاخص رشد خالص نهادها (Entities Net Growth) تسلیم سرمایه‌گذاران به وضوح مشخص است. این شاخص، تفاوت میان نهادهای جدید و نهادهای موجود را نشان‌می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت نرخ رشد خالص نهادها به استثنای دو جهش بزرگ در رویداد سقوط ارز دیجیتال لونا (LUNA) و رویداد فروش اواخر ماه ژوئن، ضعیف است.   

رشد خالص نهادهای بیت کوین
Bitcoin Entities Net Growth

آیا هودلرهای بیت کوین در بازار می‌مانند؟

تعداد تراکنش‌های تسویه شده معیار بهتری برای نشان‌دادن وضعیت تقاضا برای فضای بلاک و مقدار مصرف شبکه است. ارزیابی تعداد تراکنش‌ها به دو دلیل دقیق‌تر از ارزیابی تعداد آدرس‌ها و نهادهای فعال است.

  • محدودیت فضای بلاک موجب محدود شدن ظرفیت تراکنش‌ها می‌شود و در این شرایط فقط کارمزد تراکنش‌ها نقش دریچه آزادسازی برای انجام تراکنش‌ را دارند. (فعلا کارمزدها بسیار پایین است و این یعنی ازدحام قابل‌توجهی در شبکه وجود ندارد.)
  • راندمان فناوری‌های تراکنش ازقبیل؛ راهکار مقیاس پذیری بچینگ (batching) و سگویت (SegWit) افزایش یافته و هر دو از زمان پذیرش شاهد پیشرفت‌های بزرگی بودند.

در نمودار شاخص Number of Transaction کاهش شدید تعداد معاملات در پایان بازار‌های صعودی ژانویه 2018 و ماه می 2021 قابل مشاهده است. در هر دو دوره پس از چند ماه بهبودی، روند تقاضای تراکنش‌ها در یک کانال خرسی با نوسان حرکت می‌کند. این شرایط از طرفی نشان‌دهنده رکود تقاضای ورود جدید است و از طرف دیگر نشان‌دهنده باقی‌ماندن پایگاه پایه کاربران یعنی هودلرها است.

مطلب مفید: هودل کردن(HODL) ارزهای دیجیتال

تعداد تراکنش‌های بیت کوین
bitcoin number of transaction

تعداد آدرس‌های با موجودی غیرصفر همچنان در حال افزایش و به سقف تاریخی جدید 42.2 میلیون رسیده است. این شاخص فقط اندکی تحت تاثیر رویداد تسلیم اخیر قرار گرفت. در رویدادهای فروش بزرگ و اوایل بازارهای نزولی، شبکه بیت کوین با پاکسازی قابل توجه کیف‌پول‌ها مواجه می‌شود. زیرا در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران تسلیم می‌شوند و همه دارایی‌شان را خرج می‌کنند.

  • ماه ژانویه تا مارس 2018 حدود 7 میلیون آدرس و معادل 24.4% کل آدرس‌های شبکه بیتکوین با خالی‌کردن کیف‌پول‌هایشان آغازگر بازار نزولی شدند.
  • در فاصله ماه آوریل تا مه 2021 و همزمان با رویداد مهاجرت ماینرها (Great Miner Migration) یک میلیون آدرس غیر صفر از بازار خارج شدند. این کاهش 2.8 درصدی در مقایسه با سال 2018 بسیار ضعیف‌تر بود.
  • در ماه مه 2022 حدود 430 هزار آدرس از بازار حذف شدند. علیرغم سقوط شدیدتر قیمت در مقایسه با آوریل تا مه 2021، کاهش 1 درصدی و بسیار خفیف‌تری را شاهد بودیم.

چنانکه پیداست بعد از سال 2018 روند تسلیم آدرس‌های غیرصفر کاهش یافته است و این یعنی سطح وفاداری سرمایه‌گذاران بیت کوین افزایش یافته است.

تعداد آدرس‌های دارای موجودی غیرصفر
  bitcoin Number of Addresses with a Non-Zero Balance

فعالیت آنچین به شدت غیرفعال و خاموش است و در محدوده بازارهای نزولی قرار دارد. به نظر می‌رسد همه خریداران و فروشندگان مارجین در 12 ماه‌ گذشته تسلیم و از بازار خارج شده‌اند. تنها هودلرهای وفادار در بازار باقی‌ماندند. سمت تقاضای بیت کوین طرفدار چندانی ندارد و تا زمانی که هودلرها نتوانند کف قیمت را حفظ کنند همچنان با اصلاح قیمت بیت کوین مواجه هستیم.

واگرایی شاخص صرافی‌های بیتکوین

صرافی‌ها محور اصلی زیرساخت بازار بیت‌کوین هستند. ارزش جابه‌جایی بیت کوین در صرافی‌ها روزانه صدها میلیون تا میلیاردها دلار است. مقدار واریزها و برداشت‌های صرافی‌ها با قیمت اسپات بیتکوین کاملا همبستگی دارد.

به طور کلی میزان واریزها و برداشت‌ها به موازات قیمت حرکت می‌کند و در بازار صعودی همراه با افزایش جریان تقاضای سرمایه‌گذاران به اوج می‌رسد. در اغلب موارد تعداد برداشت‌ها (خط سبز) نسبت به واریزها (صورتی) کمتر است. زیرا صرافی‌ها عملیات پردازش چند مشتری را در یک تراکنش انجام می‌دهند اما واریز هر مشتری به صورت جداگانه انجام می‌شود.

در هفته‌های اخیر تعدادی از سرویس‌های وام‌دهی عملیات واریز و برداشت کاربران را متوقف کردند. درپی این اتفاقات، کاربران بیشتر به سمت نگهداری شخصی یا خودحضانتی از دارایی‌های بلاکچین روی آوردند. به همین دلیل احتمالا شاهد افزایش برداشت از صرافی‌ها و کاهش واریزها و نتیجتا کاهش ذخایر بیتکوین صرافی‌ها باشیم.

این روند از نظر تاریخی غیرعادی است و در 5 سال گذشته نمونه‌های اندکی را شاهد بودیم.

مطلب مفید: صرافی وولد (Vauld) برداشت ها و انجام معاملات در پلتفرم خود را متوقف می‌کند

مقایسه تعداد تراکنش‌های واریز و برداشت صرافی‌ها
Transaction Count Comparison for Exchange

بررسی موجودی صرافی‌ها

همچنین می‌توانیم دامیننس فعالیت‌های مرتبط صرافی‌ها را به عنوان نسبتی از همه تراکنش‌های شبکه ارزیابی کنیم. از این طریق، نقاط فرود و فراز فعالیت سرمایه‌گذاران و تغییرات ساختار بازار شناسایی می‌شود.

دامیننس تراکنش صرافی‌ها بلافاصله بعد از سقف هر دو بازار صعودی 2017 و 2021 به اوج رسیده است و 80% تا 94% کل فعالیت‌های بازار را شامل می‌شود. این نقاط دقیقا مطابق با آخرین هجوم سرمایه‌گذاران به بازار است زیرا تازه‌واردان بازار درست قبل از سقوط در اوج قیمت می‌خرند و متعاقبا چاره‌ای جز خروج نمی‌بینند.

شاخص سلطه تراکنش صرافی‌ها از سقف ماه مه 2021 در یک روند کاهشی است. به نظر می‌رسد بعد از 50 درصد کاهش از ماه می 2021، اکنون در حال تثبیت است. این ادعا نتایج قبلی و قرارگرفتن بازار در سلطه هودلرها را تایید می‌کند.

مقایسه تعداد تراکنش‌های صرافی‌ها
Transaction Count Comparison for Exchange

  موجودی صرافی‌ها به دلیل برداشت‌های خالص پر حجم در حال کاهش است و به سطوحی رسیده که آخرین بار ژوئیه 2018 مشاهده شده است. از مارس 2020 حدود 750 هزار واحد بیت کوین از کل موجودی صرافی‌ها خارج شده است. تنها در 3 ماه گذشته 142.5 هزار بیت کوین از ذخایر بیتکوین صرافی‌ها خارج شده که مقدار قابل توجه و معادل 18.8% کل موجودی آنها است.

موجودی صرافی‌ها
Bitcoin Balance on Exchange

اگر تغییرات در ذخایر بیتکوین صرافی‌ها را به صورت جداگانه بررسی کنیم یک جریان واگرایی مشاهده می‌شود:

  • صرافی ارز دیجیتال کوین بیس همچنان شاهد خروح خالص کوین‌ها است و موجودی بیت کوین این صرافی در دو سال گذشته مجموعا 450 هزار واحد کاهش یافته است. روند کاهشی موجودی کوین بیس یک تابع پله‌ای 10 هزار تا 30 هزار واحدی است. این کوین‌ها به کیف‌پول‌های جدیدی منتقل می‌شوند که ارتباطی با نهاد صرافی کوین بیس ندارند. با توجه به مقدار کوین‌هایی که از صرافی خارج می‌شود احتمالا این یک راه‌حل حضانتی است.
  • از طرف دیگر، بایننس در همان زمان شاهد افزایش موجودی خالص به مقدار 300 هزار بیت کوین بوده است. این وضعیت تلنگری است برای صرافی کوین بیس به عنوان بزرگترین صرافی عرضه بیت کوین. هفته گذشته در اکانت توییتر TXMC به همین موضوع اشاره شد:

دوستان تلنگر واقعی پیش روی ماست. یک پادشاه جدید به نام بایننس قرار است تاجگذاری کند.

یک دهم برداشت از موجودی 6214 واحدی، تاج پادشاهی را برای بایننس به ارمغان می‌آورد.

بزرگترین صرافی عرضه بیتکوین
رقابت کوین بیس و بایننس

علاوه بر ثبت بدترین ماه تاریخی عملکرد قیمت بیت کوین، ذخایر بیتکوین صرافی‌ها هم بیشترین کاهش ماهانه را ثبت کرد. نرخ خروجی صرافی‌ها در ماه گذشته 150 هزار واحد بیت کوین بود. این مقدار معادل 5 تا 6 درصد کل خروجی‌ صرافی‌ها از ماه ژوئن است. روند فعلی کاملا متضاد با جریان ورودی کوین‌ به صرافی‌ها در فاصله ماه مه تا ژوئن 2021 است.

تغییر موجودی خالص بیتکوین صرافی‌ها
Bitcoin Exchange Net Position Change

بیتکوین‌های خروجی صرافی‌ها کجا می‌رود؟

تغییرات بزرگ شاخص Illiquid Supply موید و تکمیل کننده تغییرات شاخص Exchange Net Position هستند. در ماه جولای شاخص عرضه غیرنقدی 223هزار واحد بیت کوین افزایش یافته و نشان می‌دهد حجم زیادی از بیت‌کوین‌های خارج شده از صرافی‌ها به کیف‌پول‌هایی انتقال یافته‌اند که سابقه خرج‌کردن چندانی ندارد یا اصلا بدون سابقه خرج کردن هستند. به عبارت دیگر این آدرس‌ها صرافی نیستند.

بازهم این روند در تناقض با ماه می 2021 و حادثه سقوط لونا است. در این دو دوره سقوط قیمت با سقوط عرضه غیرنقدی مواجه شد.

تغییرات عرضه غیرنقدی بیتکوین
Bitcoin Illiquid Supply Change

از آنجایی که موجودی بیتکوین صرافی‌ها در مجموع در حال کاهش است، در طرف مقابل شاهد وقوع انباشتگی در آدرس‌های بزرگترین سرمایه‌گذاران بیتکوین (دارای بیش از 10 هزار واحد) و کوچکترین سرمایه‌گذاران بیت‌کوین (کمتر از 1 واحد) هستیم. شاخص امتیاز روند انباشت میگوها و نهنگ‌های بیتکوین از اواسط ماه می تقریبا در بالاترین سطح (آبی) است. این یعنی موجودی آنچین این دو دسته از سرمایه‌گذاران بیتکوین پیوسته و به طورمعناداری در حال افزایش است.

شاخص انباشت گروهی از هولدرهای بیت‌کوین که دارای 10 واحد تا 10 هزار واحد بیتکوین هستند تقریبا کاملا خنثی است و هیچ تغییر قابل‌توجهی در دارایی آنها مشاهده نمی‌شود.  

روند انباشت بیت کوین سرمایه‌گذاران
Bitcoin accumulation

بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد که نرخ افزایش موجودی بیت کوین میگوها ماهانه برابر با 60.46 هزار بیت کوین است که نسبت به آمار تاریخی بالاترین میزان است. این مقدار معادل 0.32 درصد عرضه در گردش ماهانه است. نکته قابل توجه این است که نرخ افزایش موجودی میگوها از رکورد قبلی ثبت شده در سقف تاریخی 2017 یعنی همان زمان که قیمت بیتکوین 20 هزار دلار بود بیشتر شده است.

قیمت 20 هزار دلاری بیتکوین برای گروه میگوها، محدوده قیمت قیمت جذابی است اما این بار بازار در جهت دیگری حرکت می‌کند.

موجودی خالص میگوهای بیتکوین
Bitcoin Shrimp net Position change

نمودار زیر مقدار ورودی و خروجی نهنگ‌های بیت کوین به صرافی‌ها را نشان می‌دهد. نهنگ‌ها سرمایه‌گذارانی هستند که بیش از 1 هزار واحد بیتکوین (به استثنای ماینرها و صرافی) دارند.  

نهنگ‌های بیت‌کوین 8.69 میلیون واحد بیتکوین از صرافی‌ها خارج کرده‌اند. به نظر می‌رسد چرخه انباشت و توزیع آن‌ها وابستگی خوبی با عملکرد قیمت بازار دارد. از آوریل 2022 بیشتر مبادلات نهنگ‌های بیتکوین، عملیات برداشت موجودی بوده و در ماه ژوئن به نرخ قابل توجه 140 هزار واحد بیت کوین رسیده است. این آمار در پنج سال گذشته بعد از اصلاح ژانویه 2021 در جایگاه دوم قرار دارد.

ورود و خروج موجودی نهنگ‌های بیتکوین به صرافی‌ها
Bitcoin Whale Net Volume to/ Form Exchange

نتیجه و خلاصه تحلیل آنچین بیت کوین

  • فعالیت‌های آنچین بیتکوین کاملا در محدوده بازار نزولی قرار دارد و نرخ اخیر مصرف شبکه حاکی از آن است که تقریبا همه سرمایه‌گذاران بیتکوین پاکسازی و از بازار بیتکوین خارج شدند. تقاضا برای فضای بلاک پایین است و در بهترین حالت رشد کاربران شبکه بسیار بی‌رمق است.
  • با این حال، واگرایی‌های جذابی در بازار مشاهده می‌شود. علیرغم گذراندن یک سال بد تاریخی و اکنون ثبت بدترین ماه تاریخی عملکرد قیمت از سال 2011 تا امروز، هودلرهای وفادار همچنان تنها خط دفاعی بازار هستند.
  • ذخایر بیتکوین صرافی‌ها در حال کاهش است چراکه سرمایه‌گذاران خودحضانتی دارایی‌هایشان را ترجیح می‌دهند. ظاهرا کوین‌های خارج شده از صرافی‌ها به کیف‌پول‌هایی انتقال داده می‌شوند که سابقه خرج کردن آنها بسیار کم یا بدون سابقه هستند. شاخص برداشت از صرافی و رشد موجودی میگوها و نهنگ‌های بیت کوین هم در بالاترین سطوح تاریخی است.

هودلرها آخرین گزینه دفاعی در مقابل خرسهای بیت‌کوین هستند. نظر شما چییست؟ به نظر شما کف قیمتی بیت کوین کجاست؟  

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان