تحلیل آنچین بیت کوین هفته بیست و سوم (16 خرداد 1401) کاهش درآمد ماینرهای بیت کوین

خانهتحلیل ارز دیجیتالتحلیل آنچین بیت...

آنچه می‌خوانید...

در حال حاضر، بازار بیت کوین در پایین ترین سطوح قیمتی چرخه 2021-2022 معامله می‌شود و اکثر سرمایه‌گذاران با ضرر تحقق نیافته مواجه هستند. ماینرها هم به دلیل افزایش هزینه استخراج و کاهش درآمد، شرایط نامطلوبی را تجربه می‌کنند. با فکت کوینز و تحلیل آنچین گلسنود همراه باشید تا ببینیم قرار است چه اتفاقی برای بازار ارزهای دیجیتال و ماینرهای بیت کوین آن بیفتد!

اتفاقات هفته گذشته بیت کوین چه بود؟

بازار بیت کوین بعد از 9 هفته خونین متوالی، اولین کندل هفته را با رنگ سبز بست و در طول هفته گذشته در بالاترین سطحِ 31900 دلار وپایین‌ترین قیمت 29375 دلار معامله شد. از آنجایی که بیت کوین فعلا در پایین‌ترین سطح چرخه 2021-22 معامله می‌شود اکثر خریداران 17 ماه گذشته، متحمل ضرر تحقق نیافته هستند. حس عدم قطعیت و استرس سرمایه‌گذاران در داده‌های آنچین کاملا مشهود است و در این مدت، هولدرهای متعهد بلندمدت بار بازار را بر دوش کشیده‌اند.

- Advertisement -

علیرغم افزایش سختی استخراج بیت کوین، شاهد کاهش قابل توجه درامد ماینرهای بیت کوین بودیم. به عبارت دیگر، گرچه فعالیت ماینرها بیشتر شده اما هزینه استخراج هم افزایش یافته و درآمد ماینرها روندی نزولی داشته است. به نظر می‌رسد به دلیل کاهش ضریب سود و افزایش فشار مالی، بازار وارد مرحله دوم و فاز تسلیم نهایی بازار نزولی شده باشد.

مطلب مفید: بیت کوین چیست ؛ با معروف‌ترین رمزارز دنیا آشنا شوید

قیمت بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین هفته بیست و سوم

بررسی سطوح پایین تاریخی بیت کوین با استفاده از اندیکاتورها

در تمام مدل‌های بررسی منطقه ارزش بیت کوین، تحلیلگران از دو شاخص ساده اما قدرتمند به نام نسبت چندگانه مایر (Mayer Multiple) و شاخص قیمت تحقق یافته (Realized Price) استفاده می‌کنند.

نسبت Mayer Multiper یک اوسیلیتور یا نوسانگر برای تعیین نسبت قیمت و میانگین متحرک 200 روزه است. به عبارت ساده تر، نسبت چندگانه مایر با تقسیم قیمت بر میانگین حرکتی 200 روزه به دست می‌آید. بنابراین، نسبت Mayer Multiple با استفاده از نقاط داده طول عمر بیت کوین ابزاری برای ارزیابی شرایط خرید و فروش بیش از حد است و انحراف از میانگین قیمت بلندمدت را نشان می‌دهد.

به طور کلی، شرایط فروش بیش از حد یا کاهش ارزش در محدوده 0.8 – 0.6 نسبت چندگانه مایر اتفاق می‌افتد. در نمودار زیر از این مقیاس‌ها برای میانگین متحرک 200 روزه استفاده شده تا مناطقی که ارزش بیت کوین، کمتر از ارزش واقعی بوده نمایش داده شود: 0.6 MM < price < 0.8 MM

در طول چهار دوره نزولی گذشته، در هر دوره قیمت‌های بازار مشخصا دو بار وارد این محدوده ارزشی شده است:

  • فاز A: در اوایل بازار نزولی زیرا اولین فروش بعد از یک سقف تاریخی موجب ترس و وحشت سرمایه‌گذاران می‌شود.
  • فاز B: مراحل اخر بازار نزولی یعنی زمانی که بازار وارد پایین‌ترین کف و مرحله تسلیم می‌شود.

در چرخه فعلی، قیمت بیت کوین از پنجم ماه مه تا الان در این منطقه ارزشی (25200 دلار تا 33700 دلار) در نوسان بوده که شباهت زیادی به فاز B چرخه‌های نزولی قبلی دارد. قیمت بیت کوین تنها در 7.9 درصد روزهای معاملاتی، زیر نسبت چندگانه مایر 0.8 بسته شده است.

مطلب مفید: اندیکاتور تحلیل فاندامنتال ؛ مهمترین اندیکاتورهای فاندامنتال چیست؟

مدل Mayer Multiple بیت کوین
مدل نسبت چندگانه مایر بیت کوین

مدل قیمت تحقق یافته (Realized Price) شاخص مهم دیگری برای تعیین کف چرخه است. در حال حاضر، قیمت تحقق یافته کوین برابر با 25700 دلار است. این شاخص، میانگین هزینۀ بیت کوین‌های موجود در عرضه بر مبنای آخرین قیمت جابه‌جایی در زنجیره را نشان می‌دهد. در چرخه‌های نزولی قبلی، هر زمان قیمت اسپات زیر قیمت تحقق یافته معامله می‌شد به سیگنالی برای ایجاد کف جدیدتر تعبیر می‌شد.

از نظر تاریخی، مبنای کلی هزینه بازار یا قیمت تحقق یافته در سطح حمایت مناسبی قرار داشته و 84.9 درصد روزهای معاملاتی بیت کوین بالاتر از این سطح بسته شده است. به عبارت دیگر، فقط 15.1% روزهای معاملاتی زیر قیمت تحقق یافته بسته شده که شباهت نزدیکی با نسبت چندگانه مایر 0.8 دارد.

مدل Realized Price  بیت کوین
مدل قیمت تحقق یافته بیت کوین

بررسی بازار خرسی طولانی و سودآوری سرمایه‌گذاران

پس از ارزیابی ساختار بازارهای نزولی گذشته و مدل سازی محدوده کف چرخه، می‌توان صحت نتایج را از طریق کمی کردن «آستانه درد بازار خرسی» در کل شبکه بررسی کرد. معیار سود و زیان تحقق نیافته خالص (NUPL) نشان‌دهنده سود و زیان تحقق نیافته کلی شبکه به عنوان نسبتی از ارزش بازار است. بنابراین، می‌توان از معیار NUPL به عنوان قطب نمایی برای بررسی آستانه درد بازار استفاده کرد.

از اوایل ماه مه، شاخص سود و زیان تحقق نیافته خالص (NUPL) در محدوده 18.6% تا 25.0% نوسان داشته و این یعنی کمتر از 25% ارزش بازار در سود نگهداری می‌شود. این وضعیت شبیه به ساختار بازار در مراحل پیش از مرحله تسلیم در بازارهای نزولی است. در رویدادهای تسلیم، شاخص NUPL معمولا با ضرر تحقق نیافته و حدود 25% زیر ارزش بازار معامله شده است. قیمت تحقق یافته فعلی برابر با 25700 دلار و مطابق با همان محدوده‌ای ( 25700 دلار تا 20560 ) است که شاخص NUPL سناریوی تسلیم را نشان می‌دهد.

این نکته قابل توجه است که شاخص NUPL در گذر زمان به دلیل هودل‌های بلند مدت، کف‌های بالاتری ساخته است. احتمالا ارائه ابزارهای مشتقه نیز در این روند بی تاثیر نبوده اند زیرا سرمایه‌گذار می‌تواند بدون نیاز به فروش اسپات و با استفاده از ابزارهای بازار مشتقه ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهد.

مطلب مفید: هودل کردن(HODL) ارزهای دیجیتال

شاخص NUPL بیت کوین برای سود و زیان تحقق نیافته خالص
سود و زیان تحقق نیافته خالص بیت کوین (NUPL)

شاخص NUPL، سود و زیان تحقق نیافته بازار را رصد می‌کند. به عنوان مکملی برای نتایج این شاخص می‌توان با ارزیابی ضرر تحقق بافته، واکنش سرمایه‌گذاران واقعی را تخمین زد. نمودار زیان تحقق یافته تجمعی نیز مانند مدل نسبت چندگانه مایر دو فاز شاخص را در الگوی بازار نزولی نشان می‌دهد.

در چرخه فعلی، اولین موج ضرر بعد از ایجاد یک سقف تاریخی یعنی در بازه سقوط می تا جولای 2021 (فازA) اتفاق افتاده است. در حال حاضر، بازار وارد فاز B شده، فازی که احتمال وقوع رویداد تسلیم قوت گرفته و شاهد زیان‌های پایدار در زنجیره هستیم.

ضرر تحقق یافته تجمیعی بیت کوین
ارزش تحقق یافته و زیان تحقق یافته تجمعی بیت کوین

هولدرهای بلندمدت بار بازار بیت کوین را متحمل شدند

یکی از شاخصه‌های بازار نزولی، کمرنگ شدن سهم هولدرهای کوتاه مدت (STHs) است زیرا دلالان از بازار خارج می‌شوند. بنابراین، کوین‌های کمتری در دست هولدرهای کوتاه مدت است و در واقع انباشت کوین‌ها و سلطه عرضه در گردش در اختیار هولدرهای بلندمدت قرار می‌گیرد. این روند در پیِ دو رویداد موازی در بازارهای خرسی شکل می‌گیرد:

  • فاز A: هولدرهای کوتاه مدتی که در نزدیکی سقف قیمت خرید کرده‌اند، به سرعت با ضرر مواجه می‌شوند و سود کلی آنها کاهش پیدا می‌کند.
  • فاز B: هولدرهای بلند مدت علیرغم ضرری که به خاطر خرید‌های جدیدشان متحمل شده‌اند انباشت در طول دروه‌های نزولی را ترجیح می‌دهند.

در حال حاضر، تقریبا بیش از 85% عرضه در گردش در سود است. این در حالی است که در 3 رویداد تسلیم قبلی این شاخص به کمتر از 50 درصد رسیده بود. سودآوری عرضۀ در اختیار هولدرهای کوتاه مدت برابر با 2.2% است و این یعنی تقریبا همه هولدرهای کوتاه مدت در ضرر هستند. در طرف مقابل، سودآوری هولدرهای بلندمدت از ماه آوریل تا امروز از 68.5% به 55.7% کاهش یافته و به این معناست که هولدرهای بلندمدت بار زیان تحقق نیافته بازار را به دوش می‌کشند.

میزان سود و ضرر هولدرهای بلندمدت و کوتاه مدت بیت کوین
سود و زیان هولدرهای بلندمدت و کوتاه مدت بیت کوین (میانگین متحرک 14 روزه)

بررسی سهم عرضه در سود تحت اختیار هولدرهای بلندمدت، بعد جدیدی به مشاهدات آنچین اضافه می‌کند. در این مبحث، افزایش سلطه هولدرهای بلند مدت (یا کاهش سهم هولدرهای کوتاه مدت) در مراحل پایانی بازارهای نزولی قابل توجه است.

در دو بازار نزولی گذشته، میانگین متحرک 14 روزۀ عرضه در سود هولدرهای بلندمدت از 90% بالاتر رفت. این بدان معناست که هولدرهای کوتاه مدت تحت فشار روانی حاصل از کاهش قیمت، کمتر از 10 درصد عرضه در سود را در اختیار دارند. در پیِ کاهش قیمت اخیر به زیر 30 هزار دلار، این معیار از آستانه 90% عبور کرد. بالای این سطح هولدرهای کوتاه مدت تقریبا هیچ سود تحقق یافته‌ای ندارند و به آستانه درد نزدیک می‌شوند. در مقابل، سلطه عرضه سودآور در اختیار هولدرهای بلندمدت است.

سهم هولدرهای بلندمدت از عرضه در سود
سهم هولدرهای بلندمدت از عرضه در سود بیت کوین

ارزیابی توزیع ضرر تحقق نیافته در بین LTHها STHها، حاکی از آنست که:

  • در حال حاضر، قیمت در پایین ترین سطح چرخه 2021-2022 معامله می‌شود و این یعنی تقریبا همه خریداران از ژانویه 2021 با ضرر تحقق نیافته مواجه هستند.
  • عرضه در ضرر هولدرهای بلندمدت از ماه مه 2021 روند افزایش داشته و تا مه 2022 به 26% رسیده و از آن زمان ثابت مانده است. این موضوع نشان می‌دهد که هولدرهای بلندمدت ضررهای تحقق نیافته کل بازار را بر دوش می‌کشند (تغییر سازنده مالکیت کوین‌ها) و در حال حاضر 62% از عرضه در ضرر چرخه 2021-22 در اختیار سرمایه‌گذاران بلندمدت است.
  • عرضه در ضرر هولدرهای بلندمدت تقریبا وضعیت پایداری دارد و در محدوده 16% تا 18% در نوسان است. توجه داشته باشید که 155 روز پیش ( اول ژانویه 2022) قیمت بیت کوین 47 هزار دلار بود. بنابراین، انباشت اکثر هولدرهای کوتاه مدت در محدوده تثبیت قبلی در سه ماهه اول سال 2022 اتفاق افتاده است.   
هولدرهای بلندمدت و کوتاه مدت بیت کوین چقدر در سود یا ضرر هستند؟
عرضه در زیان یا سود هولدرهای بلندمدت و کوتاه مدت بیت کوین

قطعا آنالیز رفتار هولدرهای بلندمدتی که تحت فشار بازار قراردارند بدون بررسی واکنش آنها به اصلاحات قیمتی، هیچ نتیجه‌ای ندارد. به این منظور، اندیکاتور ریترن باندز (Return Bonds) را برای سود و زیان تحقق یافته هولدرهای بلند مدت و به ویژه برای کوین‌های سپرده‌گذاری شده در صرافی‌ها بررسی می‌کنیم. در بازار خرسی 2018-19 و سقوط ماه مارس 2020 ناشی از بحران کووید 19، زیان تحقق یافته کل حدود 0.006% بیشتر از ارزش بازار بود. این الگو، دراوایل ماه مه و با سقوط قیمت بیت کوین به زیر 30 هزار دلار تکرار شد. لازم به تاکید است که:

  • زیان کوین‌های هولدرهای بلندمدت که در صرافی‌ها نگهداری می‌شود به اندازه‌ای رسیده که قابل قیاس با بازارهای نزولی قبلی است.
Return Bands برای تعیین سود و ضرر دارندگان بیت کوین
تخمین سود و زیان با استفاده از اندیکاتور Return Bands

کاهش درآمد ماینرها

پس از تعیین شدت بازار نزولی فعلی و رفتار متناظر هولدرهای بلندمدت، سراغ واکنش ماینرها به کاهش درآمد می‌رویم.

زیربنای این تحلیل نیازمند تعیین میزان سودآوری بازار از دیدگاه ماینرها است. شاخص Puell Multiple نسبت ارزش انتشار روزانه بیت کوین (بر حسب دلار) به میانگین متحرک 365 روزه این ارزش است.

یک نگاه کلی به تاریخچه Puell Multiple همان دو فاز مشاهده شده در بازارهای نزولی را نشان می‌دهد. در مراحل ابتدایی بازار نزولی، شاخص Puell Multiple معمولا در محدوده 0.6 تا 1.0 قرار دارد و نشان می‌دهد که درآمد فعلی ماینرهای بیت کوین به طور متوسط حدود 40% کمتر از سال گذشته است. و در مراحل بعدی بازارهای نزولی طولانی مدت که در نهایت منجر به رویداد تسلیم می‌شوند، شاخص Puell Multiple کمتر از 0.5 می‌شود.

در حال حاضر، این معیار روی 0.66 و در استانه ورود به محدوده تسلیم قرار دارد. با توجه به همبستگی این شاخص با قیمت، کاهش بیش از 10 درصدی قیمت نشان‌دهنده فشار شدید بر جریان درامدی ماینرها است.

نسبت Puell multiple برای تعیین وضعیت ماینرهای بیت کوین
نسبت Puell Multiple بیت کوین

در پی کاهش درآمد دلاری از ماه نوامبر 2021، موجودی ماینرهای بیت کوین هم کمتر شد و ماینرها متحمل هزینه‌های اضافی می‌شوند. معیار تغییر موقعیت خالص ماینر (Miner Net Position Change) نشان می‌دهد که در حال حاضر کاهش کل موجودی ماینرها بین 5 هزار واحد تا 8 هزار واحد بیت کوین در ماه است.

شاخص Miner Net Position change
شاخص تغییر موقعیت خالص ماینرهای بیت کوین

این شاخص نشان‌دهنده یک تغییر آشکار در رفتار ماینرها است زیرا موجودی انباشت آنها در اولین موج نزولی بعد از سقف تاریخی برابر با 12 هزار واحد بیت کوین بود. بعد از حادثه فروپاشی ارز دیجیتال لونا و فروش 80 هزار بیت کوین توسط بنیاد لونا برای حفظ پشتوانه دلاری استیبل کوین UST، ماینرها هم با فروش 10 هزار بیت کوین به افزایش فشار فروش بازار کمک کردند.  

موجودی بیت کوین ماینرها
موجودی کل کیف پول ماینرهای بیت کوین

واگرایی زمانی در بازار بیت کوین

افزایش سختی شبکه یک واگرایی جذاب و قابل بحث است. از سقف تاریخی قبلی، سختی استخراج شبکه 132% بیشتر شد اما علیرغم ایجاد انگیزه مالی برای ماینرها، درآمد کل ماینرهای بیت کوین 56.7 درصد کمتر است. جهش قابل توجه سختی استخراج حاکی از آن است که ماینرهای موجود فعالیت‌هایشان را بیشتر کرده‌اند و گرچه درآمد ماینرها کاهش قابل توجهی داشته اما ماینرهای جدیدی به شبکه ملحق شده‌اند. بنابراین، این احتمال وجود دارد که هزینه های اخیری که ماینرها برای سخت افزارها و تجهیزات خود متحمل شده‌اند باعث شده که بسیار تحت فشار قرار بگیرند و ترازنامه مالیشان آنچنان سودآور نباشد.

مطلب مفید: ماینینگ به زبان ساده (استخراج ارز دیجیتال )

مقایسه سختی استخراج و درامد ماینرهای بیت کوین
سختی استخراج شبکه بیت کوین در مقایسه با درآمد ماینرهای بیت کوین

خلاصه‌ای از تحلیل آنچین هفته بیست و سوم بیت کوین

  • نسبت چندگانه مایر ( Mayer Multiple) و قیمت تحقق یافته (Realized Price) نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین تا سطوح مهمی کاهش یافته که بیتکوین کمتر از 15 درصد از روزهای معاملاتی خود به آن قیمت معامله میشده است.
  • ضررهای تحقق نیافته شبکه در مناطقی هستند که مختص آخرین مراحل بازارهای نزولی است اما هنوز نمی‌توان آنها را نشانه‌ تسلیم کامل دانست. از آنجا که قیمت‌ها در پایین‌ترین سطح چرخه 2021-22 معامله می‌شوند، همه خریدارانی که از اول ژانویه 2021 وارد بازار شدند، با ضرر مواجه هستند.  
  • در حال حاضر، هولدرهای بلندمدت متحمل بخش بزرگی از زیان‌های تحقق نیافته (62%) بازار هستند و این نشان‌ می‌دهد که یک تغییر تدریجی اما سازنده در ساختار مالکیت شکل می‌گیرد.
  • در شرایط موجود، به نظر می‌رسد ماینرها شدیدا تحت فشار هستند چراکه از طرفی ترازنامه و موجودی آنها کمتر است و از طرف دیگر به دلیل افزایش سختی شبکه بیت کوین مجبور به افزایش فعالیت هستند. این بدان معناست که گرچه هزینه استخراج هر واحد بیت کوین نسبت به قبل گران‌تر اما پاداش دلاری ماینرهای بیت کوین کمتر است. از این رو احتمال چرخه تسلیم ماینرها دور از انتظار نیست.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان