قطعی اینترنت در ایران و معضلات تریدرها؛ راهکار چیست؟

خانهآموزش هاقطعی اینترنت در...

آنچه می‌خوانید...

یکی از مهم‌ترین درگیری‌های ذهنی معامله‌گران در کشورهایی مانند ایران، قطع دسترسی آنها به اینترنت و دارایی‌های دیجیتالی‌شان است. اگر ناگهان اینترنت تریدر قطع شود، کل سرمایه او در معرض خطر قرار می‌گیرد. در طی یک ماه گذشته، اختلالات بسیاری از جمله قطعی اینترنت در ایران به وجود آمده و بسیاری از سرویس‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی با محدودیت روبه‌رو شده‌اند.

همین اختلالات در اینترنت کشوری، موجب شده تا بسیاری از تریدرها و کاربران بازارهای ارزهای دیجیتال و فارکس، امکان اتصال به سرورهای کارگزاران خود را نداشته باشند و نتوانند معاملات خود را مدیریت کنند. البته راهکارهایی برای تریدرها در این شرایط نیز وجود دارد که در این مطلب از فکت کوینز آنها را بیان می‌کنیم.

- Advertisement -

قطعی اینترنت در ایران و برنامه‌های ضدتحریم

برخی بر این باورند که معامله در بازار رمزارزها، بدون اینترنت بین الملل امکان‌پذیر نخواهد بود و در زمان محدودیت اینترنت هیچ‌گونه دسترسی به آن وجود ندارد و نمی‌توان معاملات را مدیریت کرد. اما درست است که تریدرها و تریدرها برای انجام فعالیت‌ها و امور معاملاتی خود به اینترنت بین‌الملل و برقراری ارتباط با برخی سرورهای خارجی نیاز دارند، ولی راهکارهایی نیز در این بین وجود دارد. از طریق این راهکارها می‌توان از ضرر در معاملات جلوگیری کرد.

تریدرها در بازارهای معاملاتی از جمله فارکس برای معامله و خرید و فروش در مارکت، باید به یکی از سرورهای بروکر (کارگزار) خود متصل شوند. این اقدام توسط یک نرم‌افزار به نام متاتریدر (Metatrader) انجام می‌گیرد. در صورتی که فرد به اینترنت دسترسی نداشته باشد، این اتصال برقرار نشده و نمی‌توان دستورات خرید و فروش را به بروکر ارسال کرد.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد بازار فارکس و نحوه کسب سود از معاملات آن

قطع اینترنت و تریدرها
قطع اینترنت و تریدرها

بازارهای رمزارز نیز در واقع به عنوان یک مارکت بین‌المللی و جهانی آنلاین شناخته شده و بدون دسترسی به نت بین‌المللی، عملاً دسترسی تریدر به این بازار قطع و غیرممکن می‌شود. برنامه‌های ضد تحریم در مواقع اضطراری می‌توانند به کمک مشتریان آمده و به آنها در مدیریت شرایط بحرانی کمک کنند. بدیهی است که این راهکار در صورتی امکان‌پذیر است که تریدر بتواند تا حدودی به اینترنت متصل شود. سپس با استفاده از برنامه‌های ضد تحریم به حساب صرافی خود متصل شود.

بیشتر بخوانید:  تغییر آی پی (IP) کاربران ایرانی در صرافی‌ ارز دیجیتال خارجی

قطعی اینترنت در ایران و کیف پول‌های ارز دیجیتال

در صورتی که تریدر دارایی‌های دیجیتال خود را در کیف پول‌های غیرامانی شخصی ذخیره کرده باشد، دیگر نگرانی از بابت از دست رفتن سرمایه وجود ندارد. منظور از این کیف پول‌ها، نرم‌افزارها و یا ابزاری هستند که قابلیت ایجاد کلید خصوصی و یا کلمات بازیابی را داشته و می‌توانند آن‌ها را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

طبق بررسی‌های انجام شده، هنوز برخی از این کیف پول‌ها در ایران فیلتر نشده‌اند. بنابراین در زمان دسترسی به اینترنت بین‌الملل، امکان تراکنش با آن‌ها وجود دارد. البته توصیه می‌شود در زمان اعمال محدودیت‌های اینترنتی، تراکنش در کیف پول‌های شخصی غیرامانی انجام نشود.

در صورت نیاز فوری به تراکنش و عدم دسترسی به اینترنت بین‌الملل، یکی از راهکارها، استفاده از سرور مجازی خواهد بود. این نوع سرورها می‌توانند در زمان مسدودی اینترنت بسیار کمک‌کننده باشند. با استفاده از این سرورها می‌توان به کیف پول‌هایی مانند اکسودوس (Exodus)، متامسک (Metamask)، مای اتروالت (Myetherwallet) و یا دیگر انواع کیف پول متصل شده و بک آپ خود را وارد کرد. در این حالت می‌توان تراکنش‌ها را طبق روال قبل انجام داد.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید از کیف پول‌های ارز دیجیتال بدانید!

راهکار تریدرها در زمان قطعی اینترنت

گاهی ممکن است وصل نشدن تریدر به حساب به علت مسدود شدن سرور بروکر باشد. در این زمان می‌توان با استفاده از یک برنامه ضدتحریم مناسب به راحتی به حساب متصل شد. اما در زمانی که اینترنت به طور کامل مسدود شده باشد و دسترسی به آن امکان‌پذیر نباشد، نمی‌توان از این برنامه‌ها نیز استفاده کرد.

دسترسی به حساب در شرایط قطع اینترنت
دسترسی به حساب کاربرای در قطعی اینترنت

به طور کلی در این شرایط بروکرها، 2 راه دسترسی اصلی به حساب برای معاملات خود دارند. در واقع از این طریق می‌توان معاملات را انجام داده و یا حد سود و ضرر مشخص کرد. حتی می‌توان معامله‌ای را نیز باز کرد. تریدرها در زمان قطعی اینترنت می‌توانند از راهکارهای زیر استفاده کنند:

1. استفاده از ربات تریدر (ارز دیجیتال، فارکس، بورس)

ربات تریدر یا ربات معامله‌گر یکی از راهکارهایی است که در زمان محدودیت اینترنت می‌توان از آن استفاده کرد. حضور 24 ساعته و دائمی در بازارهای ارز دیجیتال غیرممکن است. این ربات‌ها این امکان را به تریدر می‌‌دهند که در تمامی ساعات شبانه‌روز بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر و سیستم، معاملات خود را مدیریت کرده و در شرایط طلایی، بهترین معامله را در بازار ارزهای دیجیتال انجام دهد. برخی از این ربات‌ها به صورت رایگان در شبکه‌های اینترنتی قرار دارند که اغلب کارایی لازم را نداشته و می‌توانند موجب ضرر معامله‌گر شوند. در واقع هرچه برنامه‌نویسی ربات قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد، می‌توان حجم معاملات را افزایش داده و از کارایی آن مطمئن شد.

در شرایط فعلی و با قطعی‌ها و اختلالات مداوم در اینترنت ایران و در زمانی که تریدرها به وسایل الکترونیکی نظیر لپ تاپ یا کامپیوتر دسترسی ندارند، ربات تریدر می‌تواند بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده، فرصت‌های معاملاتی را شناسایی کرده و آن‌ها را بررسی نماید. در صورت مناسب بودن هرکدام، به جای فرد، در بازار ارز دیجیتال حضور داشته و معامله را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین ربات بیت کوین (Bitcoin Robot) کدام است؟

2. تماس مستقیم تلفنی (فارکس، بورس)

برخی از بروکرها علاوه بر رمز عبوری که برای وارد شدن به کابین شخصی به تریدر می‌دهند، یک رمز تلفنی نیز در اختیار او می‌گذارند. با استفاده از این رمز تلفنی، تریدر می‌تواند در ایمیل خود مشخصات حساب یا پنل کاربری خود را مشاهده کند. همچنین در بخش تنظیمات حساب را تغییر دهد. در زمانی که تریدر به اینترنت دسترسی ندارد، تنها کافی است با پشتیبانی بروکر تماس گرفته و رمز تلفنی خود را بازگو کند. در این حالت می‌تواند درخواست خود مبنی بر مدیریت معاملات را به پشتیبان داده و از برای مدیریت حساب خود کمک بگیرد.

معامله فارکس در قطع اینترنت
معامله فارکس در قطع اینترنت

برخی از بروکرها هستند که رمز تلفنی نداشته و در زمان تماس با پشتیبان تنها مشخصات حساب از تریدر سوال می‌شود. تریدرها باید توجه داشته باشند که در این زمان تنها شماره حساب کاربری و ایمیل پرسیده می‌شود، به هیچ عنوان نباید رمز عبور خود را فاش کنند. از مزایای تماس تلفنی به عنوان یک راهکار برای تریدرها، می‌توان به سرعت بالای آن اشاره کرد. معامله از طریق تماس تلفنی و بدون اینترنت این امکان را به معامله‌گر می‌دهد که تا زمان دسترسی مجدد به شبکه اینترنت بین‌الملل، یک معامله باز و بسته و یا Modify کند.

3. استفاده از ایمیل (فارکس)

روش دیگری که به عنوان راهکار تریدرها در زمان قطعی اینترنت نام برده می‌شود، استفاده از ایمیل است. برخی از بروکرها، خدمات مدیریت معاملات را از طریق ایمیل انجام می‌دهند. در این حالت، تریدر باید به پشتیبانی بروکر و آدرسی که اعلام کرده است، ایمیل فرستاده و اطلاعات خود را نیز به این درخواست پیوست کند.

روش استفاده از ایمیل، به نسبت تماس مستقیم تلفنی کمی زمان‌بر خواهد بود. اما بهتر از این است که تریدر تمام سرمایه خود را از دست بدهد. در متن ایمیل باید علاوه بر شماره حساب کاربری، ایمیلی که با آن تریدر در بروکر ثبت‌نام کرده است، یادداشت شود. همچنین برای برخی بروکرها لازم است که یک تصویر سلفی از تریدر نیز ضمیمه ایمیل گردد.

جمع‌بندی

بخش عمده‌ای از فناوری‌های جدید مانند ارزهای دیجیتال و بلاک چین، با وجود انواع فناوری غیرمتمرکز، وابستگی بسیاری به اینترنت بین‌الملل دارند. کاربرانی که در بازارهای ارز دیجیتال فعال هستند و یا معاملات روزانه انجام می‌دهند، با قطع اتصالات بین‌المللی، محدودیت‌های اینترنتی و همچنین اختلالات اتصال به اینترنت، در انتقال، خرید و فروش و دیگر معاملات و کارهای روزانه خود، آسیب‌های بسیاری دیده و ضررهای هنگفتی را متحمل شده‌اند.

با ادامه این وضعیت باید به دنبال راهکار تریدرها در شرایط قطعی اینترنت در ایران بود. در این مقاله چندین راهکار برای این موضوع معرفی شد که در زمان اختلالات در ارتباطات مجازی می‌توان با استفاده از آن‌ها، از میزان ضرر‌های غیرقابل‌جبران جلوگیری نمود.

سوالات متداول

آیا در شرایط قطعی اینترنت می‌توان ترید کرد؟

بله! با استفاده از ربات‌های معاملاتی و برخی نرم‌افزارهای مدیریت خودکار پورتفولیو، می‌توان در صورت قطعی موقت نت بین‌المللی، تا حدودی به فعالیت در بازارهای جهانی ادامه داد.

آیا ربات‌های تریدر در زمان قطعی اینترنت کار می‌کنند؟

برخی از ربات‌های معاملاتی را می‌توان پیش از مسدودیت کامل اینترنت تنظیم کرد و برای استفاده در زمان قطعی کامل برنامه‌ریزی کرد. این ربات‌ها می‌توانند از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کنند و در حد ضرر مشخص‌شده، پوزیشن را ببندند.

2 نظرات

  1. استفاده از ربات در بازار در شرایط خاصی امکان پذیر است و در هر شرایطی از بازار نمیشه با ربات کار کرد. پس اینکه میاید میگید یکی از راهها در قطعی اینترنت رباته کاملا اشتباست. لطفا یه راهی بگید که خود تریدر بتونه کار کنه. نه اینکه راههای که شاید کار کنه شاید نه.

    • سلام دوست عزیز.
      وقتی اینترنت به طور کامل قطع میشه و کاربر ارتباط خودش رو با حساب کاربریش از دست میده هیچ راهی برای اتصال به حساب کاربری و ترید نخواهد داشت. جز اینکه پیش از قطعی اینترنت، ربات‌های مورد اعتماد یا پلتفرم‌های کپی تریدینگ رو برای روزهای قطعی اینترنت تنظیم کرده باشه. این مطلب در مورد قطعی کامل هست و در مورد محدودیت و فیلتر اینترنت و روش‌های رفع اون در این مقاله توضیح دادیم:
      تغییر آی پی (IP) کاربران ایرانی در صرافی‌ ارز دیجیتال خارجی
      ممنون از همراهیتون.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان