روانشناسی بازار ارز دیجیتال چیست و چرا مهم است؟

خانهآموزش هاسرمایه گذاری و تریدروانشناسی بازار ارز...

آنچه می‌خوانید...

تغییرات روانی و روانشناسی بازار ارز دیجیتال، یکی از وجوه مشترک معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این حوزه است. فعالان این حوزه می‌دانند که افراد با همه احساسات مشترکی که دارند، در بازارهای مالی معامله می‌کنند و بر همین اساس از الگوهای خاصی پیروی می‌کنند. معمولاً بیشتر آنها به رویدادهای خاص بازار واکنش مشابهی نشان می‌دهند. در حقیقت احساسات همه افراد تا حدی یکسان است، بنابراین تغییرات ایجادشده در بازارها بر اساس رفتار یک فرد عادی، کاملاً طبیعی است.

مردم رفتارهای گله‌ای را دوست دارند. وقتی جمعیت وحشت می‌کنند، وحشت می‌کنند و وقتی دیگران تشویق می‌کنند تشویق می‌شوند! ممکن است وقتی ببینند بیت کوین از 12000 دلار به 3500 دلار سقوط می‌کند وحشت کنند و تصمیم عجیبی مانند فروش دارایی‌های باارزش در کف قیمت‌ بگیرند. در واقع، اکثر مردم این کار را در طول سقوط بدنام مارس 2020 انجام دادند.

- Advertisement -

اگر نمی‌خواهید معاملات گله‌ای داشته باشید و ضرر کنید، توصیه می‌کنم معامله احساسی را متوقف کنید. منطقی ماندن در هر زمان ممکن است دشوار باشد، اما قول می‌دهم زمانی که روانشناسی بازار ارز دیجیتال را درک کنید، آسان‌تر خواهد بود. در این مقاله از فکت کوینز، با نکات مهم و کارآمد روانشناسی بازار رمز ارز آشنا می‌شوید.تا پایان مطلب همراه ما باشید.

روانشناسی بازار ارز دیجیتال چیست؟

روانشناسی بازار به این مفهوم اشاره دارد که حرکات بازار منعکس‌کننده (یا تحت تأثیر) وضعیت عاطفی بازیگران بازار است. این یکی از موضوعات اولیه اقتصاد رفتاری است که یک مطالعه چند رشته‌ای است و متغیرهای مختلفی را که زمینه‌ساز انتخاب‌های اقتصادی هستند، بررسی می‌کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که احساسات عامل اصلی نوسانات بازارهای مالی هستند. به اصطلاح، چرخه‌های روانی بازار ناشی از تغییر نگرش سرمایه‌گذاران در طول زمان است.

به‌طور خلاصه، احساسات بازار، نظر جمعی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در مورد حرکت قیمت یک دارایی است. یک روند صعودی زمانی ایجاد می‌شود که نگرش به بازار خوش‌بینانه باشد و قیمت‌ها به طور مداوم در حال افزایش باشد. نقطه مقابل بازار گاوی، بازار نزولی یا خرسی است که زمانی رخ می‌دهد که قیمت‌ها همچنان به کاهش ادامه دهند و نگرش کلی به بازار، بدبینانه باشد.

روانشناسی ارز دیجیتال
روانشناسی بازار ارز دیجیتال

بنابراین، احساسات همان دیدگاه‌ها و نگرش‌های منحصربه‌فرد همه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در یک بازار مالی هستند. همچنین ممکن است به عنوان میانگین احساسات همه بازیگران بازار نیز دیده شود. در حقیقت، بر اساس نظریه‌های روانشناسی بازار، قیمت دارایی‌ها اغلب در واکنش به نگرش کلی بازار در نوسان است. اگر اینطور نباشد، انجام یک معامله موفق برای افراد حرفه‌ای نیز بسیار دشوار خواهد بود.

زمانی که بازار در عمل رشد می‌کند، معمولاً به این دلیل است که نگرش و اعتماد معامله‌گران بهبود یافته است. حال و هوای مطلوب بازار باعث افزایش تقاضا و کاهش عرضه می‌شود. این افزایش تقاضا ممکن است به نوبه خود، منجر به گرایش تهاجمی‌تر شود. همچنین به طور مشابه، یک رکود قابل‌توجه، تمایل به ایجاد یک نگرش بدبینانه دارد که باعث کاهش تقاضا و افزایش عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال چیست؟

چرخه روانشناسی بازار ارز دیجیتال

رایج‌ترین مدل چرخه بازار شامل سیزده مرحله متمایز است که لحظات و احساست اصلی را از سطوح پایین چرخه تا اوج آن و دوباره به کف چرخه نشان می‌دهد. هر مرحله از چرخه بازار فعلی با عبارتی مشخص می‌شود که ذهنیت معامله‌گران در آن زمان را خلاصه می‌کند.

مرحله 1 چرخه روانشناسی بازار ارز دیجیتال: انکار

بازار نشانه‌های اولیه حرکت را نشان می‌دهد، اما از آنجایی که رالی‌های قبلی نتوانسته‌اند سقوط یا صعود موثری ایجاد کنند، سرمایه‌گذاران در متفاوت فرض کردن این دوره تردید دارند.

مرحله 2: امید

پس از انکار شدید، اولین نشانه شفا، ظهور امید است. بازار در حال نمایش شاخص‌های مطلوب برای یک روند صعودی جدید است، اما سرمایه‌گذاران همچنان محتاط هستند.

مرحله 3: خوش‌بینی

قیمت احتمالاً از صعودهای ناموفق گذشته پیشی گرفته است و سرمایه‌گذاران اکنون امیدوارند که این افزایش سریع واقعی باشد.

بیشتر بخوانید: با مضطرب ترین هولدرها در بازار ارز دیجیتال آشنا شوید

چرخه رفتار در بازار ارز دیجیتال
چرخه رفتار در بازار ارز دیجیتال

مرحله 4: باور

قیمت همچنان در حال افزایش است. سرمایه‌گذاران مشتاق هستند که مقدار قابل توجهی از سرمایه خود را در وارد بازار کنند.

مرحله 5: هیجان

قیمت هنوز هم در حال افزایش است. سرمایه‌گذاران به وجد آمده‌اند، زیرا ارزش پرتفوی آن‌ها از زمان اولین سرمایه‌گذاری به‌طور چشمگیری بهبود یافته است. برخی از سفته‌بازان در این مرحله برای خرید ارزهای دیجیتال بیشتر، وام می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: موفقیت در بازار ارز دیجیتال؛ چطور در بازار کریپتو موفق عمل کنیم؟

مرحله 6 روانشناسی بازار ارز دیجیتال: سرخوشی

حالا دیگر تقریباً قیمت‌ هر ارز دیجیتالی بالاتر از ارزش واقعی آن است. ارزش پرتفوی سرمایه‌گذاران هرگز از آنچه اکنون است بیشتر نبوده است. این سطح نشان‌دهنده اوج عملکرد بازار است.

مرحله 7: رضایت

بلافاصله پس از شروع سرخوشی، کاهش چشمگیر قیمت وجود دارد زیرا نهنگ‌ها شروع به فروش می‌کنند. بسیاری از سرمایه‌گذاران به نگهداری ارزهای خود پایبند هستند یا با این فرض که کاهش فعلی موقتی است، بیشتر خرید می‌کنند. در واقع، قیمت دوباره افزایش می‌یابد، اما از اوج قبلی فراتر نمی‌رود.

مرحله 8: اضطراب

پس از اینکه رالی قیمت نتوانست بالاترین سطح قبلی را پشت سر بگذارد، قیمت یک بار دیگر شروع به کاهش می‌کند. اما این بار کمتر از حمایت قبلی. اکثر سرمایه‌گذاران نزدیک به شکست یا از دست دادن پول خود در سرمایه‌گذاری هستند. همین باعث اضطراب آنها می‌شود.

مرحله 9: انکار

اکنون که آنها پول خود را در سرمایه‌گذاری از دست داده‌اند، همچنان منکر این هستند که بازار در روند نزولی قرار دارد.

مرحله 10: هراس

قیمت به کاهش خود ادامه می‌دهد و به وضوح وجود بازار نزولی را ثابت می‌کند. اکنون که سرمایه‌گذاران از حقایق آگاه شده و متوجه می‌شوند که باید از آن خارج شوند، تمایلی به فروش با چنین ضرر قابل توجهی ندارند.

مرحله 11: پذیرش

بازار به طور مداوم به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد. سرمایه‌گذاران یاد می‌گیرند که مخمصه‌ای که در آن گیر کرده‌اند را همان طور که هست بپذیرند.

بیشتر بخوانید: بهترین ساعت روز برای ورود به بازار ارز دیجیتال

مرحله 12 روانشناسی بازار ارز دیجیتال: عصبانیت

غالباً در این نقطه، یک تسکین مختصر وجود دارد، که برخی از سرمایه‌گذاران امیدوارند آغاز یک روند معکوس باشد. با این حال، رالی نمی‌تواند سرعت خود را حفظ کند و بازار یک بار دیگر سقوط می‌کند. سرمایه‌گذاران احساس نارضایتی می‌کنند زیرا در زمانی که می‌توانستند، بازار را ترک نکردند.

مرحله 13: افسردگی

این سخت‌ترین و اغلب طولانی‌ترین مرحله است. اکثریت قریب به اتفاق سرمایه‌گذاران امید خود را از دست داده‌اند. آنها احساس می‌کنند که فریب خورده‌اند یا حباب ترکیده است و بازار هرگز بهبود نخواهد یافت. این زمانی است که بازار در طول چرخه به پایین‌ترین نقطه خود می‌رسد و بیشترین فرصت‌های ورود وجود دارد. پس از یک دوره طولانی ناامیدی، بازار دوباره وارد انکار می‌شود و چرخه را از سر می‌گیرد.

استفاده سرمایه‌گذاران از چرخه روانشناسی بازار ارز دیجیتال

با فرض اینکه مفهوم روانشناسی بازار دقیق است، یک معامله‌گر می‌تواند با دانستن آن تصمیمات منطقی‌تری بگیرد. عملکرد کلی بازار معکوس است: یعنی بزرگترین و بهترین فرصت (برای خریدار) اغلب زمانی رخ می‌دهد که اکثریت مردم ناامید هستند و بازار در پایین‌ترین نقطه خود قرار دارد. در مقابل، زمانی که بخش عمده‌ای از فعالان بازار مشتاق هستند و همچنین بیش از حد اعتماد به نفس دارند، ریسک مالی نیز اغلب به سقف خود می‌رسد.

تصمیم‌گیری درست در بازار
تصمیم‌گیری درست در بازار ارز دیجیتال

بنابراین، برخی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند تا نگرش بازار را تفسیر کنند و چرخه‌های روانی متعدد آن را شناسایی کنند. از نظر ایده آل، آنها از این دانش برای خرید در هنگام ترس (قیمت‌های پایین‌تر) و فروش در هنگام طمع (قیمت‌های بالاتر) استفاده می‌کنند. با این حال، در واقعیت، شناسایی این نقاط ایده‌آل واقعا ساده نیست. همچنین ممکن است حمایت حفظ نشود و منجر به پایین آمدن بسیار عمیق‌تر قیمت شود.

بررسی چرخه‌های گذشته بازار تا حدودی به پیش‌بینی درست وضعیت کمک می‌کند. تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که کدام فعالیت‌ها و انتخاب‌ها بیشترین سود را به همراه داشته‌اند. با این حال، درک اینکه چگونه بازار در حال حاضر در حال تحول است و پیش‌بینی اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد بسیار دشوارتر است. سرمایه‌گذاران زیادی از تحلیل تکنیکال (TA) برای پیش‌بینی جهت آینده بازار استفاده می‌کنند.

شاخص‌های تحلیل تکنیکال ابزارهایی هستند که ممکن است برای سنجش وضعیت روانی بازار استفاده شوند. به عنوان مثال، شاخص قدرت نسبی (RSI) می‌تواند زمانی را که یک دارایی به دلیل احساسات زیاد در بازار صعودی (مانند طمع بیش از حد) بیش از حد خرید شده است را نشان دهند. میانگین متحرک همگرایی/واگرایی (MACD) شاخص دیگری است که ممکن است برای شناسایی مراحل مختلف روانشناختی یک چرخه بازار استفاده شود. به طور خلاصه، رابطه بین خطوط آن ممکن است نشان‌دهنده تغییر در حرکت بازار باشد.

بیشتر بخوانید: اصول تحلیل تکنیکال برای ترید ارز دیجیتال

معامله‌گران چگونه باید احساسات خود را در بازار کنترل کنند؟

کنترل احساسات بهترین نتیجه از مطالعه روانشناسی بازار ارز دیجیتال است. در ادامه روش‌های کنترل این احساسات را می‌خوانیم:

۱. استراتژی خود را تنظیم کنید

رویکرد و استراتژی هر معامله‌گر منحصربه‌فرد است. استراتژی معاملاتی را بر اساس نیازها و دانش بازار خود تدوین کنید تا احساسات خود را کنترل کنید. حد ضرر و معیارهای ورود و خروج خود را شناسایی و تعیین کنید. به طور مکرر استراتژی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید در مسیر صحیح هستید.

۲. از هیاهوی بازار دوری کنید

احساسات یک فرد ممکن است توسط هیاهو و سروصداهای بازار تحریک شود. چه بازار صعودی باشد و چه نزولی، سر و صدای زیادی خواهید شنید. همه صداها بی‌اهمیت نیستند، اما شنیدن همه آنها ممکن است بر رویکرد و قضاوت معاملاتی شما تأثیر بگذارد. بنابراین، برای حفظ کنترل احساسی باید صداها را فیلتر کنید.

۳. منطقی تصمیم بگیرید

منطقی فکر کردن به شما کمک می‌کند تا احساسات خود را تحت کنترل داشته باشید. وقتی منطقی فکر می‌کنید، احتمال بیشتری دارد که معاملات سودآوری داشته باشید. همیشه در نظر بگیرید که انتخاب شما تحت تأثیر احساسات شما است یا ملاحظات منطقی.

بیشتر بخوانید: بازار خرسی (bear market) و بهترین استراتژی‌های موفقیت در آن

تفاوت روانشناسی معاملات ارز دیجیتال با روانشناسی بازار ارز دیجیتال

سوال اصلی این است که چه زمانی باید به روانشناسی معاملات ارز دیجیتال و چه زمانی به روانشناسی بازار ارز دیجیتال تکیه کنید؟ همه چیز به این بستگی دارد که شما در حال معامله خرد هستید یا معاملاتی بزرگتر و در مقیاس کلان؟ با این حال، من توصیه می‌کنم با هر دوی این‌ها کار کنید تا توانایی‌های خود را به عنوان یک عضو فعال در بازار بهبود ببخشید.

تفاوت روانشناسی معاملات ارز دیجیتال
تفاوت روانشناسی معاملات ارز دیجیتال با روانشناسی بازار ارز دیجیتال

در حقیقت بهترین توصیه این است که هردو روانشناسی بازار و معاملات در بازار را تجزیه و تحلیل کنید. این تنها راه برای پیش‌بینی هر حرکت خوب یا بد شماست. اما قبل از اینکه بتوانید بازارهای ارز دیجیتال را تجزیه و تحلیل کنید، باید آنها را درک کنید.

سخن پایانی

نوسانات شدید بازار ارز دیجیتال فشار روانی زیادی را به معامله‌گران تازه‌کار و حتی حرفه‌ای وارد می‌کند. برای افرادی که به این نوسانات عادت ندارند، فشار ممکن است بیش از حد به نظر برسد و تصمیم‌گیری آنها را دچار مشکل کند. بازار ارز دیجیتال آنقدرها که نهادهای مالی قدیمی می‌بینند عجیب و غریب نیست. اگر این نوسانات احساسات شما را تحریک می‌کند، باید روی روانشناسی معاملاتی خود کار کنید.

زیربنای موفقیت‌ها در بازار، شناخت عوامل روانشناسی سرمایه‌گذاری است. مشخصات روانشناختی سرمایه‌گذار تعیین می‌کند که چگونه تمام اطلاعات پردازش می‌شود، چه چیزی در اولویت قرار می‌گیرد و در نهایت چه چیزی بیشترین تأثیر را بر رفتار آنها دارد.

یادگیری تشخیص مراحل چرخه روانشناسی بازار ارز دیجیتال و دانستن اینکه چه زمانی یک چرخه کامل در بازار وجود دارد برای انجام معاملات سودآور بسیار مهم است. بهترین زمان برای خرید در دوره انباشت است که کاهش قیمت متوقف شده است و سرمایه‌گذاران هنوز در ترس هستند. زیر نظر گرفتن چرخه‌های بازار به کاهش احتمال خرید در قیمت‌های بالا یا فروش در قیمت پایین کمک می‌کند.

سوالات متداول

روانشناسی بازار ارز دیجیتال چیست؟

روانشناسی بازار به این مفهوم اشاره دارد که حرکات بازار منعکس‌کننده (یا تحت تأثیر) وضعیت عاطفی بازیگران بازار است. احساسات بازار، نظر جمعی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در مورد حرکت قیمت یک دارایی است. یک روند صعودی زمانی ایجاد می‌شود که نگرش به بازار خوش‌بینانه باشد و قیمت‌ها به طور مداوم در حال افزایش باشد. نقطه مقابل بازار گاوی، بازار نزولی است که زمانی رخ می‌دهد که قیمت‌ها همچنان به کاهش ادامه دهند و نگرش کلی به بازار، بدبینانه باشد.

چگونه چرخه روانشناسی بازار را درک کنم؟

یک استراتژی معاملاتی ایجاد کنید
از هیاهوی بازار دوری کنید
توقعات معقولی داشته باشید و منطقی تصمیم بگیرید

چه چیزی باعث ترس سرمایه‌گذاران در بازار ارز دیجیتال می‌شود؟

اکثر افراد ابتدا از مشارکت در بازار ارز دیجیتال بیم دارند. ترس از ضرر مالی بخش بزرگی از نگرانی آنها و یکی از مهمترین مشکلات اکثر سرمایه‌گذاران است. سرمایه‌گذاران جدید اغلب نگرانی‌های قانونی در مورد سرمایه‌گذاری دارند.درک روانشناسی بازار، این ترس‌ها کمرنگ‌تر می‌کند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان