معاملات گرید (Greed Trading) چیست؟

خانهمقالاتمعاملات گرید (Greed...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

نوسانات قیمت در بازار ارز دیجیتال فرصت‌های زیادی را برای کسب سود توسط معامله‌گران فراهم می‌کند. با این حال، همین نوسانات نیز می‌تواند معامله‌گران را دچار ضررهای سنگینی کند. با باز بودن 24 ساعته بازار در چنین محیط پرنوسانی، معامله‌گران ممکن است در زمان‌بندی معاملات خود دچار اشتباه شوند. با این حال، ربات‌های معاملاتی این مشکل را به میزان قابل توجهی برطرف می‌کنند و به طور خاص، ربات‌های گرید تریدینگ (Greed Trading) برای بسیاری از معامله‌گران معجزه کرده‌اند. اما معاملات گرید چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

- Advertisement -
spot_img

در حالی که معاملات گرید در بازارهای ارزی رایج‌تر است، معامله‌گران کریپتو نیز می‌توانند از این استراتژی در معاملات خود استفاده کنند. در این مقاله از فکت کوینز، ما به نحوه کار این نوع معاملات می‌پردازیم و یک استراتژی گرید تریدینگ موفق را که می‌توانید خودتان پیاده‌سازی کنید، آموزش می‌دهیم.

- Advertisement -

معاملات گرید چیست؟

معاملات گرید یک استراتژی معاملاتی خودکار است که در آن تریدر سفارش‌هایی را بالا و پایین یک سطح قیمت تعیین‌شده قرار می‌دهد. این سفارشات خودکار از طریق ربات‌های گرید تریدینگ اجرا می‌شوند.

به این ترتیب، ربات‌ها به‌طور خودکار سفارش‌ها را در محدوده‌های قیمتی از پیش تعیین‌شده قرار می‌دهند. این یک شبکه (Grid) از سفارشات ایجاد می‌کند که نوسانات بالقوه بازار را پوشش می‌دهد. بنابراین، در اصل، معامله‌گران محدوده‌ها را بر اساس این ایده تعیین می‌کنند که قیمت دارایی در آن محدوده نوسان می‌کند و سپس از حرکات رو به بالا و رو به پایین قیمت سود می‌برند.

ویدئو یوتیوب گرید تریدینگ

معاملات گرید چگونه کار می‌کند؟

هر تریدری با تعیین پارامترهای محدوده معاملاتی در صرافی انتخابی خود آغاز به کار می‌کند. این پارامترها همان حدهای‌ بالا و پایینی است که آنها سفارشات خرید و فروش خود را بین آنها قرار می‌دهند. گرید تریدینگ دستورات از پیش تعیین‌شده را به منظور ایجاد حداکثر سود برای هر معامله در محدوده قیمتی ساختار شبکه تعیین‌شده اجرا می‌کند.

معاملات گرید چگونه کار می‌کند؟
معاملات گرید چگونه کار می‌کند؟

گرید یا شبکه ناحیه‌ای است که این معاملات در آن انجام می‌شوند و سطوح قیمت‌ شبیه خطوط یک شبکه توری است. به خاطر داشته باشید که فاصله بین هر خط شبکه معمولاً همیشه یکسان است.

در مرحله بعد، معامله‌گر حداکثر سطح قیمتی را که در آن هیچ سفارش فروش نمی‌تواند اجرا شود را در بالا تعیین می‌کند و همچنین حداقل سطح قیمتی را که در آن هیچ سفارش خریدی اجرا نمی‌شود را تعیین می‌کند. سفارش‌های خرید دارای سفارش‌های فروش مربوطه هستند که در سطوح بالاتر از سفارش‌های خرید تنظیم شده‌اند.

حل بیایید به یک  مثال (اتریوم) بپردازیم. شما می‌توانید سفارشات خرید را با پله‌های 500 دلاری زیر قیمت تعیین کنید. بنابراین اگر قیمت  ETH 2000 دلار باشد، می‌توانید سفارشی را در 1500 دلار، 1000 دلار و 500 دلار تنظیم کنید. به همین ترتیب، شما همین کار را با سفارش‌های فروش انجام می‌دهید (۲۵۰۰، ۳۰۰۰، ۳۵۰۰ دلار). ربات به طور خودکار این سفارشات خرید و فروش را با توجه به این پارامترها اجرا می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان خرید بیت کوین چه زمانی است؟

ساخت شبکه معاملاتی

وقتی استراتژی خود را بر روی نمودار ترسیم می‌کنید، می‌بینید که یک شبکه شروع به شکل‌گیری می‌کند. برای ساخت یک شبکه معاملاتی موفق، مراحل زیر را در نظر بگیرید.

قیمت شروع را تعیین کنید

این مرحله بسیار مهم است زیرا شما نمی‌توانید یک شبکه بدون قیمت مبنا ایجاد کنید. شما باید با پرایس اکشن آشنا باشید و بتوانید محدوده‌ای را که دارایی در آن معامله می‌شود، تعیین کنید.

فاصله پیپ را انتخاب کنید

شما باید فواصل «پیپ» را که در استراتژی خود استفاده می‌کنید تعیین کنید. پیپ‌ها به فاصله‌هایی مثل هر 100 دلار کمتر یا بیشتر از قیمت اصلی اشاره دارد. شما می‌توانید مثلاً با انتخاب فاصله ده پیپی شروع کنید. اگر قیمت دارایی 200 دلار باشد، سفارشات خرید شما در 190 دلار، 180 دلار و غیره قرار می‌گیرد.

حرکت خلاف جهت روند یا در جهت روند

اگر نمی دانید به دنبال چه چیزی باشید، تعیین این موضوع می تواند مشکل باشد. معامله «در جهت روند» به معنای قراردادن سفارشات خود در جهت روند قیمت دارایی است. مثلاً اگر قیمت پایه 500 دلار و فاصله ده پیپ باشد، باید سفارشات خرید را در 510 دلار، 520 دلار و غیره تعیین کنید. این استراتژی نیاز به خروج دارد، یعنی زمانی که همه چیز خوب پیش می رود، باید سود خود را برداشت کنید. با این حال، معامله ” خلاف جهت روند” به این معنی است که شما موقعیت‌هایی را در جهت مخالف روند می گیرید. این اغلب منجر به بهره بردن از اصلاحات قیمت می‌شود.

مزایا و معایب معاملات گرید

معاملات گرید زمانی مفید است که بازار در روند رنج قرار دارد یا در محدوده خاصی حرکت کنند. این به این دلیل است که دارایی ها برای مدت طولانی در یک محدوده محدود نوسان می کنند. در حالی که این نوع معاملات مزایای بسیار زیادی مانند قابلیت سفارشی‌سازی و نقدینگی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند، باید برخی از هشدارها را در نظر بگیرید. حال بیایید به مزایا و معایب زیر بپردازیم.

بیشتر بخوانید: مقایسه کارمزد صرافی های ارز دیجیتال (آپدیت ۲۰۲۳)

مزایای معاملات گرید

  • نقطه ورود راحت‌تر: ربات ها به معامله‌گران امکان می‌دهند در سطوحی وارد معامله شوند که در حالت عادی امکانپذیر نیست. این اغلب به این دلیل است که برای دستیابی به آن نقطه‌ ورودها ، باید دائماً نمودار قیمت را رصد کرد.
  • اتوماتیک بودن فرآیند: ربات‌ها به راحتی وظایف برنامه‌ریزی‌شده‌شان را که با احساسات و روند بازار ارتباطی ندارند، انجام می‌دهند. این امر  اتوماسیون بالایی را فراهم می‌کند که به طور موثر عمل می‌کند.
  • مدیریت ریسک پیشرفته: هنگام استفاده از ربات، می‌توانید مستقیماً تنظیمات را به گونه‌ای دست‌کاری کنید که بر پاداش‌ و سودآوری شما تأثیر زیادی بگذارد. این به نوبه خود کنترل بیشتری به شما می‌دهد و ضرر معاملات پرریسک را کاهش می‌دهد.
  • احساسات را از ترید حذف می‌کند: احساساتی مانند خشم، ترس و طمع عوامل محرک در سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال، به ویژه ترید هستند. استفاده از ربات‌های معاملاتی، وابستگی عاطفی را به حداقل می‌رساند زیرا این فرآیند خودکار و از طریق منطق و قوانین پردازش می‌شود.

معایب معاملات گرید

  • انتظار طولانی در بازه‌های زمانی بزرگ‌تر: در تایم فریم‌های طولانی شما باید تا هفته‌ها یا حتی بیشتر صبر کنید. این در نهایت باعث کاهش سود خواهد شد. در این سناریو، صبر یک عامل کلیدی است.
  • اگر بازار بیش از حد جهت دار باشد، سیستم شکست می‌خورد: برای موفقیت این استراتژی، باید پولبک‌های مداوم در بازار وجود داشته باشد.
  • رصد دائمی: این زمانی اتفاق می افتد که از ربات معاملاتی استفاده نمی‌شود. یک معامله‌گر باید مراقب عملکرد قیمت باشد، و این در بازاری که 24 ساعت باز است، تقریبا غیرممکن است. این امر ناگزیر باعث می‌شود که معامله‌گران سفارش های مهم زمان بندی شده را از دست بدهند.

ربات گرید تریدینگ

ربات‌های گرید تریدینگ گرید صرفاً کدها یا الگوریتم‌های معاملاتی هستند که کل فرآیند شبکه را خودکار می‌کنند. معامله‌گران ربات‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنند تا سفارش‌ها را با قیمت‌های مشخص اجرا کنند، و به آنها اجازه می‌دهد از صفحه نمایش فاصله بگیرند.

مزایای چنین ربات‌هایی شامل تصمیم‌گیری‌های منطقی‌تر و سریع‌تر، سفارشی‌سازی ترید و فرصت کسب سود مداوم در یک بازار آرام است. به عنوان مثال، بایننس هم یک ربات معاملاتی داخلی و هم ربات‌های گرید دارد. در واقع، بایننس دارای بیشترین تعداد ربات‌های معاملاتی در بین صرافی هایی است که از ربات ها پشتیبانی می کنند. این ربات‌ها از داده‌های آنی و اندیکاتورها و قوانین از پیش تعیین‌شده برای ارسال سیگنال‌های سودآور استفاده می‌کند. شما می‌توانید هر کدام که متناسب با نیازهای شماست را انتخاب کنید. برخی ربات‌ها را می توان برای معاملات مارجین و برخی دیگر را برای معاملات فیوچرز استفاده کرد.

ربات گرید تریدینگ
نحوه کار ربات گرید تریدینگ

پیاده‌سازی یک استراتژی گرید تریدینگ موفق

معاملات گرید مزیت های معاملاتی عظیمی را در بازارهای فارکس و کریپتو فراهم می‌کند. و در حالی که ممکن است خطراتی وجود داشته باشد، مزایا قطعاً از معایب بیشتر است. موفقیت این استراتژی عمدتاً به سه چیز بستگی دارد: نقطه ورود مناسب، مدیریت ریسک و اندازه موقعیت مناسب.

نقطه ورود را می توان بر اساس اندیکاتورها یا الگوی کلی قیمت در نمودار تعیین کرد. در مدیریت ریسک، این شامل تنظیم سطوح «Stop loss» و «Take Profit» برای حفظ سود و جلوگیری از ضرر است. برای مدیریت پول خود، باید اندازه هر معامله و تعداد معاملات انجام شده در هر شبکه را تعیین کنید. در مجموع، اگر سفارشات خود را به صورت استراتژیک برنامه ریزی کنید و از ربات‌های معاملات گرید استفاده کنید، می‌توانید شانس موفقیت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

سوالات متداول

چگونه می توانم معاملات گرید را شروع کنم؟

شما می‌توانید با تعیین سفارشات خرید و فروش خود در فواصلی معین حول یک قیمت تعیین‌شده شروع کنید. سفارش‌های خرید باید زیر قیمت تعیین‌شده و سفارش‌های فروش باید بالای ان تنظیم شوند. علاوه بر این، می‌توانید از ربات‌های گرید تریدینگ برای خودکار کردن فرآیند استفاده کنید. هدف خرید در کف و فروش در سقف  است.

آیا گرید تریدینگ سودآور است؟

گرید تریدینگ یک استراتژی بسیار سودآور برای معامله‌گرانی است که به دنبال سود بردن از یک بازار بی ثبات هستند. دلیل این امر این است که سفارشات خرید با قیمت های پایین تنظیم می‌شوند و با قیمت های بالاتر فروخته می‌شوند. استفاده از ربات‌های گرید تریدینگ به دلیل عملکرد خودکار  آنها شانس سودآوری را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

آیا معاملات گرید ریسکی است؟

اگر بازار نوسانات قیمتی سریعی را تجربه کند که از بازه گرید تریدینگ فراتر می رود، معاملات شبکه می تواند مخاطره آمیز باشد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان