میکسر بیت کوین (Bitcoin Mixer) چیست و چطور کار می‌کند؟

خانهآموزش هامیکسر بیت کوین...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

در این مقاله آموزشی به معرفی میکسر بیت کوین و انواع آنها و همچنین نحوه عملکرد آن‌ها می‌پردازیم. اگر با اصول بلاکچین بیت کوین آشنا باشید، بی‌شک می‌دانید که بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، با یک شبکه توزیع‌شده عمومی است که می‌توانید همه تراکنش‌های آن را در حساب‌ها و کیف پول‌های مرتبط دنبال کنید. با این حال، هویت واقعی مالکان این کیف پول‌ها پنهان است؛ البته نه به طور کامل! راه‌های مختلفی برای کشف نام دارندگان کیف‌پول‌های ارز دیجیتال وجود دارد. به همین خاطر گفته می‌شود آدرس‌های بلاکچین به جای ناشناس، «مستعار» یا «نیمه ناشناس» هستند.

- Advertisement -
spot_img

نیاز به حفظ حریم خصوصی، منجر به ظهور انواع میکسر بیت کوین شده است که به مخلوط‌کن‌های بیت کوین یا بیت کوین تامبلرز (Bitcoin Tumblers) هم معروف هستند.

- Advertisement -

در ادامه این مقاله متوجه خواهید شد که این مخلوط‌کن‌ها چه هستند، چگونه تراکنش‌های مالی و هویت شما را پنهان می‌کنند، آیا قانونی هستند یا خیر، و انواع خدماتی که ارائه می‌دهند چیست، پس با فکت‌کوینز همراه باشید.

چرا به میکسر بیت کوین احتیاج داریم؟

یک تراکنش معمولی بیت کوین به این صورت عمل می‌کند: کاربر بیت‌کوین هایش را از کیف پول خود به یک کیف پول دیگر ارسال می‌کند. هر کسی می‌تواند یک جست‌وجوگر بلاک چین (Block Explorer) را باز کند و یکی از آدرس‌های کیف پول را وارد کند تا بفهمد کوین‌ها از کجا آمده‌اند (یا چه کسی آن‌ها را دریافت کرده است)، و مقدار بیت‌کوین (BTC) انتقالی را پیدا کند.

میکسر بیت کوین
تصویر یک جست‌وجوگر بیت‌کوین (بیت‌کوین اکسپلورر) که در آن آدرس کیف پول‌ها قابل ردیابی است

با استفاده از ابزارهای پیشرفته‌تر، حتی به راحتی می‌توان هویت واقعی افراد پشت آدرس کیف پول را پیدا کرد. با این امکان، تمام معاملات شما قابل ردیابی هستند.

به نظر شما این شبکه خصوصی و شخصی است ؟

بسیاری از سایت‌های فعال در زمینه ارزهای دیجیتال، پیش از این ثابت کرده‌اند که تراکنش‌های بیت کوین مخفی نیستند. در حالی که این یکی از نقاط قوت شبکه است، اما یکی از معایب آن نیز محسوب می‌شود، زیرا برخی از کاربران بیت کوین از اینکه هر کسی می‌تواند از یک جست‌وجوگر بلاک چین برای مشاهده کل آمار تراکنش‌های آن‌ها استفاده کند، احساس راحتی نمی‌کنند.

میکسر بیت کوین چیست؟

میکسر بیت کوین نرم افزار (یا سرویسی) است که بیت کوین را از چندین کاربر می‌پذیرد و آن‌ها را باهم مخلوط می‌کند. بنابراین نمی‌توانید تشخیص دهید چه کسی چقدر بیت کوین ارسال کرده، سپس بیت کوین‌های مختلف را به مقصدهای متفاوت ارسال می‌کند.

در شرایطی که تراکنشی از کیف پول شما به خارج از آن انجام شده باشد، اگر بخواهید آن تراکنش را در جست‌وجوگر بلاک چین بیت کوین مشاهده کنید، آدرس میکسر را به عنوان گیرنده به جای آدرس بیت کوین پیدا خواهید کرد. به طور مشابه، اگر آدرس گیرنده تراکنش را تایپ کرده باشید و به دنبال این باشید که سکه‌ها از کجا آمده‌اند، تنها چیزی که پیدا می‌کنید آدرس میکسر است.

بیشتر بخوانید : آدرس بیت کوین چیست؟

این سرویس «میکسر» نامیده می‌شود، زیرا سکه‌های شما را با سکه‌های دارندگان دیگر ترکیب می‌کند تا نتوان آدرس‌های کیف پول اصلی‌ هیچ‌یک از آن‌ها را پیدا کرد . بنابراین، هنگامی که از این راه حل استفاده می‌کنید، می‌توانید بیت کوین ارسال کنید یا آن را در حالی که کاملا ناشناس هستید دریافت کنید.

البته توجه داشته باشید که این تراکنش‌های ناشناس همیشه رایگان نیستند. برخی از این مخلوط‌کن‌های بیت کوین شما را ملزم به پرداخت هزینه برای انجام این فرآیند می‌کنند.

میکسر بیت کوین چطور کار می‌کند؟

دو نوع Bitcoin Mixer اصلی وجود دارد که متفاوت از یکدیگر عمل می‌کنند:

  • میکسر بیت کوین متمرکز
  • میکسر بیت کوین غیرمتمرکز

به طور کلی، مخلوط‌کن‌ها با جمع‌آوری بیت کوین از چندین کاربر و ترکیب تراکنش‌های آن‌ها کار می‌کنند. اگر بخواهیم کارکردشان را به صورت استعاری توضیح بدهیم، به این صورت است: آن‌ها همه کوین‌ها را در یک جعبه بزرگ می‌ریزند و مخلوط می‌کنند تا نتوانید منشأ آن‌ها را ردیابی کنید، سپس کوین ها را به مقاصد مختلفشان می‌فرستند.

حالا اجازه دهید پس از بررسی هر دو نوع میکسر، به جزئیات نحوه عملکرد هر روش بپردازیم. این کار را با استفاده از یک نسخه ساده شده از فرآیند واقعی توضیح می‌دهیم.

میکسرهای متمرکز در مقایسه با میکسرهای غیرمتمرکز

هدف از استفاده از مخلوط‌کن بیت کوین این است که پیوند بین هویت واقعی شما و آدرس کیف پول شما را مختل کند. انجام این کار، محرمانگی تراکنش‌های شما را تامین می‌کند.

میکسر متمرکز چیست؟

میکسرهای متمرکز بیت کوین، نرم‌افزار یا سرویس‌هایی هستند که مالکیت خصوصی دارند و کوین هایتان را برای شما ترکیب می‌کنند. Blender.io یکی از محبوب‌ترین میکسرهای متمرکز بیت‌کوین است. برای استفاده از سرویس متمرکز بیت‌کوین، شما بیت‌کوین خود را به جای اینکه مستقیما به گیرنده‌تان ارسال کنید، به یک آدرس مشخص (آدرس میکسر) ارسال می‌کنید.

معمولا در چنین مخلوط‌کن‌هایی فرمی وجود دارد که در آن آدرس کیف پول گیرنده یا آدرس مقصد خود را مشخص می‌کنید. بعد از اینکه بیت کوین را به Mixer ارسال و هزینه خدمات آن را پرداخت کردید، آن‌ها کوین‌های شما را به یک استخر اضافه می‌کنند و سپس با کوین‌های کاربران دیگر مخلوط می‌کنند. پس از آن، کوین‌های تازه را به آدرس‌های مقصد ارسال می‌کنند.

میکسر غیرمتمرکز چیست؟

میکسرهای غیرمتمرکز بیت کوین، به چندین کاربر نیاز دارند تا در یک تراکنش بزرگ مشارکت کنند. میکسرهای غیرمتمرکز به عنوان یک پروتکل همتا به همتا، بدون مجوز و بدون مرز هستند.

در این روش، فرآیند مخلوط کردن بیت کوین به صورت خودکار انجام می‌شود. پروتکل‌هایی مانند CoinJoin آن را روی پلتفرم‌های خاصی انجام می‌دهند. کیف پول واسابی (Wasabi) که دارای CoinJoin داخلی است و کیف پول سامورایی (Samourai) دو مورد از شناخته شده ترین میکسرهای غیرمتمرکز هستند.

بیشتر بخوانید: Coinjoin : پروتکلی برای بهبود حریم خصوصی و ناشناس بودن در بیت کوین

همچنین بخوانید : معرفی کامل کیف پول واسابی (Wasabi)؛ راهنمای نصب و راه اندازی واسابی والت

میکسر بیت کوین
coinjoin

هنگامی که تراکنشی را با استفاده از یک میکسر غیرمتمرکز انجام می‌دهید، به بخشی از یک تراکنش بزرگ‌تر با چندین شرکت‌کننده پیوسته‌اید که در آن همه شرکت‌کننده‌ها بیت‌کوین‌های خود را به آدرس دیگری ارسال می‌کنند. البته در این روش همه کوین ها با هم مخلوط می‌شوند. پس از طی یک دوره خاص، همان تعداد بیت کوین به کیف پول مقصد شما می‌رسد، اما تقریبا و به صورت قطعی همان بیت کوین‌هایی را که وارد کرده‌اید، دریافت نخواهید کرد.

مزیت استفاده از مخلوط‌کن‌های غیرمتمرکز بیت کوین این است که شما معمولا هزینه‌های خدمات کمتری را پرداخت می‌کنید، زیرا فرآیند مخلوط کردن خودکار است. برای مثال، کارمزد سرویس مخلوط‌کن متمرکز Blender بین 0.6 درصد تا 2.5 درصد از هر عملیات است، در حالی که هزینه خدمات Wasabi Wallet، به ازای مخلوط کردن بیش از 0.01 بیت‌کوین 0.3 درصد است و مخلوط کردن کمتر از 0.01 بیت‌کوین در آن نیازی به هزینه خدمات ندارد.

مزایا و معایب استفاده از میکسر بیت کوین

بزرگترین مزیت استفاده از خدمات Bitcoin Mixer، افزایش حریم خصوصی تراکنش‌ها و ناشناس بودن آن‌هاست. میکسرها به شما کمک می‌کنند تا در هنگام معامله ارزهای رمزنگاری‌شده، تا حد امکان ناشناس بمانید. با این حال، اشکالات بسیار کمی هم در این کار وجود دارد.

معایب میکسرهای بیت کوین

اشکال اصلی تقریبا همه میکسرهای بیت کوین این است که اغلب مجبورید فرآیند تراکنش از میکسر به مقصد را به تعویق بیندازید. این کار به این منظور انجام می‌شود که تجزیه و تحلیل بیت کوین را حتی برای ناظران سرسخت، دشوارتر کند. البته معمولا گزینه‌ای برای تنظیم مدت تاخیر وجود دارد.

ایجاد تاخیر اگرچه الزامی نیست، اما بهتر است از آن استفاده کنید، زیرا فاصله زمانی بین ورودی و خروجی را افزایش می‌دهد و بنابراین یافتن تراکنش‌ها را دشوار می‌کند.

توانایی مبهم کردن تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، میکسرهای بیت‌کوین را به هدفی برای رگولاتورها و البته بستری برای پول‌شویی تبدیل می‌کند. به همین دلیل است که برخی از صرافی‌ها، این کوین ها را آلوده می‌دانند و چنین تراکنش‌هایی را در پلتفرم‌های خود مجاز نمی‌دانند یا محدود می‌کنند.

معایب میکسرهای متمرکز بیت کوین

بزرگ‌ترین اشکال یک مخلوط‌کن متمرکز بیت‌کوین این است که در آن همیشه احتمال شکست وجود دارد، زیرا توسط یک نهاد اداره می‌شود.

اگر شبکه به هر دلیلی خاموش شود، تمام سرمایه خود را که در حال انجام فرآیند مخلوط شدن است، از دست خواهید داد. حتی اگر شبکه خاموش نشود ممکن است خطر هک شدن وجود داشته باشد، یا حتی میکسر متمرکز دارایی‌های شما را بدزدد.

علاوه بر این، از آنجایی که برخی از میکسرهای متمرکز به صورت خصوصی هر دو آدرس بیت کوین ورودی و خروجی شما را ذخیره می‌کنند، اگر شبکه متمرکز به هر دلیلی اطلاعات شما را به اشتراک بگذارد، در معرض خطر از دست دادن ناشناس بودنتان قرار می‌گیرید.

معایب میکسرهای غیرمتمرکز بیت کوین

نقطه ضعف اصلی میکسرهای غیرمتمرکز این است که به اعضای زیادی برای مخلوط کردن کوین‌ها نیاز دارند تا مبادا تراکنش‌های شما از طریق فرآیند حذف به شما بازگردند.

آیا میکسرهای بیت‌کوین غیرقانونی هستند؟

میکسرهای بیت کوین و به طور کلی میکسرهای رمزنگاری شده غیرقانونی نیستند. با این حال، این راه حل‌ها گاهی اوقات با پول‌شویی و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی همراه است. این اتفاق منجر به تعطیلی‌هایی از سوی شبکه اجرای جرایم مالی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (FinCEN) و دیگر آژانس‌ها شده است.

در ادامه به چند نمونه از این رویدادها اشاره می‌کنیم.

ماجرای هلیکس (Helix) و بیت‌کوین فاگ (Bitcoin Fog)

در اواخر سال 2021، مدیرعامل سابق میکسر بیت کوین هلیکس (Helix) اعتراف کرد که بیش از 300 میلیون دلار پول‌شویی کرده است. فقط چند ماه پیش از آن، بیت‌کوین فاگ (Bitcoin Fog)، یکی دیگر از سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات ترکیب بیت کوین نیز در یک توطئه پول‌شویی مشارکت داشت، اگرچه مسئولان آن اعلام بی‌گناهی کردند.

تحریم تورنادو کش (Tornado Cash)

سرویس میکسر محبوب تورنادو کش (Tornado Cash) که روی بلاک چین اتریوم کار می‌کرد، در 8 آگوست 2022 توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم شد، زیرا از این میکسر برای شستن بیش از 7 میلیارد دلار ارز مجازی استفاده شده بود.

بیشتر بخوانید : تورنادو کش (Tornado Cash) چیست ؟ میکسر ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

بهترین جایگزین‌های میکسر بیت کوین

اگر نمی‌خواهید از خدمات میکسر بیت کوین استفاده کنید، راه‌های دیگری نیز برای مخفی کردن تراکنش‌های رمزنگاری شده شما وجود دارد. در ادامه، سه مورد از این موارد ذکر شده است:

شبکه لایتنینگ

شبکه لایتنینگ، یک راه‌کار لایه 2 برای بیت کوین است که نه تنها امکان پردازش تراکنش‌های بیشتری را فراهم می‌کند، بلکه حفظ حریم خصوصی در تراکنش‌ها را نیز افزایش می‌دهد. شبکه لایتنینگ این کار را با گروه‌بندی تراکنش‌ها باهم انجام می‌دهد و ردیابی تراکنش‌های فردی را دشوار می‌کند.

بیشتر بخوانید : لایتنینگ (lightning) چیست ؟

الکترون کش

کیف پول بیت کوین کش SPV، جایگزینی برای دارندگان بیت کوین کش (Bitcoin Cash) به جای بیت کوین است. الکترون کش، هزینه‌های بیت کوین کش را پنهان و ردیابی تراکنش‌ها را از طریق ابزار حفظ حریم خصوصی CashFusion دشوار می‌کند. البته اگر تازگی به این وبسایت سر زده باشید متوجه می‌شوید که به عنوان وبسایت فیشینگ اعلام شده است.

میکسر بیت کوین

پرایوسی کوین‌ها

پرایوسی کوین‌ها یا سکوین‌های حفظ حریم شخصی مانند مونرو (XMR) و زی کش (ZEC) نیز گزینه‌های خوبی برای انجام تراکنش‌های ناشناس هستند. این ارزها از فناوری‌های ویژه حفظ حریم خصوصی مانند آدرس‌های محافظ استفاده می‌کنند که می‌توانند تراکنش‌ها را در بلاک چین پنهان کنند.

برای مثال، مونرو از امضای حلقوی (Ring Signatures) برای حفظ حریم خصوصی استفاده می‌کند و این کار را با ترکیب امضاها بین امضاکنندگان متعدد برای پنهان کردن فرستنده واقعی یک پیام انجام می‌دهد. از این رو گیرنده نمی‌داند که کدام امضا متعلق به فرستنده است.

بیشتر بخوانید : کوین حفظ حریم خصوصی (Privacy Coin) چیست؟

همچنین بخوانید : ارز دیجیتال مونرو(XRM) چیست؟ با خصوصی ترین رمز ارز بازار بیشتر آشنا شوید

با این حال توجه داشته باشید که سکه‌های حریم خصوصی در همه‌جا قانونی نیستند. چندین کشور از جمله کره جنوبی، استرالیا و ژاپن محدودیت‌هایی را برای استفاده از آن‌ها اعمال کرده‌اند، یا آن‌ها را به طور کامل ممنوع کرده‌اند و صرافی‌های ارز دیجیتال در این مناطق دیگر آن‌ها را لیست نمی‌کنند.

خلاصه کلام

خدمات میکس یا مخلوط کردن بیت کوین به شما امکان می‌دهند تراکنش‌های بیت کوین خود را به صورت ناشناس انجام بدهید. با این حال، این خدمات منجر به فعالیت‌های غیرقانونی و استفاده‌های مجرمانه شده است و بنابراین دولت‌ها در حال سرکوب آن‌ها هستند.

شبکه لایتنینگ روش ایمن‌تری برای تامین حریم خصوصی تراکنش‌های بیت کوین شما است. از طرفی، می‌توانید سرمایه‌گذاری در بیت کوین کش یا در کوین‌های حریم شخصی مانند مونرو و زی کش را نیز در نظر بگیرید.

اگر همچنان به استفاده از میکسرهای ارزهای دیجیتال و به خصوص انواع میکسر بیت کوین علاقه‌مند هستید، مطمئن شوید که از دستورالعمل‌های قانونی دولت محلی‌ زندگیتان پیروی می‌کنید تا تصادفا قانون را زیر پا نگذارید. اگر تجربه استفاده از این میکسرها را داشته‌اید با ما و همراهانمان در میان بگذارید.

آیا بیت کوین میکسرها قانونی هستند؟

تمیکسر‌های ارز‌ دیجیتال در برخی از کشورها مجاز و در برخی حوزه‌های قضایی غیرمجاز هستند.

بیت کوین میکسر چیست؟

میکسر بیت کوین یک سرویس آنلاین برای مخفی کردن هویت پشت تراکنش‌های ارز دیجیتال است که از ساز و کار مخلوط کردن تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

چطور میتوان به به یک میکسر اعتماد کرد؟

مدت زمان فعالیت میکسر، تعداد افرادی که از آن استفاده می‌کنند و تعداد تراکنش‌های موفق آن از جمله مواردی است که برای اعتماد به آن باید در نظر بگیرید.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان