نقش بلاک چین در هویت دیجیتال (Digital Identity) چیست ؟

خانهمقالاتنقش بلاک چین...

آنچه می‌خوانید...

نظام های هویت سنتی کنونی پراکنده، ناامن و انحصاری هستند. بلاک چین با ارائه زیرساخت‌های یکپارچه، قابل تعامل و امن، همراه با مزایای قابل توجه برای شرکت‌ها، کاربران و سیستم‌های مدیریتی IoT، مدیریت و ذخیره‌سازی ایمن‌تر هویت دیجیتال را امکان‌پذیر می‌سازد. در ادامه با فکت کوینز همراه باشید تا بررسی کنیم که هسته اصلی هویت غیرمتمرکز چیست و بلاک چین در ان چه نقشی دارد.

در دنیای امروزی هویت به چه شکل پردازش میشود؟

هویت دیجیتال درخصوص شرکت ها

شرکت‌ها اغلب اطلاعات حساس کاربران خود را جمع‌آوری می‌کنند و آنها را در کنار داده‌های تجاری معمولی ذخیره می‌کنند. با افزایش مقررات مبتنی بر حریم خصوصی کاربر مانند GDPR و تغییر تمرکز صنعت فناوری اطلاعات به مسئولیت پذیری شرکت ها، این امر خطرات تجاری جدیدی ایجاد می کند.

- Advertisement -

وقتی این داده‌ها به انبارهای اطلاعاتی فشرده منتقل می‌شوند، به بهبود محصول و درک عمیق نیازهای مشتری کمک چندانی نمیکنند. تنها پس از دریافت جریمه‌های سنگین یا توسعه قابلیت‌های بیشتر و بهتر در حوزه فناوری اطلاعات است که بسیاری از شرکت‌ها پروژه‌های گران‌قیمت و پرخطر را دنبال می‌کنند تا به تعادلی مناسب میان امنیت داده و نیازهای تجاری دست یابند.

در خصوص دستگاه های IoT

امروزه حدود 7 میلیارد دستگاه متصل به اینترنت وجود دارد. انتظار می‌رود این تعداد تا سال 2020 به 10 میلیارد و تا سال 2025 به 22 میلیارد افزایش یابد. در صنعتی همچنان نوپا، بیشتر فناوری‌های IoT از قابلیت‌های خوبی که درحوزه هویت دیجیتال و مدیریت دسترسی وجود دارد استفاده نمی‌کنند، درست همانند اینترنت قدیم که فقط از مؤسسات مورد اعتماد تشکیل می‌شد.

دستگاه های اینترنت اشیا (IOT) باید حسگرها، مانیتورها و ماشین های مختلف را شناسایی کرده و دسترسی به داده های حساس و غیرحساس را به شیوه ای امن مدیریت کنند. صنایع پیشرو فناوری اطلاعات شروع به ارائه سیستم های مدیریت IoT برای رفع این شکاف های خدماتی کرده اند. برای مثال، غیرمعمول نیست که سازمانی ده‌ها هزار دستگاه IoT و در عین حال ده‌ها یا صدها سرور سنتی و دستگاه‌های کاربری داشته باشد.

عدم تطابق استانداردها در میان این تعداد دستگاه منطقی میباشد. امنیت غالباً یک اقدام آینده نگرانه برای پیاده‌سازی قابلیت‌های مدیریتی ساده است، و این موضوع با هک دستگاه های  IoT در مقیاس بزرگ و مطرح شدن آن در کنفرانس‌های مهم امنیت فناوری اطلاعات مشهود است.

بیشتر بخوانید : هوش مصنوعی (AI) چیست , آینده زندگی بشریت چه خواهد شد ؟

درخصوص اشخاص

هویت بخش جدایی ناپذیر یک جامعه و اقتصاد فعال است. داشتن روشی مناسب برای شناسایی خودمان و دارایی هایمان، ما را قادر می سازد تا جوامع پررونق و بازارهای جهانی را بسازیم. به ساده ترین شکل ممکن میتوانیم بگوییم که هویت مجموعه ای از بیانات در مورد یک شخص، مکان یا چیز است. درخصوص انسان ها، این موارد شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت و نوعی شناسه ملی مانند شماره گذرنامه، شماره تامین اجتماعی (SSN)، گواهینامه رانندگی و غیره است. این داده ها توسط نهادی متمرکز (دولت) صادر می شوند و در پایگاه های داده متمرکز (سرورهای مرکزی دولت) ذخیره می شوند.

به دلایل مختلف، تمامی انسان ها داری مدارک شناسایی نیستند. تقریباً 1.1 میلیارد نفر در سراسر جهان راهی برای تعیین هویت خود و مالکیت بر داشته های خود ندارند. این امر یک هفتم جمعیت جهان را در وضعیت آسیب پذیری قرار می دهد. این افراد قادر به رأی دادن در انتخابات، مالکیت زمین، افتتاح حساب بانکی یا یافتن شغل نیستند. نداشتن مدارک شناسایی، دسترسی افراد به سیستم مالی را به خطر می اندازد و به نوبه خود آزادی آنها را محدود می کند.

شهروندانی که بطور رسمی شناسایی شده‌اند، همچنان فاقد مالکیت و کنترل کامل بر هویت خود هستند. این افراد دارای هویتی آنلاین و تکه تکه میباشند و ناآگاهانه ارزشی را که اطلاعاتشان ایجاد می کند از دست می دهند. شرکت‌هایی که اطلاعات مربوط به این افراد را نگهداری می‌کنند در معرض هک‌های مکرر قرار دارند که باعث کاهش میزان کلاهبرداری برای کاربر می‌شود. زمانی که کد ملی صادر و سپس مفقود میشود، تقریبا هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد.

چرا برای داشتن هویت به بلاک چین نیاز داریم؟

هویت دیجیتال و بلاک چین

سیستم‌های مدیریت هویت بلاک چین می‌توانند مشکلات فعلی سیستم های هویتی را ریشه کن کنند. مشکلاتی همانند:

  • عدم دسترسی
  • ناامنی داده ها
  • هویت های جعلی

عدم دسترسی

تقریباً 1.1 میلیارد نفر در سراسر جهان هیچ مدرکی برای اثبات هویت خود ندارند و 45 درصد از افرادی که هویت ندارند جزو 20 درصد از فقیرترین افراد روی کره زمین هستند. کاغذبازی های دست و پاگیر مربوط به فرآیند شناسایی و ثبت هویت، هزینه‌ها، عدم دسترسی و فقدان اظلاعات در خصوص هویت شخصی موانع اصلی هستند که بیش از یک میلیارد نفر را خارج از سیستم‌های شناسایی سنتی نگه می‌دارند. بدون داشتن مدرک شناسایی فیزیکی، نمی توان در هیچ مدرسه ای ثبت نام کرد، برای شغلی درخواست داد، پاسپورت گرفت و یا به بسیاری از خدمات دولتی دسترسی داشت. داشتن مدارک شناسایی برای دسترسی به سیستم مالی موجود ضروری است. درعین حال، 60 درصد از 2.7 میلیارد نفری که حساب بانک ندارند، دارای تلفن همراه هستند، که راه را برای روش های ثبت هویت مبتنی بر بلاک چین در بستر تلفن های هوشمند هموار می کند و این تکنولوژی برای نیازهای شهروندان آسیب پذیر بسیار موثرتر و آسانتر است.

ناامنی داده ها

در حال حاضر، ما ارزشمندترین اطلاعات شناسایی خود را در پایگاه‌های داده متمرکز دولتی که توسط نرم‌افزارهای قدیمی پشتیبانی می‌شوند و دارای خطاهای بسیاری هستند ذخیره می‌کنیم. سیستم های بزرگ و متمرکز حاوی اطلاعات شناسایی شخصی (PII) میلیون ها حساب کاربری برای هکرها فوق العاده جذاب هستند. مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته نشان دهنده این است که اطلاعات شناسایی شخصی جذابترین مورد برای هک هستند که ۹۷ درصد از کل هک ها در سال ۲۰۱۸ را شامل می‌شود. علی‌رغم قوانین نظارتی و تلاش‌های سازمانی برای افزایش امنیت سایبری، درسال 2018، تعداد ۲.۸ میلیارد اطلاعات شخصی با ارزشی بیش از ۶۵۴ دلار افشا شد.

هویت های جعلی

علاوه بر این، هویت دیجیتال کاربران بسیار پراکنده است. کاربران دارای هویت های مختلف مرتبط با نام کاربری خود را در وب سایت های مختلف هستند. هیچ راه استانداردی برای استفاده از داده های تولید شده توسط یک پلتفرم در پلتفرم دیگر وجود ندارد. علاوه بر این، ارتباط ضعیف بین هویت های دیجیتال و آفلاین، ایجاد هویت های جعلی را نسبتا آسان می کند. هویت های جعلی باعث ایجاد پدیده مقابله با این موضوع میشود که می تواند به ارتکاب کلاهبرداری کمک کند و منجر به آمار متورم و از دست رفتن درآمد شود. در جامعه، این آسیب پذیری، ایجاد و انتشار مسائل ناگواری مانند “اخبار جعلی” را تسهیل می کند که تهدیدی بالقوه برای دموکراسی محسوب میشود.

با توجه به پیچیدگی روزافزون گوشی های هوشمند، پیشرفت در رمزنگاری و ظهور فناوری بلاک چین، ما هم اکنون ابزارهایی برای خلق سیستم های مدیریت هویت جدید داریم؛ چارچوب‌های هویت دیجیتال مبتنی بر شناسه‌های غیرمتمرکز (DID) که به طور بالقوه شامل زیرمجموعه جدیدی از هویت‌های غیرمتمرکز به نام هویت مستقل (SSI) است.

هویت های دیجیتال غیرمتمرکز چگونه در بستر اتریوم کار می کنند؟

هویت دیجیتال در بستر اتریوم

فناوری بلاک چین به کاربران اجازه می دهد تا هویت های دیجیتالی را از طریق اجزای زیر ایجاد و مدیریت کنند:

  • شناسه های غیرمتمرکز
  • مدیریت هویت
  • رمزگذاری تعبیه شده

هویت دیجیتال چیست؟

هویت دیجیتال در اصل ریشه در استفاده از اطلاعات شخصی در وب و از داده های سایه ایجاد شده توسط اقدامات فرد به صورت آنلاین دارد. digital identity ممکن است یک نمایه مستعار مرتبط با آدرس IP دستگاه باشد، به عنوان مثال، یک شناسه منحصر به فرد تولید شده به صورت تصادفی. نقاط داده‌ای که می‌توانند به شکل‌گیری هویت دیجیتال کمک کنند شامل نام‌های کاربری و رمز عبور، شماره گواهینامه رانندگی، تاریخچه خرید آنلاین، تاریخ تولد، فعالیت‌های جستجوی آنلاین، تاریخچه پزشکی و غیره است. خصوصیت های فیزیکی و رفتاری، و شرح زندگی مواردی هستند که هویت یک فرد را تشکیل میدهند.

هویت دیجیتال چگونه ایجاد می شود؟

به عنوان مثال، کاربران برای ایجاد و ثبت یک DID در یک پلتفرم هویت و داده مستقل ثبت نام می کنند. در طول این فرآیند، کاربر یک جفت رمز خصوصی و عمومی ایجاد می کند. در صورتی که رمزها به خطر افتاده یا به دلایل امنیتی جابجا شوند، رمز عمومی مرتبط با DID را می توان در بلاک چین ذخیره کرد. داده‌های اضافی مرتبط با DID مانند گواهی‌ها را می‌توان به بلاک چین متصل کرد، اما شکل کامل داده‌ها نباید در بلاک چین ذخیره شوند تا مقیاس‌پذیری و انطباق با مقررات حفظ حریم خصوصی حفظ شود.

شناسه غیرمتمرکز چیست؟

شناسه غیرمتمرکز (DID) یک شناسه شبه ناشناس برای یک شخص، شرکت، شیء یا غیره است. هر DID توسط یک رمز خصوصی ایمن می شود و تنها دارنده آن رمز می تواند ثابت کند که مالک هویت خود است. یک فرد می تواند DID های زیادی داشته باشد، که میزان ردیابی او را در فعالیت های متعدد در زندگی محدود می کند. برای مثال، یک شخص می‌تواند یک DID مرتبط با یک پلتفرم بازی داشته باشد، و یک DID کاملاً مجزا مرتبط با پلتفرم مربوط به گزارش تراکنش های خود.

هر DID اغلب با تعدادی گواهینامه (مدارک تأیید اعتبار) صادر شده توسط سایر DID ها همراه است که ویژگی های خاص آن DID (مانند مکان، سن، دیپلم، فیش حقوقی) را تأیید می کند. این اعتبارنامه ها به صورت رمزنگاری شده توسط صادرکنندگانشان امضا می شوند و این موضوع به صاحبان DID اجازه می دهد به جای تکیه بر یک سرویس ارائه دهنده نمایه (به عنوان مثال Google یا Facebook)، این اعتبارنامه ها را خودشان ذخیره کنند. علاوه بر این، داده‌های تایید نشده مانند تاریخچه جستجو یا پست‌های شبکه های اجتماعی نیز می‌توانند بسته به زمینه و استفاده مورد نظر، توسط مالک یا کنترل‌کننده‌های آن داده‌ها به DID مرتبط شوند.

چگونه میتوان از امنیت هویت های غیرمتمرکز اطمینان پیدا کرد؟

یکی از عناصر کلیدی ایمن سازی هویت های غیرمتمرکز رمزنگاری است. در رمزنگاری، رمزهای خصوصی تنها توسط مالک قابل مشاهده هستند، درحالیکه کلیدهای عمومی به طور گسترده منتشر می شوند. جفت بودن رمز دو فایده دارد. اولین مورد احراز هویت است، رمز عمومی تأیید می کند که دارنده رمز خصوصی مربوطه آن پیام را ارسال کرده است. دومین مورد رمزگذاری است، که در آن فقط دارنده رمز خصوصی جفت شده می تواند پیام رمزگذاری شده با کد عمومی را رمزگشایی کند.

چگونه از هویت های غیرمتمرکز استفاده می شود؟

پس از جفت شدن با یک هویت غیرمتمرکز، کاربران می توانند شناسه تایید شده را در قالب یک کد QR برای اثبات هویت خود و دسترسی به برخی خدمات ارائه کنند. ارائه‌دهنده خدمات هویت را با تأیید اثبات کنترل یا مالکیت گواهی ارائه شده تأیید می‌کند، همانطور که اشاره شد گواهی با یک DID مرتبط بوده است و کاربر آن را با رمز خصوصی متعلق به آن DID امضا می‌کند. اگر مطابقت داشته باشند، دسترسی داده می شود.

موارد استفاده از بلاک چین در مدیریت هویت چیست؟

هویت و بلاک چین

هویت غیرمتمرکز و دیجیتالی را می توان به طرق مختلف مورد استفاده قرار داد. دراینجا به برخی از بهترین موارد استفاده که توسط  ConsenSysجمع آوری شده است اشاره میکنیم:

  • هویت خودمختار
  • کسب درآمد از داده ها
  • قابلیت انتقال داده ها

هویت خودمختار چیست؟

در مبحث هویت دیجیتال ، هویت خودمختار (SSI) به این معنی است که افراد و کسب و کارها می توانند اطلاعات هویتیشان را در دستگاه های خود ذخیره کنند؛ آنها میتوانند هر قسمتی از داده های خود را که میخواهند با اعتبار سنج ها به اشتراک بگذارند، آنهم بدون اتکا به پایگاه مرکزی داده‌های هویتی. این هویت‌ها می‌توانند مستقل از دولت‌ها، شرکت‌ها یا سازمان‌های جهانی ایجاد شوند.

کسب درآمد از داده چیست؟

همانطور که جهان شروع به بررسی این میکند که چه کسی مالک داده های تولید شده توسط کاربر است و باید از آن سود ببرد، هویت های مستقل مبتنی بر بلاک چین و مدل های غیرمتمرکز به کاربران اختیار تام میدهند و مسیری را برای کسب درآمد از داده ها ایجاد می کنند.

درآمدزایی از داده به استفاده از داده های شخصی به منظور تولید سود اقتصادی در مقیاسی بزرگ اشاره دارد. داده ها به خودی خود دارای ارزش هستند، اما نتیجه و تحلیل های به دست آمده از داده های شخصی به طور قابل ملاحظه ای ارزش داده ها را افزایش می دهند. هر روز یک کوئینتیلیون بایت داده توسط 4.39 میلیارد کاربر اینترنت ایجاد می شود. انتظار می رود بیش از 60 درصد از تولید ناخالص داخلی در جهان تا سال 2022 دیجیتالی شود، به این معنی که ارزش داده های شخصی همچنان به افزایش خود ادامه میدهد.

در حال حاضر، داده های آنلاین تولیده شده ناملموس، نامرئی و پیچیده هستند. متصل بودن در فرآیندهای مالکیت بسیار مهم است و SSI امکان اتصال داده های آنلاین شما را به DID فراهم می کند. از آنجا، افراد می توانند از داده های شخصی خود کسب درآمد کنند، به عنوان مثال میتوانند آن را به الگوریتم های آموزشی هوش مصنوعی اجاره دهند یا این داده ها را به آژانس های تبلیغاتی بفروشند. کاربران همچنین می توانند داده های خود و از شرکت ها یا دولت ها مخفی نگه داشته و از آن محافظت کنند.

قابلیت حمل داده به چه معناست؟

ماده 20 قانون حفاظت از داده‌های عمومی اتحادیه اروپا (EU GDPR) به کاربران حق انتقال داده‌ها را می‌دهد که اشاره دارد به این موضوع که اگر از نظر فنی ممکن باشد، شخص حق انتقال مستقیم داده‌های شخصی خود را از یک تنظیم کننده به تنظیم کننده ای دیگر دارا میباشد. این حق پتانسیل بهبود تجربه کاربر را دارد و نیاز به تأیید مجدد هویت آنها در سرویس‌ها و پلتفرم‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

با DID ها و اعتبارنامه های قابل تایید، می توان هویت هایی را که بر روی یک سیستم بخصوص متصل بوده اند را به راحتی به سیستمی دیگر منتقل کرد. قابلیت حمل داده ها، میزان وقت تلف شده را برای کاربر کاهش می دهد، در حالی که فرآیند ثبت نام را ساده می کند و این موضوع پذیرش کاربر را افزایش می دهد.

قابلیت حمل داده‌های  DID همچنین استفاده مجدد از اعتبارنامه‌ها را ممکن میسازد و کاربر می‌تواند به سرعت اطلاعات خود را دوباره تایید کند و همزمان الزامات قانونی “مشتری خود را بشناسید” (KYC) را نیز رعایت کند. این امر به ویژه برای کاهش زمان ثبت مشتری در سیستم مفید است و باعث کاهش هزینه‌ها در بخش مالی میشود، آنهم با رد کردن فرآیند پیچیده تأیید هویت که معمولاً نیازمند اسناد بسیاری میباشد.

چگونه بلاک چین باعث افزایش مشارکت اقتصادی می شود؟

پیش‌بینی می‌شود که شناسه دیجیتال در 10 سال آینده به رشد اقتصادی در سراسر جهان کمک زیادی کند و از آنجایی که تا حد زیادی به افراد سود می‌رساند ودرعین حال فعالیت‌های اقتصادی در بازار جهانی را تشدید میکند، فراگیر محسوب می‌شود. به عنوان مثال، مطالعه ای از طرف مک کینزی نشان می دهد که اگر مردم کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که حساب بانکی ندارند، اقدام به بازکردن حساب و تهیه کارت بانکی و غیره بکنند، سهم اقتصادی منطقه از 17 میلیارد دلار به 52 میلیارد دلار تا سال 2030 افزایش پیدا میکند.

علاوه بر این، تخمین زده می‌شود که ارزش گزارش‌شده مربوط به هویت‌های دیجیتال بطور سالانه ۲۲ درصد افزایش می‌یابد، با مزایای اقتصادی نزدیک به ۳۳۰ میلیارد یورو برای کسب‌وکارها و دولت‌های اروپایی تا سال ۲۰۲۰، و ارزش تقریباً دو برابر بیشتر برای مصرف‌کنندگان ، یعنی۶۷۰ میلیارد یورو. مدل‌های هویت غیرمتمرکز به کاربران این فرصت را می‌دهند که این ارزش را دریابند، که به نوبه خود باعث رشد اقتصاد جهانی می‌شود.

مزایای هویت غیرمتمرکز چیست؟

هویت غیرمتمرکز

مقرراتی مانند حفاظت از داده های عمومی اتحادیه اروپا (EU GDPR) استانداردهای هویتی را توسعه میبخشد که این استانداردها نیازمند هویت مدرن هستند. دولت‌ها به دنبال فناوری مدیریت همگانی برای اعطای هویت به افراد ناشناس و محافظت از اطلاعات شخصی شهروندان هستند.

فناوری بلاک چین مزایای زیر را ارائه می دهد:

  • ذخیره سازی غیر متمرکز
  • مدیریت و کنترل

زیرساخت رمز عمومی غیرمتمرکز  (DPKI)

DPKI هسته اصلی هویت غیرمتمرکز است. بلاک چین DPKI را با ایجاد یک واسطه امن و قابل اعتماد برای توزیع رمزهای تأیید نامتقارن و رمزگذاری دارندگان هویت قادر به فعالیت میسازد. PKI غیرمتمرکز (DPKI) افراد را قادر می‌سازد تا کلیدهای رمزنگاری شده را به روشی غیرقابل دستکاری و به ترتیب زمانی روی بلاک چین سوار کرده یا ایجاد کنند. کاربرد این کلیدها اجازه دادن به دیگران برای تأیید امضای دیجیتال یا رمزگذاری داده ها برای مالک هویت مربوطه است.

قبل از DPKI، افراد ناچار بودند گواهی‌های دیجیتالی را از مقامات گواهی سنتی (CA) خریداری یا دریافت کنند. به لطف فناوری بلاک چین، دیگر نیازی به یک CA متمرکز نیست. DPKI امکانات بسیاری را در موقعیت های مختلف فراهم میکند، بخصوص مدارک اعتباری قابل تأیید (VCs). امروزه بسیاری از مردم از اصطلاح اعتبار قابل تایید (VC) برای اشاره به اعتبارنامه های دیجیتالی که با چنین مدارک رمزنگاری همراه هستند استفاده می کنند.

ذخیره سازی غیر متمرکز

هویت‌هایی که روی بلاک چین‌ها مستقر شده‌اند، ذاتا امن‌تر از هویت‌های ذخیره‌شده در سرورهای متمرکز هستند. با استفاده از بستر امن رمزنگاری شده بلاک چین اتریوم ، در ترکیب با سیستم‌های ذخیره‌سازی داده‌های توزیع‌شده مانند InterPlanetary FileSystem (IPFS) یا OrbitDB ، می‌توان سیستم‌های ذخیره‌سازی متمرکز داده موجود را از بین برد و در عین حال یکپارچگی داده و اعتماد موجود را حفظ کرد. روش های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز که طراحی شده اند تا ضد دستکاری باشند، قابلیت دستیابی به داده‌های غیرمجاز به منظور بهره‌برداری یا کسب درآمد از اطلاعات محرمانه شخصی توسط یک فرد یا نهاد را کاهش می‌دهند.

ذخیره سازی غیرمتمرکز یکی از اجزای اصلی مدیریت ایمن اطلاعات هویتی است. در یک سیستم غیرمتمرکز، مدارک اعتباری اغلب بطورمستقیم در دستگاه کاربر (به عنوان مثال، تلفن هوشمند یا لپ تاپ) ذخیره می شوند یا به طور ایمن توسط پایگاه های ذخیره امن هویت خصوصی نگهداری می شوند.

چنین پایگاه هایی به عنوان هاب هویت شناخته میشوند، همانند پایگاه های TrustGraph یا 3Box متعلق به uPort’s. زمانی که هویت ها صرفاً تحت کنترل کاربر هستند، از آنها به عنوان هویت های مستقل تلقی می شود، به این معنی که کنترل دسترسی به داده ها کاملا در اختیار کاربر است، بدون اینکه نگران لغو دسترسی خود به اطلاعات باشد. این کنترل و اختیار تام باعث می‌شود اطلاعات با یکدیگر سازگارتر شوند و به کاربر این امکان را می‌دهد که از داده‌ها در چندین پلتفرم استفاده کند، از آنها برای اهداف مختلف استفاده کند و از قفل شدن کاربر در یک پلتفرم خاص جلوگیری شود.

قابلیت مدیریت و کنترل

در سیستم‌های هویت متمرکز، نهاد ارائه‌دهنده هویت دیجیتال عموماً مسئولیت امنیت داده‌ها را برعهده دارد. در یک چارچوب هویت غیرمتمرکز، مسئولیت امنیت اطلاعات به عهده خود کاربر است، که ممکن است تصمیم بگیرد اقدامات امنیتی مخصوص به خود را پیاده کند یا این کار را به موسسه ای خدماتی مانند یک صندوق دیجیتال بسپارد یا از نرم افزاری که کارش مدیریت رمز است استفاده کند. علاوه بر این، سیستم های هویت غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین هکرها را مجبور می‌کنند تا به پایگاه های شخصی اطلاعاتی حمله کنند، که کاری پرهزینه و عملا بدون ‌سود است.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان