پوزیشن شورت (Short Position) چیست ؟

آنچه می‌خوانید...

پوزیشن شورت و لانگ چیست ؟ اگر اهل تجارت در دنیای ارزهای دیجیتال هستید حتما با نام پوزیشن لانگ و شورت برخورد کرده‌اید. اما این پوزیشن ها کجا کاربرد دارند؟ فرض کنید ارزی در بازار خریداری کرده‌اید و طبق نمودارها و تجربه آن ارز را تحلیل کرده‌اید. اگر پیش‌بینی شما این شود که ارز دچار افت قیمت می‌شود چه می‌کنید. مسلما ارز را زودتر می‌فروشید تا ضرر نکنید. حالا فرض کنید ارزی ندارید اما تحلیل و پیش‌بینی درست این اتفاق را انجام داده‌اید. چه می‌شود اگر بتوانید از این پیش بینی خود سود کسب کنید. اینجاست که پوزیشن شورت مطرح می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این پوزیشن با ما در فکت کوینز همراه شوید.

[jwp-video n=”1″]

- Advertisement -

پوزیشن شورت چیست ؟

پوزیشن شورت دقیقا برعکس پوزیشن لانگ است. وقتی به عنوان یک سرمایه‌گذار یا تریدر در زمینه تجارت دیجیتال به دنیای خرید و فروش مجازی قدم می‌گذارید قصد دارید تا ارزی را بخرید و وقتی ارزش آن بیشتر شد آن‌را بفروشید و سود کسب کنید. در این پوزیشن معمولا یک ارز توسط خریدار از کارگزاری قرض گرفته می‌شود و سهام قرض گرفته شده به فروش می‌رسد. این پوزیشن معانی بیشتری هم دارد. به طور کلی این پوزیشن به هر موقعیتی که سرمایه‌گذار بخواهد با فروش دارایی سرمایه‌گذاری شده به سود برسد گفته می‌شود.

به این پوزیشن موقعیت فروش کوتاه هم می‌گویند و بر عکس ظاهرش مفهوم ساده‌ای دارد. در این استراتژی یک یا چند سهام از یک سرمایه‌گذار قرض گرفته می‌شود و به سرمایه گذار دیگری فروخته می‌شود. سپس سرمایه‌‌گذار باید مجدد آن سهام را از سرمایه‌گذاری که از او سهام‌ها را قرض گرفته بود بخرد.

میزان اختلاف قیمت ایجاد شده بعد از معامله شورت شده سود حاصل از معامله تلقی می‌شود. فرض کنید یک سرمایه‌گذار ۴۰۰ سهم از سهام ABC‌ را قرض گرفته است. قیمت هر سهم ۴۵ دلار است و در یک معامله شورت این سهام‌ها فروخته شده و حالا بعد از افت قیمت ارزش هر سهم به ۳۲ دلار رسیده است. حالا سرمایه‌گذار باید این سهام‌ها را دوباره از شرکت ABC بخرد. ۱۳ دلار اختلاف قیمت سود حاصل از انجام معامله با Short Position است.

خطر انجام معاملات با پوزیشن شورت

انجام هر معامله در کنار مزایایی که دارد ممکن است ضررهایی هم داشته باشد. برای مثال ممکن است قیمت ارز یا سهام مورد معامله شما بعد از شورت کردن آن افزایش پیدا کند در اینجا هم سرمایه‌گذار مجبور است تا آن سهام را از شرکت مربوطه بخرد و به این شکل سرمایه‌گذار در موقعیت فروش ضرر می‌کند.

این پوزیشن که به آن پوزیشن سل هم می‌گویند نسبت به پوزیشن لانگ ریسک بالاتری به همراه دارد و اگر به نکات مدیریت سرمایه مسلط نباشید و یا نحوه کار با معاملات مشتقه را ندانید ممکن است سرمایه خود را به طور کامل از دست بدهید.

پوزیشن شورت
پوزیشن short

روش‌های معامله با استفاده از پوزیشن شورت

راه‌اندازی این پوزیشن اولین بار توسط صرافی BITFENIX بود اما در حال حاضر صرافی‌های زیاد دیگری از جمله بایننس نیز از آن پشتیبانی می‌کنند. استفاده از سیستم معاملات آتی (Future) و استفاده از توکن‌های DOWN از روش‌های موجود برای معامله شورت است. در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

استفاده از سیستم معاملات آتی (Future)

در سیستم معاملات آتی شما به امکانات زیادی مانند امکان استفاده از معاملات لانگ، شورت و مارجین دسترسی خواهید داشت. مارجین به شما امکان می‌دهد تا بیشتر از حجم سرمایه‌ای که دارید را معامله کنید. همچنین جدا از معامله با تتر امکان انجام معاملات ارز محور و آپشن نیز در سیستم معاملات آتی برای شما ممکن است. برای استفاده از این سیستم باید تجربه کافی پیدا کنید زیرا پیچیدگی‌های نرم‌افزاری و محاسباتی در این سیستم وجود دارد که برای تازه‌کاران کمی مشکل است.

برای کاربران ایرانی امکان استفاده از این سیستم وجود ندارد و تنها راه آن تغییر آی‌پی است. با تغییر آی‌پی به راحتی می‌توانید از این سیستم استفاده کنید و از امکانات قدرتمند و دقیق آن استفاده کنید.

استفاده از توکن‌های DOWN

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان با کمک آن روی پوزیشن‌ شورت ترید کرد استفاده از توکن‌های DOWN‌ بایننس است. این توکن‌ها همراه با توکن‌های UP نوعی توکن لورج شده هستند که توسط صرافی بایننس برای استفاده در ولت‌های SPOT کاربران ارائه شده است. این توکن‌ها برای ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم،‌ ریپل و حدودا ۲۰ ارز دیگر ارائه شده است.

محاسبه قیمت این توکن‌‌ها کمی متفاوت است و با قیمت ارز اصلی کمی فرق دارند. به همان نسبت واکنش‌پذیری آن‌ها نسبت به نوسانات قیمت هم بیشتر است. اگر قصد انجام یک معامله کوتاه مدت و چند ساعته را دارید استفاده از این توکن‌ها مناسب است. اما برای انجام معاملات حرفه‌ای و دقیق استفاده از سیستم معاملات فیوچرز روش بهتری است.

زمان استفاده از پوزیشن شورت

در بازار ارزهای دیجیتال اگر یک تریدر به این نتیجه برسد که قیمت توکن‌ خاصی افت پیدا می‌کند پوزیشن شورت باز می‌کند. موقعیت شورت به معنی قرض گرفتن یک توکن و فروش آن در بازار به قیمت روز است.

پوزیشن شورت
زمان استفاده از پوزیشن شورت

روش‌های شورت کردن در کریپتوکارنسی

سه روش مختلف برای شورت کردن در بازار کریپتوکارنسی وجود دارد که به نام‌های مارجین، معاملات فیوچرز و توکن‌های اهرم‌دار معروف است.

ساده‌ترین نوع معاملات مارجین نام دارد و معامله از طریق صرافی انجام می‌شود. در معاملات فیوچرز ارز خرید و فروش نمی‌شود و اصطلاحا معامله به صورت کاغذی انجام می‌شود. تمام فرایند در این معامله مجازی است و خرید و فروش ارز انجام نمی‌شود. در تئوری قیمت هر توکن می‌تواند تا بی‌نهایت بالا برود از این رو در این روش خطر از دست دادن دارایی‌تان در یک معامله شورت نامحدود است.

یکی دیگر از روش‌ها خرید و فروش توکن‌های لوریج شده است که در بعضی از صرافی‌ها امکان پذیر است. با این روش هم می‌توانید از پوزیشن Short استفاده کنید و کسب سود کنید. از انواع توکن‌های لوریج‌دار می‌توان به توکن‌های UP و DOWN‌ اشاره کرد.

کلام آخر

استفاده از پوزیشن شورت در معاملات بازار کریپتو کارنسی بسیار رایج است و راهی برای کسب درآمد از افت قیمت توکن‌ها است. برای این کار باید تجربه و مهارت کافی کسب کنید و بهتر است بی‌گدار به آب نزنید. بیشتر تریدرهای ایرانی با استفاده از تغییر آی‌پی از امکانات دقیق صرافی بایننس استفاده می‌کنند و با تحلیل‌های درست از سود حاصل از انجام معاملات شورت استفاده می‌کنند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان