آشنایی با پلتفرم سوورین (Sovryn) ؛ پیوند بیت کوین با دیفای

خانهدسته‌بندی نشدهآشنایی با پلتفرم...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

Sovryn چیست ؟ پلتفرم سوورین (Sovryn) یک ارائه دهنده خدمات در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) است. این پروتکل بر روی زنجیره جانبی بیت کوین به نام قرارداد هوشمند Rootstock یا RSK اجرا می‌شود. شبکه سوورین یک فروشگاه همه‌جانبه برای خدمات مالی غیرمتمرکز است که تسهیلات وام‌، استقراض، تجارت، سهام‌داری و ییلد فارمینگ را ارائه می‌دهد.

- Advertisement -

شبکه Sovryn برای کنترل پروتکل خود ارز دیجیتال بومی SOV را هم راه‌اندازی کرده است. دارندگان ارز دیجیتال SOV می‌توانند با استیک توکن‌های خود بر روی پلتفرم، در رای‌گیری های مربوط به شبکه سوورین شرکت کنند. این امر می‌تواند حق رأی و مشارکت در جوایز و تصمیم گیری در رابطه با خطرات محتمل برای سوورین را به کاربران ارائه دهد. طراحی ارز دیجیتال SOV برای استفاده از خدمات پلتفرم مورد نیاز نیست، زیرا سوورین قصد دارد به شدت به بیت کوین وابسته باشد. با فکت کوینز تا انتهای مقاله همراه باشید.

بیشتر بخوانید : ییلد فارمینگ یا کشت سود چیست؟

- Advertisement -

عقب‌ماندگی بیت کوین در دیفای

وقتی صحبت از تامین مالی در حوزه غیرمتمرکز دیفای می‌شود، با اینکه بیت کوین بزرگ‌ترین ارز دیجیتال از نظر ارزش در بازار محسوب می‌شود اما مجبور است فقط تماشاگر رونق بازار عرضه اولیه کوین (ICO) و دیفای باشد. چرا که بلاکچین بیت کوین به دلیل محدودیت‌های فنی خود از اکثر نوآوری‌های حوزه دیفای کنار گذاشته شده است.

اما این مشکل با ارتقای بیت کوین موسوم به SegWit در سال 2017 شروع به تغییر کرد. این ارتقا باعث ایجاد زنجیره‌های جانبی بیت کوین شد و گام بزرگی به سمت تامین مالی غیرمتمرکز در اکوسیستم بیت کوین بود. این زنجیره‌های جانبی به روش‌های مختلف به بلاکچین بیت کوین مرتبط هستند. بنابراین قابلیت‌های گسترده‌ای برای راه‌اندازی قراردادهای هوشمند شبیه به اتریوم ارائه می‌دهند.

این امر، امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند که برای اجرای برنامه‌های دیفای در زنجیره‌های جانبی ضروری هستند. در عین حال، زنجیره‌های جانبی به لطف پیوند با شبکه بیت کوین می‌توانند در تضمین‌های امنیتی و شهرت بیت کوین شریک شوند.

بیشتر بخوانید : سایدچین (Sidechain) یا زنجیره جانبی و کاربرد آن

روش کار پلتفرم Sovryn

روش کار پلتفرم سوورین

پلتفرم Sovyrn روی زنجیره جانبی RSK در حال اجرا است که به وسیله مکانیسم ماینینگ ادغام شده (merged-mining) به شبکه بیت کوین متصل می‌شود. ماینینگ ادغام شده مکانیسمی است که به ماینرهای بیت کوین اجازه می‌دهد تا امنیت RSK را تامین کنند. همچنین می‌توانند پاداش‌های بلوک مربوطه را به طور هم‌زمان و برای استخراج بیت کوین کسب نمایند.

جادوی استخراج ادغام شده این است که ایمن کردن زنجیره‌های جانبی صرفا یک محصول جانبی در استخراج بیت کوین خواهد بود. بنابراین، ماینرها مجبور نیستند تا هیچ‌گونه قدرت محاسباتی اضافی را به ایمن کردن زنجیره جانبی RSK اختصاص دهند.

به عنوان مثال، اگر استخراج ارز دیجیتال را به عنوان جستجوی سوزن در یک انبار کاه در نظر گرفت. درواقع استخراج‌کنندگان بیت کوین در یک انبار کاه به دنبال سوزن‌های قرمز هستند. یافتن یکی از سوزن‌های قرمز به ماینر اجازه می‌دهد تا بلوک بعدی را به بلاکچین بیت کوین اضافه کرده و درنتیجه پاداش بلوک را کسب کند.

با این حال، ماینرها ممکن است در فرآیند جستجوی این سوزن‌های قرمز، سوزن‌های سبزرنگی را هم پیدا کنند. این امر به آن‌ها امکان می‌دهد یک بلوک نیز به زنجیره جانبی RSK اضافه کرده و پاداش بلوک مربوطه را هم دریافت کنند. درنتیجه، پلتفرم سوورین می‌تواند روی بلاکچینی اجرا شود که قابلیت‌های قرارداد هوشمند تورینگ کامل را دارد که بیش از 50 درصد از هش ریت بیت کوین آن را ایمن می کنند .

پلتفرم Sovryn و بیت کوین هوشمند

پلتفرم سوورین و بیت کوین هوشمند

برای ارسال تراکنش‌ها از طریق شبکه RSK، بیت کوین هوشمند (RBTC) باید به عنوان هزینه‌های گس پرداخت شود. بیت کوین هوشمند RBTC از بلاکچین بیت کوین به زنجیره جانبی RSK انتقال داده می‌شود. از نظر فنی، این کوین درواقع منتقل نمی‌شود، بلکه بر روی یک بلاکچین قفل می‌شود و در دیگری آزاد خواهد شد.

درنتیجه، 1 بیت کوین هوشمند (RBTC) همیشه برابر با 1 بیت کوین اصلی (BTC) خواهد بود. برای استفاده از پروتکل Sovryn ، باید از بیت کوین هوشمند برای هر تراکنش استفاده شود. اما از آنجایی که RSK یک زنجیره جانبی است، کارمزد تراکنش‌های آن بسیار کمتر از شبکه اصلی بیت کوین خواهد بود.

استفاده از RBTC در پلتفرم سوورین یکی از متمایزترین فاکتورهای این پروتکل در مقایسه با پروتکل‌های رقیب بیت کوین در دیفای است. این قراردادهای هوشمند بر روی پروتکل‌های هم جوار بیت کوین مانند Stacks یا Liquid اجرا می‌شوند. یکی از اهداف اصلی Sovryn ارائه خدمات دیفای برای بیت کوین واقعی تعریف می‌شود.

بیشتر بخوانید : معرفی پروژه stacks؛ استک کنید و بیت کوین بگیرید

بسیاری از دارندگان بیت کوین بر این باورند که شبکه بیت کوین امن‌ترین بلاکچین در جهان است. بنابراین بیت کوین در حال حاضر سخت‌ترین پول موجود در دنیا به شمار می‌رود. درنتیجه، همگان برای ارائه خدمات دیفای در امن‌ترین زنجیره با سخت‌ترین پول ممکن مشتاق هستند.

استفاده از RBTC در پلتفرم Sovryn

پیوند دیفای و بیت کوین

شبکه سوورین قصد دارد تا خدمات دیفای را بر روی یک زنجیره جانبی بسازد که تا حد ممکن به ضمانت‌های بیت کوین شباهت داشته باشد. زنجیره جانبی RSK در حال حاضر توسط بیش از 50 درصد هش ریت بیت کوین ایمن می‌شود. این میزان از هش ریت توسط استخراج‌کنندگان اثبات کار بیت کوین ارائه می‌شود و شبکه سوورین را به طور فوق‌العاده ایمن می‌کند.

علاوه بر این، شبکه سوورین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای بیت کوین هوشمند (RBTC) نیز در پلتفرم خود فعال می‌کند. بیت کوین هوشمند در حال حاضر نزدیک‌ترین جایگزین بیت کوین بومی در زنجیره جانبی محسوب می‌شود. این امر باعث می‌شود تا سوورین مکانی مناسب برای افرادی باشد که به دنبال استفاده از بیت کوین اصلی خود هستند.

البته بزرگ‌ترین چالشی که RSK و Sovryn با آن روبرو هستند، فرآیند انتقال بیت کوین بین RSK و زنجیره اصلی آن است. ایجاد یک مکانیسم بریج (پل زدن ) کاملا غیرمتمرکز و غیرقابل سانسور از نظر فنی بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. اگرچه مکانیسم فعلی که Powpeg نام دارد، سطح بالایی از امنیت را فراهم می‌کند، اما هنوز به اندازه خود بلاکچین بیت کوین غیرمتمرکز نیست. اگر این مکانیسم از کار بیفتد یا هک شود، بیت کوین قفل شده ممکن است دزدیده یا گم شود.

خدمات دیفای در پلتفرم Sovryn

خدمات دیفای در پلتفرم سوورین

شبکه Sovryn انواع خدمات مالی را در پلتفرم خود ارائه می‌دهد. هنگامی که در اکوسیستم سوورین قرار گرفتید، این سرویس‌ها می‌توانند به روشی واقعا غیرمتمرکز و بدون نیاز به کنار گذاشتن کنترل کلیدهای خصوصی استفاده شوند. نمونه‌هایی از خدمات مالی سوورین به شرح زیر هستند.

  • مبادله بیت کوین با بیت کوین هوشمند: به کاربران این امکان را می‌دهد تا با ارسال بیت کوین به یک آدرس کیف پول منحصر به فرد، بیت کوین هوشمند دریافت کنند و بالعکس.
  • مبادله فیات با بیت کوین هوشمند: به کاربران اجازه می‌دهد تا بیت کوین هوشمند را با ارز فیات خریداری کنند. البته برای استفاده از این سرویس به احراز هویت نیاز دارید.
  • مبادله یا ترید: می‌توانید ارزهای دیجیتال اجرا شده در RSK را مبادله و معامله کنید.
  • معاملات مارجین: در این شبکه می‌توان با استفاده از اهرم های تا 5 برابری ترید کرد.
  • وام‌دهی: در این شبکه می‌توان ارزهای دیجیتال را برای کسب سود وام داد.
  • وام گرفتن : با ارائه وثیقه (سپرده گذاری) ارز دیجیتال قرض بگیرید.
  • ییلد فارمینگ (کشت سود): با ارائه نقدینگی به یک استخر ارز دیجیتال می‌توانید سود کسب کنید.
  • استیکینگ: می‌توانید ارزهای دیجیتال SOV خود را برای شرکت در رای‌گیری پروتکل و دریافت سود به اشتراک بگذارید.
  • لانچ پد: می‌توانید در پروژه‌های آینده نیز سرمایه‌گذاری کنید.

بیشتر بخوانید : kyc چیست و چرا اهمیت آن در دنیای رمزارزها زیاد شده است؟

خدمات مالی پلتفرم Sovryn

ارز دیجیتال SOV چیست؟

هزینه تراکنش در پلتفرم سوورین باید با بیت کوین هوشمند (RBTC) پرداخت شود، اما این شبکه کوین بومی پروتکل خود را هم با نام SOV راه‌اندازی کرده است. البته ارز دیجیتال SOV به هیچ وجه برای تعامل با پروتکل ضروری نیست و به عنوان آلت کوین مدل‌سازی نمی‌شود.

درواقع ارز دیجیتال SOV به عنوان ابزاری برای سهامداری در آینده شبکه طراحی شده است. تاکنون و درمجموع حدود 100،000،000 میلیون توکن SOV ضرب شده است. سرمایه‌گذاران با قرار دادن کوین SOV در پلتفرم می‌توانند در بیتوکراسی SOV شرکت کنند. این امر با اعطای قدرت حاکمیتی به سهامداران ارز دیجیتال SOV و سهیم شدن در پاداش‌ها و خطرات پلتفرم صورت می‌پذیرد.

بنابراین، ارز دیجیتال SOV ویژگی‌های یک توکن حاکمیتی و یک توکن سهامداری را ترکیب می‌کند. همچنین کارکردهای مهم حاکمیتی را هماهنگ می‌کند و در عین حال امکان مشارکت در درآمدهای آتی پروتکل‌های سوورین را به دارندگان این کوین می‌دهد.

توجه داشته باشید که داشتن 1 کوین SOV حق رأی را به شما نمی‌دهد. زیرا هرچقدر که کوین‌های شما بیشتر در معرض خطر قرار گرفته باشند، قدرت رأی بیشتری پیدا می‌کنید. این مکانیسم برای تشویق سرمایه‌گذاری و مشارکت بلندمدت در شبکه سوورین طراحی شده است.

پلتفرم Sovryn و ارز دیجیتال SOV

نحوه استفاده از پلتفرم سوورین

تعامل با این شبکه مشابه استفاده از سایر برنامه‌های دیفای خواهد بود. همان‌طور که در برنامه‌های دیفای معمول است، کاربران برای تعامل با پروتکل Sovryn به کیف پول نیاز دارند. بنابراین برای استفاده از این شبکه باید مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله 1

این مرحله همانا راه‌اندازی یک کیف پول ارز دیجیتال خواهد بود. کاربران برای تعامل با پروتکل سوورین به کیف پولی نیاز دارند که بتواند به شبکه RSK متصل شود. بنابراین کاربران می‌توانند در کیف پول بومی RSK یعنی rWallet ثبت نام کرده یا شبکه RSK را به یک کیف پول فعلی خود مانند MetaMask اضافه کنند.

مرحله 2

در این مرحله باید کیف پول ارز دیجیتال فعلی خود را به شبکه سوورین وصل کنید. سپس کد QR را در کیف پول خود اسکن کرده یا کیف پول خود را از طریق افزونه مرورگر به پلتفرم متصل کنید.

مرحله 3

برای تعامل با شبکه سوورین به بیت کوین هوشمند به عنوان گس شبکه نیاز دارید. می‌توانید بیت کوین هوشمند یا RBTC را در برابر ارزهای فیات در این برنامه خریداری کنید. همچنین می‌توانید بیت کوین اصلی را به آدرس تولید شده توسط سوورین ارسال کنید. این کار بیت کوین شما را از بلاکچین بیت کوین و به عنوان rBTC به کیف پول RSK منتقل می‌کند. به عنوان گزینه سوم، می‌توانید از یکی از آشنایان خود بخواهید تا مقداری بیت کوین هوشمند را مستقیما به کیف پول شما ارسال کند.

مرحله 4

در مرحله پایانی می‌توانید در تعامل کامل با پروتکل سوورین قرار گرفته و دارایی دیجیتال خود را برای ترید، مبادله، قرض دادن، قرض گرفتن و غیره به کار ببرید.

هک پلتفرم سوورین

یک هکر به تازگی شبکه Sovryn را مورد حمله قرار داده و با استفاده از دست‌کاری قیمت‌ها بیش از یک میلیون دلار از وجوه آن را تخلیه کرد. این حمله به مجرم اجازه داد تا بیش از 1 میلیون دلار رمز ارز ازجمله 44.93 RBTC و 211,045 USDT را از این پروتکل خارج کند. این هکر به طور خاص پروتکل استقراض و وام‌دهی قدیمی سوورین را هدف قرار داد که بر استخرهای وام‌دهی بیت کوین هوشمند و تتر تاثیر گذاشت.

البته با توجه به رویکرد امنیتی چندلایه اتخاذ شده توسط توسعه‌دهندگان، آن‌ها توانستند وجوه را شناسایی و بازیابی کنند. زیرا مهاجم در تلاش برای برداشت وجوه بود. در این مرحله، توسعه‌دهندگان با تلاش خود توانستند حدود نیمی از ارزش اکسپلویت شده را به حساب برگردانند.

این اکسپلویت با دست‌کاری قیمت ارزهای دیجیتال Sovryn که نشان‌دهنده سهم ارز دیجیتال کاربر در یک استخر وام‌دهی هستند، عمل کرد. زیرا هر بار که موقعیت استخر وام‌دهی با این ارز دیجیتال تعامل می‌کند، قیمت آن به روز می‌شود.

هک پلتفرم سوورین Sovryn

جمع‌بندی

پلتفرم Sovryn یک قرارداد جانبی است که می‌تواند اکوسیستم قدرتمند اما کمی قدیمی بیت کوین را با حوزه دیفای مرتبط کند. درواقع کسانی که بیت کوین دارند نیز می‌خواهند از نوآوری‌های دیفای استفاده کرده و سودآوری داشته باشند. این امر با سوورین فراهم شده است و کار تجارت شما در حوزه ارزهای دیجیتال را آسان‌تر می‌کند.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان