آموزش کامل استفاده از مرورگر بلاک چین

خانهآموزش هاآموزش کامل استفاده...

آنچه می‌خوانید...

مرورگر بلاک چین یا بلاک اکسپلورر (Block Explorer) بخشی جدایی‌ناپذیر صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتال است و به عنوان یک ابزار مهم برای مشاهده اطلاعات جاری و تاریخی تراکنش‌ها و بلاک‌های ارزهای دیجیتال عمل می‌کند. این اطلاعات شامل تاریخچه تراکنش یک آدرس خاص، تعداد تأییدیه‌های تراکنش و موجودی فعلی یک آدرس است. در این مقاله از فکت کوینز به آموزش کامل استفاده از مرورگر بلاک چین خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

مرورگرهای بلاک چین معمولاً توسط کاربران مبتدی و باتجربه ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. مرورگرهای بلاک چین می‌توانند راهی ساده‌ برای مشاهده و ردیابی تراکنش‌ها و درک نحوه عملکرد بلاک چین را به مبتدیان ارائه دهند. از طرف دیگر، کاربران باتجربه‌تر می‌توانند از آنها برای نظارت بر سلامت شبکه بلاک چین و تجزیه و تحلیل روندهای بازار و آدرس‌های مهم استفاده کنند.

- Advertisement -

در حال حاضر، ده‌ها مرورگر بلاک چین مختلف در حال کار هستند و در برخی موارد برای یک بلاک چین حتی چند گزینه مختلف وجود دارد. علاوه بر این، مرورگرهای چند زنجیره‌ای (multi-chain) وجود دارند که چندین بلاک چین مختلف را بر روی یک پلتفرم ردیابی می‌کنند. خوشبختانه، بیشتر مرورگرها به شیوه‌ای بسیار مشابه عمل می‌کنند. وقتی یاد بگیرید که چگونه از یکی از آنها استفاده کنید، با بقیه موارد هم کار راحتی در پیش خواهید داشت.

در این مقاله، ما به این موضوع می‌پردازیم که چگونه می‌توانید از مرورگر بلاک چین برای دسترسی به داده‌های جالب و مفید در مورد بلاکچین(های) انتخابی خود استفاده کنید. بیشتر مثال‌های زیر برای مرورگر بلاک چین BscScan.com هستند، اما فرآیند کار معمولاً برای سایر مرورگرهای بلاک چین نیز به همین شکل است.

مرورگر بلاک چین (Block Explorer) چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، مرورگر بلاک چین به شما این امکان را می‌دهد که به‌سرعت محتویات بلاک‌ها را بررسی و مرور کنید. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که به سادگی جست‌وجوی یک وب‌سایت، بلاک چین را جستجو کنید و  به یک نمایش گرافیکی ساده از محتویات بلاک، جزئیات تراکنش، فعالیت آدرس و موارد دیگر دسترسی پیدا کنید.

مرورگرها ابزارهای قدرتمندی هستند که به شما امکان دسترسی به طیف وسیعی از داده‌های جاری و تاریخی یک بلاک چین را می‌دهند، ازجمله ارتفاع بلاک، سختی شبکه، ازدحام شبکه، میانگین کارمزدهای تراکنش و همچنین طیف وسیعی از اطلاعات درباره معاملات.

بیشتر بخوانید: بلاک چین Permissioned یا مجوزمحور و بلاک چین Permissionless یا بدون مجوز چیست؟

در حال حاضر بیش از 50 مرورگر بلاک چین مختلف در حال کار هستند، اما برخی از محبوب‌ترین آنها در حال حاضر عبارت‌اند از:

  • Ethereum: Etherscan
  • BNB Chain: BscScan
  • Solana: Solana Explorer (Beta) or SolanaFM
  • Avalanche: Avalanche Explorer
  • TRON: TRONScan
  • Polygon: Polygonscan
  • Multi-chain: Blockchair

بسیاری از افراد از مرورگرهای بلاک چین برای پیگیری فعالیت‌های خود در زنجیره استفاده می‌کنند تا درک بهتری از نحوه عملکرد بلاکچین‌های موردعلاقه خود پیدا کنند. اما برخی از آنها برای جمع‌آوری اطلاعات مهم و شناسایی روندهایی استفاده می‌کنند که می‌تواند برای مدیریت ریسک، بهبود سودآوری معاملات و شناسایی زودهنگام فرصت‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

گفتنی است، همه مرورگرهای بلاک یکسان ساخته نمی‌شوند. به همین خاطر می‌بایست چندین مورد را امتحان کنید تا گزینه‌ای را پیدا کنید که داده‌ها و ویژگی‌های موردنیاز شما را ارائه می‌دهد.

چگونه از مرورگر بلاک چین استفاده کنیم؟

اگرچه ده‌ها مرورگر بلاک چین در حال کار هستند، اکثر آنها به شیوه‌ای بسیار مشابه (یا حتی یکسان) عمل می‌کنند که این امر پرش از پلتفرمی به پلتفرم دیگر را آسان می‌نماید.

در ادامه، dک نمای کلی از نحوه استفاده از مرورگر بلاک چین را ارائه می‌دهیم.

جستجوی موجودی و فعالیت آدرس‌ها

مرورگرهای بلاک چین برای بررسی سریع موجودی و فعالیت اخیر آدرس‌های خاص مفید هستند. آنها به شما اجازه می‌دهند یک آدرس خاص را در نوار جست و جو وارد کنید و به‌سرعت موجودی و اندوخته‌های آن ازجمله کوین‌ها، توکن‌های تعویض‌پذیر و توکن های تعویض‌پذیر (NFT) را بررسی کنید.

نحوه کار به این صورت است:

مرحله 1: آدرس موردنظر خود را در نوار جستجو اصلی وارد کنید و اینتر را فشار دهید.

مرحله 2: با این کار یک نمای کلی از آدرس شامل موجودی فعلی، تراکنش‌های اخیر و جزئیات موجودی توکن نمایش داده می‌شود.

مرحله 3: در مرحله بعد، می‌توانید روی نماد کیف پول کلیک کنید تا یک نمای کلی از ذخایر آدرس را مشاهده کنید یا به پایین بروید تا تاریخچه تراکنش‌های اخیر آن را ببینید.

این کار می‌تواند برای پیگیری موجودی توکن‌ها و شناسایی ایردراپ‌هایی که ممکن است دریافت کرده‌اید مفید باشد، با توجه به اینکه اکثر مرورگرها به شما اجازه می‌دهند یک فایل csv. (حاوی تاریخ تراکنش، توکن مورد معامله و ارزش آن در زمان تراکنش) را برای همه تراکنش‌های خود دانلود (EXPORT) کنید.  این می‌تواند هنگام پر کردن اظهارنامه مالیاتی بسیار مفید باشد.

علاوه بر بررسی موجودی توکن‌های یک آدرس، می‌توانید به سادگی با رفتن به منوی کشویی «Token:» ببینید که یک آدرس کدام توکن‌های NFT را در خود نگه می‌دارد. NFT ها معمولاً در پایین لیست قرار می‌گیرند.

متأسفانه، اکثر بلاک اکسپلوررها، آثار هنری یا سایر داده‌های بصری/صوتی/تعاملی مرتبط با NFT را نشان نمی‌دهند. برای این منظور بهتر است از یک بازار NFT مانند OpenSea یا Rarible استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کد ریفرال ارز دیجیتال (Referral Code) چیست؟

جستجوی تراکنش‌های بلاک چین

بلاک‌ها حاوی لیستی از تراکنش‌های تایید شده در بلاک چین هستند. مرورگر بلاک چین به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی محتویات یک بلاک را بررسی کنید تا بفهمید که چه تراکنش‌هایی در آن وجود دارد و همچنین چه کسی بلاک را استخراج کرده (یا اعتبارسنجی کرده است).

این می‌تواند به افرادی که به دنبال شناسایی ذینفعان یک تراکنش خاص هستند، کمک کند تا بررسی کنند که چقدر کارمزد گس (Gas) پرداخت کرده‌اند، یا در برخی موارد، بررسی کنند که چرا تایید (یا خطای) تراکنش بیش‌ازحد طول کشیده است.

نحوه جستجوی یک تراکنش خاص

  1. شناسه یا هش تراکنش (TXID) را کپی کرده و در نوار جستجوی اولیه مرورگر بلاک چین وارد کنید.
  2. “Enter” را فشار دهید یا روی دکمه “Search” کلیک کنید.
  3. اطلاعات تراکنش باید در صفحه نمایش داده شود، ازجمله هش تراکنش، شماره بلاک، برچسب زمانی، آدرس ورودی و خروجی، مبلغ منتقل شده و کارمزد تراکنش.

  1. همچنین می‌توانید با کلیک روی شماره بلاک، تراکنش‌های درج‌شده در بلاک استخراج‌شده را مشاهده کنید. با این کار لیستی از سایر تراکنش‌های موجود در همان بلاک ظاهر می‌شود.
  2. برخی از بلاک اکسپلوررها همچنین گزینه‌ای برای مشاهده تصویر تراکنش دارند که می‌تواند درک نحوه عملکرد آن را آسان‌تر کند.

مشاهده محتویات یک بلاک

علاوه بر فهرستی از تراکنش‌ها، اکثر مرورگرهای بلاک چین جزئیات بیشتری را در مورد پارامترهای بلاک مانند ارتفاع، اندازه، دشواری و محدودیت گس ارائه می‌کنند.

همچنین معمولاً یک نمای کلی از محتویات هر بلاک، ازجمله فهرستی از تراکنش‌های داخل آن، برچسب زمانی، بلاک‌های فرزند و والد، میانگین کارمزد گس و موارد دیگر می‌شود، ارائه می‌کنند. از این می‌توان برای مشاهده اینکه فضای بلاک رقابتی در هر زمان معین چگونه است/بود استفاده کرد.

نحوه مشاهده محتویات یک بلاک

  1. یک مرورگر بلاک چین را پیدا کنید که از بلاکچینی که می‌خواهید بررسی کنید پشتیبانی کند.
  2. شماره بلاک یا هش بلاکی را که می‌خواهید مشاهده کنید جستجو کنید.
  3. مرورگر بلاک چین اطلاعات دقیقی درباره بلاک، ازجمله شماره بلاک، آدرس ماینر، اندازه بلاک، تعداد تراکنش‌ها و برچسب زمانی بلاک نمایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مدیریت ریسک چیست و چه کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

  1. همچنین فهرستی از تراکنش‌های بلاک نمایش داده می‌شود. هر تراکنش با یک هش نشان داده می‌شود که می‌توانید روی آن کلیک کنید تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد آن بیابید، مانند طرفین معامله (آدرس ورودی و خروجی)، مبلغ تراکنش، دارایی معامله‌شده و کارمزد پرداخت‌شده.
  2. همچنین می‌توانید سایر داده‌های موجود در بلاک مانند سطح سختی، پاداش بلاک و هش بلاک قبلی (در صورت وجود) را مشاهده کنید.

چک کردن قیمت گس

در بیشتر بلاکچین‌های قرارداد هوشمند قیمت گس بر اساس عرضه و تقاضا در نوسان است که این امر می‌تواند قیمت تراکنش در بلاک چین را به طور قابل‌توجهی در طول روز تغییر دهد.

به همین دلیل، می‌تواند به نفع شما باشد که قیمت گس را قبل از اقدام به معامله بر روی بلاک چین موردنظر خود بررسی کنید. با توقف تراکنش(های) خود تا زمانی که قیمت گس کاهش یابد، می‌توانید مبلغ قابل‌توجهی در کارمزدها صرفه‌جویی کنید.

خوشبختانه، بسیاری از مرورگرها میانگین قیمت گس را در صفحه اصلی خود به وضوح بیان می‌کنند و برخی نیز مروری دقیق از بازار فعلی Gas ارائه می‌دهند.

چک کردن قیمت گس در مرورگر بلاک چین
چک کردن قیمت گس در مرورگر بلاک چین

نحوه مشاهده نمای کلی بازار گس بلاک چین

  1. به مرورگر بلاک چین بروید و بخش Gas Details را در صفحه اصلی پیدا کنید.
  2. بسته به مرورگر مورد استفاده، این بخش معمولاً میزان ازدحام فعلی شبکه را شرح می‌دهد و الزامات گس را برای اطمینان از تأیید سریع تراکنش‌های شما بیان می‌کند.

چک کردن اعتبارسنج‌های فعلی شبکه

بسیاری از بلاکچین‌های اثبات سهام (PoS) توسط یک سری اعتبارسنج ایمن می‌شوند.بسته به پلتفرم موردنظر، اعتبارسنج‌ها بر اساس اندازه سپرده (استیک)، آرای کاربران یا سایر عوامل تعویض می‌شوند.

برخی از مرورگرهای بلاک چین یک نمای کلی از اعتبارسنج‌های فعلی شبکه ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد از حداقل سپرده موردنیاز برای پیوستن به اعتبارسنج‌ها و همچنین فعالیت اخیر اعتبارسنج‌ها اطلاع داشته باشید.

نحوه یافتن اعتبارسنج در BscScan

  1. به صفحه اصلی BscScan بروید و گزینه Validators را از بالای صفحه پیدا کنید.
نحوه یافتن اعتبارسنج در BscScan

  1. نشانگر ماوس را روی “Validators” نگه دارید و “Validators Leaderboard” را از منوی کشویی انتخاب کنید. با این کار صفحه جدیدی باز می‌شود که یک نمای کلی از اعتبارسنج‌های فعلی شبکه را نمایش داده و جزئیاتی درباره فعالیت اخیر آنها ارائه می‌کند.

مشاهده جزئیات توکن

بیشتر بلاک چین‌ها از انواع مختلف توکن پشتیبانی می‌کنند، و بلاک چین‌های اصلی مانند اتریوم، BNB Chain و اولانچ (Avelanche) اکنون هر کدام دارای اکوسیستم توسعه‌یافته و رو به رشدی از توکن‌های بومی هستند.

مرورگرهای بلاک چین به شما این امکان را می‌دهند که با جستجوی قرارداد توکن، به انبوهی از اطلاعات در مورد یک توکن دسترسی پیدا کنید. این می‌تواند به شما کمک کند قبل از سرمایه‌گذاری احتمالی روی یک توکن روی آن تحقیق کنید.

نحوه مشاهده جزئیات مربوط به توکن‌ها

  1. آدرس قرارداد توکن بلاک چینی انتخاب خود را در صفحه جزئیات توکن آن در اینجا در CoinMarketCap پیدا کنید.
  1. آن را در نوار جستجوی مرورگر بلاک چین انتخابی خود کپی کنید. در این مورد، ما آدرس قرارداد USDC را در BscScan جستجو می‌کنیم.
  2. با این کار طیف وسیعی از جزئیات مربوط به توکن، ازجمله نام آن، نقل و انتقالات اخیر توکن، و جزئیات سازنده قرارداد ارائه می‌شود.
  3. برای اطلاعات بیشتر در مورد توکن، روی لینک Token Tracker کلیک کنید. با این کار جزئیات بیشتری در مورد توکن، مانند تعداد هولدرهای فعلی و مجموع عرضه آن به دست می‌آید.

پیدا کردن توکن‌های پرطرفدار

بلاک اکسپلوررها همه تراکنش‌های پردازش‌شده توسط یک یا چند بلاک چین را ردیابی می‌کنند.

با استفاده از این داده‌ها، آنها می‌توانند طیف گسترده‌ای از اطلاعات مفید را ارائه دهند، مانند تعیین اینکه  محبوبیت کدام توکن‌ها در حال کاهش یا افزایش است و همچنین شناسایی پروژه‌های تازه راه‌اندازی شده.

در بیشتر موارد،مرورگر  این اطلاعات را برای شما مرتب می‌کند و یافتن آن را آسان می‌نماید.

نحوه شناسایی توکن‌های ترند شده

  1. در مرورگر انتخابی خود  وارد قسمت توکن سایت شوید.
  2. در اینجا فهرستی از گزینه‌ها را مشاهده خواهید کرد که به شما امکان می‌دهد تا بهترین توکن‌های قابل تعویض یا غیرقابل تعویض را در بلاک چین انتخابی خود مشاهده کنید.
  3. در صفحه بعدی، طیف وسیعی از جزئیات در مورد این توکن های پرطرفدار به شما ارائه می‌شود که به شما امکان می‌دهد تحقیقات و بررسی‌های لازم را انجام دهید.

تجزیه و تحلیل نمودارها و آمار

بلاک اکسپلوررها حجم عظیمی از داده‌ها را در مورد عملیات بلاک چین‌ها جمع‌آوری می‌کنند و از طریق یک سیستم جستجوی ساده به این اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند.

قابل ذکر است، برای کسانی که عادت به جستجوی داده‌ها ندارند، ممکن است این بخش شلوغ و دشوار به نظر برسد.

چندین مرورگر بلاک چین با ارائه طیف وسیعی از نمودارها و آمارهای آماده به مقابله با این چالش و بهبود قابلیت استفاده آنها کمک می‌کنند. این می‌تواند به کاربران کمک کنند تا نحوه عملکرد بلاکچین‌ها را بهتر تجسم کنند و اطلاعات و روندهای کلیدی این داده‌ها را درک کنند.

نحوه مشاهده نمودارها و آمار در یک بلاک چین انتخابی

  1. به مرورگر بلاک چین انتخابی خود بروید و نوار عنوان‌ها (heading bar) را جستجو کنید. این نوار معمولاً حاوی گزینه‌هایی چون «resources»، «analytics» یا « charts» است.

نحوه مشاهده نمودارها و آمار در یک بلاک چین انتخابی

2. بسته به نیاز خود گزینه نمودارها یا آمار را انتخاب کنید. سپس فهرست دیگری از گزینه‌ها نمایش داده می‌شود و به شما امکان می‌دهد انواع نمودارها/داده‌های ارائه‌شده را انتخاب کنید.

3. از اینجا نمودار یا داده‌هایی را که می‌خواهید به آن دسترسی داشته باشید انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات معمولاً یک بار در روز بروز می‌شوند.

نمودارها معیارهای مختلفی مانند تراکنش‌های روزانه، آدرس‌های منحصربه‌فرد، آدرس‌های فعال و موارد دیگر را پوشش می‌دهند که می‌تواند میزان پذیرش کاربر، فعالیت در بلاک چین و موارد دیگر را به شما نشان دهند.

سخن پایانی

در این مقاله نحوه کار با مرورگر بلاک چین را به طور کامل توضیح دادیم، اکنون به راحتی می‌توانید بسیاری از اطلاعات مفید موردنیاز خود را از این ابزار کاربردی بدست بیاورید!

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان