آیا بازار نزولی بیت کوین به اتمام رسیده؟ تحلیل آنچین ۲۹ فروردین ۱۴۰۲

خانهتحلیل ارز دیجیتالآیا بازار نزولی...

آنچه می‌خوانید...

بیت‌کوین قوی‌ترین عملکرد قیمتی خود را از زمان رکورد تاریخی خود (65 هزار دلار) به ثبت رسانده است و چندین شاخص آنچین قدرت سطوح حمایت آن را نشان می‌دهند. در این تحلیل آنچین، بررسی می‌کنیم که آیا بازار نزولی بیت کوین ممکن است به اتمام رسیده باشد و آیا یک ریکاوری قوی در راه است یا خیر؟ با فکت کوینز همراه باشید.

آیا بازار نزولی بیت کوین به پایان رسیده است؟

قیمت بیت‌کوین در هفته‌های اخیر به بالای 30 هزار دلار رسیده است و قوی‌ترین بازده فصلی (+70 درصد) از رکورد تاریخی اکتبر 2021 را به ثبت رسانده است. همچنین این دومین باری است که بازده هفتگی این ارز دیجیتال به +36 درصد رسیده است.

- Advertisement -

عملکرد قوی بازار ارز دیجیتال در سال 2023 کاملاً در تضاد با سال 2022 است و این نشان می‌دهد که یک تغییر ساختار مطلوب در راه است. در این مقاله، چندین شاخص آنچین را بررسی خواهیم کرد تا بفهمیم که آیا بازار نزولی بیت کوین را پشت سر گذاشتیم یا خیر.

🪟 تمام نمودارهای این گزارش را از اینجا در اندازه اصلی و به صورت لایو مشاهده کنید.

نمودار عملکرد ماهانه و 3 ماهه قیمت بیت کوین

یکی از تحولات جالب در 12 ماه گذشته، افزایش همبستگی بین قیمت بیت کوین و طلا به عنوان پناهگاه امن مردم است. بر مبنای 30 روزه، 90 روزه، و 365 روزه، همبستگی بین این دو دارایی در حال حاضر به شدت مثبت است و در طول بحران اخیر بانکی امریکا در هفته‌های پیش نیز همچنان بالا بوده است.

این نشان‌دهنده اهمیت امنیت پول و ریسک‌های طرف معامله (بانک‌ها) برای سرمایه‌گذاران است.

بیشتر بخوانید: بیت کوین در مسیر سقوط ۱۲ درصدی؛ تحلیل BTC (۲۹ فروردین ۱۴۰۲)

نمودار همبستگی بیت کوین با طلا

حمایت قوی بیت کوین

بازار بیت کوین در موقعیت جالبی قرار دارد، به طوری که آستانه 155 روزه هولدر بلندمدت/کوتاه مدت (Long/Short-Term Holder) گلسنود تقریباً همان تاریخی است که صرافی FTX سقوط کرد. به این ترتیب، ما می‌توانیم LTHها و STHها را به صورت زیر تفسیر کنیم:

هولدرهای بلندمدت (LTH) بیت کوین‌های خود را قبل از فروپاشی FTX خریداری کردند و در حال حاضر 14.161 میلیون بیت کوین موجودی در اختیار دارند که اندکی پایین‌تر از رکورد (ATH) جدید است.

هولدرهای کوتاه مدت (STH) بیت کوین‌های خود را پس از فروپاشی FTX خریداری کردند و موجودی 2.914 میلیون بیت کوین آنها در سال 2023 نسبتاً ثابت مانده است.

Long/Short-Term Holder chart

اگر این یافته‌ها را در نمودار توزیع قیمت‌های‌ خرید سرمایه‌گذاران بیاوریم، می‌توانیم سه ناحیه عرضه مهم را مشاهده کنیم:

ناحیه کف سازی زیر 25 هزار دلار: این بیت کوین‌ها آنهایی هستند که بین ژوئن 2022 تا ژانویه 2023 خرید و فروش شدند. تعادل نسبتاً خوبی بین هولدرهای بلندمدت (قبل از FTX) و هولدرهای کوتاه مدت (پس از FTX) در این محدوده وجود دارد.

ناحیه خرید اخیر بین 25 الی 30 هزار دلار: این بیت کوین‌ها 7.25 درصد از عرضه را تشکیل می‌دهند و وزن بیشتری نسبت به بیت کوین‌های STH دارند. این نشان‌دهنده ترکیبی از سیو سود و BTC های فروخته شده به خریداران در قیمت‌های بالای 25 هزار دلار است.

ناحیه +30 هزار دلار +: هولدرهای بلندمدت باقیمانده که نوسانات و هرج‌ومرج چرخه 2021-2221 را پشت سر گذاشتند و هنوز هم به نگهداری بیت کوین ادامه می‌دهند. انها 22.2٪ از عرضه را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: وارن بافت: بیت کوین بی‌ارزش و توکنی برای قمار کردن است

نمودار توزیع قیمت تحقق یافته

همچنین می‌توانیم سیکل فعلی را از دریچه رفتار هولدرهای بلندمدت بررسی کنیم. بنابراین می‌توان سه فاز کلیدی را مشاهده کرد:

  1. Plateau of Patience: عرضه هولدرهای بلندمدت (LTH) در پیک خود قرار دارد (اغلب از چند ماه تا بیش از یک سال).
  2. Peak HODL: عرضه روی سودِ هولدرهای بلندمدت (آبی تیره) به‌سرعت افزایش می‌یابد و معمولاً با صعود قیمت‌ به سمت ATH همراه است.
  3. Distribution upon Breaking ATH: هولدرهای بلندمدت شروع به فروش شدید بیت کوین به کاربرانی می‌کنند که جدیداً وارد بازار شده.

بازار در حال حاضر در فاز Plateau of Patience قرار دارد، چنانکه بیش از 23.3٪ از عرضه نگه‌داری شده در خارج از صرافی‌ها متعلق به LTH هایی که روی ضرر هستند. ساختار عرضه فعلی همچنین شباهت‌های زیادی به اوایل سال 2016 و اوایل سال 2019 دارد.

می‌توانیم ببینیم که قدرت بازار با یک افزایش انفجاری در عرضه روی سودِ بیت کوین حمایت می‌شود. کف‌های بازار خرسی با کاپیتولاسیون (تسلیم و فروش) در مقیاس وسیع مشخص می‌شوند که طبق تعریف، جریان تقاضایی برابر و مخالف برای جذب آن وجود دارد.

با افزایش قیمت بیت کوین از کف خود، همه این BTC ها به سود باز می‌گردند. در سال 2023، در مجموع 6.2 میلیون بیت کوین (32.3 درصد از عرضه) به سود بازگشته‌اند که نشان می‌دهد چه میزان از خریدها زیر 30 هزار دلار بوده است.

درسد عرضه روی سود بیت کوین

با بازگشت همه این بیت‌کوین‌ها به سود محقق نشده (نقد نشده)، انگیزه فروش شروع به افزایش خواهد کرد. NUPL شاخصی است که نشان می‌دهد چه مقدار از سرمایه بازار بیت کوین به عنوان سود محقق نشده یا نقد نشده نگهداری می‌شود.

با توجه به مقدار 0.36 فعلی NUPL، بازار در سطح بسیار خنثی قرار دارد. این مطابق با چرخه‌های گذشته است که در آن گذار بین بازارهای خرسی و گاوی اتفاق افتاده است. این همچنین نشان می‌دهد که بیت کوین نه انقدر ارزان است (مانند 16 هزار دلار)، و نه بیش از حد قیمت دارد (مانند اوج 60 هزار دلار).

نمودار شاخص NUPL

سلطه هولدرهای بازار

علیرغم اینکه قیمت بیت کوین بیش از 100 درصد از کف قیمت خود افزایش یافته است، هنوز هیچ افزایش قابل توجهی در میزان فروش بیت کوین های قدیمی تر وجود ندارد. نمودار زیر نشان می‌دهد که BTCهای جوان‌تر از 3 ماه هنوز کمتر از 20 درصد از عرضه بیت‌کوین را تشکیل می‌دهند که این معمولاً با کف‌های سیکل نزولی مرتبط است.

در مقابل، این بدان معناست که BTCهای قدیمی‌تر از 3 ماه (هولدرها) علی‌رغم ریزش شدید سال 2022 و رشد بازار در سال 2023، بیش از 80 درصد از ثروت را در اختیار دارند.

بیتر بخوانید: صرافی تریدر جویی (Trader joe) چیست؟ آشنایی با توکن JOE

امواج هولد بیت کوین RHODL

هر دوی مشاهدات فوق را می‌توان در نسبت RHODL، که در حال برگشت از نقطه اوج خود است، مشاهده کرد. طبق این معیار، چرخه به احتمال زیاد به نفع گاوها (صعودی) تغییر کرده است، با این حال بیت کوین دیگر در محدوده زیر قیمت واقعی قرار ندارد (و همچنین بر اساس استانداردهای تاریخی بیش از حد قیمت گذاری نشده است).

RHODL در 65.8 درصد از کل روزهای معاملاتی نسبت بالاتر را ثبت کرده، که تاییدی است بر اینکه هولدرها سرمایه‌گذاران غالب بازار هستند.

نسبت Realized hodl

ریکاوری سالم بیت کوین

در حالی که هولدرها در بازار غالب هستند، شبکه بیت کوین همچنان بسیار فعال است. تعداد تراکنش‌های ارگانیک در حال حاضر بیش از 270 هزار تراکنش در روز است که به سقف‌های سیکلی بر اساس میانگین ماهانه نزدیک است. این هم با نقل و انتقالات پولی مرتبط است و هم با ظهور NFTهای Inscriptions که در این هفته از مرز 1 میلیون فراتر رفته است.

آیا بازار نزولی بیت کوین به اتمام رسیده؟ تحلیل انچین هفته شانزدهم سال 2023

با افزایش فعالیت روی شبکه، فشار کارمزد نیز افزایش می‌یابد. شاخص 2yr Z-Score زیر طوری طراحی شده است که افزایش فشار کارمزد نسبت به بازار نزولی اخیر را برجسته می‌کند.

می‌توانیم ببینیم که اکنون این شاخص مثبت شده است، و نشان می‌دهد که تقاضا برای ‌فضای بلاک بیت‌کوین به میزان معنی‌داری افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: NFT بیت کوین چیست؟ مفهوم اوردینال (Ordinal) و نحوه خرید و فروش آن

آیا بازار نزولی بیت کوین به اتمام رسیده؟ تحلیل انچین هفته شانزدهم سال 2023

مجموعه اندیکاتورهای فوق، محیط آنچین بیت‌کوین را از زوایای مختلفی در نظر می‌گیرند. نمودار زیر یکی از سیگنال‌های آنچین ما است که از هشت معیار در چهار حوزه استفاده می‌کند و به دنبال یک تلاقی است که به ریکاوری سالم و قوی بیت کوین اشاره می‌کند. همانطور که قابل مشاهده است، از 8 اندیکاتور همگی در محدوده مثبت قرار دارند، که نشان می‌دهد ممکن است بازار خرسی را پشت سر گذاشته باشیم.

آیا بازار نزولی بیت کوین به اتمام رسیده؟ تحلیل انچین هفته شانزدهم سال 2023

خلاصه و نتیجه گیری

در حالی که بیت‌کوین و دارایی‌های دیجیتال درجه نسبتاً بالایی از نوسانات بازار را تجربه می‌کنند، بسیاری از شاخص‌های آنچین که تصمیمات جمعی سرمایه‌گذاران را منعکس می‌کنند، به‌ طرز تعجب‌آوری مثبت هستند.

در این مقاله، دیدیم که شاخص‌های آنچین حاکی از پشت سر گذاشته شدن بازار نزولی بیت کوین هستند. بیت کوین در قلمروی تا حدودی خنثی و در بالای ناحیه کف سازی بین 16 تا 25 هزار دلار قرار دارد، جایی که حجم قابل توجهی بیت کوین دست به دست شد. متذکر می‌شویم که بخش بزرگی از این عرضه در اختیار هولدرها قرار دارد، در عین حال روند برداشت سود برقرار بوده و میزان استفاده از شبکه نیز در حال افزایش است؛ و همه این‌ها از عملکرد قوی بیت کوین در سال جدید پشتیبانی می‌کنند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان