صرافی تریدر جویی (Trader joe) چیست؟ آشنایی با توکن JOE

خانهآموزش هاصرافیصرافی تریدر جویی...

آنچه می‌خوانید...

بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) برای معامله ارزهای دیجیتال در حال ظهور هستند. یکی از این پلتفرم‌ها تریدر جویی (Trader Joe) است؛ دومین صرافی‌های غیرمتمرکز بزرگ که بر روی شبکه اولانچ (Avalanche) فعالیت می‌کند.

تریدر جویی موفق شده است تعداد زیادی از کاربران را به پلتفرم خود جذب کند که منجر به رشد فوق‌العاده‌ای در چهار ماه گذشته شده است. همچنین حجم این پلتفرم پس از راه‌اندازی توکن بومی Arbitrium بیشتر شده و از اکثر رقبای خود پیشی گرفته است. اما Trader Joe دقیقاً چیست و چرا محبوب شده است؟ با فکت کوینز همراه باشید.

- Advertisement -

تریدر جویی چیست؟

تریدر جویی (Trader Joe) یک صرافی غیرمتمرکز است که خدمات زیادی ازجمله مبادله توکن از طریق یک بازارساز خودکار (AMM)، استیکینگ توکن بومی JOE، کشت سود، استقراض و وام، استخرهای نقدینگی، معاملات اهرمی، بازار NFT و سکوی پرتاب یا لانچ پد (launchpad) را ارائه می‌دهد.

صرافی غیرمتمرکز نوعی صرافی است که مستقیماً فروشندگان و خریداران را بدون هیچ واسطه‌ای به یکدیگر متصل می‌کند. در عوض، معاملات در آنها از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. این مدل در مقایسه با مدل‌هایی که توسط صرافی‌های متمرکز مانند Binance و Coinbase استفاده می‌شود متفاوت است.

اگرچه Trader Joe پس از راه‌اندازی تنها بر روی شبکه اولانچ (Avalanche) در دسترس بود، اما خدمات خود را به راه‌حل لایه 2 آربیتروم (Arbitrum) در ژانویه 2023 در تلاش برای جذب کاربران بیشتر گسترش داد. علاوه بر این، ماه گذشته تصمیم گرفت دفترچه نقدینگی AMM خود را بر روی زنجیره BNB راه‌اندازی کند و شبکه‌هایی را که در آن خدمات خود را اجرا می‌کند، گسترش دهد.

دفترچه نقدینگی (Liquidity books) یک AMM بسیار کارآمد در سیستم مالی غیرمتمرکز (دیفای) است که بازده واقعی تأمین‌کنندگان نقدینگی را به حداکثر می‌رساند و هزینه‌های سوآپ (Swap) را برای معامله‌گران کاهش می‌دهد.

هفته گذشته، یکی از مدیران بازاریابی تریدر جویی ملقب به بلو (Blue)، اعلام کرد که این پلتفرم در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی موتور معاملاتی ارتقا یافته Liquidity Book V2.1 است تا واریز توکن‌ها به استخرهای نقدینگی خود را آسان‌تر نماید. هدف پلتفرم این است که تجربه ترید را بهبود بخشد و درعین‌حال «استخرهای خودکار» را نیز معرفی کند تا به‌طور خودکار موقعیت‌های فعال واریز کندگان در استخرهای نقدینگی را مدیریت کند و ریسک را به حداقل برساند. به‌طور خلاصه، استخرهای نقدینگی خزانه‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که در یک قرارداد هوشمند قفل‌ شده‌اند. آنها بیشتر توسط DEX ها برای مبادله توکن‌ها و برای خدمات استقراض و وام استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بازارساز خودکار کوینکس چیست؟

توکن JOE چیست؟ چه کاربردی در تریدر جویی دارد؟

JOE، توکن بومی تریدر جویی، عمدتاً دارای سه کاربرد است: به عنوان پاداش برای سپرده‌گذاری یا استیکینگ، به عنوان مشوق برای کشت سود (Yield Farming) و به عنوان یک توکن حاکمیتی برای رأی‌گیری.

نیمی از توکن‌های JOE به تأمین‌کنندگان نقدینگی اختصاص می‌یابید، درحالی‌که توکن‌های باقی‌مانده بین خزانه‌داری (20 درصد)، توسعه‌دهندگان (20 درصد) و صندوق توسعه پروژه (10 درصد) تقسیم می‌شوند.

نقدینگی معاملات از محل استخرهایی است که توسط تأمین‌کنندگان نقدینگی پر می‌شود. یک کارمزد 0.3 درصدی برای همه معاملات دریافت می‌شود که 0.25 درصد آن به تأمین‌کنندگان نقدینگی و 0.05 درصد به مزارع توکن JOE اختصاص می‌یابد.

تأمین‌کنندگان نقدینگی که به استخرهای نقدینگی کمک می‌کنند، توکن‌های LP را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند که نمایانگر سهم آنها از استخر است.

در کشت سود (Yield Farming)، کاربران توکن‌های LP را برای کسب پاداش در قالب توکن‌های JOE واریز می‌کنند. کاربران برای به دست آوردن xJOE، توکن JOE را در صرافی سپرده‌گذاری (استیک) می‌کنند و 0.05 درصد از هر معامله به استخر xJOE، منتقل می‌شود. هنگامی که دارندگان xJOE آن را دوباره به JOE تبدیل می‌کنند، کیفیت بالاتری از JOE نسبت به آنچه که در ابتدا دریافت کرده بودند دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ییلد فارمینگ یا کشت سود چیست؟

اخیراً، پس از اینکه تریدر جویی برنامه تشویقی نقدینگی خود را برای افزایش واریز توکن‌های محبوب، به ویژه توکن ARB (Arbitrum)، راه‌اندازی کرد، ارزش JOE افزایش یافت. کاربرانی که ARM، USDC و ETH را به استخرهای نقدینگی DEX وام دادند، بخشی از 300000 توکن JOE دریافت کردند. این برنامه تشویقی در تاریخ 15 فروردین به پایان رسید.

پلتفرم جدید تریدر جویی به نام راکت جویی (Rocket Joe) نیز دارای یک توکن انحصاری به نام rJOE است که کاربران می‌توانند هنگام واریز JOE به استخرهای سپرده، آن را جمع‌آوری کنند. راکت جویی یک سکوی پرتاب یا لانچ پد است که از توکن‌های جدید ساخته در Avalanche پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهکار لایه دوم آربیتروم چیست؟

حجم معاملات تریدر جویی چگونه ناگهان افزایش پیدا کرد؟

تریدر جویی پس از راه‌اندازی آربیتروم، افزایش شدید حجم معاملات را تجربه کرده است. طبق وبسایت Defillama، تریدر جویی همچنان بالاترین ارزش تراکنش‌ها را در شبکه اولانچ تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، در 31 مارس، تریدر جویی دومین DEX از نظر حجم معاملات 24 ساعته پس از یونی سواپ بود.

ریزش بازار کریپتو در سال 2022 منجر به فروپاشی تعدادی از پلتفرم‌ها ازجمله صرافی متمرکز FTX شد. درنتیجه، سایر صرافی‌های متمرکز تحت نظارت مقامات رگلاتوری قرار گرفتند. اخیراً، SEC ایالات‌متحده صرافی کراکن را هدف قرار داد و خدمات استیکینگ آن را زیر سوال برد و یک اخطاریه ولز به کوین بیس نیز ارسال کرد، درحالی‌که بزرگ‌ترین صرافی متمرکز ارز دیجیتال، بایننس، به اتهام طفره رفتن از قوانین ایالات‌متحده، زیر سایه کمیسیون معاملات آتی کالا قرار گرفت. چنین شرایطی به صرافی‌های غیرمتمرکز اجازه می‌دهد تا به عنوان راه‌حلی برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال که نگران امنیت سرمایه‌گذاری‌های خود هستند، ظاهر شوند.

در تئوری، برخلاف صرافی‌های غیرمتمرکز، هیچ مقام مرکزی کنترلی بر DEX ندارد. به همین خاطر کاربر امنیت و کنترل بیشتری بر سرمایه خود دارد. علاوه بر این، از آنجایی که کاربران DEX نیازی به انتقال دارایی‌های خود به یک شرکت مرکزی ندارند، وجوه آنها از هک و سرقت محافظت می‌شود.

همچنین یکی دیگر از دلایلی که تریدر جویی شاهد افزایش حجم معاملات بود، دیپگ شدن استیبل کوین USDC، در پی ورشکستگی بانک سیلیکون ولی در ماه گذشته بود.

بیشتر بخوانید: بلاک چین Base چیست؟ آشنایی با بلاک چین لایه ۲ صرافی کوین بیس

نتیجه گیری

تریدر جویی حضور قدرتمندی در جنبه‌های مختلف صنعت کریپتو دارد، از خدمت به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز گرفته تا راه‌اندازی بازار NFT خود. این پروتکل مبتنی بر AMM مجموعه‌ای از خدمات مختلف را ارائه می‌دهد که تعداد زیادی از کاربران را به اکوسیستم خود جذب می‌کنند. بااین‌حال، سرمایه‌گذاران باید مراقب باشند و قبل از تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل خود را انجام دهند و دقت لازم را مبذول دارند.

سوالات متداول

تریدر جویی چیست؟

تریدر جویی (Trader Joe) یک صرافی غیرمتمرکز است که خدمات زیادی ازجمله مبادله توکن از طریق یک بازارساز خودکار (AMM)، استیکینگ توکن بومی JOE، کشت سود، استقراض و وام، استخرهای نقدینگی، معاملات اهرمی، بازار NFT و سکوی پرتاب یا لانچ پد (launchpad) را ارائه می‌دهد.

توکن JOE چیست؟

JOE، توکن بومی تریدر جویی، عمدتاً دارای سه کاربرد است: به عنوان پاداش برای سپرده‌گذاری یا استیکینگ، به عنوان مشوق برای کشت سود (Yield Farming) و به عنوان یک توکن حاکمیتی برای رأی‌گیری.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان