طرح اتهام SEC علیه بایننس و کوین بیس ؛ تحلیل آنچین هفته 23خرداد 1402

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

رگلاتورهای آمریکا کماکان به خصومت‌ها علیه صنعت کریپتو ادامه می‌دهند، چنانکه SEC از صرافی‌های بایننس و کوین بیس به دلیل نقض قوانین اوراق بهادار شکایت کرده است. در این تحلیل آنچین به گزارش فکت کوینز، واکنش سرمایه‌گذاران به این موضوع را از منظر سرمایه‌های ورودی‌ صرافی‌ها، و اینکه کدام گروه از سرمایه‌گذاران از این خبر وحشت‌ کرده‌اند و کدامیک آرام مانده‌اند ارزیابی می‌کنیم.

- Advertisement -
spot_img

حمله SEC به بایننس و کوین بیس

هفته اخیر یک هفته پرآشوب دیگر در سمت رگلاتوری دارایی‌های دیجیتال بوده است، چراکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) اتهامات قانونی پی‌درپی را علیه بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال یعنی بایننس و کوین بایننس مطرح کرده است. هر دو شکایات ثبت شده مربوط به توکن‌های لیست شده و معاملاتی است که SEC آن‌ها را اوراق بهادار ثبت‌نشده می‌داند، و همچنین ادعاهایی مبنی بر اینکه خدمات استیکینگ ارائه شده نیز ناقض قوانین اوراق بهادار است. اتهامات علیه بایننس بیشتر است و SEC ادعا می‌کند که این نهاد درگیر تجارت شستشو نیز بوده است.

- Advertisement -
نمودار قیمت بیت کوین و اتریوم

با انتشار اخبار مربوطه در 5 ژوئن، قیمت ارز دیجیتال اتریوم 5.4٪ و بیت کوین ۶.۸ درصد کاهش یافت. هر دو دارایی با انتشار اخبار مربوط به صرافی کوین بیس در تاریخ 6 ژوئن، این ضررها را جبران کردند. با این حال، تا پایان هفته اتر بیشتر افت کرد و ضرر بیت کوین در حد -۶.۴٪ باقی ماند.

بیشتر بخوانید:استقبال مدیر عامل کوین بیس از شکایت SEC: کوین بیس در نهایت پیروز خواهد شد

جریان خروج سرمایه از صرافی‌ها

بلافاصله پس از انتشار اخبار بایننس، سرمایه‌گذاران به خصوص در بایننس و کوین بیس شروع به خروج دارایی‌های خود از صرافی کردند. نمودار زیر نمای 2 هفته‌ای ذخایر صرافی بایننس (رمزارزهای اصلی) را نشان می‌دهد. BTC، ETH و استیبل کوین ها (USDT، USDC، BUSD).

طی ۷ روز گذشته کل موجودی استیبل کوین‌ها در بایننس بیش از ۱.۶ میلیارد دلار (معادل ۲۰.۹ درصد از کل موجودی بایننس) کاهش یافته است. ذخایر BTC و ETH به ترتیب 5.7% و 7.1% کاهش یافته است.

طرح اتهام SEC علیه بایننس و کوین بیس ؛ تحلیل آنچین هفته ۲۴ سال ۲۰۲۳

در حالی که یک جریان خروجی خالص در بایننس رخ داده است، باید در نظر داشته باشیم که این صرافی هنوز برخی از بزرگ‌ترین ذخایر موجود در بلاکچین را در اختیار دارد، و ذخایر بیت کوین و اتریوم آنها هنوز بسیار قابل توجه است.

ذخایر استیبل کوین بایننس بیشترین کاهش را نشان می‌دهد، که از بیش از 26.0 میلیارد دلار در نوامبر 2022 به تنها 6.5 میلیارد دلار امروز (افت 75 درصدی) کاهش یافته است. این تا حدی ناشی از شکایات قبلی SEC علیه BUSD است.

بیشتر بخوانید: صرافی Binance.US مدیر اجرایی سابق SEC را استخدام می‌کند

در صرافی کوین بیس، تغییرات خالص موجودی به مراتب کمتر است، به طوری که موجودی استیبل کوین این نهاد در این هفته ثابت مانده و موجودی بیت کوین آن تنها 2300 بیت کوین (0.5 درصد از کل) کاهش یافت.

با این حال، موجودی اتر صرافی کوین بیس یک افت بسیار بزرگ حدود 8.0٪ از کل موجودی را شاهد بود.

طرح اتهام SEC علیه بایننس و کوین بیس ؛ تحلیل آنچین هفته ۲۴ سال ۲۰۲۳

بررسی واریز در صرافی‌ها

تجزیه و تحلیل برداشت‌ها از صرافی‌ها بر اساس اندازه دلاری، واگرایی جالبی را در رفتار سرمایه‌گذاران در این هفته نشان می‌دهد:

تراکنش‌های برداشتی زیر 10 میلیون دلار ثابت بوده‌اند و خروجی خالص بیش از 130 میلیون دلار در روز در تمام هفته حفظ شده است.

تراکنش‌های واریز بیش از 10 میلیون دلار ثابت بوده‌اند، و نرخ‌ ورودی بین 15 تا 30 میلیون دلار در روز بود.

این نشان می‌دهد که نهادهای بسیار بزرگ (مانند مؤسسات) در مقایسه با نهادهای کوچک‌تر، به میزان بیشتری تحت تأثیر اخبار SEC قرار می‌گیرند. باید دید که آیا این روند در هفته‌های آینده پایدارتر می‌شود یا خیر.

طرح اتهام SEC علیه بایننس و کوین بیس ؛ تحلیل آنچین هفته ۲۴ سال ۲۰۲۳

نمودار زیر حجم واریز و برداشت بیت کوین در صرافی‌ها را پوشش می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه جریان‌ها در هر دو جهت تمایل زیادی به ردیابی یکدیگر دارند. این هفته نیز از این قاعده مستثنی نبود و جریان ورودی و خروجی حدود 70 درصد افزایش یافت و به 845 میلیون دلار در روز رسید.

برداشت‌های کل در این هفته حدود 10 درصد از واریزها پیشی گرفته است، که نشان می‌دهد در مجموع، خودحضانتی استراتژی ترجیحی سرمایه‌گذاران است.

حال می‌توانیم شناسایی کنیم که کدام گروه سرمایه‌گذار بیشترین واکنش را به این اخبار نشان داده‌اند:

🔴 هولدرهای کوتاه مدت 76.4 درصد از حجم واریز (23.0 هزار بیت کوین) را تشکیل می‌دهند.

🔵 هولدرهای بلندمدت تنها 1.9٪ از حجم واریزها (570 BTC) را تشکیل می‌دهند.

نقل و انتقالات بین صرافی 21.7 درصد از حجم واریزها (6.53 هزار بیت کوین) را تشکیل می‌دهد.

جریان ورودی صرافی‌ها بر اساس گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران

هولدرهای کوتاه مدت از لحاظ تاریخی حدود 60 درصد از جریان واریز را تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد خریداران اخیر بیشترین فعالیت را در این هفته داشته‌اند. از سوی دیگر، هولدرهای بلندمدت بیت کوین به طرز قابل توجهی آرام هستند و هیچ واکنش قابل تشخیصی به این اخبار نشان نمی‌دهند.

بیت کوین‌های ارسال شده به صرافی‌ها توسط هولدرهای بلندمدت

بی‌تفاوتی سرمایه‌گذاران بلندمدت به اخبار حول بایننس و کوین بیس

از بین تمام بیت کوین‌هایی که در صرافی‌ها جریان می‌یابند، تعداد بسیار کمی از آنها سود یا زیان قابل‌توجهی را نقد کرده‌اند. به عبارت دیگر، اکثر بیت کوین‌های ارسال شده به صرافی‌ها با قیمتی بسیار نزدیک به نرخ فعلی خریداری شده‌اند و با توجه به سلطه هولدرهای کوتاه‌مدت، میتوان گفت که احتمالاً همین اواخر خریداری شده‌اند.

این نشان دهنده درجه ای از اطمینان و همچنین بی‌تفاوتی سرمایه‌گذاران است.

بیشتر بخوانید: گری گنسلر در آستانه برکناری؛ لایحه تغییر ساختار SEC ارائه شد

نمودار سود و ضرر تحقق یافته بیت کوین در صرافی‌ها

با چنین حد پایینی از سود یا زیان تحقق‌یافته، نسبت ریسک سمت فروش به پایین‌ترین حد تاریخی خود سقوط کرده است.

ارزش کل سود و زیان نقد شده (تحقق یافته) نسبت به ارزش تحقق یافته فعلی بیت کوین (391 میلیارد دلار) بسیار ناچیز است.

همچنین می بینیم که حجم کل نقل و انتقالات در پایین ترین سطح سیکلی خود قرار دارد. این هفته هیچ افزایش قابل توجهی در حجم کلی نقل و انتقالات مشاهده نشد و در حدود 2.85 میلیارد دلار در روز باقی ماند.

ما همچنین می‌توانیم میزان سود و زیان تحقق‌یافته نسبت به حجم نقل و انتقالات را از طریق نسبت Realized RVT مقایسه کنیم. این معیار نیز در یک روند نزولی قوی قرار دارد که حاکی از بی‌تفاوتی بازار است.

نمودار اندیکاتور Realized RVT

خلاصه و نتیجه گیری

محیط رگلاتوری در ایالات متحده همچنان خصمانه است و SEC اتهامات بسیار مهمی را علیه دو صرافی بزرگ بایننس و کوین بیس ارائه کرده است. موجودی دارایی‌های اصلی در این دو صرافی در این هفته کاهش یافته است، زیرا بخشی از مشتریان به دلیل نگرانی از اقدامات SEC اقدام به فروش دارایی‌های خود کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که بسیاری از خریداران اخیر بیت کوین (هولدرهای کوتاه مدت) کوین‌های خود را احتمالاً به قصد فروش به صرافی‌ها فرستاده‌اند. با این حال، سود و زیان تحقق یافته بسیار پایین است و بی‌تفاوتی هولدرهای بلندمدت نسبت به اتهامات علیه بایننس و کوین بیس نشان می‌دهد که بسیاری از سرمایه‌گذاران ز این خبر زیاد شگفت‌زده نشده‌اند.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان