کارتسی (CTSI) چیست: بررسی اولین سیستم عامل بلاک چین دنیا

خانهآموزش هاآلت کوین هاکارتسی (CTSI) چیست:...

آنچه می‌خوانید...

از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از زبان‌های برنامه‌نویسی مخصوص بلاک چین برای ساخت اپلیکیشن‌های مختلف بر روی این بستر استفاده می‌کردند؛ اما اکنون کارتسی (Cartesi) با استفاده از زبان عمومی لینوکس جایگزین ساده‌تری برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) بر روی بلاک چین ارائه کرده است.

در این مقاله از فکت کوینز به بررسی پروژه کارتسی پرداخته و توضیح می‌دهیم که چرا توکن CTSI ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

- Advertisement -

کارتسی چیست ؟

کارتسی یک زیرساخت لایه 2 غیرمتمرکز است که امکان توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز یا دپ (DApp) بر بستر بلاک چین را با استفاده از زبان برنامه نویسی شناخته شده لینوکس فراهم می‌کند. همچنین گفته می‌شود که Cartesi اولین سیستم عامل روی بلاک چین است، چراکه شکاف بین نرم افزارهای عمومی و قراردادهای هوشمند را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید : قرارداد هوشمند (Smart Contract) چیست و چه کاربردی دارد؟

این زیرساخت از مکانزیم‌های آن چین (on-chain) و آف چین (off-chain) برای حل مشکلات مرتبط با مقیاس‌پذیری شبکه استفاده می‌کند. علاوه بر این، گره‌های شبکه آن نسبت به بلاک چین کور هستند، که یعنی پلتفرم کارتسی را می‌توان روی چندین بلاک چین استفاده کرد.

از آنجایی که اکثر توسعه دهندگان نرم افزار تجربه برنامه نویسی با لینوکس را دارند، می‌توانند قراردادهای هوشمند را با استفاده از ابزارها و سرویس‌های نرم افزاری غنی که به آن‌ها عادت کرده‌اند کدنویسی کنند. در نهایت، این انتقال دانش به تسریع فرآیند توسعه وب 3.0 کمک خواهد کرد.

تاریخچه کارتسی

این پروژه زاییده فکر چهار برنامه نویس مشتاق است: اریک دی مورا، آگوستو تکسیرا، دیگو نهاب و کالین استیل.

این پلتفرم که در ابتدا به عنوان یک بازار هوش مصنوعی راه اندازی شده بود، زمانی که مدیر عملیاتی آن، آگوستو تیکسیرا، دوست باتجربه خود، سرگی پوپوف را متقاعد کرد که در این زیرساخت سرمایه گذاری کند، به یک سیستم عامل بلاک چین تبدیل شد. پوپوف یکی از بنیانگذاران بنیاد IOTA، به عنوان مشاور اعضای بنیان‌گذار Cartesi در این پروژه خدمت می‌کند.

بیشتر بخوانید : هوش مصنوعی (AI) چیست , آینده زندگی بشریت چه خواهد شد ؟

بنیانگذاران کارتسی دارای تجربه در زمینه استارتاپ و توسعه نرم افزار هستند. به عنوان مثال، مدیر عامل آن اریک دمورا (Erick de Moura) قبلاً به عنوان توسعه برنامه نویس، طراح و مهندس نرم افزار کار می کرد.

به عنوان بخشی از عرضه اولیه، 100 میلیون توکن CTSI در آوریل 2020 فروخته شد. IPO یا عرضه اولیه عمومی این توکن نیز 1.5 میلیون دلار فروش داشت. علاوه بر IPO، کارتسی همچنین از منابع برجسته مختلفی مانند FBG Capital، Bigbang Angels، Chinaaccelerator، SNZ، SOSV و Artesian بودجه دریافت کرده است.

این پروژه که توسط بنیاد Cartesi اداره می‌شود، هدف آن افزایش پذیرش اکوسیستم و شبکه است. بنیانگذاران، شرکا و اعضای کامیونیتی همگی نقش خود را در تکامل پروژه ایفا خواهند کرد.

Cartesi چگونه کار می‌کند ؟

در حال حاضر، بنیانگذاران پروژه اکثریت حق رأی در فرآیند تصمیم گیری را دارند، اما با رشد و بلوغ پروژه، بنیاد به تدریج پلتفرم را غیرمتمرکز خواهد کرد.

کارتسی که خود را «نخستین سیستم عامل بلاک چین» می‌نامد، به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که از قابلیت‌های لینوکس برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز روی بلاک چین استفاده کنند. به عبارت دیگر، Cartesi شکاف بین نرم افزارهای عمومی و زنجیره هوشمند را پر می‌کند. از آنجایی که همه چیز از ابررایانه‌ها گرفته تا گوشی‌های هوشمند از لینوکس استفاده می‌کنند، ساختن یک اپلیکیشن با استفاده از زبان لینوکس و اجرای آن بر روی بلاک چین پیشنهاد جالبی به نظر می‌رسد.

استفاده از لینوکس همچنین به توسعه دهندگان این فرصت را می دهد که محاسبات فشرده را انجام دهند، امری که از طریق بلاک چین‌های مرسوم امکان پذیر نیستند. Cartesi با تکیه بر قدرت پردازش لینوکس، توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا به هر ابزار طراحی شده در دو تا سه دهه گذشته برای لینوکس دسترسی داشته باشند.

همانطور که قبلا توضیح داده شد، این پلتفرم از ترکیب المان‌های خارج از بلاک چین و داخل بلاک چین استفاده می‌کند. در اینجا به بررسی اجمالی این المان‌ها و ویژگی‌های بارز آنها می‌پردازیم:

  • ماشین کارتسی (Cartesi Machine)
  • رول آپ های کارتسی (Rollups)
  • زنجیره جانبی نویدر (Cartesi Noether)
  • دسکارتس SDK Descartes) SDK)
  • ساخت برنامه غیرمتمرکز (DApps)
کارتسی

ماشین کارتسی

ماشین کارتسی (Cartesi Machine) یک ماشین مجازی پیشگامانه است که می‌تواند یک سیستم عامل لینوکس کامل را اجرا کند. این ماشین مجازی محاسبات برنامه‌های غیرمتمرکز را به صورت آف چین یا خارج از بلاکچین استفاده انجام می‌دهد. دپ هایی که در داخل ماشین Cartesi اجرا می‌شوند می‌توانند به طور یکپارچه حجم تقریباً نامحدودی از داده‌ها را پردازش کنند. با انتقال منطق دپ ها به این ماشین مجازی، توسعه دهندگان از محدودیت‌های اعمال شده توسط یک بلاک چین معمولی رهایی می‌یابند.

سطح دانش مورد نیاز برای تعامل با ماشین Cartesi به پیچیدگی برنامه غیرمتمرکز بستگی دارد. یک برنامه ساده ممکن است تنها به چند مرحله نیاز داشته باشد. در مقابل، برای اجرای برنامه‌های پیشرفته، باید اصول دستکاری وضعیت (State Manipulatin) مبتنی بر هش را بلد باشید.

رول آپ های کارتسی

Cartesi رول آپ های (RollUp) اختصاصی خود را دارد. رول آپ کارتسی یک سیستم لایه 2 است که به بلاک چین اجازه می دهد دسترس پذیری داده‌ها را فراهم کند و داده‌های ورودی را سفارش دهد. همچنین می‌تواند توکن‌ها را بین لایه 1 و لایه 2 جابجا کرده و اختلافات را حل کند.

رول آپ های کارتسی با استفاده از یک مکانیسم تعاملی ضد تقلب، تنها یک دستورالعمل نیاز دارد تا بین یک عنصر سالم را از یک عنصر مخرب تشخیص دهد. درست مانند سایر المان‌ها، رول آپ های Cartesi با انجام بخش عمده‌ای از محاسبات در خارج از بلاکچین، به مقیاس‌پذیری دست می‌یابند.

بیشتر بخوانید : رول آپ ها؛ برترین راه‌حل لایه ۲ جهت رفع مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم

زنجیره جانبی نویدر

زنجیره جانبی نویدر بار شبکه را با ذخیره بخش عمده‌ای از داده‌ها در خارج از زنجیره کاهش می دهد. این به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا از داده‌های بیشتری نسبت به شبکه فعلی اتریوم و دیگر بلاکچین های لایه 1 استفاده کنند. هنگامی که دیگر به یک سری داده نیازی نیست، نویدر داده‌ها را حذف می‌کند تا در فضا صرفه جویی کند و در دراز مدت کارایی بیشتری ایجاد کند. این همچنین منجر به کاهش کارمزد گس (Gas) و مدیریت بهتر ذخیره سازی می‌شود.

دسکارتس SDK

دسکارتس SDK یک زیرساخت ساده است که توسعه دهندگان می‌توانند از آن برای انجام محاسبات به شکلی کاملا به صرفه استفاده کنند.

در بلاک چین‌ های مرسوم، محاسبات توسط گره‌های کامل یا فول نودها در شبکه انجام می‌شود. با این حال، در Descartes SDK، ذی نفعان اپلیکیشن محاسبات خارج از زنجیره را تأیید می‌کنند، که این باعث حذف کارمزد تراکنش می‌شود. بلاک چین تنها در صورتی استفاده می‌شود که ذی نفعان با نتایج محاسبات موافق نباشند، و زمانی که از آن استفاده می‌شود، هزینه تراکنش چنین محاسباتی ناچیز است.

برنامه های غیرمتمرکز در لینوکس

هدف اصلی پروژه کارتسی معرفی یک پلتفرم بلاکچینی است که از نظر وسعت شبیه به پلتفرم‌های سنتی است.

درست مانند رابط پلتفرم استاندارد، دپ های Cartesi از یک فرانت اند front-end)) جلویی و یک بک اند back-end)) تشکیل شده است. فرانت اند می‌تواند رابط کاربری ((UI یا یک رابط خط فرمان باشد. به مین صورت، بک اند دارای منطق قابل تأیید است که داخل زیرساخت رول آپ اجرا می‌شود.

کارتسی همچنین به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از محیط برنامه نویسی آن برای بیش از 90 درصد از کار خود استفاده کنند. از آنجایی که به ندرت رویه‌های مخصوص Cartesi یا بلاکچین مورد نیاز است، یادگیری ساخت برنامه غیرمتمرکز روی این پلتفرم زمان زیادی نمی‌طلبد.

کاربردهای کارتسی

هدف سیستم‌عامل بلاکچینی Cartesi افزایش ظرفیت پردازش و قدرت توسعه نرم‌افزار در بلاک چین است، به همین دلیل است که بسیاری از توسعه‌دهندگان از آن برای ساخت برنامه‌های فراگیر استفاده کرده‌اند. به چند نمونه نگاه می‌کنیم:

  • توسعه بازی: Creepts یک بازی کاملاً غیر متمرکز است که با کمک استک های نرم افزار لینوکس ساخته شده است. بازیکنان در این بازی به سبک تک حذفی با استفاده از ساختار گیم پلی براکت با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
  • سیستم‌های تجاری: Creol Environments یک سیستم کنترل ساختمانسازی اینترنت اشیا (IoT) است که به ساکنان کمک می‌کند تا ردپای کربن خود را کاهش دهند. این پروژه به کاربران امکان می دهد اهدافی را به منظور کاهش مصرف انرژی خود تعیین کنند.
  • :NFT اسلیم تندر (Slim Thunder) یک بازار مجازی است که برای دوستداران ورزش‌های الکترونیکی و طرفداران ماشین بازی طراحی شده است. این بازار غیرمتمرکز شما را قادر می‌سازد تا دارایی‌های مسابقه‌ای RiMS را خرید و فروش کنید. شما می‌توانید ماشین و قطعات مخصوص به خودتان را که با NFT نشان داده می‌شوند، داشته باشید. اسلیم تندر از Descartes SDK برای تضمین امنیت و حریم خصوصی دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کند.
  • مدیریت داده‌ها: کارتی (Carti) که با استفاده از سیستم عامل بلاک چین کارتسی ساخته شده است، یک برنامه مدیریت داده غیرمتمرکز است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا المان‌های داده را به اشتراک گ و ذخیره کنند به گونه‌ای که به دیگر توسعه دهندگان امکان استفاده مجدد از کارشان را می دهد.

توکنومیکس

حداکثر 1 میلیارد CTSI در گردش است و طبق گزارش بنیاد CTSI در آوریل 2022، تقریباً 604 میلیون از آنها آزاد شده است. موجودی کل این توکن به تدریج تا آوریل 2024 آزاد خواهد شد.

این توکن‌ها بین هشت بخش توزیع می‌شود: فروش لانچ پد، ذخیره ماینینگ، ذخیره بنیاد Cartesi ، فروش بذر (seed sale)، فروش خصوصی، فروش استراتژیک، تیم و مشاور.

  •  فروش لانچ پد: فروش 10 درصد توکن CTSI در آوریل 2020 در صرافی بایننس آغاز شد.
  • ذخیره ماینینگ: توکن‌های ذخیره ماینینگ 25 درصد از کل عرضه را تشکیل می‌دهند. این توکن‌ها برای عملیات استخراج با ارزش هستند.
  • ذخیره بنیاد: تقریباً 40.22 درصد از توکن‌ها به این صندوق اختصاص داده می‌شود. این توکن‌ها برای ادامه تحقیق و توسعه سیستم عامل بلاک چین Cartesi استفاده می‌شوند. این بنیاد همچنین از آنها برای بازاریابی، اهداف کامیونیتی، عملیات تجاری، کمک‌های مالی توسعه و هزینه‌های قانونی استفاده خواهد کرد.
  • فروش بذر: دو درصد از کل عرضه به فروش بذر اختصاص دارد که قرار است تا 23 اکتبر 2022 هر سه ماه یکبار انجام شود.
  • فروش خصوصی: 5 درصد از کل عرضه توکن CTSI را شامل می‌شود.
  • فروش استراتژیک: فروش استراتژیک تنها 0.67 درصد از کل عرضه را تشکیل میدهد.
  • تیم: توکن‌های اختصاص داده شده به تیم 15 درصد از کل عرضه CTSI را تشکیل می‌دهند. تقریباً 4.29 درصد از این 15 درصد تاکنون توزیع شده است.
  • مشاوران: توکن‌های اختصاص داده شده به مشاوران 2.11 درصد از کل عرضه CTSI را تشکیل می‌دهند. تا لحظه نگارش این خبر، شش مشاور در تیم کارتسی حضور دارند.
کارتسی

نقشه راه

نقشه راه سیستم عامل بلاک چین Cartesi نحوه ارائه عملکرد پایدار این شبکه را در بلندمدت تعریف می‌کند. بر اساس تحلیل‌های موجود، این پروژه به دنبال توسعه پروتکل‌ها و زیرساخت‌های کارآمد در آینده نزدیک است.

به گفته مدیر اجرایی پروژه، نقشه راه عمدتاً برای بهبود جریان اطلاعات بین ذینفعان اصلی کارتسی و جامعه آن طراحی شده است. بر این اساس، نقشه راه موجود چهار مرحله را تعریف می‌کند:

  • مرحله 1

اولین مرحله که قبلا انجام شد شامل پیاده سازی و آزمایش برنامه‌های غیرمتمرکز، ادبیات و راه اندازی نمونه‌های ساده دپ (DApp) برای توسعه دهندگان بود.

  • مرحله 2

مرحله دوم که هنوز در جریان است، به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود را روی شبکه آزمایشی پالیگان (Polygon) پیاده سازی کنند. بلاکچین پالیگان به این دلیل انتخاب شد که مقرون به صرفه بود و کارایی بالایی داشت.

در حال حاضر، این تیم قصد دارد زیرساخت گره کارتسی (Cartesi Node ) را طراحی و آزمایش کند، همچنین در حال بررسی قابلیت‌های مانند اجرای کوپن است. تست‌های دوره‌ای و حل مسائل اساسی نیز به بهبود بیشتر شبکه کمک می‌کند. ضمن آنکه در آینده، رول آپ با زنجیره‌های دیگر نیز ادغام خواهد شد.

  • مرحله 3

مرحله سوم نیز که در جریان است، شامل انتشار رسمی اسناد HTTP API و آزمایش آنهاست. در این مرحله، مدیریت با استفاده از نود اعتبارسنجی کارتزی به دنبال ارائه مشوق اقتصادی به اعتبار سنج‌ها است. مشوق‌ها با توکن CTSI پرداخت می‌شود.

  • مرحله 4

مرحله نهایی منوط به تکمیل مرحله سوم است. وظایفی که در انتظار اجرا هستند شامل تست نهایی، ممیزی و استقرار Mainnet است.

اگر می‌خواهید در پروژه Cartesi سرمایه گذاری کنید، به خاطر داشته باشید که نقشه راه آن هنوز نهایی نیست. در حالی که مدیریت پروژه به دنبال تدوین یک برنامه مشخص است، این نقشه راه با آپدیت‌های مکرر همراه است. در آینده، ممکن است نسخه اصلاح شده‌ای از نقشه راه منتشر شود که اعضای کامیونیتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و آن را به روز کنند.

پیش بینی قیمت CTSI

این توکن برای اولین بار در آوریل 2020 در صرافی بایننس منتشر شد. از زمان عرضه اولیه آن، قیمت CTSI تا حدودی از بازار کلی ارز دیجیتال پیروی کرده است. در زمان نگارش این مقاله (اکتبر 2022)، قیمت CTSI به 0.1385 دلار رسیده است.

گفته شده که CTSI با آزاد شدن یک سری جدید از توکن‌ها، کمی افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. هرچند این الگو ممکن است سرمایه‌گذارانی را که به دنبال سرمایه‌گذاری در بلندمدت هستند به خود جذب نکند، اما ارزش توجه کردن را دارد.

با توجه به نوسانات قیمت، عدم اطمینان در بازارهای جهانی و مقررات، پیش بینی قیمت یک ارز دیجیتال کار دشواری است. با این حال، همه موافق‌اند که برخی از پروژه ها در دراز مدت رونق پیدا خواهند کرد. Cartesi مطمئناً در این دسته قرار می‌گیرد چراکه یک پروژه منحصر به فرد به جامعه ارز دیجیتال ارائه می دهد.

با این اوصاف، روند میان مدت قیمت دلگرم کننده است. با این حال، انتظار نداشته باشید که قیمت در دو یا سه سال دیگر افزایش پیدا کند، مگر اینکه صعود دیگری در بازار ارزهای دیجیتال رخ دهد. سرمایه گذاری در CTSI در هفت تا ده سال آینده نتیجه خواهد داد. اگر بازار ارز دیجیتال به رشد پایدار خود ادامه دهد، شکی نیست که CTSI در آینده به قیمت ۷ دلار یا بیشتر خواهد رسید.

CTSI را از کجا بخریم ؟ آیا CTSI سرمایه گذاری خوبی است ؟

شما می‌توانید توکن‌های CTSI را از انواع صرافی‌های آنلاین از جمله بایننس یا کوکوین خریداری کنید. یک سرمایه گذاری در ارز دیجیتال فقط زمانی خوب است که شرایط بنیادی یا فاندامنتال پروژه قوی باشد. اگر می‌خواهید روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، باید عرضه، نقشه راه، سرمایه‌گذاران اصلی، تیم پشت پروژه و کامیونیتی آن را بررسی کنید.

کارتسی

بر اساس آنچه تاکنون آموخته‌ایم، CTSI قطعاً ارزش اضافه شدن به سبد سرمایه گذاری شما را دارد. این قابل توجه است زیرا کارتسی شکاف بین توسعه نرم افزار عمومی و بلاک چین را پر می‌کند. به همین ترتیب، این پروژه دارای یک تیم مدیریتی بسیار با تجربه و همچنین مشاوران باهوش است. همه این افراد از سوابق آکادمیک و سال‌ها تجربه توسعه برخوردار هستند.

همانطور که قبلاً گفته شد، یک نقشه راه روشن در Cartesi وجود دارد و دستورالعمل‌هایی وجود دارد که همه باید از آنها پیروی کنند. همه چیز از مستندسازی گرفته تا آزمایش و پیاده سازی اپلیکیشن‌ها طبق برنامه در حال انجام است. روند توسعه با سرمایه گذاری منظم شرکت‌های برجسته از سراسر جهان در حال انجام است. و در نهایت، یک کامیونیتی بسیار فعال از این پروژه حمایت می‌کنند و به شدت به توسعه شبکه Cartesi علاقه مند است.

جمع بندی ؛ آینده کارتسی

کارتسی بر اساس مفهومی ساخته شده است که تأثیر قابل توجهی بر توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز روی بلاک چین خواهد داشت. قبل از کارتسی، همه از زبان سالیدیتی (Solidity) به عنوان تنها زبان شی گرا برای نوشتن قراردادهای هوشمند استفاده می‌کردند؛ اما اکنون کارتسی با توانمندسازی توسعه دهندگان برای استفاده از یک زبان برنامه نویسی عمومی چشم انداز برنامه‌های غیرمتمرکز را تغییر داده است.

این تحولات Cartesi را به یکی از الهام‌بخش‌ترین پروژه‌ها در فضای رمزارزها تبدیل کرده است. این همچنین به این معناست که قیمت CTSI در آینده پتانسیل رشد خوبی خواهد داشت. تا زمانی که سرمایه گذاران مایل به مشارکت در این پروژه هستند، کارتسی معدن طلای آینده است.

اگر آماده سرمایه گذاری در یک پروژه ارز دیجیتال هستید، Cartesi گزینه بسیار خوبی است. در فضای ارز دیجیتال هر روزه پروژه‌های جدید راه اندازی میشود، اما تعداد کمی از آن‌ها موفق می‌شوند و Cartesi یکی از آنهاست.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان