آکاش نتورک (Akash) چیست ؟ نخستین فضای ابری غیرمتمرکز با منبع باز

خانهمعرفی پروژهآکاش نتورک (Akash)...

آنچه می‌خوانید...

آکاش نتورک (Akash Network) یک مارکت‌پلیس غیرمتمرکز درون زنجیره‌ای است که در سپتامبر 2020 لانچ شد و منابع محاسباتی را اجاره می‌دهد. این شبکه ادعا می‌کند نخستین فضای ابری منبع باز غیرمتمرکز جهان است. آکاش تصمیم دارد نسبت به رقبای متمرکز عملکرد بهتری از نظر مقیاس‌پذیری، شفافیت، امنیت، انعطاف‌پذیری، کارآیی و هزینه داشته باشد. مارکت‌پلیس آکاش نتورک برای امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) پروژه‌های غیرمتمرکز و شرکت‌های بزرگ و پیشرفته ساخته شده است. با فکت کوینز و آشنایی بیشتر با فضای ابری غیرمتمرکز آکاش نتورک (Akash Network) همراه باشید.

ارائه‌دهندگان خدمات ابری پیشرو مانند خدمات وب آمازون (AWS)، گوگل کلاود ( Google Cloud) و مایکروسافت آژور (Microsoft Azure) اغلب به دلایلی مانند به صرفه نبودن قیمت، محدودیت در انعطاف‌پذیری ‌و رفتارهای ضد رقابت مورد انتقاد قرار‌می‌گیرند. آکاش نتورک به عنوان نخستین بازار محاسبات ابری غیرمتمرکز قصد دارد از منابع محاسبات ابری استفاده نشدۀ 8.4 میلیون دیتا سنتر استفاده کند.

- Advertisement -

از این رو، هر کسی می‌تواند این منابع محاسبات ابری را بخرد یا بفروشد. مارکت‌پلیس آکاش مورد توجه توسعه‌دهندگان دپ‌های(dAPP) فعال در فضای امور مالی غیرمتمرکز و حوزه‌های محاسباتی مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی قرارگرفته است.

در تصویر زیر نرم افزارهای کاربردی قابل اجرا روی آکاش نتورک نشان داده شده است. این پروژه ادعا می کند توسعه دهندگانی که قصد استفاده از این شبکه را دارند می‌توانند با فروش منابع باقی‌مانده خود به بهینه‌سازی منابع محاسباتی Akash Network کمک کنند. همچنین، کاربران می‌توانند با هزینه‌ای معادل با یک سوم قیمت ارائه‌دهندگان خدمات ابری متمرکز، به فضای ابری آکاش دسترسی داشته باشند.

مطلب مفید: تفاوت امور مالی متمرکز و امور مالی غیر متمرکز ( (CeFi & DeFi) چیست؟

مواردی که قابلیت پیاده سازی روی آکاش نتورک را دارند

شبکه آکاش بر خلاف سایر شبکه‌ها، انعطاف‌پذیر و مقرون به صرفه است. در مدلی که آکاش نتورک به نام « Airbnb for Cloud » طراحی کرده است، ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند مازاد منابع محاسباتی‌شان را به سایر کاربران بفروشند یا اجاره دهند.

معرفی توکن AKT در آکاش نتورک

توکن بومی شبکه آکاش با نماد (AKT) یک توکن کاربردی است. از این توکن برای تضمین امنیت بلاکچین، تشویق کاربران به مشارکت در شبکه و ارائه سیستمی برای ذخیره و مبادله ارزش استفاده می‌شود. به عبارت دیگر دارندگان توکن AKT می‌توانند در آراء مربوط به شبکه شرکت کنند، به مشارکت‌کننده‌های پلتفرم توکن AKT به عنوان مشوق داده می‌شود و AKT نقش ارز ذخیره در اکوسیستم چند زنجیره و ارزچندگانه آکاش را دارد.

بررسی نحوه عملکرد Akash Network

آکاش نتورک قصد دارد فضای ابری منبع بازی به نام « Akash DeCloud» را در اختیار توسعه دهندگان قرار دهد. آکاش دی کلاود دارای دو ورژن مین‌نت است:

مین‌نت شماره 1 آکاش: این شبکه اصلی روی شبکه غیرمتمرکز کازماس (ATOM) قراردارد. پس از لانچ این مین‌نت، فضای ابری غیرمتمرکز آکاش (Akash DeCloud) در اختیار همه کاربران مرتبط قرار گرفت. حاکمیت شبکه و خرید و فروش منابع محاسباتی در فضای ابری شبکه نیز امکان‌پذیر شد.

مین‌نت شماره 2: پس از تایید پروپزال آکاش توسط جامعه و آماده‌شدن مین‌نت قبلی برای ارتقا، مین‌نت شماره 2 آغاز به کار کرد. به واسطه ارتقا جدید، یک بازار محاسبات ابری غیرمتمرکز به شیوه یونی‌سواپ (UniSwap) ایجاد شد. در این بازار، توسعه دهندگان و ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند در مزایده‌های مبتنی بر بلاکچین شرکت داشته باشند. به علاوه، توسعه‌دهندگان مجاز به تعیین قیمت بر حسب ظرفیت فضای ابری، تعداد نودها و CPU هستند.

این بازار، یک بازار همتا به همتا و قابل تعامل است که پروژه‌ها می‌توانند اطلاعات را با سایر بلاکچین‌ها مانند کازماس (Cosmos) مبادله کنند. ایجاد قابلیت همکاری در بلاکچین‌ها، کاربران را به مشارکت بیشتر در مارکت پلیس غیرمتمرکز آکاش تشویق می‌کند. مین‌نت شماره 2 آکاش، ابزارهای کاربردی آسانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.


مطلب مفید: آموزش گام به گام خرید و فروش در یونی سواپ (Uniswap)

سخت افزار سوپر مینی (Supermini) آکاش

آکاش نتورک، محصولی به نام سوپر مینی (Supermini) دارد که یک مینی رایانه قدرتمند با قابلیت پشتیبانی از حجم بار زیاد است. این دستگاه برای کاربرانی مناسب است که به دنبال سخت‌افزار محاسباتی با کارآیی بالا هستند. هدف اصلی این سخت افزار، تسهیل فروش و اجاره منابع محاسباتی روی آکاش نتورک است.

سخت افزار مینی سوپر آکاش

بنیانگذاران Akash Network

آکاش نتورک در سپتامبر سال 2020 با همکاری گرِگ اوزوری (Greg Osuri) آدام بوزانیچ (Adam Bozanich) و بوز منزالجی (Boz Menzalji) در دفتر مرکزی مستقر در کالیفرنیا تاسیس شد. آکاش توانست در دروه جذب سرمایه که در ماه مارس 2020 انجام شد، سرمایه‌ای بالغ بر 2 میلیون دلار از موسسات سرمایه گذاری مختلف مانند؛ Digital Asset Capital Management، George Burke، Infinite Capital و Cypher Capital جذب کند.

بنیانگذاران این شبکه سوابق درخشان و متعددی دارند. اوزاری، مدیر اجرایی آکاش چندین شرکت توسعه دهنده را راه اندازی کرده و مدیریت سازمان هکاتون را بر عهده داشته است. بوزانیچ، مدیر ارشد فناوری آکاش، به عنوان مهندس اتوماسیون و توسعه‌دهنده در شرکت‌های مختلف فعال بوده است و دارای حق ثبت اختراع ایالات متحده برای اختراع پروتکل شبکه با موضوع ارزیابی مقاومت شبکه به سوء استفاده‌های احتمالی است.

منزالجی، مدیرعامل شبکه آکاش در سال 2008 با مدرک امور مالی از دانشگاه Oregon Lundquist فارغ التحصیل شده و پیشتاز تجارت در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، بازاریابی، مالی و بازی است. او مدیر یک پلتفرم بازاریابی و بازی مبتنی بر بلاکچین به نام Refereum است.

مطلب مفید: دیپر نتورک (Deeper Network) چیست؟ اینترنت امن‌تر و خصوصی‌تر

تاریخچه قیمتی توکن AKT

توکن AKT، پس از لانچ شدن در محدوده 0.90 و 5.10 دلار معامله می‌شد تا اینکه در آوریل 2021 به سقف تاریخی جدیدی در سطح 7.23 دلار رسید. در این زمان با انتشار خبرهایی همچون سرمایه گذاری ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا ) و مایکل سیلور (مدیرعامل میکرو استراتژی) روی بیت کوین، افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین بر همه بازار اثر گذاشت.

توکن AKT هم با پیروی از این روند صعودی با افزایش قیمت مواجه شد. اما با اعلام ممنوعیت ماینینگ در چین و تعلیق پذیرش پرداخت‌های بیت‌کوین در تسلا، توکن آکاش با افت قیمت به 4 دلار و33 سنت رسید. به هر حال ATK با فراز و فرودهایی همراه بوده و الان در محدوده 0.7316 دلار معامله می شود.

آکاش نتورک (AKT) در کوین مارکت کپ

توکنومیک آکاش نتورک ( AKT)

  • عرضه بیشینه : 388 میلیون
  • عرضه در گردش: 133 میلیون
  • ارزش بازار: 83296307 دلار
  • رتبه در کوین مارکت کپ: 360

توکن AKT طبق زمانبندی از سپتامبر 2020 توزیع شده و قرار است توکن‌های باقی مانده طبق جدول زیر تا فوریه 2023 توزیع شوند.

آکاش نتورک توکنومیک
توکنومیک آکاش نتورک ( AKT)

پیش‌بینی آینده Akash Netwok  

آکاش نتورک قصد دارد با پروژه‌های مهمی مشارکت داشته باشد. دو مورد از همکاری‌های آکاش نتورک عبارتند از؛

  • Kava Labs: کاوا لبز (KAVA) که نقش یک پلتفرم رابط میان پروژه‌های برجسته رمزارز، اکوسیستم‌های کریپتویی و نرم‌افزارهای مالی را دارد از سپتامبر 2020 همکاری با Akash را شروع کرد. آکاش نتورک در حال حاضر منابع محاسباتی را در اختیار پروژه‌های KAVA قرار می‌دهد. مدیرعامل آکاش اعلام کرده که قرار است این شبکه، هاست غیرمتمرکز نرم‌افزارهای کاوا و داشبورد آنالیز آن را بر عهده داشته باشد تا KAVA بتواند به یک اینترنت کاملا غیرمتمرکز دسترسی داشته باشد. این مشارکت نشان می‌دهد که Akah و KAVA دیدگاه مشابهی در خصوص تمرکززدایی به روش ایمن دارند.  
  • Polygon: اخیرا آکاش نتورک و پالیگان (MATIC) یک پروژه تطبیق پاداش را راه‌اندازی کرده‌اند. در این پروژه مشارکتی، پروژه‌های مبتنی بر پالیگان تشویق می‌شوند که از راه‌حل‌های ابری سنتی به راه‌حل غیرمتمرکز آکاش نتورک انتقال یابند. انتظار می‌رود علاوه بر بهبود کیفت خدمات برای توسعه دهندگان نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dAPP)، توسعه دهندگان بیشتری برای ساخت اپلیکیشن‌های خود جذب این شبکه شوند.

مطلب مفید:

مقایسه فضای ابری غیرمتمرکز Akash با AWS، Google Cloud، Microsoft Azure

آکاش نتورک سعی می‌کند در آینده جایگزینی برای سه غول محاسبات ابری متمرکز یعنی؛ خدمات وب آمازون (AWS)، فضای ابری گوگل (Google Cloud) و مایکروسافت آژور (Microsoft Azure) باشد. تفاوت بارز آکاش با این سه غول فناوری، اجرای فناوری بلاکچین است که موجب شفافیت و مقاومت در برابر سانسور می‌شود. آکاش نتورک علاوه بر ارائه خدمات محاسبات ابری مقرون به صرفه نسبت به رقبا، می‌تواند به همان راحتیِ ارائه دهندگان سنتی از عهده برنامه‌ها و حجم بار زیاد شرکت‌های بزرگ برآید.

مطلب مفید: تکنولوژی ترکیب اینترنت اشیا و بلاک چین

مقایسه آکاش نتورک با خدمات ابری آمازون، گوگل کلاود و مایکروسافت آژور
مقایسه فضای ابری غیرمتمرکز Akash با AWS، Google Cloud، Microsoft Azure

پاندمی کووید 19 موجب شد پلتفرم‌های متعدد و متنوعی به سمت فضای آنلاین سوق داده شوند و تقاضای مشتری برای دریافت سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری سرعت بیشتری گرفت. از این رو، هزینه سرویس‌های محاسبات ابری متمرکز نیز افزایش یافت. همین موضوع فرصتی را برای توسعه آکاش نتورک به بازارهای بزرگ‌تر فراهم آورد.

کلام آخر:

آکاش نتورک (Akash Network) بازار مبتکرانه‌ای را برای خرید و فروش سرویس‌های ابری به وجود آورده است. این شبکه ادعا می‌کند نسبت به رقبای ارائه دهنده خدمات ابری متمرکز، مزایای قابل توجهی از قبیل؛ شفافیت بیشتر و هزینه کمتر دارد. آکاش نتورک برای دستیابی به یک اینترنت کاملا غیرمتمرکز با دو پلتفرم کاوا (KAVA) و پالیگان (Polygon) همکاری داشته است. به هر حال، آکاش نتورک در دنیای محاسبات ابری تازه وارد است و باید منتظر ماند و دید که آیا راه حل ابری غیرمتمرکز آکاش می‌تواند از رقبای متمرکز پیشی بگیرد یا نه.    

اگر به دنبال بهترین آموزشگاه آموزش ارز دیجیتال در اصفهان هستید، مجموعه فکت کوینز با ارائه به روزترین آموزش‌ها و تکنیک‌های معاملاتی می‌تواند به شما کمک کند تا با کمترین ریسک و بیشترین اطلاعات وارد این بازار مالی جهانی شوید. فکت کوینز یکی از بهترین مجموعه‌ها برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال در اصفهان است و شما با شرکت در دوره ها می توانید تمامی اطلاعات و مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال را بیاموزید

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان