تغییر روند بازار ارز دیجیتال؛ تحلیل آنچین شماره ۵۴ (۱۸ بهمن ۱۴۰۱)

خانهتحلیل ارز دیجیتالتغییر روند بازار...

آنچه می‌خوانید...

پس از یک ماه پرنوسان و انفجاری، بیت کوین در حال تثبیت بالای میانگین‌‌های قیمت‌ خرید سرمایه‌گذاران خود است. صعود اخیر قیمت، هولدرهای متوسط بیت کوین را دوباره وارد سود کرده و این حاکی از آن است که یک چرخش بالقوه در روند بازار ارز دیجیتال در جریان است.

تغییر روند بازار ارز دیجیتال

علی‌رغم عقب‌نشینی 6.2 درصدی بیت کوین تا کف هفتگی 22.600 دلار، هولدرهای متوسط بیت کوین اکنون وارد سود محقق نشده (نقد نشده) شده‌اند، به طوری که چندین شاخص آنچین نشان می‌دهد که تغییر روند بلندمدت بازار به طور بالقوه در جریان است.

- Advertisement -

در تحلیل آنچین این هفته فکت کوینز، این موضوع را از منظر نوع و میزان فروش بیت کوین در پاسخ به افزایش قیمت اخیر بررسی خواهیم کرد. هدف شناسایی الگوهای رفتاری جدید سرمایه‌گذاران به منظور سنجش روند بلندمدت بازار که در حال معکوس شدن است، می‌باشد. همچنین بررسی خواهیم کرد که آیا انگیزه سرمایه‌گذاران برای فروش بر تمایل آنها برای هولد کردن بیت کوین غلبه می‌کند یا خیر و اینکه چگونه می‌توانیم این تغییر رویه را شناسایی کنیم.

تغییر روند بلندمدت بازار ارز دیجیتال؛ تحلیل آنچین هفته ششم سال 2023

افزایش سود سرمایه گذاران

ما مطالعه خود را با تجزیه و تحلیل سودهای تحقق یافته (نقد شده) در بازار در طول آخرین چرخه آغاز خواهیم کرد. پس از اکتبر 2020 در واکنش به سیاست‌های پولی بانک مرکزی امریکا، می‌توانیم یک افزایش شدید را در سودآوری بازار مشاهده کنیم. می‌توان دید که میزان سودآوری بازار از زمان پیک خود در ژانویه 2021 به طرز چشمگیری کاهش یافته است و طی دو سال بعد به سطح سال 2020 برگشته است.

اما اکنون می‌توان یک افزایش جدید در سودهای تحقق یافته (نقد شده) را مشاهده کرد، با این حال، میزان آن در مقایسه با ضررهای تحمیل شده در طول چرخه 2021-2022، پایین است.

بیشتر بخوانید: اندیکاتور جریان پول چایکین (CMF) چیست؟ نهنگ‌ ها چه زمانی خرید می‌ کنند؟

میانگین متحرک 7 روزه سود تحقق یافته بیت کوین

گفتنی است، زیان‌های نقد شده بازار در همین بازه زمانی پس از ژانویه 2021 شروع به افزایش کرد و در ماه می 2021 به اوج خود رسید.

با این حال، می‌توان دید که سطح فعلی زیان‌های محقق‌شده در حال کاهش به 200 میلیون دلار در روز (کف چرخه فعلی) است و یک کاهش کلی در زیان‌ها به استثنای کاپیتولاسیون‌‌ها (مانند سقوط LUNA/FTX) اتفاق افتاده است.

میانگین متحرک 7 ضر تحقق یافته بیت کوین

با در نظر گرفتن نسبت بین سود و زیان نقدشده (Realized P/L)، می‌توانیم تغییرات ساختاری در سلطه بین این دو را شناسایی کنیم. به دنبال سقوط قیمت بیت کوین پس از رسیدن به اوج خود در نوامبر 2021، بازار تحت زیان غالب قرار گرفت و نسبت P/L به زیر 1 رسید و با هر ریزش بعدی در قیمت، شدت آن افزایش یافت.

🔔 ایده برای الارم: کاهش نسبت Realized P/L (7D-EMA) به زیر 1.0 نشان‌دهنده افزایش شدید سلطه زیان‌های نقد شده است که نشان‌دهنده افزایش فروش توسط سرمایه‌گذارانی است که میانگین قیمت خرید بالاتری داشتند.

با این وجود، می‌توانیم اولین دوره پایدار سوددهی از زمان ریزش آوریل 2022 را مشاهده کنیم که علائم اولیه تغییر در روند بازار ارز دیجیتال را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نهنگ ارز دیجیتال چیست؟ بزرگترین نهنگ بازار ارز دیجیتال کیست؟

نمودار نسبت Realized P/L

نسبت ریسک طرف فروش بیت کوین (Bitcoin Sell-Side Risk Ratio) شاخصی است که می‌توانیم از آن برای مقایسه میزان کل سود و زیان محقق‌شده (نقدشده) به عنوان درصدی از ارزش بازار تحقق یافته (Realized Cap) استفاده کنیم.

از منظر این شاخص، مجموع سود و زیان نقدشده بازار در مقایسه با اندازه دارایی نسبتاً کوچک است. این نشان می‌دهد که میزان فروش بیت کوین هنوز پایین است. به طور کلی، این نشان می‌دهد که در مجموع، اکثر BTC هایی که در حال فروخته شدن هستند، تقریبا نزدیک به قیمت‌های کنونی خریداری شده‌اند.

بیشتر بخوانید: ۷ نکته مهم برای هولدرهای بیت کوین در سال ۲۰۲۳

نسبت ریسک طرف فروش بیت کوین (Bitcoin Sell-Side Risk Ratio)

بازگشت به سود و تغییر روند

نسبت سود و زیان خالص نقد‌نشده (NUPL) نشان می‌دهد که رالی صعودی اخیر قیمت بیت کوین را به بالای میانگین قیمت خرید بازار افزایش داده است. این امر بازار را دوباره به سودهای محقق‌نشده (نقد نشده) بازگردانده و هولدرهای متوسط بیت کوین را دوباره وارد سود کرده است. امری که حاکی از تغییر روند بازار ارز دیجیتال است.

با مقایسه مدت زمان NUPL منفی در بازارهای نزولی قبلی، یک شباهت تاریخی بین چرخه فعلی (166 روز) و بازارهای نزولی 2011-12 (157 روز) و 2018-19 (134 روز) قابل مشاهده است. بازار نزولی 2015-2016 از نظر مدت زمان نزولی بودن بازار همچنان برجسته است و تقریباً دو برابر بیشتر از چرخه 2022-2023 در حالت ضرر محقق نشده قرار داشته است.

بیشتر بخوانید: تله خرسی (Bear Trap) در معاملات چیست؟ چطور گرفتار آن نشویم؟

تغییر روند بلندمدت بازار ارز دیجیتال؛ تحلیل آنچین هفته ششم سال 2023

نسبت بین کل سود محقق نشده بازار و میانگین سالانه آن می‌تواند یک شاخص کلان برای بازار در حال بهبود به ما ارائه کند.

صعود اخیر بیت کوین باعث عبور آن از چندین میانگین قیمت خرید آنچین شده و به بهبود قابل توجه در موقعیت مالی بازار منجر شده است. این شاخص اکنون در حال نزدیک شدن به نقطه تعادل خود بوده و به ریکاوری‌های سال‌های نزولی 2015 و 2018 شباهت دارد.

عبور (Breakout) از این نقطه تعادل از نظر تاریخی با یک گذار در روند بلندمدت بازار همراه بوده است. همچنین متذکر می‌شویم که مدت زمان سپری‌شده زیر این نقطه تعادل در بازارهای نزولی مشابه بوده است.

تغییر روند بلندمدت بازار ارز دیجیتال؛ تحلیل آنچین هفته ششم سال 2023

ما می‌توانیم نسخه‌های مختلف شاخص SOPR را برای ارزیابی کل میزان سودی که توسط گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران نقد شده را در هر روز معین استفاده کنیم.

  • در گروه هولدرهای کوتاه مدت 🔴، می‌توان مشاهده کرد که STH-SOPR اکنون به صورت پایدار بالاتر از عدد 1.0 قرار دارد که حاکی از برداشت سود (سیو سود) از مارس 2022 است. این نشان‌دهنده حجم زیاد بیت کوین‌های خریداری‌شده در قیمت‌های پایین در ماه‌های اخیر است.
  • بازار گسترده‌تر 🔵 نیز شاهد بازگشت به «فروش با سود» بوده و پس از یک دوره طولانی زیان‌های سنگین، در حال بهبود است.
تغییر روند بلندمدت بازار ارز دیجیتال؛ تحلیل آنچین هفته ششم سال 2023

با ارزیابی گروه هولدرهای بلندمدت، می‌توانیم روند پایداری از زیان‌دهی را از زمان فروپاشی LUNA مشاهده کنیم. علیرغم تداوم زیان دهی این گروه در 9 ماه گذشته، با توجه به شروع یک روند صعودی احتمالی در شاخص LTH-SOPR، علائم اولیه بهبود قابل مشاهده است.

نمودار شاخص SOPR هولدرهای بلندمدت

بیشتر بخوانید: برنامه معاملاتی (Trading Plan) چیست؟ آموزش کامل تنظیم برنامه معاملاتی

تغییر ماهیت بازار

شاخص ریسک ذخیره تنظیم شده (Adjusted Reserve Risk) می‌تواند برای تحلیل رفتار هولدرها استفاده شود. این نوسانگر سیکلی تعادل بین انگیزه فروش هولدرها و فروش واقعی BTC های به خواب رفته را تعیین می‌کند.

  • مقادیر بالاتر این شاخص نشان می‌دهد که هم قیمت بیت کوین و هم میزان فروش هولدرها در حال افزایش است.
  • مقادیر بالاتر این شاخص نشان می‌دهد که هم قیمت بیت کوین و هم میزان فروش هولدرها در حال کاهش است.

با توجه به اینکه این نوسانگر همچنان به سطح تعادل خود در حال نزدیک شدن نزدیک است (شاخص در 55 درصد از کل روزهای معاملاتی زیر عدد فعلی بوده است) به نظر می‌رسد یک تغییر در روند بلندمدت بازار در راه است. این نشان می‌دهد که سود هولد کردن بیت کوین در حال کاهش و انگیزه فروش در حال افزایش است.

عبور شاخص از این نقطه تعادلی به سمت بالا، از لحاظ تاریخی نشان‌دهنده گذار از رویکرد «هولد» به «فروش بیت کوین روی سود» و چرخش سرمایه از هولدرهای قدیمی‌تر بازار به سرمایه‌گذاران و سوداگران جدیدتر بوده‌ است.

ما می‌توانیم با بررسی امواج HODL Cap Realized این تز چرخش سرمایه را تایید کنیم. در اینجا ما BTC هایی که به مدت 3 ماه یا کمتر نگهداری می‌شوند را جدا کرده‌ایم، حال به دو یافته کلیدی توجه کنید:

درصد ثروتی که در اختیار هولدرهای جدیدتر قرار دارد، هر چند اندکی در حال افزایش است. این نشان می‌دهد که ثروت باید از دست‌های قدیمی‌تر بازار به دست‌های جدیدتر منتقل شده باشد.

نمودار شاخص ریسک ذخیره تنظیم شده

پس از آن، می‌توانیم نسبت HODL Realized را برای تکمیل یافته‌‎های بالا به کار ببریم. این شاخص توازن بین BTC های 1 هفته‌ای و 1-2 ساله را با یکدیگر مقایسه می‌کند و یک شاخص برای روند بلندمدت بازار تولید می‌کند.

  • عددهای بالاتر در نمودار HODL Realized نشان‌دهنده ثروت نامتناسبی است که توسط خریداران و سوداگران جدید بازار نگهداری می‌شود.
  • عددهای پایین‌تر نشان‌دهنده ثروت نامتناسبی است که توسط هولدرهای بلندمدت نگهداری می‌شود.

در ارزیابی نسبت Realized HODL، هم نرخ تغییر و هم جهت روند عموماً اهمیت بیشتری نسبت به مقدار مطلق آن دارد. در حال حاضر، شاهد شکل‌گیری یک کف U شکل هستیم که نشان می‌دهد انتقال ثروت در حال وقوع است و همچنین روند شروع به صعودی شدن می‌کند.

بیشتر بخوانید: شاخص پوئل (The Puell Multiple) چیست؟

نسبت Realized Hodl بیت کوین

با این اوصاف، می‌توانیم یک نسخه جدید از نسبت RHODL را به کار ببریم که ثروت هولدرهای بلندمدت (2-6 سال) را با هولدرهای کوتاه‌مدت (1-3 ماه) مقایسه می‌کند. این نسبت به دنبال ارزیابی نقطه عطف چرخش سرمایه در سیکل بازار است.

در حال حاضر، ما می‌توانیم یک نقطه عطف بزرگ را در این نوع از نسبت RHODL ببینیم که نشان‌دهنده چرخش قابل‌توجه و ناگهانی سرمایه از هولدرهای بلند‌مدت چرخه گذشته به گروه جدیدی از خریداران است.

این پدیده در بازارهای نزولی قبلی هم اتفاق افتاده و انحرافات بزرگ در چرخش سرمایه نشان‌دهنده تغییر قابل توجه در ماهیت و روند بلندمدت بازار بوده است.

نمودار نسبت RHODL

خلاصه و نتیجه گیری

به طور کلی، پس از یک بازار خرسی طولانی و طاقت فرسا، اکنون نشانه‌هایی از پاک‌سازی بازار و تغییر روند بلندمدت بازار پدیدار شده و ممکن است یک گذار سیکلی در جریان باشد. معمولاً این دوره‌ها با تغییر شدید در سلطه سود و زیان کلی بازار مشخص می‌شوند که به نظر می‌رسد در حال وقوع است.

با این حال، این روند هم از نظر مدت‌زمان و هم از نظر میزان سود و زیان تحقق یافته نسبت به اندازه بازار همچنان در ابتدای خود قرار دارد. همانطور که در تحلیل‌های قبلی گفتیم، چرخش سرمایه از هولدرهای بلندمدت به هولدرهای کوتاه‌مدت در 12 ماه گذشته یک روند پایدار بوده است. این به زیبایی در اندوخته رو به رشدی که هولدرهای کوتاه مدت نگهداری می‌کنند، منعکس شده است.

به نظر می‌رسد که در یک فاز انتقالی و تغییر روند بازار ارز دیجیتال قرار داریم و در حال انتقال از سیکل نزولی به یک سیکل صعودی جدید است. اگر چرخه‌های گذشته را به‌عنوان راهنما در نظر بگیریم، راهی که پیش رو داریم همچنان سنگلاخی است. این دوره‌های انتقالی از نظر تاریخی با یک روند رنج (خنثی) طولانی و پر از حرکات نوسانی از هر دو سمت، مشخص می‌شوند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان