سقوط بانک سیلورگیت و ۲بانک بزرگ آمریکایی؛ تحلیل آنچین ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

آنچه می‌خوانید...

پس از یکی از مهم‌ترین هفته‌های سال 2023، صنعت ارز دیجیتال بانک سیلورگیت و ۲بانک بزرگ آمریکایی دوستدار ارز دیجیتال در امریکا را از دست داد. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که واکنش سرمایه‌گذاران به سقوط بانک‌ها هجوم به ارزهای دیجیتال اصلی بازار یعنی بیت کوین و اتریوم به‌عنوان پناهگاه‌های امن بود. در این تحلیل آنچین از فکت کوینز با ما همراه باشید.

سقوط بانک سیلورگیت و ۲بانک بزرگ آمریکایی

هفته گذشته یکی از سریع‌ترین و البته پرعواقب‌ترین هفته‌ها برای فضای ارزهای دیجیتال در سال 2023 بوده است. فقط در عرض چند روز، سه بانک بزرگ در امریکا از جمله بانک سیلورگیت که همگی به شرکت‌های صنعت کریپتو خدمات‌رسانی می‌کردند، به‌طور داوطلبانه منحل شدند، یا توسط قانون‌گذاران ایالات‌متحده تحت پوشش قرار گرفتند.

- Advertisement -

سیلورگیت (SI) اعلام کرد که قصد دارد در 8 مارس به‌طور داوطلبانه به فعالیت خود خاتمه دهد و سرمایه را به‌طور کامل به سپرده‌گذاران برگرداند.

بانک سیلیکون ولی (SIVB)، شانزدهمین بانک بزرگ امریکا، در تاریخ 12-مارس توسط FDIC تعطیل شد و ورشکستگی 209 میلیارد دلاری آن به دومین ورشکستگی بزرگ بانکی در تاریخ امریکا تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: ایلان ماسک از ایده خرید بانک سیلیکون ولی استقبال می‌کند

بر اساس اعلامیه فدرال رزرو، Signature Bank New York (SBNY) نیز در تاریخ 12 مارس بسته شد.

برای هر سه مؤسسه، انتظار می‌رود که سپرده‌های کامل، چه از طریق ذخایر نگهداری شده و چه از طریق FDIC و ضمانت‌های سپرده رگلاتورهای ایالات‌متحده، بازگردانده شوند. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های دارایی‌های دیجیتال بزرگ و صادرکنندگان استیبل‌کوین از یک یا چند مورد از این شرکای بانکی استفاده می‌کنند، بازار در این آخر هفته دچار نوسانات شد. سرکل (Circle)، صادرکننده استیبل‌کوین USDC، از 3.3 میلیارد دلار وجه نقد نگهداری شده در SVB خبر داد و شرایط را برای شکستن موقت پیوند 1 دلاری USDC محیا کرد.

در این تحلیل آنچین، ما بر روی برخی از اثرات کلیدی اتفاقات اخیر بر روی بلاک چین و ساختار بازار تمرکز خواهیم کرد، ازجمله:

  • شکسته شدن پگ یک دلاری چندین استیبل‌کوین و همچنین افزایش دامیننس تتر (USDT).
  • خروج سرمایه خالص از بازار دارایی‌های دیجیتال، به‌خصوص از دو استیبل‌کوین برتر و دو رمزارز بزرگ بازار BTC و ETH.
  • باوجود افزایش حجم معاملات که منجر به افزایش انفجاری بیت کوین به 22 هزار دلار شد، بهره باز بازار فیوچرز به کف‌های سیکلی خود رسید.

🪟 تمام نمودارهای این گزارش را در اندازه واقعی از اینجا مشاهده کنید.

قیمت بیت کوین بین چندین سطح تکنیکال معروف در حال نوسان است. پس از برخورد به میانگین متحرک 200 هفته‌ای و 365 روزه (~25.0) در ماه فوریه، قیمت از میانگین 200 روزه و 111 روزه (19.800 دلار) در این هفته افزایش پیدا کرد.

با توجه به اینکه این اولین چرخه در تاریخ بیت کوین است که قیمت زیر میانگین متحرک 200 هفته‌ای قرار دارد، بازار از این منظر در قلمرو جدیدی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: دارایی سپرده گذارن بانک سیگنیچر (Signature) در امنیت است

سقوط بانک سیلورگیت

برای اولین بار از زمان فروپاشی پروژه ترا (LUNA-UST)، شاهد نوسان قیمت‌ استیبل‌کوین‌ها در این هفته بودیم که ناشی از ترس از افت قیمت USDC بود. قیمت USDC تا سطح 0.88 دلار پایین آمد و پس از آن DAI به 0.89 دلار رسید.

GUSD و USDP هر دو اندکی از قیمت 1 دلار منحرف شدند، در حالی که BUSD و USDT شاهد قیمت‌های بالاتر بودند.

تتر (USDT) به‌طور خاص شاهد افزایش قیمت بین 1.01 تا 1.03 دلار در روزهای آخر هفته بود. جالب اینجاست که تتر در میان ترس از سرایت گسترده‌تر ورشکستگی بخش بانک امریکا و بانک سیلورگیت به‌عنوان یک پناهگاه امن دیده می‌شود.

قیمت استیبل کوین

در مورد DAI، غالب پشتوانه (وثیقه) آن را استیبل‌کوین‌ها تشکیل می‌دهند و این روند از اواسط سال 2020 به‌طور مداوم در حال رشد است. USDC تقریباً 55.5٪ از وثیقه و موقعیت‌های نقدینگی مختلف یونی سواپ (Uniswap) نیز درمجموع حدود 63 درصد از کل وثیقه DAI را تشکیل می‌دهد.

این مطمئناً بحث‌هایی را در مورد پیامدهای بلندمدت برای DAI که ظاهراً یک استیبل‌کوین غیرمتمرکز است، ایجاد می‌کند. بااین‌حال، این رخداد نشان می‌دهد که قیمت DAI چه ارتباط تنگاتنگی با سیستم بانکداری سنتی از طریق وثیقه (که همچنین شامل 12.4 درصد دیگر دارایی‌ توکنیزه‌‌شده دنیای واقعی است) دارد.

بیشتر بخوانید: برابری استیبل کوین دای با دلار نیز از بین رفت!

سقوط دای

همانطور که در اواسط سال 2022 گزارش دادیم، سلطه (دامیننس) تتر در بازار استیبل‌کوین‌ها از اواسط سال 2020 در حال کاهش بوده است. بااین‌حال، با اقدامات قانونی اخیر علیه BUSD، و نگرانی‌های این هفته حول USDC، دامیننس USDT به بالای 57.8 درصد رسیده است.

USDC از اکتبر 2022 دامیننس 30 الی 33 درصدی خود را حفظ کرده است، بااین‌حال باید دید که با بازگشایی پنجره بازخرید (Redemption) در روز دوشنبه، عرضه آن کاهش می‌یابد یا خیر. BUSD در ماه‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است، به‌طوری‌که شرکت ناشر آن پکسوس (Paxos) تولیدات جدید را متوقف کرد و دامیننس این رمزارز از 16.6 درصد در نوامبر به 6.8 درصد کاهش یافت.

دامیننس

خروج سرمایه از بازار پس از سقوط بانک سیلورگیت و سیلیکون ولی

تخمین میزان واقعی سرمایه ورودی و خروجی از/به بازار ارز دیجیتال می‌تواند مشکل باشد، اما در بیشتر موارد، سرمایه ابتدا از طریق دو ارز دیجیتال اصلی (BTC و ETH) یا از طریق استیبل‌کوین‌ها جریان می‌یابد. بنابراین، ترکیبی از شاخص ارزش تحقق‌یافتهRealized) Cap) برای BTC و ETH، و عرضه در گردش استیبل‌کوین‌های اصلی معیار نسبتاً قوی در این خصوص به ما ارائه می‌کند.

در اینجا، می‌توانیم ببینیم که کل بازار طبق این فرمول دارای ارزشی حدود 677 میلیارد دلار است که حدود 20 درصد کمتر از رکورد 851 میلیارد دلاری یک سال پیش است.

بانک سیلورگیت

بر اساس تغییرات 30 روزه، در ماه فوریه اولین ورودی خالص سرمایه به بازار را از آوریل 2022 شاهد بودیم. بااین‌حال، در ماه گذشته، بازار شاهد خروج 5.97 میلیارد دلار سرمایه بوده که 80 درصد آن نتیجه بازخرید (فروش) استیبل‌کوین‌ها (عمدتاً BUSD) و 20 درصد آن ضررهای نقد شده BTC و ETH بوده است.

بیشتر بخوانید: نرخ تورم (CPI) اعلام شد؛ بیت کوین در حال صعود

با انتشار خبر ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، سرمایه‌گذاران به BTC و ETH پناه بردند و جریان‌های خروجی قابل‌توجهی از صرافی‌های تحت نظارت ما رخ داد. تقریباً 0.144 درصد از کل بیت کوین‌ها و 0.325 درصد از کل اتریوم‌های در گردش از ذخایر صرافی‌ها خارج شد که نشان‌دهنده میل سرمایه‌گذاران به خودحضانتی رمزارزها مشابه حادثه سقوط FTX است.

وضعیت بیت کوین پس از سقوط بانک سیلورگیت

همچنین ازلحاظ دلاری، در ماه گذشته شاهد خروج بیش از 1.8 میلیارد دلار BTC و ETH از صرافی‌ها بودیم. این لزوماً در مقیاس نسبی عدد بزرگی نیست، بااین‌حال، خروج ارز دیجیتال از صرافی‌ها، به‌ویژه در شرایط مقرراتی غیردوستانه کنونی، حاکی از درجه‌ای از اعتمادبه‌نفس سرمایه‌گذاران است که قابل‌توجه است.

ارزش بازار اتریوم

از سوی دیگر، دو استیبل‌کوین اصلی بازار شاهد جریان ورودی به صرافی‌ها بین 1.8 تا 2.3 میلیارد دلار در ماه بوده‌اند. توجه به این نکته حائز است که این امر با خروج BUSD از صرافی‌ها با نرخ چشمگیر 6.8- میلیارد دلار در ماه رخ داده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران در حال جابجایی از استیبل‌کوین BUSD به دیگر استیبل‌کوین‌ها باشند.

بااین‌حال، به‌طورکلی، به نظر می‌رسد که به دلیل اخبار ورشکستگی بانک ها، سرمایه‌گذران در حال انتقال استیبل کوین‌ها به صرافی و هم‌زمان خروج بیت کوین و اتریوم از آنها هستند که این امر حاکی میل آنها به نگهداری شخصی (خودحضانتی) دارایی‌های دیجیتال است.

بیشتر بخوانید: DYOR در ارز دیجیتال چیست؟ چرا باید در مورد پروژه تحقیق کنیم؟

فیوچرز

بررسی بازار فیوچرز

در آخر، پس از بررسی واکنش بازار به اخبار بانک ها، واکنش سرمایه‌گذاران را از دریچه بازار فیوچرز ارزیابی خواهیم کرد. این هفته شاهد کاهش بهره باز (Open Intrest) بیت کوین و اتریوم به پایین‌ترین حد چندساله خود بودیم. ارزش معاملات فیوچرز بیت کوین 7.75 میلیارد دلار است و حدود 63 درصد از کل بهره باز بازار فیوچرز را تشکیل می‌دهد.

در بازار فیوچرز، دامیننس بیت کوین حدود 60% مشابه بازار اسپات است و حجم معاملات پس از حادثه FTX و آرامش پایان سال افزایش یافته است. حجم کل معاملات تقریباً 58.2 میلیارد دلار در روز است و معادل سطوح مشاهده‌شده در سال 2022 است.

حرکت نوسانی قیمت در این هفته تا حدی تحت تأثیر یک سری فشار خرید/فروش ناگهانی (Short/Long Squeez) بوده است. در حرکت ریزشی بیت کوین تا 19.800 دلار، تقریباً 85 میلیون دلار پوزشن لانگ BTC لیکویید شد. به دنبال آن، حدود 19 میلیون دلار پوزشن شورت طی صعود قیمت به بالای 22000 دلار از بین رفت.

بیشتر بخوانید: فروش جمعی ارز دیجیتال (Cryptocurrency Crowdsale) چیست؟

نقدینگی فیوچرز

پیش از این افزایش، کارمزد فاندینگ ریت (Fundin Rate) در بازارهای فیوچرز دائمی وارد وضعیت عقب‌ماندگی شدید شدند. معامله‌گران به ترتیب فاندینگ ریت سالانه 27.1-٪ و 48.9-٪ را برای BTC و ETH پرداخت می‌کردند. همچنین حجم معاملات شورت روی اتریوم بسیار سنگین‌تر بود، به‌طوری‌که اسپرد BTC:ETH به 21.8٪ رسید، بزرگ‌ترین اسپرد از زمان سقوط صرافی FTX.

لیکویید اتر

این اتفاق لیکویید اتر (ETH) در بازارهای فیوچرز را تشدید کرد. بیش از 48 میلیون دلار پوزشن شورت طی برگشت قیمت به بالای 1600 دلار لیکویید شد که در مقایسه با BTC بیشتر از 2.5 برابر است. این نشان می‌دهد که اتریوم بیشتر برای سوداگری در بازار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لیکویید فیوچرز بانک سیلورگیت

بیشتر بخوانید:معرفی بهترین کیف پول چندامضایی (آپدیت ۲۰۲۳)

در آخر، تحلیل خود را با بررسی واکنش زنجیره‌ای هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) در بازارهای فیوچرز پایان خواهیم داد. این نمودار STH-SOPR منهای 1 🔵 را نشان می‌دهد که بر روی نرخ فاندینگ ریت فیوچرز رسم شده است، این نمودار یافته‌های زیر را نشان می‌دهد:

  • تقریباً همه BTC های هولدرهای کوتاه‌مدت احتمالاً روی سود هستند، به استثنای آنهایی که نزدیک به سقف قیمت محلی خریداری شده بودند.
  • STH-SOPR (منهای 1) به عدد 3.8-٪ برگشته که یک ضرر تحقق‌یافته نسبتاً بزرگ است و نشان می‌دهد که «خریداران در سقف» در حال حاضر بر هزینه‌ها غالب هستند.
  • جهت و عملکرد STH-SOPR با نرخ‌های فاندینگ ریت مرتبط است. هر دو معیار، زیرمجموعه‌ای متفاوت اما بزرگ از بازار بیت‌کوین را منعکس می‌کنند: یکی نمایانگر «معاملات اسپات/آنچین» و دیگری «معاملات فیوچرز اهرمی».

با این شرایط، به نظر می‌رسد که اکثر BTC‌هایی که در این هفته به فروش رفت، متعلق به خریداران در سقفی (Top Buyers) بود که می‌خواستند جلوی ضررهای بیشتر خود را بگیرند (سایر هولدرها نسبتاً غیرفعال هستند). این اتفاق درست قبل از اینکه معاملات فیوچرز وارد یک رکود شدید شود و معامله گران وارد پوزیشن‌های شورت شوند، رخ داد.

با انتشار اخباری مبنی بر تضمین سپرده‌های بانکی، یک رالی قدرتمند بیت کوین را به بالای 22 هزار دلار و اتریوم را به بالای 1.600 دلار رساند و بخش عمده‌ای از بازار را تحت تأثیر قرار داد.

وضعیت بیت کوین پس از سقوط بانک سیلورگیت

خلاصه و نتیجه گیری

پس از یکی از مهم‌ترین هفته‌های سال 2023، صنعت ارز دیجیتال سه بانک دوستدار کریپتو از جمله بانک سیلورگیت و سیلیکون ولی در امریکا را از دست داد و خود را در یک فضای رگلاتوری متخاصم دید. با بسته شدن بازارهای مالی سنتی در آخر هفته، چندین استیبل‌کوین با انحراف از قیمت 1 دلاری خود مواجه شدند و با پخش اخبار سپرده‌های تضمین‌شده در روز یکشنبه، مجددا بهبود یافتند.

واکنش سرمایه‌گذاران تا حدودی شبیه به زمان پس از سقوط FTX بوده است، انتقال استیبل‌کوین‌ها به صرافی‌ها، و در مقابل خروج BTC و ETH. بااین‌حال، در مقیاس وسیع‌تر، این صنعت طی ماه گذشته خروج سرمایه خالص تقریباً 5.9 میلیارد دلاری را تجربه کرده است.

صنعت ارز دیجیتال، و در واقع سیستم مالی جهانی در وضعیتی بی‌سابقه و مبهم قرار دارد. اتفاقات این هفته و سقوط بانک سیلورگیت باری دیگر به ما نشان داد که چرا ساتوشی ناکاماتو یک دهه پیش یک واحد پولی بی‌نیاز به اعتماد، کمیاب و دیجیتالی را اختراع کرد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان