ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال چه بلایی سر دارایی‌های ما می‌آورد؟

خانهآموزش هاصرافیورشکستگی صرافی‌های ارز...

آنچه می‌خوانید...

به طور کلی امسال خیلی سال خوبی برای دنیای ارزهای دیجیتال نبود، ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال از یک طرف و بازار نزولی از طرف دیگر به نگرانی کاربران این صنعت می‌افزاید. چندین بازیگر بزرگ و تثبیت شده‌ی بازار از سراسر دنیای ارزهای دیجیتال مانند تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) در سنگاپور و شبکه سلسیوس در ایالات متحده و صرافی FTX ورشکست شدند. به نظر می‌رسد که تعداد بیشتری از شرکت‌ها نیز به این سمت می‌روند. هان لین، بنیانگذار Gate.io در این باره گفت:

«دومینوها در حال سقوط هستند. برخی از صرافی‌ها در حال حاضر مشکلات پرداخت بدهی جدی‌ای دارند.»

- Advertisement -

ممکن است برای شما هم سوال شده باشد در صرافی‌ها چه اتفاقی برای دارایی‌های کاربران می‌افتد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این مفهوم بپردازیم. با فکت کوینز همراه باشید.

ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال چه پیامدهایی دارد؟

واقعیت این است در حال حاضر، پیامدهای چنین رخدادی هنوز کاملاً مشخص نیست. نمونه‌هایی از صرافی‌ها مثل مونت گاکس (Mt. Gox) در ژاپن هستند که دچار ورشکستگی شده‌اند. ورشکستگی صرافی ام تی گاکس در سال 2014 اتفاق افتاد. با این حال کاربرانی که از این شرکت طلبکار بودند، هنوز منتظر بازپرداخت میلیاردها دلار ارز دیجیتال خود هستند.

به گفته دنیل ساوال (Daniel Saval)، وکیل شرکت کوبری اند کیم (Kobre & Kim)، مشکل پلتفرم‌های متمرکز این است که می‌توانند وجوه مشتریان مختلف را با هم ترکیب کنند تا شرط‌بندی‌ها و سفته‌بازی‌های مد نظر خود را انجام دهند. چنین ترکیبی ممکن است به این مسئله منجر شود که دارایی‌ها متعلق به صرافی هستند، نه کاربران. ساوال می‌گوید:

کاربران ممکن است از دانستن این موضوع متعجب شوند که در یک سناریوی ورشکستگی، رمزارزها و وجوهی که در حساب‌هایشان نگهداری می‌شوند ممکن است دارایی خودشان تلقی نشوند. صرافی‌ها اغلب ارزهای دیجیتال و وجوه مشتریان مختلف را در یک کیف پول یا حساب ذخیره‌ می‌کنند.

بسیکوف (Besikof) نیز در این باره گفته است:

اتفاقی که برای وجوه مشتریان در موارد ورشکستگی می‌افتد به میزان زیادی بستگی به قراردادهای مربوط به کاربران شرکت و نحوه استفاده از دارایی های آنها دارد.

شرایط و قوانین سلسیوس بیان می‌کند که هرگونه وجوه سپرده شده نزد شرکت در صورت ورشکستگی “ممکن است قابل بازیابی نباشد”. این شرکت حفره 1.2 میلیارد دلاری را در ترازنامه خود آشکار کرد و حدود 4.7 میلیارد دلار به کاربران بدهکار بود.

سلسیوس ادعا می کند که 167 میلیون دلار پول نقد در دست دارد. اما هنوز به مشتریان اجازه نمی‌دهد وجوه خود را برداشت کنند و شفافیتی در مورد زمان بازگشایی برداشت ارائه نکرده است.

بیشتر بخوانید: پلتفرم وام دهی سلسیوس اعلام ورشکستگی کرد؛ تکلیف وجوه کاربران چه خواهد شد؟

وویجر (Voyager) می‌گوید دلارهای مشتریانش در یک حساب بیمه شده توسط FDIC در بانک متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود. با این حال، این ادعا توسط کارشناسان حقوقی و خود بانک مورد اعتراض قرار گرفت. FDIC فقط در صورت ورشکستگی بانک از وجوه محافظت می‌کند و این اتفاق در صورت ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال نمی‌افتد.

ورشکستگی صرافی

به نوبه خود، وویجر نیز می‌گوید که در حال کار از طریق “فرایند آشتی و جلوگیری از کلاهبرداری” با شریک بانکی خود است و پس از آن کاربران می‌توانند دوباره به پول نقد خود دسترسی پیدا کنند.

وویجر همچنین طرحی برای بازپرداخت به کاربران در حساب‌هایشان به صورت رمزارزها، سهام وویجر، توکن خود شرکت و همچنین هرگونه بدهی بازپرداخت شده از تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) را ارائه کرد.

هم سلسیوس و هم وویجر، شرکت حقوقی معتبر کِرکلند اند اِلیس (Kirkland & Ellis) را برای وکالت در دادگاه استخدام کردند. بسیکوف در این باره گفت:

سرمایه‌گذارانی که مالکیت دارایی‌های دیجیتال خود را از طریق وویجر دیجیتال (Voyager Digital) و در حال حاضر سلسیوس به خود اختصاص داده‌اند، در موقعیت دشواری قرار گرفته‌اند. زیرا حساب‌هایشان مسدود شده، شکایت‌هایشان باقی مانده است و ارزش و زمان بازیابی آنها مشخص نیست. کارهای زیادی برای آنها وجود دارد که باید در دادگاه ورشکستگی قبل از حل این مسائل انجام دهند.

سلسیوس و وویجر برای آنچه به عنوان فصل 11 شناخته می‌شود درخواست کردند. مفهوم فصل 11 نوعی محافظت از ورشکستگی است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بدهی‌های خود را بازپرداخت کنند. هدف این است که اطمینان حاصل شود که هنوز یک تجارت بادوام تا پایان فرآیند وجود دارد.

بیشتر بخوانید: صرافی FTX رسما برای ورشکستگی تحت فصل 11 اقدام کرد

کارشناسان حقوقی گفتند که احتمال قوی‌ای وجود دارد که با کاربران سلسیوس و وویجر به عنوان “بستانکاران بدون ضمانت” رفتار شود؛ طبقه‌بندی‌ای که آنها را در گروه یکسانی با تامین‌کنندگان و پیمانکاران یک کسب و کار قرار می‌دهد.

این بدان معناست که آنها احتمالاً در انتهای صف طولانی طلبکارانی قرار می‌گیرند که برای دریافت دارایی‌های از بین رفته‌ و مطالباتشان از دادگاه پس از بانک ها، کارمندان و مقامات مالیاتی در صف قرار می‌گیرند.

در یک پرونده مقرراتی در ماه مه، کوین بیس (Coinbase) گفت که با کاربرانش در صورت ورشکستگی به عنوان “بستانکاران عمومی بدون ضمانت” رفتار خواهد شد.

داستین پالمر (Dustin Palmer)، مدیر عامل شرکت مشاوره برکلی ریسرچ گروپ (Berkeley Research Group) گفت:

به طور کلی، اکثر مشتریان در صرافی‌های ارزهای دیجیتال، طلبکارانی هستند که امنیت ندارند. بنابراین زمانی که یک صرافی سقوط می‌کند، ابتدا طلبکارانی که ضمانت شده هستند به همراه هزینه‌های قانونی مورد بازپرداخت قرار می‌گیرند. کاربران آخرین گروهی هستند که پرداخت‌ها را دریافت می‌کنند.

پالمر افزود:

مشتریان احتمالاً باید منتظر بمانند تا فرآیند کامل ورشکستگی صرافی قبل از دریافت بازپرداخت کامل شود و ورشکستگی معمولاً سال‌ها طول می‌کشد. ورشکستگی لیمن (Lehman) سالها طول کشید. برای مثال، برخی از مشتریان Mt. Gox هنوز هیچ بازپرداختی دریافت نکرده‌اند.

ساوال اضافه کرد که فرایند بازیابی مشتریان در روند ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال “ممکن است توسط سایر طلبکاران بدون وثیقه مانند فروشندگان، اجاره‌دهندگان و مدعیان دعوی قضایی بیشتر به طول انجامد.”

ورشکستگی صرافی های ارز دیجیتال چه تاثیری بر این صنعت دارند؟

ورشکستگی‌ صرافی‌‌های ارز دیجیتال و سقوط‌های قریب الوقوع خبر وحشتناکی برای دنیای ارزهای دیجیتال هستند. نه تنها به این دلیل که قیمت دارایی‌ها را پایین می‌آورند، بلکه جدی‌تر از آن، به اعتبار این صنعت ضربه مهلکی وارد می‌کنند. این اتفاقات همچنین باعث می‌شوند کاربران اعتمادشان را به آن‌ها از دست بدهند و تنظیم‌کنندگان اوراق بهادار سخت‌گیر شوند. برای رفاه جمعی کاربران ارزهای دیجیتال، ضروری است که تمام کوین‌ها، صرافی‌ها و شرکت‌های ارز دیجیتال در دام‌های مشابه نیفتند و شروع به بازسازی این اعتماد از دست رفته کنند.

ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال

دو مسئله عمده وجود دارد که صرافی‌ها به عنوان شریان‌ها و رگ‌های دنیای ارزهای دیجیتال می‌توانند برای رسیدن به این هدف انجام دهند.

در مرحله اول آنها باید مدیریت ریسک کاربر را در قلب مدل‌های کسب‌وکار خود قرار دهند. این اتفاق تا حدی با ارائه محصولات و خدماتی که دارایی‌های کاربرانشان را در معرض زیان‌های جبران‌ناپذیر قرار نمی‌دهند، و تا حدودی با اتخاذ رویکردی مسئولانه در مورد نحوه نگهداری از دارایی‌های کاربر اتفاق می‌افتد.

  •  ۱. این امر به ویژه با توجه به این که در بسیاری از نقاط جهان حاکمیت اقتصادی ضعیف است، اولویت بیشتری دارد؛ افراد بیشتری به ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی متکی هستند و پس‌انداز زندگی خود را در آن سرمایه گذاری می‌کنند.
  • ۲. در مرحله دوم، صرافی‌ها با ایجاد پایداری محوری در مدل‌های کسب‌وکار خود، نیاز به توسعه و پیاده‌سازی راه‌های جدید و قوی دارند تا به‌طور شفاف نشان دهند که دارایی‌های کاربر در پلتفرم‌هایشان ایمن هستند.

در مجموع، این دو الزام به یک اتفاق اشاره می‌کنند: صرافی‌ها باید 100 درصد دارایی‌های کاربر را تحت کنترل داشته باشند و ذخایر آنها باید توسط حسابرسان معتبر و روش‌های حسابرسی قابل تأیید توسط کاربر تأیید شود.

بیشتر بخوانید: ماجرای صرافی FTX و بایننس و سقوط بازار ارز دیجیتال چه بود؟

قوانین در مورد ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال چه می‌گویند؟

قوانین فدرال در مورد نحوه محافظت کاربران در صورتی که یک صرافی ارز دیجیتال برای محافظت از فصل 11 درخواست دهد، صریح نیست.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال با شرکت‌های کارگزاری سنتی که اعضای شرکت حفاظت از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار (SIPC) هستند، متفاوت است. این یک سازمان غیردولتی فدرال است که وظیفه نظارت بر ورشکستگی شرکت‌های کارگزاری را بر عهده دارد. ارزهای دیجیتال مشمول حمایت‌های شرکت بیمه سپرده فدرال یا SIPC نیستند.

یک قانون فدرال که SIPC را ایجاد کرده است، چالش‌های مربوط به کارگزاران و معامله‌گرانی را که عضو SIPC هستند را تنظیم می‌کند. این قانون که قانون حمایت از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار یا SIPA نامیده می‌شود، اولویت بازیابی دارایی‌های مشتری و روش بازگرداندن آن‌ها در صورت انحلال شرکت‌های تحت پوشش را تعیین می‌کند.

یک شرکت کارگزاری که عموماً نگهبان دارایی‌های مشتریان خود است، باید از پروتکل‌های SIPA خاصی برای محافظت از آن دارایی‌ها پیروی کند. در صورت وقوع ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال، SIPC از دادگاه می‌خواهد که یک متولی برای محافظت از مشتریان تعیین کند.

یک متولی منصوب شده توسط SIPC در حال بازیابی وجوه از دست رفته به عنوان بخشی از طرح تاریخی پونزی برنی مدوف (Bernie Madoff) بوده است.

طبق گفته SIPC، در ورشکستگی لیمن برادرز (Lehman Brothers)، یک متولی از SIPC برای بازگرداندن بیش از 110 هزار حساب مشتریان اوراق بهادار سابق به ارزش حدود 92 میلیارد دلار، منصوب شد. SIPC همچنین برای محافظت از مشتریان اوراق بهادار در ورشکستگی MF Global Inc وارد عمل شد.

بازرگانان کمیسیون‌های آتی نیز موظفند وجوه مشتریان را جدا نگه دارند و در صورت ورشکستگی، این وجوه اولویت دارند. اما صرافی‌های ارزهای دیجیتال جزء تجارت‌های آتی در نظر گرفته نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: وال استریت ژورنال: سقوط 0.3 درصدی ارزش دارایی های تتر منجر به ورشکستگی این شرکت خواهد شد

آیا در صورت ورشکستگی صرافی، کاربران مشمول غرامت می‌شوند؟

صرافی که ورشکست می‌شود احتمالاً باید با قوانین فصل 11 بدهکاران در مورد بازیابی طلبکار روبرو شود. به طور کلی، بستانکاران دارای ضمانت، قبل از دیگران مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

یک صرافی رمزارز احتمالاً اقدامات محافظتی از سرمایه‌گذاران را برای ارزهای دیجیتال اعمال نمی‌کند. اگرچه می‌تواند برای برخی حوادث تحت پوشش، مانند حوادث امنیت سایبری، بیمه نامه داشته باشد. مگر اینکه شرایط کاربر طور دیگری مشخص شده باشد. سرمایه گذار احتمالاً یک طلبکار بدون ضمانت است که ممکن است نتواند بدهی خود را بازیابی کند.

دادگاه‌ها به دقت در نظر نگرفته‌اند که وقتی صرافی آنها در ایالات متحده ورشکست می‌شود، با دارایی‌های صاحبان این رمزارزها چگونه رفتار می‌شود.

دارندگان ارزهای دیجیتال در چنین شرایطی می‌توانند استدلال کنند که یک صرافی وجوه آنها را در یک اعتماد سازنده نگه می‌دارد، که اعتمادی است که برای اصلاح یک اشتباه استفاده می‌شود. این می تواند اولویت مشتریان را در بازیابی افزایش دهد، اما به سختی می‌توان آن را یک ضربه محکم و ناگهانی دانست.

بیشتر بخوانید: ورشکستگی صرافی کوکوین؛ شایعه یا واقعیت؟

بررسی یک راه حل برای جلوگیری از ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال!

این همان راه حلی است که توسط Gate.io، یکی از اولین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در جهان، پیاده شد و پیشگام بود. از زمانی که نه سال پیش Gate.io تاسیس شد، این شرکت به دلیل گسترش پایگاه کاربران خود در سراسر جهان، به خاطر امنیت و شفافیتی که ارائه می‌دهد شهرت پیدا کرد. این اولین صرافی ارزهای دیجیتالی بود که به همراه یک شرکت حسابرسی معتبر، 100% گواهی‌های تایید شده توسط کاربر را ارائه کرد.

اگر صرافی‌ها می‌خواهند طوفان فعلی بازار را پشت سر بگذارند، ممکن است بخواهند از رویکرد حسابرسی Gate.io الهام بگیرند.

کار با یک حسابرس شخص ثالث معتبر برای اثبات 100٪ وثیقه

حداقل از قرن نوزدهم، سنگ بنای اعتماد در دنیای شرکت‌ها و امور مالی، استفاده منظم از حسابرسی‌های شخص ثالث بوده است که توسط کارشناسان معتبر انجام می‌شود. اگر این روش به طور سیستماتیک در صنعت ارزهای دیجیتال به کار گرفته می‌شد، به احتمال زیاد می‌توانست از بسیاری از اتفاقات ناگواری که در چند سال گذشته برای سرمایه گذاران بی گناه اتفاق افتاد، جلوگیری کند.

در سال 2020، Gate.io اولین گزارش حسابرسی اثبات ذخایر را برای تبادل دارایی دیجیتال با Armanino LLP منتشر کرد. Armanino LLP یکی از برترین شرکت‌های حسابداری و حسابرسی در ایالات متحده برای اثبات وثیقه 100 درصدی است. با این کار، Gate.io در این زمینه پیشگام شد. شرکت آرمانینو یک حسابرسی معمولی انجام داد و یک گزارش مستقل مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط موسسه حسابداران رسمی آمریکا تهیه کرد. اولین حسابرسی در سال 2021 به پایان رسید. دومین ممیزی نیز با هدف تکمیل در پاییز 2022 در حال انجام است.

با این حال، آنچه که رابطه حسابرسی بین Gate.io و Armanino را واقعاً پیشگامانه می‌کند، استفاده از یک فناوری شفاف، عمومی و تغییرناپذیر ثبت اختراع برای تأیید اثبات ذخایر صرافی است.

تأییدیه درخت مرکل (Merkle)!

درخت مرکل، یک ویژگی کلیدی معماری و نوآوری در فناوری بلاک چین است. این مفهوم امکان شفافیت و تایید پذیری را فراهم می‌کند. این مسئله باعث می‌شود میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از داراریی‌های دیجیتال به عنوان جایگزینی برای ارزهای غیرشفاف و تحت کنترل دولتی استفاده کنند. این واقعیت که آنها مبنای اعتماد به خود ارزهای دیجیتال هستند، یک استدلال قوی برای این است که چرا آنها باید هدفی مشابه برای مبادلات رمزنگاری داشته باشند. به همین دلیل در کنار دلایل دیگر، درخت مرکل تولید شده توسط شخص ثالث، مکانیسم مرکزی اثبات ذخایر Gate.io است.

Gate.io تمام موجودی‌های کاربران خود را به صورت توکن به Armanino ارسال می‌کند. سپس درخت Merkle را با استفاده از این ذخایر توکن شده تولید می‌کند. حسابرس در مرحله بعد، کل موجودی کاربر را قبل از انتشار درخت و روت هش (root hash) آن در GitHub تأیید می‌کند. کاربران Gate.io می‌توانند درخت را دانلود کنند. بعد از آن با وارد کردن شناسه کاربری هش‌شده و موجودی توکن، موجودی خود را در برابر ورودی مربوطه در درخت بررسی کنند. کاربران همچنین می‌توانند روت هش درخت را تأیید کنند تا از صحت و کامل بودن درخت اطمینان حاصل کنند.

بیشتر بخوانید: بحران در صرافی‌های هوبی و Gate.io؛ آیا صرافی‌ها در حال دستکاری سرمایه مردم هستند؟

انطباق با مقررات محلی و رعایت دقیق‌ترین استانداردهای امنیتی صنعت ارزهای دیجیتال

همکاری GAte.io با یک شرکت حسابرس شخص ثالث نشان می‌دهد که تعهد آن به استانداردهای نظارتی در تمام حوزه‌های قضایی که در آن مستقر است برایش اهمیت دارد. علاوه بر این، این صرافی به دنبال افزایش امنیت کاربران در تمام لایه‌های زیرساخت فناوری اطلاعات خود است. این صرافی تلاش می‌کند تا بهترین خدمات را ارائه دهد. از ویژگی‌های ورود و احراز هویت گرفته تا مدیریت دارایی، امنیت پلتفرم، توسعه نرم‌افزار و مدیریت داده‌ها و ذخیره‌سازی، این خدمات گسترده شده‌اند.

فرصتی برای تغییر رویکرد صرافی‌های ارز دیجیتال!

Gate.io بر این باور است که رویه‌ها و تعهداتی که پیرامون شفافیت و امنیت ایجاد کرده است، در خدمت بهترین منافع کاربران است. همچنین این رویه سلامت خود شرکت و شهرت کل صنعت ارزهای دیجیتال را نیز بهبود می‌بخشد. با نگاهی به آینده و با گسترش آن در حوزه‌های قضایی جدید، این صرافی با استانداردهای نظارتی محلی مطابقت خواهد داشت. همانطور که با همکاری با آرمانینو در ایالات متحده اتفاق افتاد، Gate.io قصد دارد پیشرو بودن خود را حفظ کند. این مدلی است که صرافی‌ها در صورتی که قصد داشته باشند به دنیای رمزارزها کمک کنند و پایگاه کاربری خود را به روشی پایدار و قابل اطمینان گسترش دهند، می‌توانند از آن پیروی کنند.

هان لین در این باره گفت:

Gate.io تنوع بی‌نظیری از دارایی‌ها و جفت‌های معاملاتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با حجم بالا و رویکرد امنیتی جامع ما پشتیبانی می‌شوند. محصولات ما به یک تجربه ترید با نقدینگی بالا ختم می‌شود که در آن مسیر سفر کاربران در دنیای ارزهای دیجیتال می‌تواند بدون محدودیت، قابل اعتماد و ایمن باشد.

چگونه می‌توان از دارایی‌های دیجیتال خود محافظت کرد؟

سرمایه‌گذاران می‌توانند به جای آن که ارز دیجیتال خود را در یک صرافی نگهداری کنند، آن‌ها را به کیف پول‌های به اصطلاح “خود حضانتی” یا self-custody منتقل کنند. این جایی است که هر شخص مسئول کلید خصوصی خود است. این کلید خصوصی یک رمز عبور مخفی است که برای دسترسی به کیف پول رمزارز لازم است. با این حال، چنین حرکتی با خطرات خاص خود همراه است. اگر یک دارنده ارز دیجیتال کلید خصوصی خود را گم کند، ممکن است هرگز نتواند وجوه خود را بازیابی کند.

نمونه‌های بی‌شماری از افرادی وجود داشته است که هارد دیسک‌ها یا حافظه‌های USB حاوی مقادیر ارزهای دیجیتال به ارزش میلیون‌ها دلار را گم کرده‌اند. اما حقیقت این است که این حداقل کاری است که می‌توانیم برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر پیش از ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال انجام دهیم.

سوالات متداول

ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال چه پیامدهایی دارد؟

ورشکستگی‌ صرافی‌‌های ارز دیجیتال و سقوط‌های قریب الوقوع خبر وحشتناکی برای دنیای ارزهای دیجیتال هستند. نه تنها به این دلیل که قیمت دارایی‌ها را پایین می‌آورند، بلکه جدی‌تر از آن، به اعتبار این صنعت ضربه مهلکی وارد می‌کنند.

قوانین در مورد ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال چه می‌گویند؟

صرافی‌های ارزهای دیجیتال با شرکت‌های کارگزاری سنتی که اعضای شرکت حفاظت از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار (SIPC) هستند، متفاوت است. این یک سازمان غیردولتی فدرال است که وظیفه نظارت بر ورشکستگی شرکت‌های کارگزاری را بر عهده دارد. ارزهای دیجیتال مشمول حمایت‌های شرکت بیمه سپرده فدرال یا SIPC نیستند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان