کینتسوگی (Kintsugi) پلی میان بیت کوین و دیفای کوزاما

خانهآموزش هاآلت کوین هاکینتسوگی (Kintsugi) پلی...

آنچه می‌خوانید...

مهمترین هدف از غیرمتمرکز کردن بیت کوین، سازگار کردن بلاکچین شبکه بیت کوین با سایر اکوسیستم‌ها است به گونه‌ای که کاربران و دارندگان بیت کوین بتوانند به راحتی از دارایی‌شان در سایر شبکه‌ها استفاده کنند. کینتسوگی (Kintsugi) پروژه‌ای روی شبکه کوزاما است که قصد دارد امکان مشارکت دارندگان بیت کوین در اکوسیستم‌های متعددی را فراهم کند. سیستم دیفایِ (DeFi) ایجاد شده روی این شبکه و پاراچین‌های (Parachain) مختلف آن از طریق توکنیزه شدن بیت کوین و سایر استراتژی‌های مالی انجام می‌شود. با فکت کوینز و آشنایی بیشتر با پروژه Kintsugi همراه باشید.

پروژه‌های دیفای جدید فراوانی از قابلیت‌های بلاکچین کوزاما (Kusama) استفاده می‌کنند و کینتسوگی (Kintsugi) یکی از همین نمونه‌ها است. کینتسوگی قصد دارد با استفاده از بلاکچین‌هایی مانند کوزاما (Kusama)، پولکادات (Polkadat) و اتریوم (Ethereum) به روشی کاملا غیرمتمرکز و با استفاده از پروژه‌های پاراچین مانند؛ Karura، Shiden و Moonriver شرایط ورود بیت کوین به دنیای دیفای (DeFi) را فراهم کند. کینت سوگی از فناوری سابستریت (Substrate) برای ایجاد شبکه‌ای عظیم با قابلیت تعامل سریع و آسان میان شبکه‌ها استفاده کرده است.

مطلب مفید: دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) چیست؟

- Advertisement -

تاریخچه کینتسوگی (Kintsugi)

شروع کار کینتسوگی به سال 2017 و زمان ملاقات الکسی زامیاتین (Alexei Zamyatin) و دومینیک هارز (Dominik Harz) در امپریال کالج لندن مربوط می‌شود. پیش از این آشنایی، هر دو به دلیل علاقه زیاد به دنیای کریپتو در پروژه‌های تخصصی متعددی از قبیل DevCon IV، EthCC و Building on Bitcoin and Breaking Bitcoin فعالیت داشتند.

زامیاتین و هارز در سال 2017، برای افزایش فعالیت در دنیای رمزنگاری تصمیم به همکاری گرفتند و با هدف ورود دیفای به حوزه تجاری، شرکت Interlay را تاسیس کردند. این شرکت با استفاده از یک پاراچین روی شبکه پولکادات (Polkadot) شبکه خودش را ساخت و در همان زمان پروژه Kintsugi با استفاده از شبکه کوزاما (Kusama) راه اندازی شد.

کینتسوگی
Interlay راه حلی برلی استفاده بیت کوین در سایر بلاکچین‌ها

شبکه Kintsugi در 13 اکتبر سال 2021 فعالیتش را در بلاکچین کوزاما شروع کرد. جامعه پروژه مجبور بود برای به دست آوردن وام جمعی و اخذ مجوز دسترسی به پاراچین جمعا 200 هزار توکن بومی شبکه کوزاما (KSM) را به ارزش تقریبی 24.5 میلیون دلار جمع‌آوری کند. پس از راه اندازی پاراچین، پروژه Kintsugi با هدف انتشار 4 میلیون توکن بومی KINT  در 4 سال ابتدایی و صدور توکن‌های بیشتر برای حفظ تورم 2 درصدی سالانه لانچ شد. از 10 میلیون توکن منتشر شده اولیه، یک میلیون به افرادی اختصاص یافت که در جمع‌آوری وام جمعی مشارکت داشتند. این افراد بلافاصله به 30 درصد پاداش‌ها دسترسی پیدا کردند و 70 درصد مابقی به صورت کاهشی در طول 48 هفته میان آنها توزیع شد.

کینت سوگی از همان ابتدا یک هدف آشکار داشته و می‌خواسته یک دارایی با پشتوانه نسبت 1 به 1 بیت کوین در شبکه کوزاما باشد. این سیستم با طرحی به نام چند وثیقه‌ای (CM) همانند طرح اجرا شده برای DAI کار می‌کند. نکته متمایز پروژه کینت سوگی، عدم تمرکز کامل و فراهم کردن شرایط مشارکت دارندگان بیت کوین در اکوسیستم دیفای روی شبکه کوزاما است.

مطلب مفید: پاراچین های بلاک چین پولکادات راه اندازی شدند

بررسی نحوه عملکرد کینت سوگی (Kintsugi)

کینت سوگی به عنوان یک شبکه بلاکچین می‌تواند پلی میان شبکه بیت کوین و سیستم دیفای در حال ساخت روی شبکه کوزاما ایجاد کند. کینت سوگی برای تحقق این هدف دو توکن با عملکردهای واضح و شفاف در پروتکل طراحی کرده است. نخست؛ توکن کاربردی KILT به عنوان پاداش و تضمینی برای مشارکت کننده‌ها، حفظ امنیت پاراچین و پلتفرمی برای استقرار توکن. و توکن دیگری به نام KBTC که سایر قابلیت‌های دیفای پروژه را در بر می‌گیرد. can you buy phentermine in mexico https://jccdallas.org/   

خزانه کینت سوگی از طریق قرارداد هوشمند و برقراری نسبت 1 به 1 با بیت کوین، توکن KBTC را ایجاد کرده است. KBTC می‌خواهد امکان انتقال بیت کوین به این بلاکچین را برای دارندگان بیت کوین فراهم کند. به علاوه، هولدرهای بیت کوین می توانند به طور ایمن و بدون واسطه از دارایی‌های بیت کوین خود در شبکه کوزاما استفاده کنند. توکن KBTC از طریق سیستم وثیقه چندگانه یا MC ساخته شده و در این سیستم می‌توان از توکن‌ بومی شبکه‌های کوزاما (KSB) بیت کوین (BTC) و کینت سوگی (KINT) استفاده کرد.

مطلب مفید: پولکادات سیستم XCM را برای ارتباط میان پاراچین های خود راه اندازی کرد

کاربردهای توکن KINT

توکن KINT، توکن کاربردی شبکه کینت سوگی است و مهمترین عملکردهای آن عبارتند از؛  

  • قابلیت خود مدیریتی: از آنجا که کینت سوگی از همان روز اول قرار بوده تحت اداره و مدیریت شبکه غیرمتمرکز کاربران باشد، بنابراین استفاده از توکن کاربردی KINT حیاتی و ضروری است. خزانه، کاربران توکن KBTC، توسعه دهندگان و پروتکل‌های یکپارچه کننده توکن KBTC باید برای حفظ منافع خود، امکان رای دهی به تغییرات سیستم را داشته باشند. استفاده از توکن کاربردی KINT راه حلی برای این چالش است.
  • راه اندازی نقدینگی: خزانه‌ پروتکل‌ها با موضوعات مرتبط با هزینه سرمایه‌ای از ‌قبیل؛ قفل کردن سرمایه در وثیقۀ بیمه و تضمین بیت کوین مواجه هستند. گرچه مدل کارمزد و وثیقه پروژه کینت سوگی، درصد سود سالانه بهینه‌ای را برای بازه میان مدت ارائه می‌دهد اما به مکانیزمی برای تسریع ارائه پاداش نقدینگی نیاز دارد.
  • پشتیبانی از پرداخت کارمزد تراکنش‌ها با استفاده از توکن KINT

صدور توکن‌های KINT از یک طرح انتشار خاص پیروی می‌کند. در این طرح، توکن‌های کینت (KINT) به دو روش ایردراپ (airdrop) و پاداش ایجاد بلاک (block rewards) میان مشارکت کننده‌های شبکه و وثیقه گذاران توزیع می‌شود:

  • 70 درصد از توکن‌های منتشر شده در 4 سال ابتدایی از طریق ایردراپ و پاداش بلاک میان جامعه اکوسیستم توزیع می‌شود.
  • 30 درصد مابقی توکن‌های صادر شده در 4 سال ابتدایی، میان اعضای تیم شرکت Interlay و سرمایه‌گذاران اولیه یا همان تامین کننده‌های مالی توسعه پروژه توزیع می‌شود.
توزیع توکن های کینتسوگی
توکن KINT

مطلب مفید: ایردراپ (Airdrop): توزیع رایگان توکن

توکن حاکمیتی پروژه Kintsugi

روش حاکمیت در پروژه کینتسوگی (Kintsugi) از ساختار حاکمیت شبکه پولکادات الهام گرفته اما دو تغییر مهم را لحاظ کرده است:

  • حاکمیت خوشبینانه و نقدینگی
  • مشارکت در آراء شبکه

کینتسوگی برای جلوگیری از مشکل «رای دهنده تنبل» و ترویج مشارکت فعال از سیستمی به نام «حاکمیت خوشبینانه» استفاده می‌کند. این بدان معناست که در این پلتفرم هیچ سازمان واحدی نقش ندارد و فقط پروپزال‌های عمومی جامعه بر حاکمیت آن اثر می‌گذارد . جامعه پلتفرم می‌تواند یک کمیته فنی را برای بررسی پیشنهادات و پروپزال‌ها انتخاب کند.

به این ترتیب در این سیستم حاکمیتی، دارندگان توکن KINT دارای حق رای هستند. گزینه‌های مشارکت در پروتکل عبارتند از؛

  • پیشنهاد و رای دهی به اصلاحات احتمالی سیستم
  • نظر دهی در مورد زمان اجرای برنامه‌های توسعه دهنده (تغییر کد نویسی برای رفع باگ‌ها، سابستریت، آپدیت کتابخانه، افزودن ویژگی‌های جدید و …. )
  • مشارکت در آراء مربوط به آپدیت پارامترها (لیست سفید وثیقه‌ها، آستانه نقدینگی، اوراکل‎های پذیرفته شده و … )
  • هزینه‌های مربوط به خزانه و توسعه پروتکل

مطلب مفید: توکن حاکمیتی (Governance Token) چیست؟

Kintsugi پلی برای استفاده بیت کوین در سایر بلاکچین ها
پروژه کینت سوگی

توکن KBTC راهی برای استفاده از بیت کوین در دیفای کوزاما

KBTC که به نسبت 1:1 پشتوانه بیت کوین دارد برای مشارکت در اکوسیستم دیفای کوزاما استفاده می‌شود. KBTC از نژاد مشابهی به نام InterBTC است که روی شبکه پولکادات مستقر شده است. هر دو توکن KBTC و InterBTC عملکرد مشابهی دارند و از طریق خزانه‌های وثیقه، ضامن پایداری سیستم می‌شوند.

سیستم موارد زیر را تضمین می‌کند:

  • تضمین امنیت BTC. خزانه‌های کینت سوگی، وثیقه‌های بیت کوین را در پاراچین کینت سوگی و بدون نیاز به حضانت قفل می‌کنند. در صورت مواجهه خزانه با هر مشکلی، سرمایه کاربر برگردانده می‌شود.
  • هرکسی می‌تواند از خزانه استفاده کند، حتی کاربر می‌تواند خزانه خودش را بسازد و در عوض پاداش دریافت کند.
  • کاربر همیشه می‌تواند توکن KBTC را با BTC تبدیل کند یا اینکه ارز وثیقه مورد نظرش را دریافت کند.

پیش بینی آینده کینت سوگی (Kintsugi)

آینده کینت سوگی در وهله اول به توسعه سرویس‌های آن مربوط می‌شود و توسعه دهندگان قصد دارند تا پایان سال 2022 به این اهداف برسند. به هرحال، کینت سوگی هنوز در ابتدای راه است و راه زیادی پیش‌رو دارد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان