تفاوت معاملات مارجین (Margin) و فیوچرز (Futures) در چیست؟

خانهآموزش هاتفاوت معاملات مارجین...

آنچه می‌خوانید...

بازار ارز دیجیتال کماکان به نوسانات خود ادامه داده و در فضای آنلاین نیز، افراد پیوسته به گمانه‌زنی در مورد اینکه اتریوم، بیت کوین یا بایننس کوین در روزهای آینده به چه سمتی حرکت خواهند کرد، ادامه می‌دهند. در چنین شرایطی شاید امکان انجام معاملاتی فراتر از بازار اسپات (لحظه‌ای) به ذهن شما هم خطور کرده باشد. شاید احساس می‌کنید که بازار را به خوبی می‌شناسید و بینش شهودی خوبی هم در مورد نوسانات قیمت‌ها دارید. خوشبختانه در چنین شرایطی دو راه برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ معاملات مارجین و فیوچرز.

بایننس فیوچرز (Binance Futures) نوع متفاوتی از معاملات را در قالب قراردادهای مارجین و مشتقات ارز دیجیتال ارائه می‌دهد. هر دوی این ابزارها به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا سود خود را به طور بالقوه در بازارهای گاوی یا خرسی چند برابر کنند. اما در کنار سودهای بالا، ریسک‌های بزرگی هم وجود دارد و هر دوی این معاملات به راحتی می‌توانند ضررده شوند.

- Advertisement -

پس اگر هر دو تکنیک معاملاتی کار مشابهی انجام می‌دهند، پس تفاوت مارجین و فیوچرز چیست؟

معاملات مارجین (Margin) چیست؟

مارجین (Margin) به معاملاتی گفته می‌شود که کاملا مبتنی بر حدس و گمان از قیمت یک دارایی هستند. این شکل از معاملات مشابه معاملات اسپات (spot trading) یا لحظه‌ای هستند. تنها تفاوت در اینجاست که کاربران معاملات مارجین می‌توانند درصد مشخصی از دارایی مورد نظرشان را از صرافی قرض گرفته، حجم معامله خود را افزایش داده و سپس روند آتی آن دارایی را حدس بزنند.

اولین شاخصه ای که معاملات مارجین را از اسپات مستثنی می‌کند، قرض گرفتن (دریافت وام) است. وام گرفتن در معاملات مارجین به این معنی است که با استفاده از اهرم یا لوریج می توانید تعداد ارزهای دیجیتال خود را افزایش دهید. صرافی در ازای اعطای این وام، بر اساس نرخ تقاضای بازار از کاربران سود دریافت می‌کند.

در هنگام شروع یک معامله مارجین، ابتدا از سرمایه‌گذار خواسته می‌شود که مقداری وثیقه گرو بگذارد. این وثیقه تحت عنوان مارجین (margin) شناخته می‌شود. سپس معامله‌گر می‌تواند اهرمی را که می‌خواهد با استفاده از آن معامله کند، انتخاب کند.

به عنوان مثال، معامله‌گران می‌توانند در صورتی که نسبت اهرم 10:1 باشد، وارد یک موقعیت معاملاتی به ارزش 10 هزار دلار شوند. در واقع در این حالت معامله‌گر باید تنها هزار دلار به عنوان وثیقه سرمایه‌گذاری کند.

بیشتر بخوانید:  آموزش فیوچرز صرافی کوینکس (CoinEx)، نسخه موبایل

یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی و قابل توجه معاملات مارجین، توانایی ترید دائمی با آن است. این بدان معناست که یک موقعیت مارجین می‌تواند تا زمانی که معامله‌گر بخواهد باز بماند، مشروط بر اینکه معامله‌گر، سرمایه کافی را برای پشتیبانی از پوزیشن خود داشته باشد.

با این حال زمانی که یک معامله مارجین خلاف جهت پیشبینی شما پیش می‌رود، از طرفین خواسته می‌شود که به آنچه به آن فراخوان مارجین یا مارجین کال (Margin Call) گفته می‌شود، پاسخ بدهند. در این شرایط باید مارجین یا وثیقه بیشتری در موقعیت مورد نظر وثیقه گذاری کنند تا جلوی از بین رفتن سرمایه را بگیرند.

مارجین را می‌توان برای محافظت در برابر قیمت و حفظ سبد سرمایه گذاری هم استفاده کرد. در صورت محافظت از پورتفوی از طریق وثیقه‌ گذاشتن، معامله‌گران می‌توانند یک موقعیت خرید یا فروش باز کنند. اگر انتظار برود قیمت افزایش بیابد، معامله‌گران روش لانگ (Long) را انتخاب خواهند کرد و اگر باور داشته باشند که قیمت‌ها کاهش می‌یابند، به سراغ موقعیت شورت (short) می‌روند.

بیشتر بخوانید: پوزیشن لانگ و پوزیشن شورت (Long and Short) را بشناسید!

معاملات فیوچرز یا آتی (Futures) چیست؟

معاملات فیوچرز مشابه مارجین است، اما در چند جنبه کلیدی با آن تفاوت دارد. اول اینکه هنگام انجام معاملات فیوچرز، معامله‌گران قراردادهایی را می‌خرند یا می‌فروشند که ارزش یک ارز دیجیتال خاص را نشان می‌دهد. این بدان معناست که برخلاف معاملات مارجین، معامله‌گر مالک ارز دیجیتال مورد نظر نیست. در عوض، معامله‌گران قراردادی را مبادله می‌کنند که توافقی را برای خرید یا فروش در یک تاریخ مشخص در آینده تعیین می‌کند.

قراردادهای فیوچرز در دنیای کریپتو اغلب برای محافظت در برابر نوسانات و حرکات نامطلوب قیمت استفاده می‌شود. همچون معاملات مارجین، قراردادهای آتی یا فیوچرز تریدینگ به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا ضمن محافظت از پرتفوی خود، سود قابل توجهی را به دست آورند.

با پوشش ریسک، معامله‌گران نیازی برای به خطر انداختن دارایی‌های ارزهای دیجیتال یا نقد کردن آن‌ها با قیمت نامطلوب ندارند.

معامله‌گران فیوچرز می‌توانند علی‌رغم هر اتفاقی که ممکن است در بازه‌ی قیمت‌ها اتفاق بیفتد، به صلاحدید خود روی نوسانات بازار حرکت کنند.

بخش مهمی از معاملات فیوچرز این است که آن‌ها دارای قابلیت‌های محافظتی برای محافظت از سرمایه معامله‌گران، وام‌دهندگان و صرافی‌ها هستند. بایننس فیوچرز مکانیسم‌های مدیریت ریسک مانند صندوق‌های بیمه را برای محافظت از نقدینگی و وجوه موجود در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین ارز فیوچرز ؛ کدام ارزها را در فیوچرز ترید کنیم؟

تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز چیست؟

  • جفت‌های معاملاتی: در معاملات مارجین جفت‌‌ارزهای غیرمعمول ارائه می‌شوند. در معاملات مارجین مرسوم، دو ارز با هم جفت شده‌اند؛ مانند AUD و CHF. در اینجا معامله‌گر به جای خرید یا فروش خود ارزها، عملکرد نسبی این دو را گمانه‌زنی می‌کند. همین امر در مورد ترید جفت ارز دیجیتال نیز صدق می‌کند و به جای AUD/CHF، چیزی شبیه BTC/ETH پیدا خواهید کرد. در این مورد، شما در مورد عملکرد نسبی بین بیت کوین و اتریوم حدس می‌زنید.

نکته‌ای که در اینجا باید به خاطر داشته باشید این است که هرچه یک ارز نوسانات بیشتری داشته باشد، نقدینگی کمتری در بازار برای آن وجود دارد. در همین حال، قراردادهای فیوچرز جفت ارزهای نامعمول مانند مارجین را ارائه نمی‌دهند و در عوض، قراردادها در یک رمزارز تنها یا به طور کلی واحد پول (BUSD، USDT، USD) تعیین می‌شوند.

  • پرداخت سود روزانه: هنگام معامله با مارجین یا قراردادهای آتی دائمی موجود در بایننس فیوچرز، معاملات هزینه‌های روزانه را به همراه خواهند داشت. در تمام معاملات، کارمزد تامین مالی و پرداخت سود هر روز در نظر گرفته می‌شود. هزینه‌های بهره روزانه می‌تواند به سرعت افزایش یابد، به خصوص زمانی که یک پوزیشن در یک دوره طولانی نگهداری شود.

هنگام معامله قراردادهای آتی سه ماهه، می‌توان از این کارمزدها و پرداخت سود به طور کلی اجتناب کرد. قراردادهای سه ماهه در قراردادهای آتی بایننس هیچ هزینه یا کارمزد روزانه‌ای را متحمل نمی‌شوند و آن‌ها را به محصولی ایده‌آل برای دارندگان بلندمدت تبدیل می‌کنند.

  • انقضا: همان‌طور که قبلا اشاره شد، معاملات مارجین به طور بالقوه بیشتر به توجه دقیق یک معامله‌گر وابسته است و این به این دلیل است که می‌توان آن‌ها را به صورت دائمی یا مداوم معامله کرد. تاریخ مشخصی وجود ندارد که معامله‌گر با بستن معامله موافقت کند. در قراردادهای آتی و به طور خاص قراردادهای آتی سه ماهه، معامله‌گران باید به بازه زمانی تعیین شده در قرارداد پایبند باشند.
  • قیمت‌ها: هنگام معامله با مارجین، قیمت جفت ارزهای دیجیتال مشابه بازار نقدی است. در مقابل، قیمت‌های معاملات فیوچرز بر اساس قیمت نقدی غالب آن به اضافه هزینه حمل در دوره موقت قبل از تحویل است، که به عنوان پایه نیز شناخته می‌شود.

اساس معاملات آتی ممکن است به دلیل تغییر در عرضه و تقاضا نوسان داشته باشد و باعث شود که قیمت آتی به طور موقت از قیمت لحظه‌ای جدا شود. این اتفاق، فرصت‌هایی را برای آربیتراژ بین قراردادهای مارجین و آتی باز می‌کند. برای مثال، اگر نرخ تامین مالی در یک قرارداد آتی منفی باشد، معامله‌گران می‌توانند با شورت کردن در مارجین و لانگ کردن در قرارداد آتی دائمی، از طریق اختلاف قیمت سرمایه‌گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی فیوچرز؛ 7 نکته مهم که هر تریدر موفق معاملات آتی باید بداند!

از معاملات مارجین استفاده کنیم یا فیوچرز؟

ارزیابی میزان تجربه یک معامله‌گر و همچنین میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارید، دو ملاحظه مهم را هنگام انتخاب بین معاملات مارجین و فیوچرز فراهم می‌کند.

در بازار فیوچرز بایننس، قراردادهای آتی به طور ساده طراحی شده‌اند و استفاده از آن‌ها آسان است. همین اتفاق، آن‌ها را برای افراد مبتدی ایده‌آل می‌کند. یکی از مزایای کلیدی قراردادهای فیوچرز، به ویژه قراردادهای دارای وثیقه دلار (USD)، این است که می‌توانید به راحتی سود آن‌ها را با فیات محاسبه کنید.

برای مثال، هنگامی که 500 USDT سود می‌کنید، می‌توانید به راحتی تخمین بزنید که سود شما تقریبا 500 دلار است، زیرا ارزش 1 USDT نزدیک به 1 USD است.

علاوه بر این، معامله‌گران فیوچرز نباید نگران وام گرفتن و بازپرداخت وام‌های رمزنگاری شده برای تامین مالی موقعیت‌های خود باشند. آن‌ها به سادگی می‌توانند وثیقه مورد نیاز را برای باز کردن یک موقعیت آتی سپرده‌گذاری کنند و به این ترتیب تجربه معاملاتی کاربری را ساده و آسانی داشته باشند.

معاملات مارجین برخی مزایای کلیدی نیز دارد. با معامله مارجین، معامله‌گر آزادی بیشتری در انتخاب زمان و مکان اجرای استراتژی معاملاتی خود دارد. برای مثال اگر یک معامله‌گر پیش بینی کند که اتریوم در بلندمدت عملکرد بهتری نسبت به کاردانو خواهد داشت، شورت کردن جفت حاشیه‌ای ADA/ETH با اهرم منطقی به نظر می‌رسد.

جفت‌ ارزهای نامعمول مانند ADA/ETH در قراردادهای فیوچرز در دسترس نیستند و اینجاست که معاملات مارجین می‌تواند بسیار مفید باشد. یک مزیت واضح برای معامله با مارجین این است که شما در حال خرید یا فروش مستقیم دارایی‌های رمزنگاری شده انتخابی خود هستید.

هر دو روش معاملاتی، انتخاب‌هایی استثنایی هستند که می‌توانند به موفقیت زیادی منجر شوند و باید طوری با آن‌ها برخورد شود که گویی خطر بزرگی دارند. اگر تازه شروع به معامله کرده‌اید، زمانی را برای یادگیری نحوه عملکرد بازار و باخت و برنده شدن در نظر بگیرید.

شما چه تجربه‌ای از معاملات مارجین و فیوچرز دارید؟ تجربه شما از نظراتتان را در خصوص این معاملات با فکت کوینز به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

معامله مارجین چیست؟

مارجین (Margin) به معاملاتی گفته می‌شود که کاملا مبتنی بر حدس و گمان از قیمت یک دارایی هستند. این شکل از معاملات مشابه معاملات اسپات هستند. تنها تفاوت در اینجاست که کاربران معاملات مارجین می‌توانند درصد مشخصی از دارایی مورد نظرشان را از صرافی قرض گرفته، حجم معامله خود را افزایش داده و سپس روند آتی آن دارایی را حدس بزنند.

مزیت معاملات مارجین چیست؟

شما میتوانید در بازار مارجین، اندازه سرمایه خود را با قرض گرفتن از صرافی چند برابر کنید و در نتیجه سود بالقوه خود را نیز چند برابر کنید.

معامله فیوچرز چیست؟

هنگام انجام معاملات فیوچرز، معامله‌گران قراردادهایی را می‌خرند یا می‌فروشند که ارزش یک ارز دیجیتال خاص را نشان می‌دهد. این بدان معناست که برخلاف معاملات مارجین، معامله‌گر مالک ارز دیجیتال مورد نظر نیست. در عوض، معامله‌گران قراردادی را مبادله می‌کنند که توافقی را برای خرید یا فروش در یک تاریخ مشخص در آینده تعیین می‌کند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان