فالینگ نایف (Falling Knife) یا چاقوی در حال سقوط در معاملات چیست؟

آنچه می‌خوانید...

معامله‌گران ارز دیجیتال باید مراقب بسیاری از مسائل مانند احساسات بازار، سطوح قیمت کلیدی، شاخص‌های معاملاتی و موارد دیگر باشند. با این حال، هیچ چیز شما را برای اتفاقی به نام فالینگ نایف یا چاقوی در حال سقوط آماده نمی‌کند. این پدیده در معاملات و تحلیل تکنیکال به مسئله «افت سریع قیمت» اشاره دارد.
چاقوی در حال سقوط یک الگوی معاملاتی یا بهتر بگوییم یک واقعیت معاملاتی است که در دارایی‌های با نوسان بالا مانند ارزهای دیجیتال مشاهده می‌شود. یک معامله‌گر هرگز نباید سعی در گرفتن یک چاقوی در حال سقوط داشته باشد. زیرا این به معنای تلاش برای سرپیچی از قانون جاذبه و خونریزی خواهد بود.
در این مقاله از فکت کوینز راه‌های شناسایی چاقوی در حال سقوط، شاخص‌هایی که با این الگو هماهنگ هستند و موارد دیگر را بررسی خواهیم کرد.

فالینگ نایف نشان‌دهنده چیست؟

چاقوی در حال سقوط دقیقا یک الگو یا شاخص نیست. بلکه سناریویی است که در آن قیمت رمز ارزها از سطوح حمایتی چندگانه عبور می‌کند تا درنهایت به پایین‌تر سطح خود برسد. یک معامله‌گر باید نقطه‌ای را شناسایی نماید که چاقوی در حال سقوط درنهایت به آن برخورد خواهد کرد. زیرا این نقطه ممکن است شانس آن‌ها برای خرید رمز ارز باشد.
اگر این حرکت نزولی بیش از حد قوی باشد، خرید دارایی با پایین‌ترین قیمت هم مخاطره‌آمیز خواهد بود.
برخلاف روند تثبیت و اصلاح بازار (جایی که اغلب قیمت به دنبال افت موقت خود صعودی می‌کند) فالینگ نایف بیشتر به یک سقوط آزاد شباهت دارد. انگار که سوار بر یک قطار در سراشیبی شده باشید، زیرا قیمت‌ها تا زمان وقوع یکی از این دو اتفاق یعنی صعود نهایی یا یک فرسایش دائمی کاهش خواهد یافت. صرف نظر از نتیجه سقوط، احتیاط در هنگام برخورد با چاقوی در حال سقوط باید در درجه اول اهمیت قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow Chart) چیست؟

- Advertisement -
خطرات معامله با فالینگ نایف یا چاقوی در حال سقوط

فالینگ نایف در معاملات چه معنایی دارد؟

اکنون می‌دانیم که چاقوی در حال سقوط به کاهش سریع قیمت ارزهای دیجیتال یا هر دارایی پرنوسان دیگری اشاره دارد. سقوطی که توسط احساسات منفی، فشار فروش انباشته و چندین عامل دیگر تداوم می‌یابد. در اینجا به برخی از بینش‌های دیگر اشاره می‌کنیم که می‌توان از سقوط چاقو به دست آورد.
– شناسایی یک چاقوی در حال سقوط در ابتدای مسیر می‌تواند به برنامه‌ریزی مناسب برای استراتژی خروج کمک کند.
– از آنجایی که کاهش قیمت رمز ارز به‌صورت مداوم ادامه می‌یابد، این می‌تواند نشان‌دهنده افزایش شدید احساسات منفی بازار نسب به دارایی باشد.
– یک چاقوی در حال سقوط می‌تواند در هر بازه زمانی ظاهر شود، اما بازه‌های طولانی‌تر می‌تواند سناریوی بازار را به‌صورت دقیق نشان دهد.

فالینگ نایف و الگوی نمودار ساعتی سقوط بیت کوین

در بازار کریپتو، الگوهای نمودار ساعتی و شبیه به چاقوهای در حال سقوط کاملا رایج هستند، اما نباید با الگوی واقعی اشتباه گرفته شوند. مثلا تصویر زیر آخرین نمودار جفت ارز بیت کوین-دلار آمریکا (BTC-USD) است که افت بسیار زیادی را نشان می‌دهد. قیمت بیت کوین به سرعت تغییر کرد و در یک بازه زمانی کوچک از سطح 23.400 دلار به زیر 22.000 دلار رسید.

با این حال، از آنجایی که نمودار ساعتی است، باید آن را یک اصلاح سریع و نه یک چاقوی در حال سقوط بدانیم.

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از الگوی شمعی در ارز دیجیتال

چرا فالینگ نایف رخ می‌دهد؟

اصلاحات قیمت زمانی اتفاق می‌افتد که الگوهای نمودار معتبر، شاخص‌ها و نشانه‌های بازار گسترده‌تر در جریان باشند. با این حال، عوامل بروز سقوط آزاد قیمت ارزهای دیجیتال یا حتی سهام (مانند یک چاقوی در حال سقوط) پیچیده‌تر هستند. اجازه دهید نگاهی به چند مورد از این عوامل بیندازیم.

1. عوامل تکنیکال

معامله‌گران همیشه باید عوامل تکنیکال نمودار را بر سایر علل استناد به یک چاقوی در حال سقوط اولویت بدهند. برای برخی از دارایی‌های کریپتو، سطوح حمایتی (سطوحی که از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری می‌کند) بسیار آسان می‌شود.

نمودار روزانه ETH با سطوح حمایتی

پس از شکستن، سطح حمایتی تبدیل به سطح مقاومت می‌شود. اگر سطح قوی باشد، شانس بازگشت به حداقل خواهد رسید. از این‌رو، تبدیل سطوح حمایتی به مقاومت می‌تواند حرکت به سمت پایین را تسریع کند و درنهایت یک سناریوی فالینگ نایف را به ثمر برساند.

فالینگ نایف ETH و عوامل تکنیکال

تصویر بالا نمودار جفت ارز اتریوم-دلار آمریکا (ETH-USD) با تمرکز بر قیمت‌های سال 2018 است. قیمت ارز ETH در ژانویه 2018 به 1422 دلار رسید، اما تا دسامبر 2018 به 81 دلار کاهش یافت. توجه کنید که سطوح اولیه حمایتی و مقاومت چقدر نزدیک بود، یا یک نمونه از افت منجر به دیگری شد.

2. احساسات بازار

آیا سرکوب عملیات استخراج ارزهای دیجیتال توسط چین را در سال 2021 به یاد دارید؟ این یک محرک احساساتی اصلی تلقی می‌شد، به‌طوری که قیمت بیت کوین در کمتر از 60 روز بیش از 50 درصد اصلاح شد. برخی از معامله‌گران این حرکت را به منزله چاقوی در حال سقوط می‌دانستند.

بیشتر بخوانید: اندیکاتور جریان پول چایکین (CMF) چیست؟ نهنگ‌ ها چه زمانی خرید می‌ کنند؟

فالینگ نایف بیت کوین به دلیل احساسات ضعیف

برخلاف نمودار ETH که قبلا در مورد آن صحبت کردیم، کاهش قیمت در ارز BTC برای مدت کوتاه‌تری رخ داد. این امر نشان می‌دهد که یک چاقوی در حال سقوط، زیاد به چارچوب زمانی وابستگی ندارد. اگر انگیزه مناسب پشت آن باشد، می‌تواند هم به‌صورت بلندمدت و هم به‌صورت کوتاه‌مدت ظاهر شود.
در کریپتو، عوامل احساسات می‌توانند تا حد زیادی بر قیمت‌ها تاثیر بگذارند. اما قیمت‌ها در بازار سهام نیز به شدت به احساسات بازار واکنش نشان می‌دهند.

3. عدم تعادل عرضه و تقاضا

دلایل دیگری هم در کاهش سریع قیمت ارزهای دیجیتال موثر هستند. یکی از این دلایل زمانی است که افزایش عرضه یک کوین یا توکن خاص فراتر از انتظارات بازار و کاربران باشد. این عرضه توکن می‌تواند یک رویداد محرک برای عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار باشد.
نمونه دیگر در عدم تعادل عرضه و تقاضا زمانی است که مردم به دلیل یک حرکت احساساتی شروع به خرید دارایی می‌کنند. این کار آن‌ها منجر به افزایش تقاضا خواهد شد.
زمانی هم که صرافی‌های پیشرو آشکارا اعلام می‌کنند که یک رمز ارز خاص را فهرست نمی‌کنند، عرضه ضربه می‌خورد و عرصه برای جولان «موج‌سواران» آماده می‌شود. این امر درنهایت باعث کاهش تقاضا و سقوط سریع قیمت‌ها خواهد شد که به یک آبشار شباهت دارد.

فالینگ نایف ارز دیجیتال ریپل (XRP)

یکی از بهترین نمونه‌های فالینگ نایف را باید سقوط قیمت XRP از 3.32 دلار در اوایل ژانویه 2018 به تقریبا 0.60 دلار در کمتر از یک ماه دانست. این سقوط زمانی اتفاق افتاد که کوین بیس در 29 دسامبر 2017 اعلام کرد که ارز XRP را در آینده نزدیک فهرست نخواهد کرد.

4. لیکویید اجباری

معاملات اهرمی به‌ویژه در طبقه دارایی‌های پرنوسانی مانند رمز ارزها، می‌تواند خطراتی نظیر لیکویید اجباری را به همراه داشته باشد. لیکویید اجباری در میان ارزهای دیجیتال امری رایج است. به‌خصوص زمانی که قیمت دارایی برای مدتی در حال افزایش است. در این زمان، افراد سریعا وارد موقعیت‌های خرید اهرمی می‌شوند تا از حرکت صعودی سود به دست آورند.
سقوط قیمت اتریوم در ژوئن 2017 را به خاطر دارید؟ زمانی که در کمتر از 30 روز و به دلیل یک اتفاق عجیب قیمت از 415 دلار به تقریبا 140 دلار کاهش یافت. سپس قیمت تا 12 ژوئن 2017 به سمت بالا حرکت کرد و معامله‌گران تعداد بسیاری سفارش لانگ را ثبت کردند، زیرا انتظار داشتند قیمت‌ها بالاتر برود. به‌گونه‌ای که صرافی GDAX شاهد سفارش فروش 100 هزار ETH بود.

بیشتر بخوانید:لیکویید شدن ارز دیجیتال (Liquidation) چیست؟ چطور از آن اجتناب کنیم؟

انحلال سرمایه در اتریوم و فالینگ نایف

این همان چیزی بود که قیمت‌ها را پایین آورد، زیرا بسیاری از موقعیت‌های لانگ متعاقبا لیکویید شدند. متاسفانه لیکویید اجباری همراه با عدم تعادل وحشتناک عرضه و تقاضا منجر به این سناریو شد.

5. دستکاری بازار

موسساتی که دارایی‌های دیجیتال (هر دارایی خاص) را در اختیار دارند، ممکن است برای دستکاری قیمت‌ها آن دارایی را به مقدار انبوه بخرند یا حتی بفروشند. مثل سفارش فروش انبوه به ارزش 30 هزار بیت کوین در دسامبر 2017 که منجر به کاهش قیمت شد. بعدا مشخص شد که این فشار فروش کاملا مصنوعی توسط یک نهاد واحد ایجاد شده است. بنابراین باید از دستکاری‌های مشابه در بازار آگاه باشید.

6. گزارش‌های مالی

شرکت‌های پشت دارایی‌های دیجیتال معمولا گزارش‌های مالی خود را در هر سه ماه منتشر می‌کنند. با این حال، بنیاد ریپل که ارز XRP را منتشر می‌کند در دسامبر 2020 و در زمان شکایت SEC علیه آن‌ها اعداد ضعیفی را منتشر کرد. پس از آن، صرافی‌های بیت استامپ (Bitstamp) و کوین بیس (Coinbase) اعلام کردند که ممکن است ارز XRP را از فهرست کوین‌های خود حذف کنند.
این گزارش مالی ضعیف به بدتر شدن احساسات بازار نسبت به ریپل منجر شد و قیمت آن را از 20 دسامبر 2020 تا 29 دسامبر 2022 تقریبا 65 درصد کاهش داد. یعنی همان چیزی که از آن با عنوان فالینگ نایف یاد می‌شود.

7. عوامل کلان اقتصادی

همه ما می‌دانیم که همبستگی نزدیکی بین ارزهای دیجیتال و بازار سهام برقرار است. بنابراین تحولات کلان اقتصادی می‌تواند بازار کریپتو را مستعد تغییرات نامنظم قیمت‌ها کند. در سال 2022 شاهد بودیم که بازیگران بازار کریپتو با چه دقتی نرخ‌های CPI و اعلام افزایش نرخ بهره توسط FED را دنبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید:تحلیل تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال در سال 2023

سناریوی کلان بیت کوین و کاهش قیمت سریع در فالینگ نایف

یک چاقوی در حال سقوط در مارس 2020 مشاهده شد که به دلیل همه‌گیری کووید-19 و فروش‌های گسترده در چندین طبقه دارایی پدید آمد. سقوطی که بیت کوین هم از آن در امان نماند و قیمت‌ها در کمتر از ده روز تقریبا 60 درصد اصلاح شدند.

سطوح حمایتی جعلی در فالینگ نایف

چیزی که چاقوی در حال سقوط به ما یاد می‌دهد این است که سطوح حمایتی می‌توانند جعلی باشند. در یک سناریو، قیمت به دلیل عوامل فوق الذکر کاهش می‌یابد. با این حال، قیمت‌ها ممکن است ثبات کوتاه‌مدتی را نشان دهند. بنابراین معامله‌گران تصور خواهند کرد که بازگشت روند صعودی امکان‌پذیر است. این همان چیزی است که ما را به مفهوم سطوح حمایتی جعلی یا کاذب می‌رساند.
اجازه دهید به نمودار اتریوم مربوط به اوایل سال 2018 برگردیم. زمانی که قیمت در عرض چند ماه از 1400 دلار به تقریبا 400 دلار کاهش یافت. توجه کنید که چگونه ETH چندین سطح حمایتی را در سقوط آزاد خود به 400 دلار شکست. این سطوح درنهایت زمانی که اتریوم از سال 2020 به بعد شروع به افزایش دوباره کرد، به مناطق مقاومت تبدیل شدند.

سطوح حمایتی جعلی و فالینگ نایف


در ادامه به نحوه شناسایی سطوح حمایتی کاذب اشاره خواهیم کرد.

1. گروه‌بندی نزدیک به هم سطوح حمایتی

برخی از سطوح حمایتی از قدرت زیادی در هنگام دستکاری بازار برخوردار هستند. تکرار مکرر این امر و عدم نفوذ به برخی از سطوح حمایتی می‌تواند معامله‌گران را به شکل ناخواسته فریب دهد. در این صورت، باید بررسی کنید که آیا چندین سطح حمایتی در نزدیکی هم وجود دارد یا خیر. در آن صورت، شکست یک سطح حمایت می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت‌ها داشته باشد.

2. نقدینگی کم

اگر یک سطح حمایتی را با حجم معاملاتی پایین مشاهده کردید، ممکن است نشانه‌ای از وجود یک رخنه در آینده نزدیک باشد. این مفهوم حتی در صورت مواجهه با الگوهای کندل استیک معکوس هم برقرار است. افرادی که زیاد به الگوهای کندل استیک متکی هستند، ممکن است الگوی معکوس را درست در نظر بگیرند. با این حال، حتی یک الگوی معکوس هم ممکن است با حجم نقدینگی کم برقرار نماند.

نقدینگی کم برای تشکیل فالینگ نایف

همچنین، به دنبال فتیله‌ها یا سایه‌های بلند کندل در سطوح حمایتی باشید. آن‌ها نشانه‌هایی از بلاتکلیفی بازار هستند و ممکن است به سرعت کاهش قیمت‌ها بیفزایند.

بیشتر بخوانید:بررسی عوامل تعیین‌کننده قیمت ارز دیجیتال

مثال فالینگ نایف در ترا لونا

اکنون که کمی در مورد چاقوهای در حال سقوط می‌دانیم، بهتر است سقوط پلتفرم ترا (Terra-LUNA) را بررسی کنیم. ابتدا اجازه دهید جدول زمانی آن را مرور کنیم.
– 7 مه 2022: استیبل کوین الگوریتمی بلندپروازانه اکوسیستم ترا یعنی UST شروع به از دست دادن پگ خود کرد. اولین نشانه شوم آن زمانی ظاهر شد که قیمت UST به 0.985 دلار رسید.
– 8 مه 2022: دو کوان (مردی که در پشت ترا قرار دارد) در مورد خطر سقوط آزاد به شوخی پرداخت. بنیاد لونا یا LFG هم برنامه‌هایی را برای دفاع از پگ استیبل کوین و حتی خرید بیت کوین در حمایت از لونا اعلام کردد.
– 9 مه 2022: ارزش UST در برابر دلار به 35 سنت کاهش یافت. LUNA، ارزی که قرار بود از طریق تعادل مجدد الگوریتمی، پگ را دست‌نخورده نگه دارد هم شروع به سقوط کرد.
– 11 مه 2022: در این زمان، بیش از 58 درصد از گمانه‌زنی‌ها بر روی صعود دوباره LUNA متمرکز شدند. این امر درنهایت منجر به انحلال بیش از 100 میلیون دلار سرمایه شد.
– 12 مه 2022: ارزش لونا به کمتر از 10 سنت رسید.
– 16 مه 2022: ارز لونا تقریبا به پایین‌ترین حد خود می‌رسد و 99 درصد از ارزش پیش از بحران خود را از دست می‌دهد.

نمودار فالینگ نایف ترا لونا

نمودار قیمت زیر نشان می‌دهد که چگونه سناریوی فالینگ نایف برای لونا به مرحله اجرا درآمد.

فالینگ نایف لونا

– 7 مه 2022: آغاز سقوط قیمت در مرز 77.5 دلار
– 8 مه 2022: سقوط قیمت به 59.42 دلار
– 9 مه 2022: سقوط قیمت به 29.09 دلار
– 12 مه 2022: سقوط قیمت به 0.59 دلار
قیمت تا 13 مه 2022 به 0.00001675 دلار کاهش یافت و چاقوی در حال سقوط به زمین رسید. معامله‌گرانی که سعی کردند چاقو را بین 7 مه 2022 تا 12 مه 2022 بگیرند هم زخمی شدند. این در حالی بود که در امان ماندن از این چاقوی در حال سقوط آسان‌تر بود. زیرا هیچ‌گونه سطوح حمایتی وجود نداشت که سرعت سقوط لونا را کاهش دهد.
در این مورد خاص راهی برای دانستن اینکه چاقو کجا می‌ایستد وجود نداشت. بنابراین در موارد مشابه که کاهش قیمت ادامه دارد، بهتر است یک تماشاگر باقی بمانید و هوس گرفتن چاقو به سرتان نزند!

بیشتر بخوانید: ۷ نکته مهم برای هولدرهای بیت کوین در سال ۲۰۲۳

نحوه تعیین عمق فالینگ نایف

مشکل اینجاست که همه چاقوهای در حال سقوط مانند لونا حرکت نمی‌کنند. زیرا ممکن است قیمت به حرکت رو به پایین ادامه دهد، اما با بازگشت‌های گاه به گاه، ضربه زدن و تست مجدد همراه باشد. در اینجا به چند شاخص مفید اشاره می‌کنیم.
شاخص قدرت نسبی (RSI) کاملا قابل اعتماد است و به شما کمک می‌کند تا کف چاقوهای در حال سقوط را حدس بزنید. اگر حرکت نزولی سطوح RSI در منطقه خنثی به منطقه اشباع خرید نزدیک شود، می‌توان انتظار داشت که قیمت همچنان به سقوط ادامه دهند.
با این حال، اگر شاخص RSI زیر 30 بماند یا در مقطعی به 20 برسد، ممکن است قیمت ارز دیجیتال یا سهام به سمت بالا حرکت کند. در نمودار زیر، پایین‌ترین شاخص RSI به شناسایی کف سقوط بیت کوین کمک کرد.

شاخص RSI و فالینگ نایف

حجم معاملات کمتر می‌تواند هر حرکتی به سمت نزول را تسریع کند. با این حال، اگر در هر نقطه‌ای شاهد افزایش حجم خرید باشید (ستون‌های سبز بالاتر) می‌توان انتظار داشت که قیمت به سمت بالا حرکت کند در اینجا نمودار اتریوم آمده است که در آن ستون‌های سبز بالاتر نشانگر حرکت صعودی از پایین هستند.

حجم برگشتی و فالینگ نایف

برای شناسایی انتهای سقوط می‌توان به باندهای بولینگر، اندیکاتور MACD، الگوهای کندل استیک معکوس، الگوهای نمودار استاندارد و بریک اوت هم تکیه کرد.

باند بولینگر و فالینگ نایف

چرا باید از فالینگ نایف اجتناب کرد؟

در اینجا به دلایلی اشاره می‌کنیم که چرا در سناریوی چاقوی در حال سقوط نباید وارد معامله شوید

1. مخاطره‌آمیز است

هنگامی که قیمت یک ارز دیجیتال به حرکت نزولی خود ادامه می‌دهد، پیدا کردن معاملات خوب بسیار دشوار می‌شود. یک افت سریع حتی می‌تواند چندین موقعیت حد ضرر یا استاپ لاس را هم شکست دهد.
حتی اگر در حال برنامه‌ریزی برای یک موقعیت فروش خوب هستید (خرید در سطح پایین و فروش در سطح بالا) سقوط از سطح حمایت کاذب می‌تواند موقعیت شما را به خطر اندازد. از این‌رو، برای انجام معاملات سودآور در یک سناریوی فالینگ نایف، همیشه یک قدم عقب خواهید بود.

اجتناب از فالینگ نایف

2. پاداش آن کم است

خرید یک دارایی در هنگام سقوط آزاد به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود. زیرا در هر مورد، احتمال حرکت در جهت صعودی کمتر از حرکت در جهت نزولی خواهد بود. حتی دستکاری بازار که منجر به بازگشت‌های مقطعی می‌شود هم می‌تواند بسیار دشوار باشد.
جدای از دلایل ذکرشده، در اینجا برخی از دام‌های دیگر معامله چاقوی در حال سقوط آورده شده است.
-عدم وجود نقاط حمایتی واضح
-دشوار بودن زمان‌بندی بازار در مورد دارایی‌های پر ریسک مانند ارزهای دیجیتال
– سطوح سودآوری مرتبط با معاملات در سناریوی سقوط چاقو، ارزش خطر را ندارد.
– در نیمه راه سقوط چاقو، قیمت به‌دلیل فروش وحشتناک بیشتر سقوط می‌کند.
معامله‌گران همچنین باید مراقب پروژه‌های ناقصی باشند که سقوط چاقو در آن‌ها امری رایج خواهد بود.

استراتژی‌هایی برای معامله فالینگ نایف

اگرچه ما این کار را توصیه نمی‌کنیم، در اینجا برخی از بهترین راه‌ها (هنوز هم پر ریسک) برای معامله چاقوی در حال سقوط آورده شده است.

1. سطوح حمایت و مقاومت

با توجه به این که یک چاقوی در حال سقوط ممکن است به سطوح حمایت جعلی برخورد کند، این نکته شاید غیرمنطقی به نظر برسد. درست است که نمی‌توان به سطوح حمایتی در طول حرکت به سمت نزول اعتماد کرد. با این حال، این سطوح حمایتی را می‌توان برای یافتن افت در سقوط و صعود مجدد احتمالی در دسترس نگه داشت.
به این ترتیب، اگر مطمئن هستید که احساسات ضعیف‌تر می‌تواند قیمت‌ها را پایین‌تر بیاورد و افت سقوط فقط مقطعی خواهد بود، باز کردن یک موقعیت شورت در سطح بازگشت (بالاتر از سطح حمایت) می‌تواند منطقی باشد.

معامله فالینگ نایف

2. اسیلاتورها

شاخص‌هایی مانند RSI، شاخص کانال کالا (CCI) یا حتی نوسانگر تصادفی می‌توانند نواحی «اشباع فروش» را برای شناسایی یک بازگشت احتمالی یا فرصتی برای خرید یک دارایی تعیین کنند. با این حال، در این‌صورت، باید به دنبال واگرایی مثبت RSI یا اندیکاتور MACD باشید تا فرصت‌های مشابه را شناسایی کنید.

3. تنوع‌بخشی

حتی در بازار ارز دیجیتال هم داشتن یک سبد متنوع برای محافظت در برابر خطر سقوط قیمت توصیه می‌شود. داشتن دارایی‌های متعدد می‌تواند کمک زیادی به پوشش ریسک باشد.

4. استراتژی DCA

زمان‌بندی درست بازار در هنگام پدیده فالینگ نایف بسیار چالش‌برانگیز است. یک رویکرد معاملاتی بهتر، پیروی از استراتژی DCA یا میانگین هزینه دلاری است. با این حال، این روش تنها در صورتی کار می‌کند که از چشم‌انداز بلندمدت و اصول اولیه پروژه مطمئن باشید.
درنهایت می‌توانید از جفت ارزهای پایدارتر مانند بیت کوین-دلار آمریکا (BTC-USD) یا بیت کوین-تتر (BTC-USDT) به‌جای انجام مبادله توکن استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید قیمت یک رمزارزرا با واحدی باثبات‌تر و نه هر ارز دیگری مقایسه و ارزیابی کنید. بدون توجه به رویکرد و هنگام معامله چاقوی در حال سقوط، تعیین حد ضرر ضروری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تاریخچه قیمت بیت کوین از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳

جمع‌بندی

خرید و فروش فالینگ نایف به‌هیچ وجه کار آسانی نیست. بهترین راه این است که قبل از شروع خرید، منتظر اصلاح قیمت‌ بمانید. با این حال، اگر میل به خطر دارید و از گرفتن چاقوی در حال سقوط نمی‌ترسید، بهتر است دسته چاقو را بگیرید. یعنی دارایی را در بالاترین سطح بفروشید و زمانی که قیمت‌ها کاهش یافت، دوباره آن را بخرید.

سوالات متداول

فالینگ نایف چیست؟

چاقوی در حال سقوط دقیقا یک الگو یا شاخص نیست. بلکه سناریویی است که در آن قیمت رمز ارزها از سطوح حمایتی چندگانه عبور می‌کند تا درنهایت به پایین‌تر سطح خود برسد. یک معامله‌گر باید نقطه‌ای را شناسایی نماید که چاقوی در حال سقوط درنهایت به آن برخورد خواهد کرد. زیرا این نقطه ممکن است شانس آن‌ها برای خرید رمز ارز باشد.

چاقوی در حال سقوط لونا چگونه پیش رفت؟

– 7 مه 2022: آغاز سقوط قیمت در مرز 77.5 دلار
– 8 مه 2022: سقوط قیمت به 59.42 دلار
– 9 مه 2022: سقوط قیمت به 29.09 دلار
– 12 مه 2022: سقوط قیمت به 0.59 دلار

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان