کدام کشورها قوانینی مبنی بر محدودیت یا ممنوعیت بیت کوین دارند؟

خانهمقالاتکدام کشورها قوانینی...

آنچه می‌خوانید...

دولت‌های مختلف رویکردهای متفاوتی نسبت به ارزهای دیجیتال دارند و محدودیت یا ممنوعیت بیت کوین در بسیاری از کشورهای جهان هنوز پابرجاست.

در ادامه به نقل از گزارش یورو نیوز، به قوانین مربوط به محدودیت یا ممنوعیت بیت کوین در کشورهای مختلفی چون ایران، روسیه، ترکیه، اندونزی، کوزوو و … می‌پردازیم.

- Advertisement -

بیت کوین به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین ارزهای دیجیتال که از سال 2009 پدید آمد، از ابتدای پیدایش خود چالش‌های بسیاری را در حوزه قوانین مالی کشورها ایجاد کرده و باعث شده مقامات گوناگون کشورهای مختلف، رویکردهای متفاوتی را نسبت به ارزهای دیجیتال و تصویب قوانین در خصوص آن‌ها در پیش بگیرند.

در حالی که ارزهای دیجیتال بنا به عوامل مختلفی چون نوسانات قیمتی، استفاده در معاملات شبهه‌برانگیز و گاه غیرقانونی و همچنین استفاده بی‌رویه از منابع برقی برای استخراجشان مورد انتقاد می‌گیرند، توسط عده‌ای و به ویژه در کشورهای در حال توسعه، به عنوان یک بندر امن در طول طوفان‌های مختلف اقتصادی در نظر گرفته می‌شوند.

السالوادور اولین کشوری بود که در سپتامبر سال 2021، ارزهای دیجیتال را قانونی اعلام کرد و پس از آن جمهوری آفریقای مرکزی هم در آوریل همین سال نسبت به قانونی اعلام کردن ارزهای دیجیتال و اعلام آن به عنوان یک واحد پولی قانونی اقدام کرد.

اینجا بخوانید: جمهوری آفریقای مرکزی بیت کوین را به عنوان ارز قانونی این کشور پذیرفت

اما هرچه افراد بیشتری به ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری یا یک راه نجات رو می‌آورند، انتقادها ی بیشتری هم گریبان گیر این حوزه میشود و نتیجتا محدودیت هایی هم به این حوزه اعمال می‌شود. وضعیت حقوقی بیت کوین و دیگر آلت کوین ها (همه کوین ها به جز بیت کوین) به طور قابل توجهی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در برخی از کشورها این رابطه به درستی تعریف شده و در برخی کشورهای دیگر دائما در حال تغییر است و به صورت ممنوعیت بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال دیده می‌شود.

در حالی که اکثر کشورها استفاده از خود بیت کوین را غیرقانونی نمی‌دانند، وضعیت آن به عنوان یک راه پرداخت یا به عنوان یک کالا، با پیامدهای نظارتی متفاوتی روبه‌رو است. برخی از کشورها محدودیت‌هایی را برای استفاده از بیت کوین اعمال کرده‌اند و بانک‌ها مشتریان خود را از انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال منع می‌کنند.

کشورهای دیگر استفاده از بیت کوین و ارزهای دیجیتال را با مجازات‌های سنگین برای هر کسی که تراکنش‌های رمزنگاری شده انجام می‌دهد، ممنوع کرده‌اند. کشورهای نام برده شده در گزارش زیر، کشورهایی هستند که رابطه سخت و بسیار محدودکننده‌ای با بیت کوین و دیگر آلت کوین‌ها دارند.

الجزایر

الجزایر در حال حاضر استفاده از ارزهای دیجیتال را به دنبال تصویب یک قانون مالی در سال 2018 ممنوع کرده است و در نتیجه خرید، فروش، استفاده یا نگهداری از ارزهای مجازی را غیرقانونی می‌داند.

بنگلادش

بنگلادش رابطه مبهمی با ارزهای دیجیتال دارد. در این کشور به طور رسمی ممنوعیت‌هایی برای تراکنش‌های رمزنگاری شده وجود دارد که طبق قوانین پولشویی و تامین مالی تروریسم در کشور، تا 12 سال مجازات دارد.

با این حال، این کشور یک استراتژی جدید بلاکچین را پیشنهاد کرده است که نشان دهنده اقبال آن‌ها به سمت دارایی‌های رمزنگاری شده و مجازی است و تاکنون هیچ گزارش معتبری مبنی بر محکومیت‌های مرتبط با استفاده از رمزارزها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : kyc چیست و چرا اهمیت آن در دنیای رمزارزها زیاد شده است؟

بولیوی

ممنوعیت کامل استفاده از بیت کوین در بولیوی، از سال 2014 وجود دارد. بانک مرکزی بولیوی با صدور قطعنامه‌ای بیت کوین و هر ارز دیگری را که توسط یک کشور یا منطقه اقتصادی تنظیم نشده است، ممنوع اعلام کرده است.

چین

چین در طول سال 2021، با شدت بیشتری به سرکوب ارزهای دیجیتال و رمزنگاری شده پرداخته است. مقامات چینی بارها به مردم این کشور هشدار داده‌اند که از بازار دارایی‌های دیجیتال دور بمانند و استخراج ارزهای دیجیتال (ماینینگ) در کشور و همچنین مبادلات این ارزها در چین و خارج از کشور را به شدت محکوم می‌کنند.

در 27 آگوست، یین یوپینگ، معاون دفتر حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مالی بانک خلق چین (PBoC)، از ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی‌های سفته‌بازی (یعی انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت) یاد کرد و به مردم این کشور هشدار داد که از جیب‌هایشان محافظت کنند.

همچنین بخوانید: ادامه دشمنی بانک خلق چین با بیت کوین؛ بیت کوین بی ارزش است!

تلاش‌ها برای تضعیف بیت کوین ،به عنوان یک ارز غیرمتمرکز خارج از کنترل دولت‌ها و موسسات، عمدتا به نوعی تلاش از سوی مقامات چینی برای حفظ و عرضه ارز الکترونیکی خودشان تلقی می‌شود.

مقامات چینی بارها به مردم این کشور هشدار داده‌اند که از بازار دارایی‌های دیجیتال دور بمانند

بانک خلق چین (PBoC) به دنبال این است که به یکی از اولین بانک‌های مرکزی بزرگ در جهان تبدیل شود که ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی می‌کند تا با انجام این کار بتواند تراکنش‌های مشتری‌ها و شهروندان خود را با دقت بیشتری رصد کند. در 24 سپتامبر، PBoC در ممنوعیت بیت کوین پا را فراتر گذاشت و تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را در این کشور به طور کامل ممنوع اعلام کرد.

پس از سقوط استیبل کوین ترا لونا (Terra Luna)، مقامات چینی هشدار دادند که ممکن است محدودیت‌های سخت‌تری با موضوع ارزهای دیجیتال در دست اجرا باشد.

کلمبیا

در کلمبیا، موسسات مالی اجازه ندارند تراکنش‌های بیت کوین را تسهیل کنند. Superintendencia Financiera، سازمانی دولتی در کلمبیا که مسئول نظارت بر مقررات مالی و سیستم‌های بازار به منظور حفظ ثبات، امنیت و اطمینان و ترویج، سازماندهی و توسعه بازار اوراق بهادار است و همچنین موظف است از سرمایه‌گذاران و بیمه‌گذاران حمایت کند، در سال 2014 به موسسات مالی هشدار داد که ممکن است عملیات پول‌های مجازی را محافظت، سرمایه‌گذاری، واسطه‌گری یا مدیریت نکنند.

مصر

دارالافتای (Dar al-Ifta) مصر، نهاد مشورتی اسلامی اصلی این کشور، در سال 2018 فرمانی دینی صادر کرد که بر مبنای آن تراکنش‌های بیت کوین در زمره معامله‌های حرام طبقه‌بندی می‌شد؛ یعنی چیزی که طبق قوانین اسلامی ممنوع است.

این قاعده در حالی که الزام‌آور نبود، به تشدید قوانین بانکی مصر در سپتامبر 2020 منجر شد تا از تجارت یا تبلیغ ارزهای دیجیتال بدون مجوز بانک مرکزی جلوگیری شود.

اندونزی

بانک مرکزی اندونزی ، از اول ژانویه 2018 مقررات جدیدی را برای ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین به عنوان یک روش پرداختی صادر کرده است.

غنا

در غنا ارزهای دیجیتال غیرقانونی هستند، اما بانک مرکزی آن کشور به فناوری بلاک چین و کاربردهای بالقوه آن ابراز علاقه کرده است و در حال ایجاد روش‌هایی برای دسترسی و استفاده از آن در سیستم مالی این کشور است.

ایران

نظام حاکمیتی ایران رابطه پیچیده‌ای با بیت کوین دارد. ایران برای فرار از بدترین تاثیرات تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی، به روش سودآور استخراج بیت کوین روی آورده است تا منابع مالی لازم برای وارداتش را تامین کند. از طرفی بانک مرکزی ایران تجارت ارزهای دیجیتال استخراج شده در خارج از کشور را ممنوع اعلام کرده اما از طرف دیگر با فراهم آوردن شرایطی خاص افراد را به استخراج بیت کوین تشویق می‌کند.

حدود 5.4 درصد از استخراج بیت کوین در جهان، در ایران انجام می‌شود و به گفته شرکت تحلیل بلاک چین Elliptic، می‌تواند بیش از یک میلیارد دلار (843 میلیون یورو) درآمد داشته باشد.

اینجا بخوانید: 5.4 درصد از کل بیت کوین دنیا در ایران استخراج می‌شود

ایران برای شکوفایی صنعت کریپتو به ماینرهای دارای مجوز، برق ارزان قیمت ارائه کرده است، اما باید تمام رمزارزهای استخراج شده به بانک مرکزی فروخته شود.

با این حال استخراج غیرمجاز ارزهای دیجیتال هر روز بیش از 2 گیگاوات از شبکه سراسری را تخلیه می‌کند و در نتیجه باعث کمبود برق می‌شود. به همین منظور، مقامات ایرانی استخراج بیت کوین را به مدت چهار ماه تا تاریخ ۲۲ سپتامبر 2022 (پایان تابستان) ممنوع کردند.

هند

دولت هند به طور فزاینده‌ای در حال ایجاد و ادامه دشمنی با ارزهای رمزنگاری شده است. در 23 نوامبر، دولت اعلام کرد که قصد دارد لایحه جدیدی را به پارلمان هند معرفی کند که بر مبنای آن، یک ارز دیجیتال جدید با پشتوانه بانک مرکزی ساخته و همچنین تقریبا همه ارزهای دیجیتال دیگر را ممنوع می‌کند.

دولت هند به طور فزاینده‌ای در حال ایجاد و ادامه دشمنی با ارزهای رمزنگاری شده است

دولت هند پیش از این در سال 2021، در نظر داشت مالکیت، صدور، استخراج، تجارت و انتقال دارایی‌های کریپتو را جرم‌انگاری کند. نارندرا مودی، نخست وزیر هند گفته بود که می‌خواهد اطمینان حاصل کند که رمزارزها «در دستان اشتباهی که می‌توانند جوانان ما را خراب کنند، قرار نمی‌گیرند.»

عراق

ممنوعیت بیت کوین در عراق شرایط مشخصی دارد. علی‌رغم تلاش‌های مداوم مقامات عراقی برای جلوگیری از استفاده از ارزهای دیجیتال، این دارایی‌های مجازی در عراق به طور فزاینده‌ای در حال محبوب‌تر شدن هستند. بانک مرکزی عراق از ابتدا رویکردی خصومت‌آمیز نسبت به ارزهای دیجیتال داشته و در سال 2017 بیانیه‌ای صادر و استفاده از آن‌ها را ممنوع کرد که هنوز هم تا به امروز معتبر است.

در اوایل سال 2021، وزارت داخلی دولت اقلیم کردستان دستورالعمل مشابهی را برای توقف کارگزاری‌های پولی و صرافی‌هایی که رمزارزها را مدیریت می‌کنند، صادر کرد.

کوزوو

در حالی که نگهداری یا تجارت دارایی‌های ارزهای دیجیتال در جمهوری کوزوو هنوز ممنوع نیست، دولت این کشور در اوایل ژانویه سال 2022 ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال را اعلام کرده و دلیل آن را بحران فزاینده انرژی دانست. این کشور که به طور یک‌جانبه استقلال خود را از صربستان در سال 2008 اعلام کرده، با کمبود برق مواجه است و اکنون برای صرفه‌جویی در انرژی و جلوگیری از قطعی برق، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است.

آرتانه ریزوانولی، وزیر اقتصاد جمهوری کوزوو، در تلاش برای جلوگیری از اتلاف بیشتر انرژی، ممنوعیت طولانی‌مدت استخراج کریپتو را در این کشور اعلام کرد. پلیس وظیفه اجرای این ممنوعیت و همچنین شناسایی مزارع استخراج در سراسر کشور را بر عهده گرفته است.

مکزیک

رمزارزها در مکزیک ممنوع هستند. مقامات این کشور در ژوئن 2021 بیان کردند که دارایی‌های مجازی پول قانونی نیستند و طبق قوانین موجود ارز در نظر گرفته نمی شوند.

علی‌رغم این محدودیت‌ها، عده‌ای در مکزیک وجود دارند که ارزهای مجازی را مورد استقبال قرار داده‌اند و بزرگترین صرافی رمزنگاری شده این کشور یعنی بیتسوس Bitsos، یک میلیون کاربر ثبت شده دارد.

نپال

بانک رسترای نپال از آگوست سال 2017، بیت کوین را غیرقانونی اعلام کرد.

مقدونیه شمالی

مقدونیه شمالی تنها کشور اروپایی است که تاکنون ممنوعیت رسمی ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، اتریوم و غیره را اعمال کرده است.

روسیه

روسیه هم ارتباطی پیچیده با ارزهای دیجیتال دارد که به دنبال هجوم و حمله مداومش به اوکراین، پیچیده‌تر هم شده است. در حالی که رمزارزها در روسیه غیرقانونی نیستند، تا همین اواخر بحث‌هایی علیه استفاده از آن‌ها وجود داشت. با این حال اکنون برخی رمزارزها را به عنوان ناجی کمک به این کشور برای فرار از تحریم‌های مالی سنگین اعمال شده توسط غرب می‌بینند.

روسیه اولین قوانین خود را برای تنظیم رمزارزها در جولای 2020 تصویب کرد که در نتیجه آن، برای اولین بار ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی مشمول مالیات تعیین کرد. این قانون که در ژانویه امسال اجرایی شد، کارمندان دولت روسیه را از داشتن هرگونه دارایی رمزنگاری شده منع می‌کند.

روسیه در جولای 2020 ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی مشمول مالیات تعیین کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، بارها ارزهای دیجیتال را با فعالیت‌های مجرمانه در ارتباط دانسته و خواستار توجه بیشتر به تراکنش‌های رمزنگاری فرامرزی شده است. در ماه جولای، دادستان کل این کشور قانون پیشنهادی جدیدی را اعلام کرد که به پلیس اجازه می‌دهد رمزارزهایی را که به طور غیرقانونی به دست آمده‌اند، مصادره کند.

با این حال بر اساس داده‌های دانشگاه کمبریج، هر آن احتمال دارد که روسیه به عنوان سومین مرکز بزرگ ماینینگ جهان، اکنون بتواند ارزهای دیجیتال را بپذیرد و از منابع طبیعی خود برای بهره‌برداری از استخراج بیت کوین به جای تحقیر آن استفاده کند.

ترکیه

با کاهش شدید ارزش لیر ترکیه، بسیاری از شهروندان در ترکیه به ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. با این حال و در شرایطی که ترکیه یکی از بالاترین سطوح استفاده از ارزهای دیجیتال را در سراسر جهان دارد، قوانین و مقررات مربوط به این رمزارزها به زودی در این کشور تصویب شد، زیرا تورم ترکیه در ماه آوریل به اوج خود رسید.

در 16 آوریل 2021، بانک مرکزی جمهوری ترکیه مقرراتی را صادر کرد که استفاده از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین را به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای پرداخت کالاها و خدمات ممنوع می‌کرد. یک روز بعد از آن، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، از این هم فراتر رفت و حکمی صادر کرد که بر مبنای آن مبادلات رمزنگاری شده به فهرستی از شرکت‌هایی که مشمول قوانین مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم هستند، افزوده می‌شد.

ویتنام

بانک دولتی ویتنام اعلام کرده است که صدور، عرضه و استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت غیرقانونی است و مشمول جریمه‌هایی از 150 میلیون دانگ ویتنام (VND) معادل 5600 یورو تا 200 میلیون دانگ ویتنام معادل 7445 یورو می‌شود.

با این حال دولت این کشور تجارت بیت کوین یا نگهداری از ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی، ممنوع نمی‌داند.

نظر شما در خصوص قوانین محدودیت یا ممنوعیت بیت کوین در کشورها چیست؟ به نظر شما کشورهای مختلف جهان باید نسبت به رمزارزها چه رویکرد و نگاهی داشته باشند؟ نظر خود را با فکت کوینز در میان بگذارید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان