کوئیک سواپ (QuickSwap) چیست و چگونه کار می‌کند؟

خانهآموزش هاکوئیک سواپ (QuickSwap)...

آنچه می‌خوانید...

آیا تا به حال به عبارت بازارساز خودکار برخورده‌اید؟ یا برای شما هم پیش آمده است که کنجکاو باشید استخرهای نقدینگی مثل یونی سواپ چگونه کار می‌کنند؟ در این مقاله قصد داریم یکی از بازارسازهای خودکار دنیای ارزهای دیجیتال به نام کوئیک سواپ (QuickSwap) را باهم بررسی کنیم. با فکت کوینز همراه باشید.

کوئیک سواپ یک بازارساز خودکار (AMM) در شبکه پالیگان (Polygon) است. این پلتفرم یک کپی از یونی سواپ (Uniswap) است و همان مدل استخر نقدینگی را ارائه می‌دهد. کاربران جفت‌هایی از توکن‌ها را به استخرهای نقدینگی اضافه می‌کنند و از دیگرانی که توکن‌هایشان را با استفاده از این استخرها مبادله یا سواپ می‌کنند، کارمزد تراکنش دریافت می‌کنند.

- Advertisement -

کوئیک سواپ به دلیل سرعت و هزینه‌های کم ارائه شده توسط شبکه پالیگان محبوبیت پیدا کرده است. همچنین این پلتفرم با بلاک چین اتریوم سازگار است و به شما امکان می‌دهد توکن‌های ERC-20 را مبادله کنید. با این حال، همیشه خطر از دست دادن دارایی‌هایتان وجود دارد.

توکن کوئیک سواپ، QUICK نام دارد. شما به راحتی می‌توانید آن را در صرافی بایننس خرید و فروش کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از استخرهای نقدینگی QuickSwap، توکن‌های دیگر را با QUICK مبادله کنید.

بازارسازان خودکار (AMM) مانند QuickSwap در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بسیار محبوب هستند. مدل یونی سواپ به یک استاندارد در بین بلاک چین‌های مختلف و پلتفرم‌های لایه 2 تبدیل شده است. QuickSwap همان عملکرد یونی سواپ را ارائه می‌دهد، اما به جای اتریوم بر روی شبکه پالیگان بنا شده است. اگرچه کوئیک سواپ یکی از فورک‌های یونی سواپ است اما تفاوت‌های کلیدی بین این دو باعث شده مورد پسند برخی کاربران قرار گیرد.

کوئیک سواپ (QuickSwap) چیست؟

QuickSwap یک فورک یونی سواپ است که توسط نیک ماج (Nick Mudge) و سمیپ سینگانیا (Sameep Singhania) بر روی بلاک چین پالیگان توسعه یافته است. این پلتفرم یک تجربه‌ی صرافی غیرمتمرکز (DEX) با استفاده از مدل بازارساز خودکار (AMM) را به منظور تبادل توکن‌ها برای کاربران ارائه می‌دهد. کوئیک سواپ دفترچه سفارشات ندارد. زیرا کاربران با استفاده از مجموعه‌هایی از توکن‌ها به نام استخر نقدینگی معاملات خود را انجام می‌دهند.

کاربران می‌توانند توکن‌های ERC-20 را از اتریوم به پالیگان بریج کنند. همچنین می‌توانند هر جفت ارزی را تا زمانی که یک استخر نقدینگی برای آن وجود داشته باشد، از طریق QuickSwap معامله کنند. هرکسی می‌تواند با ارائه یک جفت ارز برای دریافت کارمزد تراکنش از سایر کاربران، یک استخر نقدینگی جدید راه‌اندازی کند.

بیشتر بخوانید : آموزش گام به گام خرید و فروش در یونی سواپ (Uniswap)

ظاهرا ، احساس و تجربه کوئیک سواپ تقریباً مشابه یونی سواپ است. کاربران می‌توانند کوین‌های خود را بدون ثبت نام یا تکمیل فرآیندهای احراز هویت معامله کنند. تنها چیزی که نیاز دارید یک کیف پول برای اتصال به پلتفرم و توکن MATIC برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های خود است. کوئیک سواپ همچنین منبع باز (اوپن سورس) است و از کد بررسی شده‌ی یونی سواپ برای ارائه سطحی از اعتماد و امنیت استفاده می‌کند.

پالیگان (MATIC) چیست؟

پالیگان (که قبلا MATIC نام داشت) زیرساختی برای ایجاد شبکه‌های سازگار با اتریوم است. این دو بلاک چین همچنین می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و یک اکوسیستم لایه 2 از بلاک چین‌های به هم پیوسته ایجاد کنند. شبکه پالیگان، شبکه جانبی رسمی پروژه اتریوم است که با مکانیسم اجماع اثبات سهام کار می‌کند.

محبوبیت شبکه پالیگان به دلیل سرعت آن به خاطر مقیاس پذیر بودن و داشتن هزینه گس کمتر است. کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه با استفاده از توکن‌های MATIC پرداخت می‌شود. از آنجایی که شبکه پالیگان با ماشین مجازی اتریوم سازگار است، توسعه‌دهندگان می‌توانند DApp‌ های موجود (برنامه‌های غیرمتمرکز) مانند یونی سواپ را در این شبکه فورک کنند.

بسیاری از کاربران پالیگان را به دلیل زمان تراکنش سریع‌تر و کارمزدهای بسیار پایین آن ترجیح می‌دهند. ارائه دهندگان نقدینگی و مبادله کنندگان از کد یونی سواپ با مزایای شبکه پالیگان که از استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کند، استفاده می‌کنند. یکی از مزایای بزرگ این است که می‌توانید توکن‌های ERC-20 را با یک پل ساده مبادله کنید و از هزینه‌های بالاتر اتریوم اجتناب کنید. بنابراین، کوئیک سواپ تعادل خوبی بین سازگاری اتریوم، سهولت استفاده و مقرون به صرفه بودن فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید : ERC20: استانداردی برای صدور توکن در شبکه اتریوم

کوئیک سواپ چگونه کار می‌کند؟

کوئیک سواپ از مدل AMM یا بازارساز خودکار برای ایجاد استخرهای نقدینگی از توکن‌ها استفاده می‌کند که کاربران می‌توانند برای سواپ به آنها دسترسی داشته باشند. کاربران به عنوان میکر (maker) یا تیکر(taker) معامله نمی‌کنند. بلکه با یک قرارداد هوشمند تعامل دارند. هرکسی می‌تواند با واریز یک جفت ارز با ارزش مساوی، شروع به تامین نقدینگی کند.

در ازای آن، ارائه دهندگان نقدینگی توکن‌های LP (استخر نقدینگی) را دریافت می‌کنند که به عنوان رسیدی برای سهم آنها از استخر عمل می‌کند. این توکن‌های LP هنگامی که توکن‌های خودتان را برداشت می‌کنید، از بین می‌روند. همچنین می‌توانید آنها را در اختیار شخص ثالثی قرار دهید تا از آنها در ییلد فارمینگ یا کشت بهره (Yield Farming) استفاده کنند. در این صورت هزینه‌های شما دائماً در استخر سرمایه‌گذاری می‌شود تا سود دریافتی شما را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید : استخر لیکوئیدیتی(Liquidity Pools) یا نقدینگی چیست؟

مدل AMM  کوئیک سواپ به ارائه دهندگان نقدینگی با کارمزد 0.3 درصدی که به نسبت نقدینگی ارائه شده تقسیم می‎‌شود، پاداش می‌دهد. قیمت توکن‌ها از طریق دفترچه سفارشات تعیین نمی‌شود، بلکه از طریق فرمولی به نام بازارساز ثابت محصول (Constant Product Market Maker) مشخص می‌شود.

بیایید از استخر نقدینگی ETH/DAI به عنوان مثال استفاده کنیم. ما ETH را به عنوان x و DAI را به عنوان y خطاب می‌کنیم. با فرمول بازارساز ثابت محصول، x و y در هم ضرب می‌شوند تا یک ثابت k ایجاد شود که نمی‌تواند تغییر کند.

x * y = k

استخر نقدینگی نرخ تبدیلی را به شما ارائه می‌دهد. در مورد مثال ما، 3000 DAI (y) برای 1 ETH (x). هنگامی که 3000 DAI را به استخر عرضه می‌کنید و 1 ETH را حذف می‌کنید، عرضه DAI بیشتر و عرضه ETH کمتر خواهد داشت. این عمل باعث می‌شود که قیمت ETH با ثابت بودن k افزایش یابد. به عبارت دیگر، شما از DAI خود برای خرید ETH استفاده می‌کنید. با خروج بیشتر ETH از استخر، قیمت آن در مقایسه با DAI افزایش می‌یابد. نمودار زیر رابطه بین مقادیر دو توکن را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید : توکن تأمین نقدینگی (LP) چیست و چگونه کار می‌کند؟

کوئیک سواپ چگونه کار می‌کند؟

ضرر ناپایدار (impermanent loss) چیست؟

ضرر ناپایدار یک خطر احتمالی برای هر کسی است که نقدینگی را به استخر نقدینگی ارائه می‌کند. اگر قیمت توکن‌ها نسبت به زمانی که آنها را اضافه می‌کنید تغییر کند، هنگام برداشت ارزش دلاری کمتری خواهید داشت. توجه داشته باشید که این اتفاق در صورت افزایش یا کاهش قیمت‌ها رقم می‌خورد. این ضرر، ناپایدار است زیرا تنها زمانی متوجه آن می‌شوید که وجوه خود را از استخر نقدینگی حذف کنید.

اگر قیمت‌ها به سطح اولیه خود برگردند، ضرر ناپایدار معکوس خواهد شد. همچنین ممکن است به نقطه‌ای برسید که هزینه‌های دریافتی بیشتر از ضرر ناپایدار شما باشد.

کوئیک سواپ چگونه درآمد کسب می‌کند؟

برخلاف یک صرافی متمرکز، QuickSwap درآمد خود را با دریافت کارمزد از کاربران کسب نمی‌کند. در واقع ارائه دهندگان نقدینگی افرادی هستند که کارمزد تراکنش را دریافت می‌کنند. درست مانند یونی سواپ، برای هر مبادله‌ای که با استفاده از استخر نقدینگی انجام می‌شود، 0.3 درصد کارمزد وجود دارد. شما می‌توانید هر زمان که بخواهید کارمزد تراکنش‌های به دست آمده را مطالبه کنید و حتی آن را مجددا سرمایه گذاری کنید. شما معادل نسبت نقدینگی کلی خود، کارمزد دریافت خواهید کرد.

نحوه استفاده از کوئیک سواپ

شما می‌توانید از طریق مرورگر رایانه یا تلفن همراه خود به کوئیک سواپ دسترسی داشته باشید. همیشه بررسی کنید که از این لینک زیر استفاده می‌کنید.

شما می‌توانید کوین‌های خود را به راحتی و با پرداخت کارمزد، در یکی از استخرهای نقدینگی مبادله کنید.

1. در مرورگر دسکتاپ یا موبایل خود به Quickswap.exchange بروید.

2. کیف پول خود را متصل کنید. شما باید از یک کیف پول افزونه مرورگر دسکتاپ یا یک برنامه کیف پول موبایل استفاده کنید. متامسک (MetaMask) و تراست والت (Trust Wallet) هر دو گزینه‌های مناسبی هستند. کیف پول شما باید از شبکه پالیگان نیز پشتیبانی کند.

3. مطمئن شوید که در صفحه “Swap” برای شروع مبادله توکن‌ها هستید.

4. توکنی که می‌خواهید آن را سواپ کنید و توکنی که می‌خواهید در ازای آن دریافت کنید را انتخاب کنید. در این مثال، ما MATIC را با PBNB سواپ می‌کنیم.

نحوه استفاده از کوئیک سواپ

5. روی “Swap” کلیک کنید.

6. پیش نمایش تراکنش را در پنجره پاپ آپ مشاهده می‌کنید. حالا باید درخواست را در کیف پول خود تأیید کنید.

توکن کوئیک سواپ (QUICK)

QUICK یک توکن با استاندارد ERC-20 است که در فوریه 2021 راه اندازی شد و به عنوان توکن حاکمیتی کوئیک سواپ عمل می‌کند. 90 درصد از کل عرضه توکن به عنوان پاداش بین تمام افرادی که نقدینگی را تامین می‌کنند توزیع می‌شود. با این کار، ارائه دهندگان نقدینگی به سهامداران پلتفرم تبدیل می‌شوند. مدل حاکمیت QuickSwap با سایر پروژه‌های دیفای از جمله یونی سواپ و پنکیک سواپ (PancakeSwap) مشترک است. دارندگان توکن QUICK می‌توانند پیشنهادهایی را ارائه کنند و برای افزودن ویژگی‌ها یا تغییرات جدید پلتفرم، به پیشنهاد دیگران رأی دهند.

نحوه خرید QUICK در بایننس

QUICK یک توکن لیست شده در صرافی بایننس (Binance) است. در حال حاضر نمی‌توانید QUICK را با کارت اعتباری خریداری کنید، اما می‌توانید این ارز دیجیتال را با توکن دیگری مبادله کنید. بایننس این توکن را با توکن‌های زیر جفت می‌کند: BNB، BTC، BUSD و USDT.

نحوه خرید QUICK در بایننس

اگر در حال حاضر هیچ ارز دیجیتالی برای مباده با QUICK ندارید، می‌توانید از سرویس “Credit/Debit Card” در قسمت “Buy Crypto” در صفحه اصلی بایننس استفاده کنید.

نحوه خرید QUICK در بایننس

اگر مقداری BUSD، BNB یا BTC دارید، به صفحه Classic صرافی بروید و جفتی که می‌خواهید معامله کنید را در گوشه بالا سمت چپ انتخاب کنید. می‌توانید از ویژگی جستجو برای یافتن راحت‌تر آن استفاده کنید.

نحوه خرید QUICK در بایننس

برای مثال ما از جفت ارز QUICK/BUSD استفاده خواهیم کرد. در سمت راست صفحه، کل مبلغی که می‌خواهید به دلار بخرید را وارد کنید. سریعترین راه برای خرید QUICK، قرار دادن سفارش در بازار اسپات است. به این ترتیب، می‌توانید QUICK را با قیمت فعلی بازار خریداری کنید.

نحوه خرید QUICK در بایننس

در نهایت برای ثبت سفارش و تایید جزئیات، روی “Buy QUICK ” کلیک کنید.

نحوه فروش QUICK در بایننس

برای فروش QUICK، بسیاری از مراحل آن مشابه آموزش بالا است. توکن‌های QUICK شما باید در کیف پول اسپات شما در بایننس باشند.  بنابراین اگر آنها را در کیف پول خارجی نگهداری می‌کنید، حتما که آنها را به بایننس منتقل کنید. می‌توانید این کار را با رفتن به قسمت “Fiat and Spot” و کلیک روی “Deposit” در بخش “Crypto Balance” انجام دهید.

نحوه فروش QUICK در بایننس

به صفحه “Classic” بروید و جفتی که می‌خواهید معامله کنید را در گوشه بالا سمت چپ انتخاب کنید. می‌توانید از ویژگی جستجوی آن استفاده کنید. برای مثال، ما جفت ارز QUICK/BUSD را جستجو می‌کنیم.

نحوه فروش QUICK در بایننس

سریعترین گزینه این است که QUICK خود را به قیمت فعلی بازار با استفاده از سفارش اسپات بفروشید. در سمت راست صفحه، مطمئن شوید که در صفحه “Spot” هستید و بعد از آن “Market” را برای نوع سفارش خود انتخاب کنید. مقدار QUICK مورد نظر برای فروش را وارد کنید و دکمه ” Sell Quick” را بزنید.

نحوه فروش QUICK در بایننس

 
سخن پایانی

استخر‌های نقدینگی در دنیای ارزهای دیجیتال جای خود را پیدا کرده‌اند. کوئیک سواپ یکی از این استخرها است که گزینه دیگری را برای مبادله توکن‌ها به صورت غیرمتمرکز فراهم می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از یک آدرس پالیگان و مقداری توکن MATIC، توکن‌های ERC-20 را ارزان و سریع در مقایسه با یونی سواپ یا هر AMM دیگر مربوط به شبکه اتریوم معامله کنید. با این حال، این ویژگی جذاب ممکن است محدود به زمان باشد. با انتشار آتی اتریوم 2.0، QuickSwap ممکن است بخشی از برتری خود را در هزینه‌ها و سرعت از دست بدهد.

نظر شما در مورد این بازارساز خودکار چیست؟ به نظرتان تاثیر ارتقا مرج (Merge) اتریوم روی این پلتفرم چیست؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان