پوزیشن تریدینگ (Position Trading) چیست؟

خانهآموزش هاآشنایی با مفاهیمپوزیشن تریدینگ (Position...

آنچه می‌خوانید...

پوزیشن تریدینگ یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری یا معامله دارایی‌های گوناگون است. طبق تعریف این مفهوم، پوزیشن تریدینگ (Position Trading) یک استراتژی بلندمدت است که می‌تواند در بازه‌های زمانی چندماهه تا چندین ساله ادامه داشته باشد. از طرفی، در این استراتژی به نسبت معاملات کوتاه‌مدت، به مراتب بیشتر از تحلیل فاندامنتال استفاده شده و نوسانات قیمتی روزانه در آن نادیده گرفته می‌شود.

ازاین‌رو، پوزیشن تریدینگ یکی از ساده‌ترین راه‌ها جهت ورود افراد مبتدی به بازارهای مالی به‌حساب می‌آید. در حقیقت زمان که شما به عنوان یک تریدر اقدام به باز کردن پوزیشنی می‌کنید که نیاز به توجه خاصی ندارد، به طور ناخواسته زمان خالی زیادی برای انجام معاملات دیگر برای خود ایجاد می‌کنید که این ویژگی نیز به‌خودی‌خود ازجمله جذابیت‌های دیگر این نوع معاملات در بازارهای مالی به شمار می‌رود.

- Advertisement -

همراه ما باشید تا در این مطلب از فکت کوینز به طور کامل با این شیوه از معاملات بازارهای مالی آشنا شویم.

پوزیشن تریدینگ (Position Trading) چیست؟

اساساً پوزیشن تریدینگ یکی از چشم‌اندازهای بلندمدت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی است. درواقع سود بالقوه این دسته از معاملات، به‌مراتب بیشتر از استفاده از استراتژی‌هایی همچون اندیکاتور میانگین متحرک است، اما به علت بازه زمانی بالای ماندن تریدر در پوزیشن مد نظر، از ریسک بالاتری نیز به نسبت برخوردار است. بااین‌حال، ازآنجایی‌که تریدرهای پوزیشن تریدینگ به دنبال این هستند تا پوزیشن خود را در تمامی بازه زمانی سرمایه‌گذاری‌ خود حفظ کنند، به‌مراتب سود بیشتری را نیز کسب خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: برنامه معاملاتی (Trading Plan) چیست؟ آموزش کامل تنظیم برنامه معاملاتی

پوزیشن تریدینگ
پوزیشن تریدینگ یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری یا معامله دارایی‌های گوناگون است.

وارن بافت، یکی از سرشناس‌ترین پوزیشن تریدرها در سرتاسر جهان به شمار می‌رود که از شهرت بسیار بالایی در میان فعالان این بازار برخوردار است.  وی معمولاً دارایی‌های مدنظرش را خریداری کرده و آنها را برای طولانی‌مدت نگه می‌دارد. درواقع در کارنامه فعالیت‌های بافت در بازارهای سرمایه دیده می‌شود که او برخی از پوزیشن ها را برای دهه‌ها حفظ کرده است. در حقیقت، وارن بافت هیچ‌گاه نگران نوسانات روزانه بازار نبوده و تشخیص داده که بازه‌های زمانی کوتاه مدت، بیش از سایر بازه‌های زمانی با نوسانات قیمتی همراه بوده و از سود آوری کمتری برخوردار هستند.

مثال‌هایی از پوزیشن تریدینگ؛ شرکت زوم و همه‌گیری ویروس کرونا

نمونه‌ای از برجسته‌ترین معاملات به روش پوزیشن تریدینگ، در طول همه‌گیری ویروس کرونا اتفاق افتاد. در حقیقت تریدرهایی که متوجه شدند که شیوه کار مردم به‌واسطه این همه‌گیری در شرف تغییر است، توانستند تا فرصت‌های معاملاتی سود زیادی در بازار به‌دست بیاورند. یکی از این نمونه‌ها، شرکت نرم‌افزاری زوم (Zoom) بود که فعالیت‌های تخصصی این شرکت در زمینه ویدئوکنفرانس‌ها است.

درواقع زمانی که بسیاری از کسب‌وکارها به سمت روش دورکاری سوق پیدا کردند، استفاده از این نرم‌افزار با انفجاری عظیم روبرو شد و تعداد کاربران این نرم‌افزار به یک باره شدیداً افزایش پیدا کرد. در حقیقت، با گسترش این ایده که اکثر دفاتر در سراسر جهان قرار است تا به شیوه دورکاری به کار خود ادامه دهند، قیمت سهام شرکت زوم در عرض ۹ ماه از چیزی حدود ۷۰ دلار، به رقم تقریبی ۶۰۰ دلار افزایش پیدا کرد. از آن زمان به بعد، نمودار به‌وضوح نشان می‌دهد که یک “رفت‌وبرگشت” در قیمت سهام این شرکت رخ داده است؛ به طوری که قیمت سهام این شرکت امروزه تقریباً به‌جایی که ابتدای سال ۲۰۲۰ در آن قرار داشت، سقوط کرده است.

به باور کلی، پوزیشن تریدرهایی که از پوزیشین‌های بدون اهرم استفاده می‌کنند، سودی بالغ بر ۶۰۰ درصد از معاملات خود کسب می‌کنند و این رقم، بسیار بیشتر از سود ناشی از انجام معاملات آپشن یا دیگر معاملات اهرمی است.

تفاوت پوزیشن تریدینگ و سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

به‌طورکلی، پوزیشن تریدینگ به معاملاتی گفته می شود که مبتنی بر بازه‌های زمانی بلندمدت بوده و اغلب با معاملات نوسانی یا سوئینگ تریدینگ (Swing trading) اشتباه گرفته می‌شود. درواقع هردوی این دسته از معاملات، از مفاهیم مشابهی پیروی می‌کنند؛ اما تفاوت آنها عمدتاً در چارچوب‌های زمانی مربوط به انجام معاملات است.

Position Trading VS Swing Trading
مقایسه پوزیشن تریدینگ و سوئینگ تریدینگ

در حقیقت معامله‌گران پوزیشن تریدینیگ، پوزیشن خود را برای مدت‌زمان طولانی‌تری به نسبت معامله‌گران سوئینگ تریدینگ حفظ می‌کنند و این بازه زمانی معمولاً برای ماه‌ها یا سال‌ها نیز ادامه خواهد داشت. این در حالی است که پوزیشن های سوئینگ تریدرها غالباً محدود به بازه‌های زمانی چندروزه یا نهایتاً چندهفته‌ای می‌شود.

بیشتر بخوانید: نسبت ریسک به ریوارد (Risk/Riward) چیست؟

تفاوت پوزیشن تریدینگ و ترید روزانه

اساساً پوزیشن تریدینگ در ماهیت خود، دقیقاً برعکس‌ترید روزانه (Day Trading) است؛ روشی که تریدرهای آن غالباً از نوسانات قیمتی کوتاه‌مدت یک دارایی کسب سود می‌کنند. درواقع تریدری که در معاملات خود از روش‌ ترید روزانه استفاده می‌کند، سعی دارد تا در بازه زمانی یک روزه، دارایی‌ها مدنظر خود را خریدوفروش کرده و تا پیش از پایان روز معاملاتی، پوزیشن های خود را ببندد. در حقیقت، این تریدرها به‌ندرت پوزیشن های معاملاتی با بازه زمانی بیش از یک روز اخذ می‌کنند.

Position Trading VS Day Trading
مقایسه پوزیشن تریدینگ و ترید روزانه

به‌طورکلی، ترید روزانه روشی به‌مراتب دشوارتر برای تحلیل و حدس جهت روندهای قیمتی موجود در بازار است؛ چراکه به دلیل تعدد این نوسانات، معمولاً تعداد بسیاری از آنها از تیررس و کنترل تریدرها خارج می‌شود. از طرفی معمولاً شخصی که اقدام به فعالیت در بازار از طریق ترید روزانه می‌کند، باید توجه بیشتری به بازار و روند های آن داشته باشد؛ چراکه این امکان وجود دارد که روند بازار تنها در عرض چند دقیقه چندین بار دستخوش تغییر شده و ضرر مالی شدیدی از این طریق به تریدرها وارد شود.

پوزیشن تریدر کیست؟

اساساً یک پوزیشن تریدر فردی است که به دنبال کسب سود بیشتر، یک پوزیشن به‌خصوص را برای مدت زمانی طولانی حفظ می کند. درواقع این دسته از تریدرها، غالباً با دید بلندمدت وارد بازار شده و به عللی که در بالا به آنها اشاره کردیم، ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها در پوزیشنی که اخذ می‌کنند، باقی بمانند.

درواقع این تریدرها در تلاش هستند تا تغییرات قابل‌توجهی در چشم‌انداز اقتصادی سهام، شاخص، کالا، ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات مد نظر خود پیدا کرده تا از این طریق، به بیشترین سود قابل کسب از یک دارایی بخصوص دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: کپی تریدینگ (Copy Trading) چیست ؟ آیا ریسک زیادی دارد ؟

مزایای پوزیشن تریدینگ

به‌طورکلی پوزیشن تریدینگ از مزایای بسیاری برخوردار است و از همین جهت است که اغلب فعالان برجسته بازارهای مالی و مدیران حرفه‌ای پول، از این استراتژی استفاده می‌کنند. ازجمله برخی از بارزترین این ویژگی‌ها می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

استراتژی بلندمدت/سود قابل‌توجه

پوزیشن تریدینگ یک استراتژی بلندمدت است که اخذ و استفاده صحیح از آن، می‌تواند منجر به کسب سودهایی قابل‌توجه به نسبت ترید روزانه شود.

استرس کمتر

در معاملات به شیوه پوزیشن تریدینگ، استرس بسیار کمتری متوجه تریدرها خواهد شد؛ چراکه پوزیشن‌های تریدرهای این روش معاملاتی، به علت بازه‌های زمانی بلندمدت، نیازی به نظارت مکرر بر روندهای بازار نداشته و این موضوع به خودی خود استرس و تنش وارده به تریدرها را شدیداً کاهش می دهد.

پوزیشن تریدینگ
به‌طورکلی پوزیشن تریدینگ این اجازه را به تریدرها می‌دهد تا زمان بیشتری را برای یافتن دیگر فرصت‌های معاملاتی در اختیار داشته باشند.

دسترسی به زمان بیشتر جهت جستجوی دیگر فرصت‌های معاملاتی

به‌طورکلی پوزیشن تریدینگ این اجازه را به تریدرها می‌دهد تا زمان بیشتری را برای یافتن دیگر فرصت‌های معاملاتی در اختیار داشته باشند. در حقیقت تریدرهای این روش معاملاتی به‌جای نظارت مداوم بر روندهای قیمتی یک دارایی بخصوص و کنترل مکرر پوزیشن های اخذ شده خود، می‌توانند به دنبال سایر فرصت‌های معاملاتی موجود در بازار باشند.

بیشتر بخوانید: بررسی عوامل تعیین‌کننده قیمت ارز دیجیتال

معایب پوزیشن تریدینگ

درحالی‌که معاملات پوزیشن تریدینگ دارای مزیت های ویژه ای هستند که در بالا به آنها اشاره کردیم، اما هیچ‌یک از روش‌های معاملاتی رایج در بازارهای مالی کامل نبوده و این روش نیز از معایب گوناگونی برخوردار است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.

نیاز به سرمایه بیشتر در پوزیشن تریدینگ

به‌طورکلی جهت کسب سود قابل‌توجه از طریق باز نگه داشتن یک پوزیشن برای طولانی‌مدت (پوزیشن تریدینگ)، احتمالاً به میزان سرمایه بیشتری نیاز خواهد بود؛ چراکه بر اساس ماهیت این روش، حداقل به چندین ماه زمان نیاز خواهد بود تا یک پوزیشن تریدر، سرمایه خود را در یک پوزیشن قفل کرده تا به سوددهی قابل توجه برسد.

علاوه بر این، اگر یک پوزیشن تریدر پس از اخذ یک پوزیشن بخصوص، سرمایه دیگری در حساب خود نداشته باشد، سایر فرصت‌های معاملاتی را از دست خواهد داد.

کارمزد معاملات

اساساً این احتمال وجود دارد که کارمزدهای دریافتی توسط بروکرها و صرافی ها با گذشت زمان دستخوش تغییر و علی الخصوص افزایش شوند. بنابراین یک پوزیشن تریدر بایستی به‌طورقطع بایستی این موضوع را در تحلیل‌های خود مد نظر قرار دهد که آیا سود ناشی از پوزیشن اخذشده، این افزایش کارمزد را نیز پوشش خواهد داد یا خیر.

ریسک کمتر، سود کمتر

به طور کلی در معاملات بلندمدت، بسته به‌اندازه پوزیشنی که تریدرها اخذ می‌کند، ریسک بالقوه کمتری، سرمایه آنها را تهدید می‌کند. این موضوع اساساً به این دلیل است که مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا تریدرهای این روش، از پوزیشن خود خارج شوند که این امر به خودی خود، نیازمند تمرین و ممارست درزمینه مدیریت سرمایه و مدیریت مالی است.

با این تفاسیر، زمان زیادی لازم است تا یک پوزیشن تریدر به پختگی کافی رسیده تا قادر به بررسی و تحلیل پوزیشن های مناسب و سود ده برسد. در غیر این صورت، اگر یک پوزیشن تریدر ناسنجیده وارد یک پوزیشن شود، این احتمال وجود دارد که تمامی سرمایه خود را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید: ۵ تکنیک مهم برای معامله روزانه بیت کوین

رویکردهای رایج در بین پوزیشن تریدرها

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال، یکی از ابزارهای اساسی و بسیار مهم برای پوزیشن تریدرها به شمار می‌رود؛ چراکه این دسته از تریدرها، بر اساس تحلیل‌ بنیادی بازار است که دارایی‌های خود را برای طولانی‌مدت حفظ می‌کنند. درواقع در تحلیل بنیادی، عوامل مختلفی نظیر میزان عرضه و تقاضا، قدرت یا ضعف اقتصادی، سود، سود سهام و همچنین معاملات فرامرزی، توسط تریدرها در نظر گرفته می‌شوند.

مثال بارزی از استفاده از تحلیل بنیادی، مربوط به دلار استرالیا و بازارهای کالا است. تصور کنید که میزان تقاضای کالایی همچون “مس”، از سوی کشور چین شدیداً کاهش پیدا کند. در این صورت، این امر می‌تواند باعث وارد شدن یک فشار نزولی شدید بر دلار استرالیا شود؛ چراکه استرالیا بزرگ‌ترین صادرکننده مس به چین به شمار می‌رود و این امر به‌نوبه خود باعث می‌شود تا این کشور از مس جهت صادرات به سایر کشورها و ساخت‌وساز در داخل کشور خود نیز استفاده کند.

از طرفی اساساً از تحلیل تکنیکال جهت شناسایی روندهای قیمتی دارایی‌ها استفاده می‌شود و همین امر است که معامله گران را در آستانه کسب سود از روندهای قیمتی قرار می‌دهد. همچنین این شکل از تحلیل می‌تواند به‌عنوان یک مکانیزم زمان‌بندی نیز مورداستفاده قرار گرفته و به یک تریدر بگوید که به یک پوزیشن وارد شده یا از آن خارج شود.

همچنین از تحلیل تکنیکال جهت تعیین اینکه آیا یک دارایی بخصوص، وارد یک روند قیمتی قدرتمند شده یا خیر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. ازاین‌رو، به‌عنوان یک قاعده کلی، تریدرها تلاش می‌کنند تا در ابتدا یک سیگنال بنیادی برای سرمایه‌گذاری بر روی یک دارایی پیدا کرده و سپس با استفاده از تحلیل تکنیکال، به یک تأیید نهایی برای تحلیل بنیادی اولیه خود دست پیدا کنند.

ازاین‌رو، این دو شکل تحلیل مکمل یکدیگر بوده و یک تحلیلگر موفق، مستلزم استفاده از هردوی این تحلیل‌ها در کنار یکدیگر است.

استراتژی‌های پوزیشن تریدینگ

اگر به دنبال این هستید تا از روندهای مهم‌تر موجود در بازارهای مالی در بلند مدت کسب سود کنید، یادگیری استراتژی‌های پوزیشن تریدینگ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. لازم به ذکر است که اغلب معامله گران پوزیشن تریدینگ، به دنبال نوسانات روزانه بازار نیستند. ازاین‌رو، جهت به‌کارگیری استراتژی‌های کاربردی برای معاملات خود، شدیداً با صبر و حوصله عمل می‌کنند.

معاملات میانگین متحرک ۵۰ روزه

اساساً سیستم معاملاتی به وسیله میانگین متحرک ۵۰ روزه، بسیار ساده است. در حقیقت در این استراتژی، شما اندیکاتور میانگین متحرک ۵۰ روزه را در نمودارها دنبال می‌کنید. حال اگر این اندیکاتور در نمودار بالاتر رود، شما اقدام به خرید یا باز کردن پوزیشن لانگ (Long) کرده و اگر پایین‌تر برود، پوزیشن شورت (Short) یا فروش باز می‌کنید.

جدا از این، یک نگرانی کلی در خصوص این استراتژی این است که می‌تواند سیگنال‌های نادرست زیادی را (خصوصاً در بازارهای رنج) در اختیار شما قرار دهد. همچنین توجه داشته باشید که با استفاده از این استراتژی، شما به‌جای مواجهه با تعداد زیادی از ضررهای کوچک، در خطر یک یا چند ریسک و ضرر بسیار بزرگ‌تر قرار دارید.

بیشتر بخوانید: استراتژی معامله لاک‌پشتی (Turtle Trading) چیست؟

پوزیشن تریدینگ
اساساً استراتژی میانگین متحرک ۵۰ روزه، می‌تواند سیگنال‌های نادرست زیادی را در اختیار شما قرار دهد. منبع: primexbt

سطوح حمایت و مقاومت

به‌طورکلی، استراتژی معاملاتی در قالب سطوح حمایت و مقاومت، به معنی فروش در سطوح مقاومتی یا خرید در سطوح حمایتی است. این دو مفهوم پیش‌ازاین به‌عنوان “عرضه و تقاضا” یا حافظه بازار (Market Memory) نیز شناخته می‌شدند.

اساساً ایده کلی این مفاهیم این است که بازار، همان واکنشی را از خود نشان دهد که آخرین باری که به یک قیمت رسید، از خود نشان داده بود. در حقیقت در این استراتژی، اگر سطح حمایتی قبلی شکسته شود، بازار می‌تواند به روند نزولی خود ادامه دهد. در مقابل، اگر یک سطح مقاومتی شکسته شود، بازار می‌تواند به روند صعودی خود (تا بالاترین سطح) ادامه دهد.

بریک اوت ترید (Breakout)

معاملات شکست یا بریک اوت (Breakout)، روش متداول دیگری است که پوزیشن تریدرهای فعال در بازارهای مالی از آن استفاده می‌کنند. در این روش، تریدرها صبر کرده تا بازار در یک نقطه مشخص به ثبات برسد و در این زمان بخصوص، پیش بینی می‌کنند که آیا شکست در آن منطقه باعث تغییر روند شده است یا خیر. به‌عنوان‌مثال، به نمودار میانگین صنعتی داوجونز در شکل زیر نگاه کنید. در این نمودار، پیش از سقوط شدید، بازار برای چند هفته در محدوده‌ای با رکود نسبی قرار داشت.

در حقیقت زمانی که بازار به زیر منطقه مستطیل صورتی‌رنگ شکست، واضح بود که این فروشندگان هستند که کنترل را به‌دست گرفته و میانگین صنعتی داوجونز نیز دقیقاً پس از این شکست، نزدیک به ۲۵۰۰ واحد نزول کرد.

Position Trader
معاملات شکست یا بریک اوت، روش متداول دیگری است که پوزیشن تریدرهای فعال در بازارهای مالی از آن استفاده می‌کنند.

استراتژی پولبک (Pullback) و بازگشت مجدد (Retracement)

استراتژی پولبک و بازگشت مجدد نیز یکی دیگر از رایج‌ترین روش‌هایی است که توسط تریدرهای بلندمدت (چه پوزیشن تریدرها و چه سرمایه‌گذاران) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت تریدرهایی که از این روش معاملاتی استفاده می‌کنند، دائماً بازار را رصد می‌کنند تا به اولین فرصت معاملاتی سود ده (حتی با سود جزئی) برخورد کنند.

برای مثال فرض کنید که یک روند صعودی قابل‌توجه، برای مدتی در بازار در جریان است. در این صورت، این تریدرها بلافاصله پس از رؤیت ۵۰ درصد شکست، یک سطح اصلاحی فیبوناچی یا حتی میانگین متحرک ساده، وارد معامله خواهند شد. درواقع علت استفاده از این استراتژی این است که بازار پوزیشنی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد که در ادامه، روند حتماً صعودی بوده و برای تریدرها سودآور خواهد بود.

همچنین این استراتژی معاملاتی، حرکات اصلاحی موجود در روندهای نزولی را نیز پوشش می دهد؛ چراکه اساساً هیچ بازاری وجود ندارد که همواره در جهت صعودی حرکت کند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است شرایطی پیش بیاید که بازار با سقوط روبرو شده و روندها نزولی شوند؛ ولی بازهم در چنین بازاری، تریدرهایی هستند که در چنین شرایطی نیز با تریدهای کوتاه‌مدتی که انجام می‌دهند، کسب سود می کنند.

بیشتر بخوانید: معامله بر اساس اخبار چطور انجام می‌شود؟ آیا این معامله سودآور خواهد بود؟

رایج ترین ابزارهای مورد استفاده توسط پوزیشن تریدرها

پوزیشن تریدینگ تقریباً با تمامی ابزارهای رایجی که در بازارهای مالی مورداستفاده قرار می‌گیرند، انجام می‌شود. از طرفی، پوزیشن تریدرها معمولاً بازارهایی را هدف قرار می‌دهند که با بیشترین میزان نقدینگی همراه است؛ چراکه گاهاً اخباری منتشر می‌شوند که باعث نوسانات شدیدی در بازار شده و دارایی‌هایی که در بازارهایی با نقدینگی پایین معامله می‌شود، در این شرایط نقش یک روند معکوس را برای تریدرها ایفا کند.

حال اینکه در بازارهایی با نقدینگی بالا، فرصت‌های بیشتری برای ایجاد ثبات در بازار در مواجهه با اخبار وجود خواهند داشت.

CFD های سهام‌ها

اساساً سهام شرکت‌ها را می‌توان از طریق قراردادهای مابه‌التفاوت (CFD) معامله کرد. به‌طورکلی، دارایی‌های موجود در بازار سهام، در قیاس با بازارهای ناپایداری همچون بازار ارزهای دیجیتال و فارکس، از روند پایدارتری برخوردار هستند. ازاین‌رو، بسیاری از تریدرها ترجیح می‌دهند تا با حفظ پوزیشن های‌ خود در بلندمدت در این بازار، کسب سود کنند.

Stock CFD
اساساً سهام شرکت‌ها را می‌توان از طریق قراردادهای مابه‌التفاوت (CFD) معامله کرد.

البته نکته منفی دراین‌بین این است که در چنین بازارهایی، ریسک معاملات نیز متمرکز است؛ چراکه اخبار منفی منتشرشده پیرامون یک شرکت، می‌تواند باعث ایجاد نوسانات قابل‌توجهی در قیمت سهام آن شود. بااین‌حال، اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت بر روی سهام یک شرکت را دارید، این کار احتمالاً گزینه‌ای مطلوب‌تر در درازمدت خواهد بود.

CFD های کالا یا کامودیتی‌ها

بازارهای CFD کامودیتی، راهی عالی جهت کسب سود از طریق معامله کالاهایی همچون نفت خام، طلا و دیگر موارد این‌چنینی است. در حقیقت با مشارکت در چنین بازارهایی، این امکان در اختیار تریدرها قرار می‌گیرد تا از هر دو روند صعودی و نزولی بازار بهره برده و نیاز به خرید قراردادهای آتی یا فیوچرز از بین می‌رود.

به‌عبارت‌دیگر، تریدرها در این بازارها می‌توانند اندازه پوزیشن خود را متناسب با اندازه حساب و میزان تحمل ریسک خود قیاس کرده و بر این اساس اقدام به انجام معامله کنند.

CFD های شاخص‌ها

این شکل از معاملات این امکان را به تریدرها می‌دهد تا در بازارهای مختلف سهام در سراسر جهان اقدام به انجام معاملات کنند. به‌عنوان‌مثال اگر پیش‌بینی می‌کنید که بازار سهام استرالیا سقوط خواهد کرد، می‌توانید روی شاخص AUS200، موقعیت شورت (فروش) بگیرید.

از طرف دیگر، اگر پیش‌بینی شما این است که بازار فرانسه در شرف اوج گرفتن است، می‌توانید روی شاخص FRANCE، پوزیشن لانگ (خرید) بگیرید. در حقیقت این شاخص‌ها این امکان را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند تا بدون ورود به بازار و انتخاب سهام یک شرکت بخصوص، در بازارهای ملی سفته‌بازی کنند.

CFD های فارکس

بازار فارکس نیز راهی هیجان‌انگیز برای مشارکت در اقتصادهای ملی در سرتاسر جهان است. در حقیقت با استفاده از CFD های فارکس، شما این امکان را دارید تا ارزهایی مثل یورو، دلار، ین و …. را معامله کنید. در حقیقت جفت ارزهای موجود در بازار فارکس، به علت نوسانات شدیدی که دارند، کمتر موردعلاقه پوزیشن تریدرها قرار می‌گیرند. با این تفاسیر، اخبار و رویدادهای اقتصادی و سیاسی بسیاری هستند که می‌توانند بر ایجاد روندهای طولانی‌مدت در این بازار تأثیرگذار باشند.

Forex CFD
با استفاده از CFD های فارکس، شما این امکان را دارید تا ارزهایی مثل یورو، دلار، ین و …. را معامله کنید.

از طرفی، پوزیشن تریدرهای بسیاری هستند که در بازار فارکس فعالیت می‌کنند؛ چراکه این بازار به دلیل نقدینگی فوق‌العاده بالایی که دارد، از رصد این دسته از تریدرها نیز دور نمی‌ماند. همچنین اهرم‌هایی که بروکرهای این بازار به تریدرهای خود ارائه می‌دهند نیز دلیل دیگری است که باعث می‌شود تا این دسته از تریدرها از این بازار استقبال کنند.

CFD های ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال، یکی از هیجان‌انگیزترین راه‌های معامله تریدرهای خرد برای مشارکت در خریدوفروش دارایی‌های دیجیتال است. درواقع بازار ارزهای دیجیتال، غالباً به‌ عنوان بازاری با نوسانات قیمتی شدید شناخته می‌شوند؛ بااین‌وجود، این بازار گاهاً موردتوجه پوزیشن تریدرها نیز قرار می‌گیرد.

Crypto CFD
بازار ارزهای دیجیتال نیز غالباً موردتوجه پوزیشن تریدرها نیز قرار می‌گیرد.

دقت داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال به نسبت سایر بازارهای مالی، از ثبات کمتری برخوردار بوده و افرادی که اقدام به خرید رمز ارزها می‌کنند، بایستی مراقب ریسک‌های احتمالی این بازار نیز باشند.

بیشتر بخوانید: استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)؛ بهترین روش سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در سال۲۰۲۳

سخن پایانی

اساساً پوزیشن تریدینگ یک راه عالی برای کسب سودهای بلندمدت است و مقدار زیادی از استرس‌های احتمالی موجود در معاملات کوتاه‌مدت را از میان برمیدارد. از این رو، در این دسته از معاملات، نوسانات روزانه مربوط به معاملات کوتاه‌مدت (حداقل در شرایط عادی)، چندان مشکل‌ساز نخواهند بود.

به‌طورکلی، معاملات پوزیشن این امکان را به شما می‌دهند تا تحلیل‌های بیشتری بر روی نمودارهای بازار انجام داده و به این واسطه، احتمالاً فرصت‌های معاملاتی دیگری نیز پیش روی شما قرار خواهند گرفت. متأسفانه، بسیاری از تریدرها، تمرکز خود را معطوف به نمودارهای کوتاه‌مدت می‌کنند و پوزیشن تریدینگ یک راه عالی برای دور شدن از چنین موانعی است.

دقت داشته باشید که معاملاتی که پوزیشن تریدها انجام می‌دهند، باعث خواهد شد تا آنها در روندهای مهم‌تر بازار مشارکت کرده و این دقیقاً همان کاری است که اکثر مدیران حرفه‌ای پول انجام می‌دهند.

همچنین همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، پوزیشن تریدینگ مناسب همه افراد نیست. چراکه شما به عنوان یک پوزیشن تریدر، بایستی از صبر و حوصله لازم برخوردار بوده تا برای چندین هفته، چند ماه و گاهاً حتی یک سال، در یک پوزیشن بخصوص باقی بمانید.

سوالات متداول

پوزیشن تریدینگ چیست؟

پوزیشن تریدینگ(Position Trading) یک استراتژی بلندمدت است که می‌تواند در بازه‌های زمانی چندماهه تا چندین ساله ادامه داشته باشد. از طرفی، در این استراتژی به نسبت معاملات کوتاه‌مدت، به مراتب بیشتر از تحلیل فاندامنتال استفاده شده و نوسانات قیمتی روزانه در آن نادیده گرفته می‌شود.

پوزیشن تریدینگ چه تفاوتی با سویینگ تریدینگ دارد؟

معامله‌گران پوزیشن تریدینیگ، پوزیشن خود را برای مدت‌زمان طولانی‌تری به نسبت معامله‌گران سوئینگ تریدینگ حفظ می‌کنند و این بازه زمانی معمولاً برای ماه‌ها یا سال‌ها نیز ادامه خواهد داشت. این در حالی است که پوزیشن های سوئینگ تریدرها غالباً محدود به بازه‌های زمانی چندروزه یا نهایتاً چندهفته‌ای می‌شود.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان