کشت سود یا استیکینگ (Staking)؛ کدام بهتر است؟

خانهمقالاتکشت سود یا...

آنچه می‌خوانید...

spot_img
spot_img

حتما شما هم از زمانی که وارد دنیای ارزهای دیجیتال شدید، در مورد مفاهیمی مثل ییلد فارمینگ (Yield Frming) یا همان کشت سود یا استیکینگ (Staking) یا سپرده‌گذاری شنیده‌اید. می‌دانیم که هر دوی این مفاهیم برای شما درآمد منفعلانه ایجاد می‌کنند. اما این دو مفهوم با هم تفاوت‌هایی نیز دارند که در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم. با فکت کوینز همراه باشید.

- Advertisement -
spot_img

جدا از تفاوت عملکردی که این دو با هم دارند، شرایط متفاوت سرمایه‌گذارها، آن‌ها را مجاب می‌کند که یکی از این دو را گزینه بهتری بیابند. با این حال، برای اینکه بتوانید شرایط مناسب خودتان را برای کسب درآمد منفعلانه بسنجید، باید با این مفاهیم آشنا شوید.

- Advertisement -

کشت سود چیست و چگونه عمل می‌کند؟

کشت سود فرآیندی است که در آن دارندگان یک ارز دیجیتال می‌توانند آن را در یک استخر نقدینگی سپرده‌گذاری کنند تا به سود دست یابند. در این استخر سرمایه‌گذاران دیگری نیز دارایی‌های خود را سپرده‌گذاری کرده‌اند. سود آن‌ها معمولاً از طریق بهره بالایی که از ارائه وام‌‎ها دریافت می‌کنند، به دست می‌آید. کشت سود یک استراتژی با میزان ریسک بالا است. اما پتانسیل زیادی برای کسب درآمد دارد.

کشت سود یا استیکینگ

پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز فرصت‌هایی را به وجود می‌آورند که کاربر در صورت پیوستن به پلتفرم‌های کشت سود، بهره‌ خود را با نرخ چند صد درصدی دریافت می‌کند. این بازده از کارمزد تراکنش، بهره وام یا پیوستن به یک استخر نقدینگیِ بزرگ دیگر به دست می‌آید. به خاطر داشته باشید که اگر طرف مقابل نتواند وام شما را بازپرداخت کند، ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهد. به همین دلیل، ضروری است که کاربران از استراتژی‌های کست سود مناسب استفاده کنند و ریسک‌های این مسئله را در نظر بگیرند. همچنین استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز تثبیت شده مانند پنکیک سواپ (PancakeSwap) باعث می‌شود که خیالتان از بابت دزدیده شدن دارایی‌هایتان راحت باشد.

شما می‌توانید با قرار دادن دارایی‌های خود در یک استخر نقدینگی یا با افزودن نقدینگی به یک صرافی به چرخه اقتصادی ارز دیجیتال کمک کنید. این امر سوآپ (مبادله) و معاملات را تسهیل می‌کند. شما هم بخشی از کارمزدها را به صورت پاداش دریافت می‌کنید. چه چیزی بهتر از این؟ در ادامه خواهیم فهمید که بین کشت سود یا استیکینگ کدام برای شما بهتر است.

بیشتر بخوانید: بهترین ارزها برای استیکینگ (Staking) در سال ۲۰۲۳

مزایای کشت سود

آشکارترین مزیت کشت سود این است که می‌تواند برای شما سودهای قابل توجهی فراهم کند. کشت سود به شما امکان می‌دهد به جای اینکه دارایی‌هایتان را به بانک بسپارید، از سود بسیار بیشتری بهره‌مند شوید. دارندگان رمز ارز می‌توانند دارایی‌های خود را در پروتکل‌های دیفای (DeFi) قفل کنند تا بتوانند از آن کسب درآمد کنند.

معایب کشت سود

کشت سود معایب خود را دارد. مهم ترین آن ایجاد تراکم در بلاک چین اتریوم است، اتریوم شبکه‌ای است که بیشتر کشت سود در آن انجام می‌شود. به همین دلیل، هزینه‌های کشت سود می‌تواند بالا باشد. لذا چندین راه حل لایه 2 برای این فضا به وجود آمده است. این راه حل‌ها از شبکه‌های جانبی برای تسریع تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و تراکنش‌ها را فقط در فواصل زمانی از پیش تعریف‌شده به شبکه اصلی ارسال می‌کنند که به آن چک پوینت (Checkpoint) می‌گویند.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل استیکینگ در کوکوین (Kucoin)

استیکینگ چیست و چگونه کار می کند؟

شبکه‌های بلاک چین برای جلوگیری از وقوع خطا یا تقلب کاربران، مدام اطلاعات را چک می‌کنند. کاربرانی که کوین‌های خود را سپرده‌گذاری (استیک) می‌کنند، بلاک‌های جدید را پیشنهاد می‌کنند یا به آن‌ها رأی می‌دهند. این مسئله باعث می‌شود شبکه به درستی کار کند. سرمایه‌گذاران رمز ارزهای خود را برای کسب پاداش‌هایی که معمولا به صورت توکن است، در اختیار شبکه قرار می‌دهند یا آن‌ها را یا قفل می‌کنند. با استفاده از کوین‌های شما، شبکه می‌تواند تراکنش‌ها را تایید کند.

staking vs yield farming

مزایای استیکینگ

مزیت‌های زیادی برای استیکینگ یا سپرده گذاری ارزهای دیجیتال وجود دارد. مهم‌ترینشان این است که شما به امنیت تراکنش‌ها در شبکه مورد نظر خود کمک می‌کنید. شما سلامت شبکه را ارتقا می‌دهید و در رشد آن مشارکت می‌کنید. از این فرایند گاهی اوقات با عنوان “ذخیره نقدینگی” یاد می‌شود. زیرا سپرده گذاری باعث ایجاد نقدینگی می‌شود. بنابراین فرصت‌هایی را در فضای دیفای ایجاد می‌کند.

شما می‌توانید بخشی از کارمزد تراکنش‌های شبکه را دریافت کنید. نتیجه این است که بیشتر از آن چیزی که استیک کرده‌اید، کوین یا توکن به دست می‌آورید. در نتیجه یک جریان درآمد غیرفعال را برای خود به وجود می‌آورید. سپرده گذاری همچنین تعداد کوین‌های موجود در شبکه را کاهش می‌دهد و به تثبیت ارزش بازار کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش استیکینگ در تراست ولت (Trust Wallet)

معایب استیکینگ

سپرده گذاری ارزهای دیجیتال معایبی نیز دارد. یکی از بزرگ‌ترین این مسائل این است که در برخی موارد، باید کوین‌های خود را برای مدت زمان مشخصی قفل کنید. این بدان معنی است که شما نمی‌توانید به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.

همچنین باید بدانید که رمز ارزها بسیار پُرریسک هستند. این بدان معنی است که نوسانات شدید قیمت ممکن است باعث شود که پاداش‌های دریافتی، زیان‌های وارده را پوشش ندهد. از آنجایی که این فرایند بازار بسیار پرنوسان است، شما باید به استیکینگ دید بلند مدت داشته باشید. اگر یک سرمایه‌گذار کوتاه مدت هستید، باید در جای دیگری به دنبال درآمد غیرفعال بگردید.

بیشتر بخوانید: استخر لیکوئیدیتی(Liquidity Pools) یا نقدینگی چیست؟

کشت سود یا استیکینگ : تفاوت آن‌ها چیست؟

برای درک اینکه کدام شکل از درآمد غیرفعال برای شما مناسب‌تر است، باید تفاوت‌های بین این دو را به خوبی درک کنید. هر دوی این مسیرها تلاش می‌کنند به یک هدف نهایی، یعنی درآمد غیرفعال برسند. با این حال تفاوت‌های قابل توجهی هم با هم دارند. در این بخش قصد داریم به تفاوت کشت سود و استیکینگ بپردازیم.

کشت سود یا استیکینگ

سطح ریسک

بسته به اینکه در چه پلتفرمی دارایی‌هایتان را سپرده گذاری کرده‌اید، سطح ریسک بین این دو روش می‌تواند متفاوت باشد. با این حال به طور کلی، کشت سود روش بسیار پُرریسک‌تری از سرمایه گذاری است. از طرف دیگر کشت سود، سود بالقوه بسیار بالاتری از استیکینگ دارد.

کشت سود در برخی استخرها بازده هنگفتی را ارائه می‌کند. اما علت این مسئله اغلب این است که آنها پروژه‌های جدید و اثبات نشده هستند. این پروژه‌ها بازده قابل توجهی را برای جذب نقدینگی بیش‌تر به اکوسیستم خود ارائه می‌دهند. بسیاری از اوقات، این سیستم‌ها اثبات نشده هستند و می‌توانند در برابر هک آسیب پذیر باشند.

استیکینگ ارزهای دیجیتال چیزی است که اکثر مردم مایلند از آن به صورت «پولت رو بسپار و فراموشش کن» یاد کنند. بنابراین بیشتر کاربران به جای جابه‌جایی از یک سرویس وام دهنده به سرویس دیگر، مانند کشت سود، از پروتکل‌های استیکینگ ساده استفاده می‌کنند. مطمئناً کشت سود ریسک بسیار بیشتری دارد. اما این بدان معناست که شما به احتمال زیاد برای دریافت این سود بیش‌تر، کار بیشتری نیز انجام خواهید داد. کست سود و استیکینگ از نظر هدف نهایی مشابه هم هستند. اما میزان ریسک بسیار متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید: توکن تأمین نقدینگی (LP) چیست و چگونه کار می‌کند؟

پیچیدگی

کشت سود بسیار پیچیده‌تر از استیکینگ است. استیکینگ به یک استخر اجازه می‌دهد تا رمز ارزهای شما را برای انجام تراکنش‌های بلاک چین قرض بگیرد. هرچه اکوسیستم بزرگتر باشد، معمولاً امنیت این فرایند نیز بیش‌تر است. اما در کشت سود، خطرهای بالقوه زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما آسیب مالی جدی وارد کند. این را هم به یاد داشته باشید که اگر دنبال سودهای بیش‌تر می‌گردید، معمولا باید در مسیرهای سخت‌تر و پرخطرتری هم قدم بردارید.

اکوسیستم‌هایی که استفاده می‌کنید می‌توانند به طور قابل توجهی از نظر پیچیدگی و امنیت متفاوت باشند. از همین رو باید در انتخاب مسیر خود دقت کافی را داشته باشید.

کشت سود یا استیکینگ : مقایسه

کشت سود یا staking

برای مقایسه بهتر کشت سود با استیکینگ، باید به این دو از بالا نگاه کنید. به یاد داشته باشید که سود به دست آمده در کشت سود یا استیکینگ به دلیل عرضه و تقاضا کمی تغییر می‌کند. بنابراین جدول زیر صرفاً یک چشم انداز کلی برای این دو نوع سرمایه‌گذاری ارائه می‌کند.

فرایندکشت سوداستیکینگ
سودسود سالانه متغیرشود سالانه ثابت
پاداشچندین کوینیک کوین ثابت
امنیتسپرده گذرای در پلتفرم‌های دیفایوابستگی زیاد به ولیدیتور

کشت سود یا استیکینگ: سرمایه گذاری بلندمدت کدام بهتر است؟

در مورد سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو روش وجود دارد. هر دوی این‌ها می‌توانند درآمد غیرفعال را ارائه دهند. اما بازده کشت سود بیش‌تر از استیکینگ خواهد بود. با این حال، کشت سود ریسک بیش‌تری نیز دارد. بنابراین استیکینگ منطقی‌تر است زیرا پایداری بسیار بیش‌تری دارد.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که وقتی داراییتان را به یک پلتفرم کشت سود سپرده‌اید، به احتمال زیاد از یک پروژه جدید به پروژه دیگر خواهید پرید، نقدینگی را به استخرهای کوچک ارائه کرده‌اید و مسائلی از این دست. همچنین، نداشتن سابقه توسط پروژه می‌تواند به معنای مشارکت شما در اکوسیستمی باشد که آزمایش نشده و امنیت آن تایید نشده است.

به خاطر داشته باشید که کشت سود یا استیکینگ به زمان قابل توجهی نیاز دارند تا بتوانند سودآور باشند. بنابراین این ابزاری نیست که معامله‌گران کوتاه مدت تمایلی به استفاده از آن داشته باشند. زمان یکی از بزرگترین متحدان شما برای دریافت سود در هر سرمایه‌گذاری است؛ چه کشت سود باشد و چه استیکینگ.

بیشتر بخوانید:  استخر استیکینگ (Staking Pool) چیست؟

نتیجه گیری

گفتیم که کشت سود یا استیکینگ لزوماً برای همه مناسب نیست. به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر کوتاه‌مدت هستید، پس به دنبال درآمد غیرفعال نیستید. زیرا به اندازه کافی توکن‌های خود را نگه نمی‌دارید تا از فرصت‌های به وجود آمده استفاده کنید. اما اگر به دنبال هلد کردن هستید، این روش ممکن است برای شما مناسب باشد.

اگر به دنبال بازدهی بیش‌تر هستید، کشت سود می‌تواند مسیر مناسبی برای شما باشد. با این حال، امنیت و قابل اعتماد بودن مسائلی هستند که هنگام کشت سود همیشه فکرتان درگیرش خواهد بود. استیکینگ اما یک راه عالی برای مشارکت در اکوسیستم انتخابی شما است. زیرا کوین‌هایی که قفل می‌کنید برای تایید تراکنش‌ها استفاده خواهد شد.

اگر به دنبال راهی برای کسب درآمد منفعلانه هستید، راه‌های مختلفی وجود دارد. گزینه استیکینگ ایمن‌تر است زیرا اغلب به معنای همکاری با یک استخر یا شبکه بزرگ‌تر و قوی‌تر است. شما بین کشت سود یا استیکینگ کدام را ترجیح می‌دهید؟

سوالات متداول

کشت سود چیست؟

کشت سود فرآیندی است که در آن دارندگان یک ارز دیجیتال می‌توانند آن را در یک استخر نقدینگی سپرده‌گذاری کنند تا به سود دست یابند. در این استخر سرمایه‌گذاران دیگری نیز دارایی‌های خود را سپرده‌گذاری کرده‌اند. سود آن‌ها معمولاً از طریق بهره بالایی که از ارائه وام‌‎ها دریافت می‌کنند، به دست می‌آید

استیکینگ چیست؟

استیکینگ همان سپرده گذاری ارز دیجیتال در یک شبکه است. کاربرانی که رمز ارزهای خود را سپرده‌گذاری (استیک) می‌کنند، بلاک‌های جدید را پیشنهاد می‌کنند یا به آن‌ها رأی می‌دهند و در فرآیند تایید تراکنش نقش دارند.

spot_img

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_imgspot_imgspot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان