معرفی کامل بهترین روش‌های استیکینگ اتریوم

خانهمقالاتمعرفی کامل بهترین...

آنچه می‌خوانید...

استیکینگ اتریوم روش خوبی برای کسب درآمد از دومین ارز دیجیتال برتر بازار است. علاوه بر آن، استیکینگ (یا همان سپرده گذاری) راهی است تا از شبکه اتریوم نیز پشتیبانی شود. البته باید دقت کنید که انجام این فرایند نیازمند دانش فنی یا اطلاعات کافی است تا بتوان بیشترین سود ممکن را نیز دریافت کرد. در این مقاله از سری مقالات فکت کوینز قصد داریم به بهترین پلتفرم‌ها و بهترین روش‌های استیکینگ اتریوم بپردازیم.

استیکینگ (Staking) اتریوم چیست؟

اتریوم یکی از ارزشمندترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار است. با وجود آنکه در پلتفرم‌های معاملاتی زیادی می‌توان این ارز را خرید و فروش کرد، استیکینگ یا همان سپرده گذاری تنها در شرایط خاصی ارزشمند است. شلوغی بیش از حد شبکه اتریوم در اکثر مواقع باعث شده تا کارمزد تراکنش‌ها در این بلاک چین افزایش قابل‌توجهی داشته باشد. اتریوم 2.0 یا همان مرج (Merge)، به‌روزرسانی چند فازی اتریوم است که امنیت و مقیاس‌پذیری شبکه را تا حد زیادی افزایش داده و زیرساخت آن را نیز بهینه کرده است.

- Advertisement -

یکی از این بهینه‌سازی‌ها نیز انتقال از اجماع گواهی کار (POW) به گواهی سپرده (POS) است. در زمان گواهی کار (اثبات کار)، اتریوم 15 تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کرد و اکنون با انتقال به گواهی سپرده‌ (اثبات سهام) تعداد این تراکنش‌ها افزایش قابل‌توجهی داشته و به محدوده 100 هزار تراکنش رسیده است. چنین اتفاقی تعداد برنامه‌ها و پروژه‌های درون شبکه را بسیار گسترش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) چیست ؟ POS به زبان ساده

آموزش استیکینگ اتریوم ۲ (ETH 2.0)

اتریوم 2.0، به‌روزرسانی شبکه اتریوم است که هدفش بهبود سرعت، عملکرد و مقیاس‌پذیری شبکه بود. به واسطه این به‌روزرسانی، سرعت و تعداد تراکنش‌ها پردازش شده افزایش داشته و بلاک چین کارآمدتر از قبل شده است. در پی انتقال به مدل گواه سپرده‌گذاری، سرمایه‌گذاران با قفل کردن دارایی خود در شبکه به امنیت و حاکمیت بلاک چین کمک می‌کنند. اعتبارسنج یا استیک کننده اتریوم فردی است که اتریوم را در شبکه واریز می‌کند.

این افراد مسئولیت پردازش تراکنش‌ها و همچنین اضافه کردن بلاک‌های جدید در شبکه را دارند. این افراد برای تلاش خود و استیک در اتریوم، پاداش دریافت می‌کنند. به‌عنوان یک استراتژی مشابه بیت کوین یا وام‌دهی برای درآمد غیرفعال، استیکینگ اتریوم نیز روشی مناسب برای درآمد غیرفعال است. در ادامه به بهترین روش‌های استیکینگ اتریوم و همچنین پلتفرم‌های برتر برای این فرایند خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل استیکینگ در کوکوین (Kucoin)

بهترین روش‌های استیکینگ اتریوم؛ معرفی ۵ پلتفرم برتر

در ادامه بهترین پلتفرم‌های مناسب استیکینگ اتریوم ۲ را معرفی خواهیم کرد:

راکت پول (Rocket Pool)

راکت پول یک استخر استیکینگ اتریوم است. این پروتکل نیازمند سرمایه و سخت‌افزارهای کمی برای فرایند سپرده گذاری است. علاوه بر آن، کاربران راکت پول از امنیت و غیرمتمرکزسازی شبکه اتریوم نیز بهره‌مند می‌شوند. هدف اصلی پروتکل خدمت هم به افرادی است که قصد سپرده گذاری (استیکینگ) دارند و هم افرادی که می‌خواهند نودهای خود را اجرا کنند. این پلتفرم زیرساخت و نقدینگی لازم برای برداشت‌های سریع و استیکینگ با سرمایه کم را فراهم می‌کند. گفتنی است که RPL توکن مالی و حاکمیتی راکت پول است.

راکت پول

پروتکل راکت پول در سال 2016 تأسیس شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که مشخص شد شبکه اتریوم از مکانیسم گواهی کار به گواهی سپرده منتقل خواهد شد. این پروتکل سپرده گذاری برای تضمین ساختار بدون اعتماد و بدون مجوز به قراردادهای هوشمند متکی است.

در کنار آن، دائو (DAO) پلتفرم حاکمیت غیرمتمرکز راکت پول را توسط کاربران و اعضای جامعه مدیریت می‌کند. دائو چارچوب شبکه اصلی اتریوم را به زنجیره‌های بیکن متصل می‌کند. این اتفاق به افرادی با منابع مالی محدود اجازه می‌دهد تا از مزایای سپرده گذاری اتر برخوردار باشند و نرخ بازگشت سرمایه خود را افزایش دهند.

مطلب مفید: بهترین ارزها برای استیکینگ (Staking) در سال ۲۰۲۳

در حالی که در شبکه گواهی کار اتریوم، پاداش بلاک تا زمان تولید بلاک جدید ضمانت نشده بود، اعتبارسنج‌ها در شبکه پس از به‌روزرسانی مرج دارای برنامه مشخصی هستند. شبکه ETH2 پاداش‌های به‌دست‌آمده توسط اعتبارسنج‌ها را حفظ می‌کند. بنابراین می‌توانند هر طور که می‌خواهند از توکن‌ها استفاده کنند. اکنون و تا پس از به‌روزرسانی شانگهای و زمانی که شما بتوانید وجوه خود را برداشت کنید، سپرده‌گذاران (Stakers) به دریافت پاداش ادامه خواهند داد.

توزیع پاداش در راکت پول

برای دریافت پاداش از راکت پول، کاربران می‌توانند مبلغ بسیار کم 0.01 اتریوم را نیز سپرده گذاری (استیک) کنند. پس از این تراکنش، کاربران rETH دریافت خواهند. این توکن به‌عنوان پاداش و بر اساس عملکرد اجراکنندگان نودها به کاربران پاداش داده می‌شود. باید اشاره داشت که این توکن را می‌توان معامله کرد، وام داد یا به‌عنوان وثیقه استفاده کرد.

نودهای این استخر استیکینگ نیازمند 16 اتر (ETH) به ازای هر اعتبارسنج هستند. این برخلاف استیکرها (سپرده گذاران) مستقل است که به سپرده گذاری 32 اتری نیاز دارند. این 16 اتر سپس وارد استخر استیکینگ (استخر سپرده‌گذاری) خواهد شد که به آن مینی پول (Mini pool) هم می‌گویند. زنجیره‌های بیکن این استخرها را به‌عنوان اعتبارسنج‌های معمولی می‌شناسند که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. قراردادهای هوشمند پروتکل راکت پول در شبکه اصلی اتریوم مدیریت برداشت، پاداش و نمایندگی توکن را بر عهده دارد.

در این پروتکل به ازای سپرده گذاری 1 ETH یک توکن rETH دریافت می‌کنید. نرخ مبادله و سپرده گذاری شما در طول زمان طبق پاداش اعتبارسنج‌ها و با افزایش موجودی زنجیره بیکن، بیشتر خواهد شد. rETH یک توکن نقدینه ERC-20 است که نمایانگر یک اتر است. تا زمان باقی ماندن توکن در استخر پروتکل، کاربران می‌توانند هر اقدامی که دوست دارند با این توکن انجام دهند.

راکت پول یکی از اولین و بهترین پلتفرم‌های استیکینگ اتریوم است. سرمایه‌ها در آن با امنیت کامل نگه‌داری می‌شوند و توسط قراردادهای هوشمند بازبینی شده و به شکل متن باز حسابرسی می‌شوند. در لحظه واریز مبلغ به این پروتکل، کاربر توکن جایگزین را دریافت می‌کند و در طول زمان سود کسب خواهد کرد. کاربران می‌توانند با ترید، فروش یا حتی نگه‌داری آن، برای دیگر کاربران نقدینگی فراهم کنند.

باید اشاره داشت که توکن بومی و حاکمیتی RPL را نیز می‌توان به‌عنوان بیمه در راکت پول استیک کرد. قابل‌توجه است که این توکن در صرافی‌هایی ازجمله یونی سواپ، کوین اکس و Bvnex لیست شده است.

بیشتر بخوانید: استخر استیکینگ (Staking Pool) چیست؟

لیدو (Lido)

از بهترین پلتفرم‌ها و بهترین روش‌های استیکینگ اتریوم باید به پلتفرم لیدو (Lido) نیز اشاره کرد که به کاربران خود اجازه می‌دهد هر مقدار اترd که دوست دارند، سپرده‌گذاری کنند. این پلتفرم توکن‌های شما را قفل نمی‌کند و باید دقت داشت که پلتفرم لیدو یک صرافی نیز نیست.

استیک اتریوم با لیدو

در سال‌های اخیر هولدرهای اتر نسبت به سپرده گذاری توکن‌های خود بی‌میل بوده‌اند. باید اشاره داشت که قبل از به‌روزرسانی مرج تنها 8% توکن‌های اتریوم استیک شده بودند. این آمار پس از انتقال شبکه به گواهی سپرده (POS) افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد و فرصت مناسبی برای پلتفرم‌هایی مانند لیدو ایجاد کرد.

بر اساس آخرین داده‌ها، 80% سهم بازار سپرده‌های اتریوم در اختیار لیدو است. این پلتفرم در سال 2021 رشد قابل‌توجه 15000 درصدی را تجربه کرد.

مطلب مفید: پروتکل لیدودائو (LidoDao) و ارز دیجیتال لیدو (LDO) چیست؟

توزیع پاداش در لیدو

باید اشاره داشت که این پلتفرم به‌عنوان یک دائو نیز ایفای نقش می‌کند. اترهای واریز شده بین نودهای برتر این صنعت در دائو توزیع می‌شود. کاربران پس از سپرده گذاری در استخر لیدو توکن stETH دریافت می‌کنند. این توکن به‌عنوان نمایانگر سپرده‌گذاری، پاداش و جریمه احتمالی فرایند عرضه می‌شود.

تمام این فرایند به سادگی صورت می‌گیرد و کاربران می‌توانند با نرخ سود دوره‌ای 3.7 درصدی به استیکینگ در اتریوم بپردازند. کاربران لیدو می‌توانند از اندوخته stETH خود برای کسب سود یا وام دادن بهره ببرند. موجودی stETH نمایانگر پاداش‌های روزانه سپرده گذاری اتریوم است.

در حال حاضر متوقف کردن استیکینگ اتریوم در زنجیره بیکن امکان‌پذیر نیست اما کاربران می‌توانند موجودی stETH خود را به ETH عادی تبدیل کنند. LDO توکن حاکمیتی دائوی لیدو است که به کاربران اجازه می‌دهد در رأی‌گیری‌های مربوط به آینده پروتکل مشارکت داشته باشند. باید اشاره داشت که این توکن در صرافی‌های معتبری ازجمله بایننس و جمینی لیست شده است.

یکی از بهترین پلتفرم‌های استیکینگ اتریوم لیدو است که در مدت اخیر بنا بر دلایل مشخصی محبوبیت زیادی نیز کسب کرده است. سپرده‌گذاری در این پلتفرم ریسک کمی دارد اما باید اشاره داشت که سود دریافتی در آن نیز از سرمایه‌گذاری در برخی محصولات دیفای کمتر است. کاربران می‌توانند همین امروز با واریز 32 اتر یا استفاده از صرافی‌هایی مانند بایننس و کوین بیس، دارایی خود را سپرده گذاری (استیک) کنند.

لیدو در تلاش است تا با پلتفرم غیرمتمرکز خود هر دو این مشکلات را حل کند. برای استیک در لیدو هیچ حداقل سرمایه‌ای وجود ندارد. با این حال باید گفت که پلتفرم 10% کارمزد استیکینگ دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید: لیدو فایننس برای گسترش فعالیت های خود از شبکه های لایه 2 استفاده خواهد کرد

کراکن (Kraken)

صرافی کراکن در سال 2011 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال بوده است. کراکن پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد انواع ارزهای دیجیتال را معامله کنند و اتریوم را نیز استیک کنند. برای تبدیل شدن به اعتبارسنج در کراکن، نیاز به 32 اتر یا بیشتر دارید. با این حال، کاربران با 0.0001 اتریوم نیز می‌توانند وارد استخر استیکینگ این صرافی شوند.

کراکن

پاداش سالانه سپرده گذاری اتریوم در کراکن متفاوت و از 4 تا 7 درصد تعریف شده است. گفتنی است که در کراکن علاوه بر اتریوم، کاربران می‌توانند به سپرده گذاری کازماس (ATOM)، کاردانو (ADA)، پولکادات (DOT) یا فلو (FLOW) نیز بپردازند. با خرید یا واریز اتریوم به حساب کراکن، کاربران می‌توانند کسب درآمد خود را آغاز کنند. در بالای صفحه کاربر باید گزینه Stake و سپس ETH را انتخاب کرده و فرایند استیکینگ را آغاز کند.

باید اشاره داشت که کراکن 15% کارمزد برای سپرده گذاری اتریوم دریافت می‌کند که نسبت به کارمزد دریافتی کوین بیس کمتر است. در حال حاضر مشتریان کراکن اجازه معامله اتریوم‌های استیک شده را ندارند، اما پلتفرم قصد دارد در آینده بازاری را برای معامله اتریوم‌های استیک شده با نشده ایجاد کند. این سرویس البته در ابتدا برای کشورهای کانادا و آمریکا در دسترس نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: ترید ارز دیجیتال در صرافی کراکن (Kraken)

کوین بیس (Coinbase)

کوین بیس یک صرافی ارز دیجیتال است که در آن می‌توان به خرید و فروش، انتقال و ذخیره ارزهای دیجیتال پرداخت. این پلتفرم در سال 2012 تأسیس شد و یکی از معتبرترین پلتفرم‌های معاملاتی به شمار می‌رود. این صرافی در کنار انواع خدمات خود، استیکینگ اتریوم را نیز ارائه می‌کند. کوین بیس نیازی به حداقل موجودی برای آغاز فرایند استیکینگ ندارد، چرا که توکن‌ها را از سرمایه‌گذارن برای اجرای نودها جمع آوری می‌کند.

استیک اتریوم در کوین بیس

بسیاری استیکینگ اتریوم را روشی برای کاهش زیان احتمالی در پی نوسانات قیمتی می‌دانند و معتقدند که پاداش این فرایند جبران کننده چنین زیانی است. به عبارتی دیگر، حتی با کاهش ارزش توکن نیز، آن‌ها درآمد منفعلانه دارند. در کوین بیس، نرخ سود سپرده اتر 3.65% است. با توجه به عدم نیاز به موجودی، این روش برای کاربرانی که از کاهش قیمت دارایی نگرانی دارند نیز مناسب است.

پیوستن به استخر سپرده‌گذاری کوین بیس آسان است و پاداش آن نیز در قالب ETH است. علی‌رغم دریافت کارمزد 25 درصدی کوین بیس برای این فرایند، این پلتفرم یکی از ایمن‌ترین و بهترین روش‌های استیکینگ به شمار می‌رود. البته باید اشاره داشت که سپرده‌گذاری اتریوم در این صرافی خارج از آمریکا امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: 7 اشتباهی که باید هنگام انتخاب پلتفرم استیکینگ از آن اجتناب کنید

بایننس خدمات استیکینگ اتریوم ارائه می‌کند

بایننس بزرگ‌ترین صرافی رارز دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات است و معمولاً انتخاب اول کاربران برای سرویس‌های کریپتو است. این صرافی، پلتفرم استیکینگ خود برای اتریوم را در ماه دسامبر 2020 راه‌اندازی کرد. این پلتفرم از استیکینگ دیفای نیز پشتیبانی می‌کند. بایننس استیکینگ DAI، USDT، BUSD، BTC و BNB را نیز دارد.

استیک اتریوم در بایننس

به طور طبیعی، استیکینگ یا سپرده گذاری دارای مزایایی است، ازجمله اینکه کاربران می‌توانند دارایی‌های بیشتری را به دست آورند و نرخ بهره آن می‌تواند بسیار مناسب باشد. کاربران با سپرده گذاری برخی ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس می‌توانند 10 تا 20 درصد نیز سود کسب کنند. سرمایه‌گذاران بسیاری چنین فرصتی را غنیمت شمرده و آن را روشی مناسب برای کسب درآمد می‌دانند. باید اشاره داشت که استیکینگ در پلتفرم‌هایی مانند بایننس بسیار آسان است.

مطلب مفید: آموزش جامع استیک در بایننس (staking) برای مبتدیان

در حال حاضر نرخ سود استیکینگ اتریوم در صرافی بایننس حدود 10.2% است. بایننس برنامه‌های کسب سود زیادی ارائه می‌دهد و کاربران می‌توانند با انتخاب گزینه سپرده‌گذاری منعطف، بهترین روش کسب سود از ارزهای دیجیتال را پیدا کنند. همچنین کاربران می‌توانند هر زمان که خواستند دارایی خود را برداشت کنند. پس از ورود به این برنامه، کاربران دارایی‌های سپرده‌گذاری منعطف را دریافت کرده و دوره سود آنها از روز دوم آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر، استیکینگ قفل شده زمانی است که سرمایه در کیف پول‌های رمز ارزی هولد شده تا از عملیات شبکه بلاک چینی پشتیبانی کند. این سرمایه‌ها برای مدت مشخصی قفل خواهند شد. گفتنی است که بایننس برای استیک اتریوم یا قفل کردن سرمایه کارمزدی دریافت نمی‌کند. باید اشاره داشت که نرخ سود ین صرافی معمولاً کمتر از سود استیکینگ مستقیم در شبکه یا کیف پول پروژه است.

با این حال، سود استیکینگ اتریوم این پلتفرم باعث شده تا به یکی از بهترین روش‌های استیکینگ تبدیل شود و کاربران زیادی آن را مدنظر قرار دهند. اگر کاربران زودتر از زمان موعد و پایان دوره قفل بودن، دارایی خود را برداشت کنند نیز هیچ سودی دریافت نخواهند کرد. برداشت کوین‌ها نیز در بایننس معمولاً 1 تا 2 روز زمان می‌برد.

آیا استیکینگ اتریوم سودآور خواهد بود؟

رمز ارزها و تکنولوژی بلاک چین در مسیر پذیرش گسترده قرار گرفته است و یکی از دلایل مهم آن ارائه جایگزینی برای سیستم بانک سنتی است. این روند رو به رشد در حالی ایجاد شده که در یک سال گذشته بازار کریپتو همواره با ریزش همراه بوده است. اکنون اتریوم با تکمیل به‌روزرسانی خود به احتمال فراوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران این حوزه خواهد بود.

در این مقاله به معرفی بهترین روش‌های استیکینگ اتریوم پرداختیم. معرفی تکنولوژی شاردینگ (Sharding) و تکمیل آپدیت مرج (Merge) نیز به بهبود هرچه بیشتر شبکه کمک خواهند کرد. درنتیجه و با نزدیک شدن احتمالی به اتمام روند نزولی بازار، سپرده گذاری اتریوم می‌تواند برای کاربران سود زیادی داشته باشد.

سوالات متداول

برای شروع استیکینگ اتریوم به چه مقدار ETH نیاز داریم؟

32 اتر. حداقل موجودی اتریوم مورد نیاز برای سپرده‌گذاری اتریوم به‌صورت فردی 32 ETH است.

آیا ممکن است با استیکینگ اتریوم از دست بدهیم؟

استیکینگ یا سپرده‌گذاری بدون خطر نیست. شما در کریپتو، یک دارایی پرنوسان، پاداش‌هایی کسب خواهید کرد. گاهی اوقات، شما باید ارز دیجیتال خود را برای مدت زمان مشخصی قفل کنید. این احتمال وجود دارد که اگر سیستم آن طور که انتظار می‌رود کار نکند، مقداری از ارز دیجیتالی را سپرده‌گذاری کرده‌اید از دست بدهید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان