سود واقعی دیفای (Real yield) چیست؟

آنچه می‌خوانید...

اخیراً ترند جدیدی به نام سود واقعی دیفای (Real yield) در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (دیفای) ظهور پیدا کرده که این روزها افراد زیادی در حال صحبت کردن از آن هستند؛ و در حال حاضر در مورد اینکه آیا باید از آن استقبال کرد یا خیر، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. در این مقاله از فکت کوینز، می‌خواهیم سود واقعی و فرآیند آن را مورد بحث قرار دهیم و به برترین پلتفرم‌هایی که چنین سودی را ارائه می‌دهند نگاهی بیندازیم.

مفهوم  سود واقعی دیفای این است که پروتکل‌های دیفای سود کاربران را در قالب ارزهای دیجیتال اصلی بازار مانند بیت کوین یا اتر یا استیبل کوین‌هایی مانند USDC یا BUSD پرداخت کنند. سود کاربران باید از محل درآمد واقعی پروتکل باشد که سپرده‌گذاری (استیکینگ) یا قفل کردن توکن حاکمیتی راهی برای کسب آنهاست.

- Advertisement -

دلایل متعددی برای هیجان‌زده شدن در مورد این ترند وجود دارد، اما نگرانی‌های موجهی نیز مطرح است.

سود واقعی دیفای (Defi Real Yield) چیست؟

سود واقعی (Real yield) بسیار شبیه سود سهام است. در سود واقعی دیفای، شما پول خود را در یک پروتکل دیفای  سرمایه‌گذاری می‌کنید و از طریق آن سرمایه‌گذاری، پروتکل می‌تواند درآمدی ایجاد کند که بخشی  از آن سهم شما خواهد شد. البته در همین حین، شما به سرمایه‌گذاری خود نیز ادامه می‌دهید.

تفاوت اصلی سود واقعی دیفای و بسیاری از چیزهایی که تا به حال در دنیای دیفای  اتفاق افتاده در بخش «واقعی» آن نهفته است. در طول رونق بخش دیفای طی سال‌های 2020 و 2021 نیز پروتکل‌ها سودهایی را به کاربران پرداخت می‌کردند، اما آنها معمولاً این کار را با استفاده از روشی کاملاً متفاوت انجام می‌دادند.

در آن روزها، سودها اغلب چهار رقمی یا حتی بیشتر بود و پروتکل‌ها از طریق یک چرخه بی‌پایان انتشار توکن‌ به کاربران خود سود پرداخت می‌کردند. ایده این بود که بهتر است حتی به قیمت تورم توکن، سرمایه جذب شود. اما هنگامی که بازار در سال 2022 سقوط کرد، یک اثر دومینویی اغاز شد که شاهد کاهش ارزش بسیاری از توکن‌ها بود و سودهای غیرواقعی آنها از بین رفت.

علاوه بر این، در روزهای اولیه دیفای، بسیاری از کاربران به پروژه‌ها متعهد نبودند و مدام به پروژه‌های جدید منتقل میشدند. نتیجه نهایی این بود که بخش دیفای با آغاز روند نزولی بازار از رونق افتاد؛ و اکنون سرمایه‌گذاران به دنبال نشانه‌های امیدوارکننده‌ای مانند سود واقعی هستند تا دوباره به دیفای اعتماد کنند.

بیشتر بخوانید: آیا دیفای واقعاً غیرمتمرکز است؟ بررسی دقیق مهم‌ترین ویژگی دیفای

سود واقعی دیفای چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از نگرانی‌هایی که مطرح است این است که سود واقعی دیفای بیشتر برای نشان دادن یک سیگنال مثبت به سرمایه‌گذاران عمل می‌کند تا شاخصی از این که پروتکل واقعاً یک مسیر را در پیش گرفته است. به عنوان مثال، پیش از این محبوب‌ترین روش ارزیابی پروژه‌های دیفای بر اساس ارزش کل قفل شده (TVL) بود، معیاری که اندازه سرمایه‌های وارد شده به یک اکوسیستم را اندازه‌گیری می‌کند. اما این روش نتوانست اطلاعات کافی در مورد سلامت پروتکل ارائه دهد.

به دلیل سود انبوه ایجاد شده در طول تابستان دیفای، بسیاری از افرادی که به پروتکل‌ها وارد می‌شدند سریعاً از آنها خارج شده و به پروتکل‌های جدید روی می‌آوردند و به‌طور مصنوعی مقدار TVL را بالا میبردند.

اکنون، با سود واقعی، ممکن است کاربران در مسیر مشابهی در حال حرکت باشد و به دنبال یک شاخص جامع باشند که در واقع شاخص دقیقی نیست. خطرات مختلفی وجود دارد، از جمله اینکه یک پروتکل ممکن است توکن‌هایی را برای به دست آوردن استیبل کوین‌ها منتشر کند و سپس آن‌ها را به کاربران بپردازد؛ نوعی مکانیزم ترکیبی که ممکن است سود واقعی به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟ با انواع استیبل کوین ها آشنا شوید

همچنین می‌توان میزان انتشار توکن‌ها را پایین نگه داشت و برای جذب سهامداران سود  واقعی پرداخت کرد، و بعدتر در یک تاریخ (زمانی که کاربران ناخواسته سرمایه‌های خود را در پروتکل قفل کردند) ناگهان انتشار توکن‌ها را افزایش داد.

مسئله دیگر این است که استارت‌آپ‌ها عموماً به سرمایه خود نیاز دارند و پرداخت سودهای کلان صرفاً به منظور جذب کاربران جدید به شیوه‌ای شبیه به طرح‌های پانزی می‌تواند نتیجه عکس در پی داشته باشد.

سود واقعی دیفای سودی است که از درآمد واقعی یک پلتفرم حاصل می‌شود. جایگزین سود واقعی دیفای، سودی است که از طرح‌های پانزی تولید می‌شود. چنین سودی پایدار نیست و چند ساعت پس از راه‌اندازی پروتکل کشت محصول (Yield Farming) از بین می‌روند.

بیشتر بخوانید: ییلد فارمینگ یا کشت سود چیست؟

اکثر پروژه‌های دیفایی که اکنون راه‌اندازی می‌شوند، نرخ سود پایین اما پایدار را هدف قرار می‌دهند. اثرات پروتکل‌های کشت سود پانزی این بود که انتشار بسیار زیاد توکن‌های بومی منجر به کاهش شدید قیمت می‌شد و همه کاربران برای فروش آن‌ها برای کسب سود اقدام می‌کردند.

در سود واقعی، آنچه در میان کاربران پروتکل دیفای به اشتراک گذاشته می شود، سود پروتکل است. به این صورت که اگر پروتکل سودآور باشد، کاربران یک APR (درصد سود سالیانه) بزرگ دریافت می کنند. به عنوان مثال، صرافی غیرمتمرکز GMX از زمان راه اندازی خود بسیار سودآور بوده است. این پروتکل برای یک مدت زمان طولانی APR خود را در حدود 18٪ حفظ کرده که نشان می‌دهد سود آن یک سود واقعی دیفای است.

در ادامه 10 پروتکل برتر سود واقعی دیفای در سال 2023 را معرفی خواهیم کرد.

1. اولین پلتفرم سود واقعی دیفای؛ اومامی فایننس (Umami Finance)

Umami Finance اولین پلتفرم ارائه دهنده سود واقعی دیفای (Real Yield) در دیفای است و با اکوسیستم GMX همکاری نزدیکی دارد. این پروتکل حول محور دسترسی به نقدینگی فعالیت می‌کند و از یک مدل ترکیبی برای پرداخت سود با پروتکل‌های دیفای استفاده می‌کند. برای این منظور، Umami به عنوان یک لایه میانی عمل می کند که تامین‌کنندگان نقدینگی را به پروتکل‌های دیفای متصل می‌کند.

سود واقعی دیفای اومامی فایننس (Umami Finance)

یک مثال خوب از این موضوع، راه‌اندازی خزانه‌های GLP برای ارزهای USDC، ETH و BTC توسط اومامی (Umami) است. APY به دست آمده از سپرده‌گذاری توکن GLP به سپرده گذاران منتقل می‌شود و در عین حال ریسک بازار را پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:‌نقدینگی متعلق به پروتکل (Protocol Owned Liquidity) چیست؟

اومامی فایننس قرار است تا پایان نیمه اول 2023 خزانه‌های بیشتری را با هدف رسیدن به بیش از 1 میلیارد دلار TVL راه‌انداری کند.

  • ارزش بازار: 21,000,000 دلار
  • TVL فعلی: 35798.40 دلار
  • عرضه در گردش: (ارائه نشده است)
  • کل عرضه: 1,000,000
  • قیمت فعلی 28.17Umami دلار

2. موگن فایننس (Mugen Finance)

Mugen Finance یک  پلتفرم تجمیع کننده سود (Yield Aggregator) است که روی اکوسیستم GMX کار می‌کند و بر پایه شبکه آربیتروم (Arbitrum) ساخته شده است. MGN، توکن بومی موگن فایننس، با عرضه کل 0.MGN شروع شد. کاربران می توانند MGN را با استفاده از استیبل کوین USDC دریافت کنند. شما USDC را به یک قرارداد هوشمند واریز می کنید و در ازای آن MGN دریافت می کنید.

پروتکل سود واقعی دیفای موگن فایننس (Mugen Finance)

Mugen Finance از فناوری Layer Zero استفاده می کند که پروتکل بین زنجیره‌ای امنی چین (Omnichain) است. معنای این امر برای موگن فایننس این است که با گذشت زمان، Mugen Finance می‌تواند به یک تجمیع کننده سود برای پروتکل ها در هر بلاک چینی تبدیل شود، بله! حتی برای بیت کوین. Umami از فناوری لایه صفر (layerzero)برای فعال کردن تبادل بین زنجیره‌ای در پلتفرم خود استفاده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع لایه‌‌های شبکه بلاکچین

  • ارزش بازار: 2,400,000 دلار
  • TVL فعلی: $1,000,000+
  • عرضه در گردش: 25,564
  • عرضه کل: 25564
  • قیمت فعلیMGN: ۹۳.۸۸دلار

3. صرافی وِلا (Vela Exchange)

Vela Exchange یک صرافی غیرمتمرکز است که روی شبکه آربیتروم راه اندازی شده و سود واقعی دیفای ارائه می‌دهد. ظهور صرافی‌های غیرمتمرکز فیوچرز (Perp DEX) بسیار قوی بوده است، اما فقط آنهایی که از صرافی‌های متمرکز (CEX) تا حد ممکن تقلید می‌کنند موفق خواهند شد. صرافی ولا (Vela) از این لحاظ عالی کار کرده است. کاربران حتی زمانی که امنیت CEX ها مورد تردید است، آنها را ترجیح می‌دهند، زیرا چنین صرافی‌هایی مدیریت معامله و قابلیت تنظیم حد ضرر (Stop Loss) و حد سود (TPs) را ارائه می‌دهند.

سود واقعی دیفای

Vela سخت در حال ساخت یک صرافی غیرمتمرکز دائمی (Perp Dex) عالی است. این پلتفرم دارای ابزارهای مدیریت ریسک، از جمله قابلیت‌های ذکر شده در بالا است. این صرافی از معاملات غیرمتمرکز P2P و OTC و همچنین معاملات اسپات و فیوچرز پشتیبانی خواهد کرد .

علاوه بر این، هنگامی که دارندگان توکن DXP  نقدینگی صرافی را تامین می‌کنند، توکن‌های VLP  دریافت می‌کنند و 50٪ از کارمزدهای تولید شده توسط پروتکل را به عنوان سود واقعی دیفای به دست می آورند. کاربران همچنین می‌توانند VLP را سپرده‌گذاری کنند و 10٪ APR اضافی در قالب توکن eVELA کسب کنند.

  • ارزش بازار: 5,486,949 دلار
  • عرضه در گردش: 6,840,767
  • کل عرضه: 7,000,000
  • حداکثر تامین: 100,000,000
  • قیمت فعلی 0. 8021 دلار DXP

بیشتر بخوانید:هرآنچه باید در مورد وام ارز دیجیتال بدانید!

4. یونی پایلوت (Unipilot)

 یونی پایلوت (Unipilot) یک بهینه ساز نقدینگی برای صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap)  است. برای درک نحوه عملکرد Unipilot، ابتدا باید نحوه عملکرد برنامه جدید نقدینگی متمرکز Uniswap V3 را بدانید.

نقدینگی متمرکز به کاربران این امکان را می دهد که نقدینگی را در حدود قیمت مشخصی ارائه کنند. به عنوان مثال، می توانید نقدینگی را برای استخر ETH-USDC بین 1200 تا 1400 دلار برای ETH فراهم کنید.

یونی پایلوت (Unipilot)

این بدان معناست که اگر قیمت اتریوم کمتر یا بالاتر از این محدوده قیمتی باشد، هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کنید و در مقایسه با روش قدیمی تامین نقدینگی کارآمدتر می‌شود. اگر قیمت خارج از محدوده شما حرکت کند، باید محدوده خود را تنظیم کنید – چیزی که هم هزینه و هم زمان نیاز دارد (به شکل کارمزد تراکنش).

Unipilot پیشنهاد می کند نقدینگی شما را برای شما مدیریت کند. کسانی که PILOT، توکن بومی Unipilot را سپرده‌گذاری میکنند، سود واقعی دیفای  6 درصدی (سالانه) از سهم درآمد پروتکل دریافت می‌کنند. با افزایش TVL، این مقدار افزایش نیز خواهد یافت.

  • ارزش بازار: 3,200,000 دلار
  • TVL فعلی: 2,223,341 دلار
  • عرضه در گردش: 1,190,326
  • کل عرضه: 10,628,432
  • قیمت فعلی PILOT: 2.78 دلار

بیشتر بخوانید: کیک دیفای چیست؟ نقد کامل پلتفرم کیک دیفای و راه‌های کسب سود از آن

5. لورج اینو (Leverage Inu)

LeverageInu یک پروژه Meme Finance است که به عنوان اولین محرک در بلاک چین Arbitrum صحبت‌های زیادی را ایجاد کرده است. Leverage Inu Finance یک پروتکل تجاری غیرفعال اجتماعی است که به اعضای خود سود واقعی دیفای از سود به دست آمده توسط پروتکل‌ها می‌دهد. پروتکل توسط LEVI، توکن بومی پشتیبانی می‌شود. آنها تاکنون 1300 دلار به حدود 500 عضو (در زمان توزیع) توزیع کرده‌اند.

لورج اینو (Leverage Inu)

LeverageInu با استفاده از هزینه‌های جمع‌آوری‌شده از Uniswap LP و استفاده از کارمزدها برای سرمایه‌گذاری در GLP و کسب کارمزد از GMX کار می‌کند. 20 درصد از کارمزدها نیز برای اهرم تجارت در پلتفرم‌هایی مانند GMX، Buffer Finance و به زودی Vela Exchange استفاده می‌شود.

طبق آخرین توزیع، APR  لوریج اینو 3 درصد است. با این حال، همزمان که تیم به ساخت خزانه‌ها ادامه می‌دهد و همچنان که توکن LEVI در Uniswap معامله می شود، این رقم می تواند به شدت افزایش یابد.

  • ارزش بازار: 567000 دلار
  • عرضه در گردش: 970000
  • کل عرضه: 970000
  • قیمت فعلی LEVI: 0.5677 دلار

جمع‌بندی

همان طور که در این مقاله خواندیم، سود واقعی دیفای سهمی از درآمد یک پروتکل است که در قالب رمزارزهای اصلی بازار مانند ETH یا USDC به کاربران پرداخت می‌شود، سودی که دارندگان توکن‌های حاکمیتی پروتکل می‌توانند با سپرده گذاری یا قفل کردن آنها به آن دسترسی داشته باشند. به عنوان کلام آخر، باید گفت که آینده دیفای به ایجاد محصولات و خدمات پایدار با کارکرد واقعی، دریافت هزینه‌های واقعی و ارائه سود واقعی دیفای به کاربران بستگی دارد.

سوالات متداول

Real Yield دیفای چیست؟

سود واقعی (Real yield) بسیار شبیه سود سهام است. در سود واقعی دیفای، شما پول خود را در یک پروتکل دیفای سرمایه‌گذاری می‌کنید و از طریق آن سرمایه‌گذاری، پروتکل می‌تواند درآمدی ایجاد کند که بخشی از آن سهم شما خواهد شد.

پلتفرم Umami Finance چیست؟

Umami Finance اولین پلتفرم ارائه‌دهنده سود واقعی (Real Yield) در دیفای است و با اکوسیستم GMX همکاری نزدیکی دارد. این پروتکل حول محور دسترسی به نقدینگی فعالیت می‌کند و از یک مدل ترکیبی برای پرداخت سود با پروتکل‌های دیفای استفاده می‌کند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان