بلاک فای (BlockFi) چیست؟

خانهآموزش هابلاک فای (BlockFi)...

آنچه می‌خوانید...

فعالان حوزه ارزهای دیجیتال که به دنبال گزینه‌های بیشتر در سرمایه‌گذاری‌های خود هستند، ممکن است تا به حال نام بلاک فای (BlockFi) را شنیده باشند. این پلتفرم فین‌تک (fintech)، علاوه بر ارائه امکانات صرافی ارز دیجیتال، بر اساس میزان سرمایه مشتریان خود به آنها سود پرداخت می‌کند و یک کارت اعتباری ارائه می‌کند که به ازای هر تراکنش با آن بیت ‌کوین پاداش می‌دهد. شما حتی می‌توانید با استفاده از رمزارزهای خود، وام بگیرید. بنابراین در صورت نیاز به پول نقد، نیازی به فروش ارزهای دیجیتال خود ندارید.

بلاک فای توسط برخی از بزرگترین چهره‌های صنعت کریپتو پشتیبانی می‌شود و همچنان در حال ارائه نوآوری‌های جدید خود است. اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستید یا به سرمایه‌گذاری در این بازار فکر می‌کنید، با فکت کوینز همراه باشید تا با هم به بررسی پلتفرم بلاک فای (BlockFi) بپردازیم.

- Advertisement -

بلاک فای (BlockFi) چیست؟

بلاک فای یک پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال است که برخی از خدماتی را که از یک بانک‌ انتظار دارید به شما ارائه می‌دهد. از این خدمات می‌توان به ارائه سود انباشته بر اساس سرمایه شما، امکان دریافت وام و کسب پاداش در صورت خرید با کارت اعتباری اشاره کرد. بنیان‌گذاران این شرکت، زک پرینس (Zac Prince) و فلوری مارکز (Flori Marquez) هستند که این پلتفرم را در سال 2017 راه اندازی کردند.

بلاک فای از زمان تأسیس خود، بیش از 100 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده و اکنون بیش از 2 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت خود دارد. این شرکت از حمایت بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنعت ارز دیجیتال مانند آکونا کپیتال (Akuna Capital) ، کانسنسیس (Consensys)، کوین بیس وِنچرز (Coinbase Ventures)، سو فای (SoFi)، والار ونچرز (Valar Ventures)، وینکلاووس کپیتال (Winklevoss Capital) وبِین کپیتال ونچرز (Bain Capital Ventures) برخوردار است.

ارزهای دیجیتال در بلاک فای

بلاک فای (BlockFi) چگونه کار می‌کند؟

بلاک فای یکی از بهترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال است و خدماتی را ارائه می‌دهد که عمدتاً بر سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال متمرکز هستند. بسیاری از این خدمات مانند کسب سود، امکان دریافت وام و دریافت پاداش در صورت خرید با کارت اعتباری، مشابه خدمات ارائه شده توسط بانک‌ها هستند.

بلاکفای (BlockFi) به‌عنوان صرافی ارز دیجیتال

اگر در زمینه ارزهای دیجیتال تازه کار هستید، استفاده از بلاک فای (BlockFi) می‌تواند یکی از راه‌های یادگیری نحوه خرید بیت کوین باشد. می‌توانید تعداد محدودی ارزهای دیجیتال را بخرید، بفروشید یا مبادله کنید. همچنین می‌توانید دارایی خاصی را از پلتفرم دیگری به حساب بلاک فای خود منتقل کنید.

رمزارزهای پشتیبانی‌شده توسط بلاک فای (BlockFi) عبارتند از:

بیت کوین (BTC)، بایننس (BUSD)، اتریوم (ETH)، جمینی (GUSD)، لینک (LINK)، لایت کوین (LTC)، پاکسوس (PAX)، پاکس گولد (PAXG)، تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC)

به دلیل عرضه محدود، برخی از رمز ارزها و استیبل کوین‌هایی که سایر صرافی‌ها ممکن است ارائه دهند، مانند دوج کوین  (DOGE)، کاردانو (ADA)، استلار (XLM) و پولکادات (DOT) در این پلتفرم یافت نمی‌شود. (در حالی که بسیاری از ارزهای دیجیتال توسط هیچ دارایی‌ای پشتیبانی نمی‌شوند، استیبل کوین‌ها ثبات قیمت بیشتری دارند و توسط یک ارز ذخیره مانند دلار آمریکا یا طلا پشتیبانی می‌شوند.)

بیشتر بخوانید: بهترین ساعت ترید ارز دیجیتال

ارائه سود بر اساس میزان دارایی‌ در بلاکفای

رمزارزهای شما در پلتفرم BlockFi  مشمول سود می‌شوند. در این پلتفرم به این دارایی‌ها سود روزانه تعلق می‌گیرد و در اولین روز کاری هر ماه این سود پرداخت می‌شود. نرخ‌ بهره نیز بسته به ارزی که در اختیار دارید و میزان سپرده شما متفاوت است.

کارمزد معاملاتی مناسب BlockFi

در صورت انجام معاملات خود با  BlockFi، می‌توانید دارایی‌های ارز دیجیتال را با معاملات فوری و بدون کارمزد تراکنش خرید و فروش و معامله کنید. معاملات شما فوراً انجام می‌شود. بنابراین دقیق‌ترین قیمت موجود را دریافت می‌کنید. معاملات را می‌توان به صورت دستی انجام داد یا می توانید معاملات تکرار شونده را ایجاد کنید تا به صورت خودکار انجام شوند.

تنها کارمزدی که از شما دریافت می‌شود در شرایطی است که چند بار در ماه برداشت کنید. شما می‌توانید برداشت یک رمز ارز و برداشت یک استیبل کوین را به صورت رایگان در هر ماه بدون کارمزد انجام دهید. هر گونه برداشت اضافی بر اساس دارایی که برداشت می‌کنید، مشمول کارمزد می‌شود.

بیشتر بخوانید: فردی برای انتقال 4 بیت کوین، 200 دلار کارمزد تراکنش پرداخت کرد

اپلیکیشن موبایل

برای پیگیری حساب خود و انجام معاملات، بلاک فای (BlockFi) یک برنامه تلفن همراه برای دستگاه‌های iOS و اندروید نیز ارائه می‌دهد. با استفاده از این برنامه، می‌توانید یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید، ارزهای دیجیتال خود را از پلتفرم‌های دیگر به حساب خود در این پلتفرم انتقال دهید، پول قرض بگیرید و از سایر خدمات بهره ببرید. ویژگی‌های جدید به طور مرتب به این برنامه اضافه می‌شود. بلاک فای عنوان کرده است که در آینده می‌توانید ارزهای دیجیتال را معامله کنید، حواله‌های بانکی انجام دهید و از تشخیص چهره برای ورود از طریق برنامه استفاده کنید.

امنیت بلاک فای (BlockFi)

مشتریان بلاک فای می‌توانند احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) را با استفاده از گوگل آتنتیکیتور (Google Authenticator) فعال کنند تا حساب خود را با یک لایه محافظتی اضافی ایمن کنند. بلاک فای  همچنین اِلَو لیستینگ (Allow listing) را به عنوان یک قابلیت اختیاری به کاربران خود ارائه می‌دهد. این پروتکل تضمین می‌کند که ارز دیجیتال شما فقط می‌تواند به آدرس‌های شناخته شده ارسال شود.

بلاک فای (BlockFi) همچنین از تجزیه و تحلیل معاملات برای نظارت بر معاملات شما و تعیین سطح ریسک شما استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: امنیت بلاک چین؛ مصاحبه ویدیویی با سید ضیا صدر، بیتکوینر و پژوهشگر حوزه بلاکچین

امکانات اختصاصی ارائه شده توسط بلاک فای (BlockFi)

در ادامه به بررسی امکانات خاص و بی نظیر پلتفرم بزرگ بلاک فای می‌پردازیم.

قرض گرفتن در BlockFi

بلاک فای به کاربران امکان می‌دهد تا در زمان نیاز به پول نقد، به جای فروش دارایی‌های دیجیتال خود که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است، تا 50٪ از مبلغ حساب خود را وام بگیرند. میزان پول درخواست شده در همان روز کاری به حساب شما واریز می‌شود و می‌توانید به دلخواه از این پول استفاده کنید. وام‌ها را می‌توان در هر زمان بدون هیچ گونه جریمه یا کارمزد بازپرداخت کرد.

نرخ بهره ای که برای این وام‌ها دریافت می‌کنید بسته به میزان وام شما نسبت به موجودی حساب (نسبت وام به مبلغ حساب یا LTV) متفاوت است. علاوه بر این، برای هر وام 2٪ کارمزد شروع کار وجود دارد. این بدان معناست که یک وام 30 هزار دلاری دارای کارمزد 600 دلاری خواهد بود.

یکی از مواردی که باید از آن آگاه باشید این است که اگر ارزش ارز دیجیتال شما کاهش یابد، ممکن است وام شما با مارجین کال (منحل شدن وثیقه) مواجه شود.

  • اگر LTV شما به دلیل تغییر در ارزش پول شما به 70٪ برسد، 72 ساعت فرصت دارید تا در پاسخ به مارجین کال (Margin call) اقدام کنید. اگر این اتفاق بیافتد، باید دارایی‌های اضافی را سپرده گذاری کنید یا وام خود را زیر سقف 70٪ LTV پرداخت کنید.
  • اگر LTV شما به 80٪ برسد، بلاک فای به طور خودکار بخشی از سبد شما را می‌فروشد تا LTV  شما را به 70٪ کاهش دهد.

این بسیار شبیه به نحوه عملکرد یک حساب مارجین سنتی است.

بیشتر بخوانید: معرفی پلتفرم وام‌دهی بلاکچینی نکسو (Nexo)

چطور از وقوع مارجین کال در بلاکفای جلوگیری کنیم؟

از آنجایی که ارزهای دیجیتال دچار نوسانات قابل توجهی در نمودار قیمتی خود می‌شوند، وام گیرنده در شرایط ایده آل باید دارایی‌های اضافی در دسترس داشته باشد تا در صورت وقوع مارجین کال، آن‌ها را به حساب خود اضافه کند. در غیر این صورت، مارجین کال می‌تواند شما را مجبور کند که ارزهای دیجیتال را با قیمت‌هایی کمتر از انتظارتان بفروشید. با توجه به نوسانات ارزش، وام‌های دارای پشتوانه رمزنگاری برای وام‌های کوتاه‌ مدت که می‌توانند به سرعت بازپرداخت شوند، بهتر است رزرو شوند.

دریافت پاداش بیت کوین در بلاکفای

کارت اعتباری بیت کوین ریواردز (Bitcoin Rewards Credit Card) در هر تراکنش 1.5 درصد از تراکنش را به صورت بیت کوین به شما باز پرداخت می‌کند. پاداش‌های شما به صورت ماهانه به حساب بهره بلاک فای شما منتقل می‌شود. پاداش‌های دریافت شده در کارت اعتباری به محض واریز شدن، مشمول بهره می‌شوند.

دارندگان این کارت می‌توانند با صرف 3 هزار دلار در سه ماه اول، پاداش خوش آمد گویی 250 دلاری بیت کوین را دریافت کنند. علاوه بر این، در ماه‌های چهارم تا ششم مالکیت کارت، با حداکثر پاداش ۱۰۰ دلاری به صورت بیت کوین، ۳.۵ درصد از تمام خریدها را به صورت بازپرداخت به دست خواهید آورد. سپرده‌های شما همچنین مشمول 2% سود سالانه (APY) اضافی تا سقف 200 دلار بر روی میانگین روزانه موجودی استیبل کوین شما خواهد شد. علاوه بر این، برای معرفی دوستان خود به این پلتفرم، به ازای هر کاربر 30 دلار بیت کوین دریافت خواهید کرد.

اگرچه کارت اعتباری پاداش بیت کوین به طور رسمی منتشر نشده است، می‌توانید در صورت ارائه درخواست دریافت آن، به لیست انتظار بپیوندید. آدرس ایمیل خود را در سایت آنها ثبت کنید، سپس اگر واجد شرایط بودید، برای دریافت آن به شما اطلاع داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: معاملات مشتقات چیست؟ بررسی مفهوم Derivatives

کسب سود از بلاک فای (BlockFi)

یکی از جذابیت‌های پلتفرم بلاک فای امکان کسب سود است. اما این ویژگی چگونه کار می‌کند؟ با بلاک فای، حساب‌های حاوی ارزهای دیجیتال واجد شرایط بلافاصله شروع به دریافت سود می‌کنند. سود به صورت روزانه تعلق می‌گیرد و ماهانه به صاحبان حساب پرداخت می‌شود.

سود روزانه انباشته شده با توجه به نوع دارایی دیجیتال و مقداری که از آن در حساب خود دارید تعیین می‌شود. این سود طبقه بندی شده است. برای تعداد بیشتر بیت کوین، میزان این سود کاهش خواهد یافت. به عنوان مثال، اگر سه بیت کوین سپرده گذاری کنید، اولین بیت کوین 6.00% APY و دو بیت کوین باقی مانده 2.00% APY کسب می‌کنند.

برای افرادی که دارایی‌های دیجیتال خود را در طول مبادله یا مبادله می‌کنند، نرخ بهره شما بر اساس نوع ارز دیجیتالی که دارید، مقداری از آن که سپرده گذاری کردید و تعداد روزهای سپرده گذاری آن تغییر می‌کند. به عنوان مثال، فرض کنید بیت کوین را در ۱می سپرده گذاری کرده‌اید، سپس آن را در 15می به اتر تبدیل می‌کنید. در پایان ماه، 14روز سود بیت کوین و 16 روز سود اتر به دست خواهید آورد.

لازم به ذکر است که بلاک فای مشابه بانک‌ها عمل می‌کند و دلیل اینکه آنها به شما سود می‌دهند این است که دارایی‌های شما را به موسسات و شرکت‌ها وام می‌دهند. به عنوان وام دهنده، BlockFi با دریافت سود از آن وجوه وام داده شده، درآمد ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: راه‌های مطمئن برای کسب درآمد دلاری از بازار ارز دیجیتال

مزایا و معایب بلاک فای (BlockFi)

مزایای بلاکفای

  • می‌توانید معاملات را فورا و با هزینه کم انجام دهید
  • از موجودی ارزهای دیجیتال سود کسب کنید
  • تا 50 درصد از سرمایه گذاری خود را وام بگیرید
  • ارائه کارت اعتباری که با استفاده از آن پاداش‌های رمزنگاری را به دست می‌آورید
  • دوستان را معرفی کنید و هم شما و هم دوستتان بیت کوین کسب خواهید کرد

معایب بلاکفای

  • این پلتفرم از همه ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کند
  • موجودی‌های بالاتر، نرخ بهره کمتری را به دست می‌آورند
  • در ایالت نیویورک در دسترس نیست
  • احتمال وقوع مارجین کال در وام‌های به صورت رمزارز وجود دارد

بیشتر بخوانید: لیر زیرو (LayerZero) چیست؟ ۵,۰۰۰ دلار رایگان به ‌دست آورید!

چگونه در پلتفرم بلاک فای (BlockFi) حساب باز کنیم؟

به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، هم افراد و هم مشاغل می توانند در بلاک فای حساب باز کنند. همچنین می‌توانید حساب خود را از طریق یک IRA خودگردان باز کنید. با این حال، در حال حاضر نمی‌توانید به طور مشترک با شخص دیگری حساب باز کنید.

صاحبان حساب باید حداقل 18 سال سن داشته باشند و در هر حوزه قضایی که این پلتفرم ارائه می‌شود ساکن باشند. حساب‌‎های بهره بلاک فای (BlockFi) در اکثر کشورهای جهان در دسترس هستند. در ایالات متحده، دارندگان حساب ممکن است در هر ایالت به جز نیویورک اقامت داشته باشند.

حساب‌های بلاک فای بهترین بازدهی را برای سرمایه‌گذارانی دارد که مالک ارزهای دیجیتال هستند یا می‌خواهند ارز دیجیتال بخرند و بابت نگهداری دارایی‌های رمزنگاری خود پاداش دریافت کنند. سرمایه‌گذاران همچنین اگر می‌خواهند در از محل دارایی‌های خود بدون اینکه مجبور به فروش آن‌ها باشند وام بگیرند، می‌توانند از پلتفرم بلاک فای استفاده کنند. این یک راه خوب برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برای مبتدیان است زیرا کارمزدهای پایینی دارد، سود سپرده به شما را ارائه می‌دهد و به زودی یک کارت اعتباری راه اندازی می‌کند که می توانید به ازای خریدهای خود ارز دیجیتال کسب کنید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی بازار ارز دیجیتال چیست و چرا مهم است؟

با BlockFi چقدر می‌توانید درآمد کسب کنید؟

شما می‌توانید با استفاده از BlockFi از سه روش اصلی کسب درآمد کنید: سود تعلق گرفته در حساب خود، بازده بازار و دعوت دوستان.

سود مربوط به موجودی ارز دیجیتال شما

وقتی یک رمزارز را با بلاک فای خریداری می‌کنید یا دارایی‌های موجود خود را به پلتفرم آن انتقال می‌دهید، تا 8.60 درصد سود سالیانه (APY) به دست خواهید آورد. این سود به صورت روزانه تعلق می‌گیرد و به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. میزان بهره‌ای که به دست می آورید بسته به نوع رمزارزی که دارید و مقدار آن در حساب خود بر اساس ساختار لایه‌ای و طبقه بندی شده متفاوت است.

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با BlockFi

خرید رمزارزها می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بی‌ثبات همراه با افزایش یا کاهش قابل توجه قیمت در دوره‌های زمانی کوتاه باشد. برخی از سرمایه گذاران، سرمایه گذاری‌های خود را برای مدت طولانی نگه می‌دارند، در حالی که برخی دیگر به طور منظم با استفاده از دارایی‌های خود خرید و فروش می‌کنند. به این ترتیب، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مشابه سرمایه گذاری در سهام، کالاها و سایر دارایی‌ها است.

شما می‌توانید از معاملات ارزهای دیجیتال خود درآمد کسب کنید، اما سرمایه گذاری از هر نوعی ذاتاً مخاطره آمیز است و هیچ تضمینی برای کسب درآمد وجود ندارد. مبلغی که می‌توانید به دست آورید بستگی به عملکرد دارایی، مدت زمانی که آن را نگه دارید و تحمل شخصی شما برای ریسک دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین صرافی برای نوسانگیری ارز دیجیتال کدام است؟

پاداش معرفی دوستان در BlockFi

معرفی دوستان به بلاک فای یک راه آسان برای کسب پاداش است. به سادگی کد ارجاع خود را به اشتراک بگذارید و برای هر فردی که از کد شما استفاده می‌کند و 100 دلار یا بیشتر واریز می‌کند، هر کدام 10 دلار به صورت بیت کوین درآمد کسب خواهید کرد. پس از معرفی پنج نفر، پاداش معرفی شما به ازای هر نفر به 20 دلار افزایش خواهد یافت. هر کاربر معرفی شده جدید 10 دلار به صورت بیت کوین دریافت خواهد کرد حتی اگر پاداش ارجاع شما افزایش یابد.

آیا می‌توان با سرمایه‌گذاری در بلاک فای ضرر کرد؟

بله، شما می‌توانید با بلاک فای در سرمایه‌گذاری خود ضرر کنید همانطور که هر زمانی که شروع به سرمایه‌گذاری در هر بازاری کنید می‌توانید پول خود را از دست بدهید. قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند به شدت نوسان داشته باشد و ارزش‌ها می‌توانند در مدت زمان کوتاهی به میزان قابل توجهی افزایش یا کاهش پیدا کنند.

وقتی رمزارز خود را با استفاده از بلاک فای سپرده گذاری می‌کنید، دارایی‌های شما با تعهد به بازگرداندن همان مقدار از آن رمزارز به اضافه سودی که به دست آورده‌اید جایگزین می‌شود. این شبیه به نحوه عملکرد بانک است. یک بانک از شما سپرده دریافت می‌کند، پول را به دیگری قرض می‌دهد و از سود آنها به شما سود می‌پردازد.

در هر صورت در نظر داشته باشید بلاک فای یک حساب بانکی یا کارگزاری نیست. بنابراین حساب‌های آن مشمول بیمه FDIC، بیمه SIPC یا سایر بیمه‌های مشابه نیستند. این بدین معنی است که اگر BlockFi از کار بیفتد یا دچار ورشکستگی شود، ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.

بیشتر بخوانید: صرافی ال‌ بانک (LBank) چیست؟ جدیدترین نقد و بررسی ال بانک

سخن پایانی

بلاک فای (BlockFi) یک پلتفرم نوظهور برای کاربران دنیای ارزهای دیجیتال است که مانند بانک‌ها عمل می‌کند و ویژگی‌های متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد. در این مقاله به بررسی این مفهوم پرداختیم. نظر شما در مورد این پلتفرم چیست؟ آیا می‌تواند به یکی از پلتفرم‌های موفق در این حوزه تبدیل شود؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

آیا BlockFi قانونی است؟

بله، بلاک فای یک پلتفرم معاملات ارز دیجیتال قانونی با خدمات بانکی مانند کسب سود سپرده و امکان وام گرفتن است. این پلتفرم در امریکا مستقر بوده و تحت قوانین ایالات متحده قرار دارد. این شرکت بیش از 100 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است و بیش از 2 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت دارد.

اگر BlockFi هک شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر بلاک فای هک شود، ممکن است ارز دیجیتال مرتبط با حساب‌های خود را از دست بدهید. برای کاهش این خطر، بلاک فای نگهداری وجوه کاربر را به جمینی (Gemini) واگذار کرده است که برای رعایت دقیق مقررات و قوانین انطباق مشهور است.

آیا بلاک فای یک برنامه دیفای است؟

خیر، BlockFi یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) نیست بلکه یک سرویس متمرکز است. خدمات متمرکز در درجه اول توسط صرافی‌ها کنترل می‌شود که مسئول حفظ وجوه همه افراد هستند. پلتفرم‌های دیفای وابسته به فناوری هستند و سعی می‌کنند بدون نفوذ باشند و در نتیجه محدودیت‌های کمتری برای اعمال کاربر ایجاد می‌کنند.

دفتر بلاک فای در کدام کشور قرار دارد؟

بلک فای دارای هفت دفتر واقع در سراسر جهان از جمله نیویورک، جرسی سیتی، بوئنو آیرس، لندن، ورشو، کراکوف و سنگاپور است. دفتر مرکزی آن در شهر جرسی، نیوجرسی واقع شده است.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان