ارز دیجیتال تورمی (Inflationary) و ضدتورمی (Deflationary)؛ تفاوت در چیست؟

آنچه می‌خوانید...

ارز دیجیتال تورمی (Inflationary Cryptocurrency)، نوعی از رمز ارزها است که ارزش آن در طی زمان کاهش پیدا می‌کند.

در شرایط فعلی اقتصادی دنیا، تورم به یکی از شاخص‌های بسیار مهم و تأثیرگذار تبدیل شده است. در حقیقت علت این موضوع این است که تورم به‌خودی‌خود قادر است تا قدرت خریدی که ارزهای گوناگون در اختیار مردم قرار می‌دهند را تحت تأثیر خود قرار دهد. درواقع هرچقدر میزان تورم یک ارز بیشتر باشد، قدرت خرید آن ارز کمتر خواهد بود. از این‌ رو، تورم به‌صورت مستقیم بر روی تصمیمات مالی افراد و کسب‌وکارهای مختلف تاثیرگذار است.

- Advertisement -

به‌ طور کلی، جهت تهیه کالایی که قیمت آن با افزایش تورم رشد پیدا می‌کند، فردای روز بایستی مبلغ بیشتری را بپردازیم. البته تورم پایین عامل بسیار مطلوبی در ساختار اقتصادی یک کشور است و باعث رشد اقتصادی چشم‌گیری خواهد شد و بالطبع نرخ تورم بالا نیز به همراه خود تأثیرات مخرب اقتصادی را خواهد داشت.

اغلب افراد، به‌خصوص در کشورهایی با شرایط اقتصادی مشابه با کشور ما، تورم و تأثیر آن بر اقتصاد را به‌وضوح لمس می‌کنند. از طرفی، موضوع تورم در بازار رمز ارزها نیز وجود دارد و بر قیمت بسیاری از رمز ارزها تأثیر می‌گذارد.

ازاین‌رو در این مطلب از فکت کوینز قصد داریم تا به مفهوم ارز دیجیتال تورمی و ضد تورمی پرداخته و با بررسی کامل هر دو دسته این رمز ارزها، به خوبی به تفاوت‌های میان آنها پی ببریم.

ارز دیجیتال تورمی چیست؟

به بیانی ساده، ارز دیجیتال تورمی نوعی ارز دیجیتال است که ارزش آن در طی زمان کاهش پیدا می‌کند. در حقیقت این دسته از رمز ارزها، برای اینکه در طی زمان با میزان تقاضا (که ازقضا گهگاه نیز نامحدود است) هماهنگ شوند، قادر هستند تا به‌صورت نامحدود عرضه شوند و همین موضوع باعث ایجاد فشاری نزولی بر قیمت آنها خواهد شد.

از طرفی در این دسته از رمز ارزها، تعداد کوین یا توکن های در گردش به‌مرور زمان افزایش پیدا کرده و این امکان نیز وجود دارد تا در برخی از موارد، هیچ‌گونه سقفی برای تعداد کوین یا توکن های ضرب شده تعیین نشود.

بیشتر بخوانید: رکود تورمی (Stagflation) چیست و چه تأثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

 ارز دیجیتال ضدتورمی
ارز دیجیتال تورمی (Inflationary Cryptocurrency)، نوعی از رمز ارزها است که ارزش آنها در طی زمان کاهش پیدا می‌کند. منبع: learn.bybit

درواقع زمانی که تیم توسعه‌دهندگان یک ارز دیجیتال تورمی، توکن‌های بیشتری عرضه را کنند، سرمایه‌گذاران و کاربران تشویق خواهند شد تا در فعالیت‌های آن پروژه شرکت کرده تا از این راه پاداش بیشتری کسب کنند و همین موضوع (توکن های عرضه‌شده بیشتر)، باعث ایجاد یک فشار نزولی بر قیمت آن کوین یا توکن خواهد شد.

جدا از این، فشار نزولی واردشده به قیمت یک رمز ارز تورمی که به‌مرور زمان نیز این فراش افزایش پیدا می‌کند، نکته بسیار زیان‌آوری برای سرمایه‌گذاران بلندمدت یا همان هولدرها خواهد بود. بااین وجود، نوسانات ناشی از این موضوع نیز به‌خودی‌خود باعث ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار سوددهی خواهد شد.

نحوه کارکرد ارز دیجیتال تورمی

اساساً باگذشت زمان، قدرت خرید انواع ارز دیجیتال تورمی کاهش پیدا می‌کند و این موضوع از این‌ جهت است که این رمز ارزها به‌صورت مداوم و بدون هرگونه سقف مشخصی عرضه می‌شوند. لازم به ذکر است که بر اساس یک اصل اقتصادی بسیار مهم، زمانی که وجود هر چیزی کمیاب شود، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: کاهش نرخ تورم آمریکا چه تاثیری بر بازار رمز ارز ها دارد؟

ارز دیجیتال تورمی
هرچقدر میزان تورم یک ارز بیشتر باشد، قدرت خرید آن ارز کمتر خواهد بود.

از این‌ رو، از آنجایی‌ که روزبه‌روز تعداد فزاینده‌ای از ارزهای تورمی در دسترس کاربران قرار می‌گیردند، اما عرضه این رمز ارزها در بازار عملاً هیچ‌گاه محدود نبوده و این رمز ارزها به اصلاح کمیاب نخواهند بود. نتیجتاً اینکه عرضه نامحدود در اینجا به این معنی است که قدرت خرید یک ارز دیجیتال تورمی، باگذشت زمان کاهش پیدا کند.

ارز دیجیتال ضدتورمی چیست؟

ارز دیجیتال ضدتورمی (Deflationary) به دسته‌ای از رمز ارزها گفته می‌شود که تعداد ثابتی از آن‌ها عرضه می‌گردد. ازاین‌رو، وقتی‌که در طول زمان تقاضا برای این رمز ارزها بالا برود، قیمت آنها افزایش پیدا خواهند کرد. ازآنجایی‌که اساساً رمز ارزها میزان عرضه ثابتی دارند، پس نمی‌توان در پاسخ به هر میزان از تقاضا از سوی کاربران، رمز ارز بیشتری را عرضه کرد. نتیجتاً اینکه افرادی که دارنده رمز ارزهای ضدتورمی هستند، زمانی که اقدام به فروش آن‌ها کنند، سود بیشتری دریافت می‌کنند.

از طرفی این فشار رو به بالا بر ارزش رمز ارزهای ضدتورمی نیز باعث شده تا این دارایی‌های دیجیتال به نسبت ارزهای دیجیتال تورمی، گزینه محبوب‌تری برای هولدرهای بازار ارز دیجیتال باشد. جدا از این، می‌توان این انتظار را نیز داشت که ارزهای دیجیتال ضدتورمی، در طول زمان با افزایش قدرت خرید نیز مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: آیا «بیت کوین» بهترین مانع در برابر تورم است؟

نحوه کارکرد ارز دیجیتال ضدتورمی

اساساً وقتی‌که سقف عرضه ارز دیجیتال ضد تورمی اعلام گردد، پس‌ازآن حتی امکان عرضه یک توکن اضافی نیز وجود ندارد. درواقع همان اصلی که بیانگر کمیابی و ارزشمند بودن یک دارایی است، اینجا نیز صادق است؛ هرچقدر میزان تقاضا برای این نوع رمز ارزها بیشتر باشد، کاربران حاضر خواهند بود تا مبلغ بیشتری را جهت خرید آن‌ها پرداخته و همین موضوع باعث افزایش قیمت این دارایی‌های دیجیتال خواهد شد.

دقت داشته باشید که هدف از عرضه ارزهای دیجیتال ضدتورمی، هماهنگی سطح عرضه با تقاضا نیست. درواقع باگذشت زمان، به‌احتمال‌زیاد قدرت خرید با رمز ارزهای ضدتورمی افزایش پیدا می‌کند؛ ولی به علت ماهیت پر نوسان بازار ارزهای دیجیتال، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان در این خصوص یک پیش‌بینی قطعی داشت.

نحوه تشخیص تورمی یا ضدتورمی بودن ارزهای دیجیتال

در زمان تحقیق در خصوص ارزهای دیجیتال گوناگون جهت سرمایه‌گذاری، بایستی تورمی یا ضدتورمی بودن آن رمز ارز، به خوبی موردبررسی قرار بگیرد. درواقع ماهیت بازار ارزهای دیجیتال به شکلی است که احتمالاً ارزش یک رمز ارز در مدت‌زمانی کوتاه، شدیداً دستخوش تغییر می‌شود.

ازاین‌رو، پیش از هرگونه اقدامی جهت خرید و سرمایه‌گذاری بر روی آن رمز ارز، بایستی ارزش آن رمز ارز را در بازه زمانی طولانی‌مدت بررسی کرد. از طرفی ازآنجاکه ارزهای دیجیتال ضدتورمی ازنظر عرضه توکن با محدودیت مواجه هستند، احتمالاً گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند.

بیشتر بخوانید: شاخص پوئل (The Puell Multiple) چیست؟

Inflationary Cryptocurrency
اساساً هدف از عرضه ارزهای دیجیتال ضدتورمی، هماهنگی سطح عرضه با تقاضا نیست.

بااین‌حال، در ادامه قصد داریم تا عامل‌هایی را موردبررسی قرار دهیم که مشخص‌کننده تورمی یا ضدتورمی بودن یک ارز دیجیتال هستند.

حداکثر میزان عرضه  (Maximum Supply)

در ابتدا بایستی وضعیت توکنومیک (Tokenomics) ارز دیجیتال مدنظر خود برای سرمایه‌گذاری را موردبررسی قرار دهید. دقت کنید که این کار به سادگی و از طریق یک جستجوی ساده در خصوص پروژه ارز دیجیتال مدنظرتان امکان‌پذیر خواهد بود.

Crypto Tokenomics
در زمان تحقیق در خصوص ارزهای دیجیتال، بایستی تورمی یا ضدتورمی بودن آن رمز ارز، به خوبی موردبررسی قرار بگیرد.

عامل اصلی که در این خصوص بایستی به خوبی به آن توجه داشته باشید حداکثر میزان عرضه (Maximum Supply)  رمز ارز مدنظرتان است. این موضوع از آن‌ جهت مهم است که رمز ارزهای ضدتورمی، دارای حداکثر میزان عرضه مشخصی هستند.

از این‌ رو، هر زمان تعداد توکن در گردش یک رمز ارز به این رقم حداکثری برسد، حتی یک کوین یا توکن مازاد بر این رقم نیز به چرخه تأمین آن افزوده نخواهد شد. در واقع در اغلب پروژه‌های ارز دیجیتال، حداکثر میزان عرضه، یک رقم رند و شفاف است.

بیشتر بخوانید:تفاوت میان عرضه در گردش، عرضه کل و حداکثر عرضه یک رمزارز چیست؟

میزان عرضه در گردش (Circulating Supply)

در بررسی‌های پیش از سرمایه‌گذاری بر روی یک ارز دیجیتال، بایستی عامل میزان عرضه در گردش را نیز در نظر گرفت. درواقع این رقم بیانگر این است که تا این لحظه، چه تعداد از رمز ارز مدنظر به بازار عرضه‌شده است.رقمی که نشان‌دهنده میزان عرضه در گردش است، بیانگر تعداد توکن‌ها یا کوین‌های فعال است. ازاین‌رو، توکن ها یا کوین‌های استیک یا سپرده گذاری‌شده، سوزانده شده یا اتفاق دیگری برای آنها رخ‌داده است، در محاسبه این رقم به‌حساب نمی‌آیند.

دقت داشته باشید که اغلب پلتفرم‌ها کاربران خود را تشویق می‌کنند تا توکن یا کوین‌های خود را سپرده‌گذاری کنند و این موضوع به‌خودی‌خود می‌تواند منجر به کاهش تعداد رمز ارزهای در گردش گردد.

میزان کل عرضه (Total Supply)

میزان کل عرضه یک ارز دیجیتال، نشان‌دهنده میزان رمز ارز استخراج‌شده یا ضرب شده پروژه است. در حقیقت این توکن‌های رزرو شده، میزان رمز ارزهای سپرده‌گذاری یا قفل‌شده را نیز شامل می‌شود. با این وجود ارزهای گم‌شده، ازمیان‌رفته و سوخته نیز بایستی از این مقدار کسر شده تا رقم نهایی به واقعیت نزدیک باشد.

در واقع رمز ارزهای ضدتورمی می‌توانند برخی از توکن های خود را سوزانده تا کل ذخایر موجود را کاهش دهند. به‌عنوان نمونه، رمز ارز ریپل (XRP) این کار را انجام می‌دهد؛ اما بالعکس، یک رمز ارز تورمی، عرضه نامحدودی دارد که با افزایش تعداد توکن‌ها همراه است.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال ریپل (XRP) چیست؟

ارز دیجیتال تورمی و ضدتورمی؛ تفاوت در چیست؟

شناخت تفاوت‌های اصلی یک ارز دیجیتال تورمی و ضدتورمی اهمیت زیادی داشته و می‌تواند بر تصمیمات افراد برای سرمایه‌گذاری اثر بگذارد. از طرفی، میزان سود بلندمدت آن‌ها را نیز تعیین می‌کند. بااین‌حال، تورم به کاهش قدرت خرید با ارز موردنظر در بلندمدت اشاره دارد. درحالی‌که ضدتورم به معنی افزایش قدرت خرید است. بااین وجود زمانی که یک ارز دیجیتال تورمی و یک ارز ضدتورمی را باهم قیاس کنیم، بیشتر درگیر مفهوم عرضه توکن خواهیم شد.

تفاوت ارز دیجیتال تورمی و ضد تورمی
شناخت تفاوت‌های اصلی یک ارز دیجیتال تورمی و ضدتورمی اهمیت زیادی داشته و می‌تواند بر تصمیمات افراد برای سرمایه‌گذاری اثر بگذارد.

نگاهی دقیق‌تر به مکانیسم‌های هدایت‌کننده انواع ارزهای دیجیتال، می‌تواند ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها را برجسته کند.

ثابت یا متغیر بودن

میزان عرضه یک توکن ضدتورمی همیشه ثابت است و وقتی به آن تعداد برسد، عرضه آن متوقف می‌گردد. ولی این موضوع در یک ارز دیجیتال تورمی برعکس است. در حقیقت این نوع ارز دیجیتال‌ها عرضه نامحدود و شناوری دارند؛ چراکه همواره امکان ایجاد توکن‌های جدید تا حد نامشخصی وجود دارد. ازاین‌رو، هیچ‌گاه عرضه آن‌ها از تقاضا پیشی نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: شبکه Songbird چیست؟ آشنایی با توکن SGB و شبکه پرنده آوازه‌خوان

میزان عرضه و تقاضا

اینکه یک ارز دیجیتال، عرضه ثابت یا شناوری داشته باشد، مستقیماً بر میزان عرضه و تقاضا اثر دارد. در حقیقت عرضه ارزهای دیجیتال تورمی شناور است؛ چراکه در طول زمان بیشتر شده و با میزان تقاضا برای آن‌ها همگام است. نتیجتاً اینکه افزایش تقاضا یا میزان عرضه روی قیمت آن‌ها اثر ندارد.

تاثر عرضه و تقاضا بر ارز دیجیتال تورمی
اینکه یک ارز دیجیتال، عرضه ثابت یا شناوری داشته باشد، مستقیماً بر میزان عرضه و تقاضا اثر دارد.

از طرف دیگر، ذخیره ارزهای دیجیتال ضدتورمی ثابت است. ممکن است تقاضا بیشتر شود اما توکن‌های زیادی برای پاسخگویی به این تقاضا وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که در طول زمان ارزش ارز دیجیتال ضدتورمی بیشتر گردد.

تبدیل

دقت کنید که برخی از رمز ارزهای تورمی با مکانیسم‌های ضدتورمی یا محدودکننده طراحی‌شده‌اند تا تأثیر تورم بر قیمت آن‌ها تعدیل شود. به‌ عنوان‌ مثال، برخی ارزهای دیجیتال مکانیسم توکن سوزی دارند که می‌تواند در صورت بالا بودن تقاضا، عرضه را مهار کند. درواقع آن‌ها در زمان لازم توکن عرضه می‌کنند و به‌وقتش هم آن‌ها را می‌سوزانند تا ارزش آن را پایدار نگه‌دارند. این ارزها را اغلب با عنوان استیبل کوین می‌شناسند.

علاوه بر این، برخی ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش، کارمزد می‌گیرند و با سوزاندن این کارمزدها می‌توانند به عرضه توکن بر اساس یک میزان ثابت ادامه دهند. درعین‌حال تورم را مهار کرده و به حداقل رسانده‌اند.

بیشتر بخوانید: کشت سود یا استیکینگ (Staking)؛ کدام بهتر است؟

قدرت خرید

به‌صورت کلی ارزش یک ارز دیجیتال تورمی با گذر زمان کاهش می‌یابد؛ چون توکن‌های بیشتری عرضه می‌گردد. در حقیقت با کاهش ارزش یک ارز دیجیتال تورمی، قدرت خرید توکن هم کم می‌شود (ارزش توکن جهت تبادل با سایر دارایی‌ها). ممکن است کالایی که امروز با تعداد مشخصی از این توکن‌ها قابل‌خرید است چند سال بعد نیاز به توکن‌های بیشتری داشته باشد.به‌صورت کلی ارزش یک ارز دیجیتال تورمی با گذر زمان کاهش می‌یابد؛ چون توکن‌های بیشتری عرضه می‌گردد.

در حقیقت با کاهش ارزش یک ارز دیجیتال تورمی ، قدرت خرید توکن هم کم می‌شود (ارزش توکن جهت تبادل با سایر دارایی‌ها). ممکن است کالایی که امروز با تعداد مشخصی از این توکن‌ها قابل‌خرید است چند سال بعد نیاز به توکن‌های بیشتری داشته باشد.

اصولاً ارزش توکن‌های ضدتورمی با گذر زمان بیشتر می‌شود. تقاضا برای عرضه محدود این توکن‌ها باعث افزایش ارزش آن‌ها می‌شود. درنتیجه قدرت خرید آن‌ها بیشتر می‌گردد. ازاین‌رو، اگر این روزها کالایی را با تعداد مشخصی از این توکن‌ها می‌توانید بخرید، احتمالاً بعد از چند سال این کار با پرداخت تعداد توکن های کمتری امکان‌پذیر است.

برترین ارزهای دیجیتال تورمی

اساساً تعداد زیادی از ارزهای دیجیتالی که امروز در بازار ارز دیجیتال خریدوفروش می‌شوند، تورمی هستند. درواقع به علت نوسانات زیاد ارزهای دیجیتال، فعالان این بازارها تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بر روی این ارزها دارند.

همچنین برخی ارزهای دیجیتال تورمی نیز مکانیسم‌هایی برای کاهش تأثیر تورم اتخاذ کرده‌اند و این باعث جذابیت بیشتر آن‌ها برای سرمایه‌گذاران شده است.

در ادامه قصد داریم تا برخی از برترین ارزهای دیجیتال تورمی موجود در بازار را موردبررسی قرار دهیم:

دوج کوین (DOGE)

دوج کوین در سال ۲۰۲۱ به محبوبیت و شهرت رسید. با اینکه این ارز ابتدا برای شوخی با بیت کوین ایجاد شد اما به‌سرعت محبوب شد و سرمایه‌گذاران به آن هجوم آوردند. دوج کوین پس از تشکیل جامعه بزرگی از طرفداران آن توانست تا امروز به فعالیت خود ادامه دهد. محبوبیت دوج کوین و حجم بالای طرفداران باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال شد.

در آگوست ۲۰۲۱ (مردادماه ۱۴۰۰)، دوج کوین هفتمین ارز دیجیتال برتر دنیا ازنظر میزان ارزش بازار بود. همچنین از ژانویه ۲۰۲۳ (دی‌ماه ۱۴۰۰)، این رمز ارز در رتبه نهم بازار قرار گرفت. با این‌ وجود کارشناسان انتظار دارند تا این کاهش در طول زمان نیز ادامه پیدا کند.

هم‌اکنون بیش از ۱۳۷ میلیارد توکن دوج در گردش است. این عرضه، سالانه پنج میلیارد دلار افزایش می‌یابد و هیچ محدودیتی ندارد. جدا از این، دوج کوین در طول زمان هیچ مکانیسمی مثل توکن سوزی و مهار تورم ندارد. همچنین ارزش آن در طول زمان بسیار متغیر بوده است.

فلو (FLOW)

بلاک چین فلو که توکن بومی آن FLOW نام دارد، از بازی‌های مبتنی بر بلاک چین و ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم طوری طراحی‌شده که استفاده از آن برای کاربران و توسعه‌دهندگان راحت باشد و مکانیسم‌هایی دارد که ساختار آن را به‌صورت ماژولار حفظ می‌کند؛ به‌این‌ترتیب توسعه آن در آینده راحت‌تر خواهد بود.

ارز دیجیتال فلو
توکن FLOW به‌جای اینکه به نودهای شبکه توکن بدهد، از این نوع جوامع غیرمتمرکز فاصله گرفته است و این موضوع به آن ماهیت تورمی داده است.

توکن FLOW در برنامه‌هایی که روی این بلاک چین اجرا می‌شوند به‌کار می‌رود. همچنین امکان مبادله، سپرده‌گذاری یا هولد کردن آن وجود دارد. علاوه بر آن از این توکن برای تکمیل عملکردهای شبکه فلو استفاده می‌شود و میزان تقاضا برای آن مقدار ثابتی دارد.

فلو به‌جای اینکه به نودهای شبکه توکن بدهد، از این نوع جوامع غیرمتمرکز فاصله گرفته است و این موضوع به آن ماهیت تورمی داده است. بااین‌حال ساختار منحصربه‌فردی برای به حداقل رساندن تورم دارد که باعث تمایز آن شده است. بخصوص اینکه صد درصد تورم توکن FLOW بین سهامداران آن توزیع می‌شود.

بیشتر بخوانید: نحوه خرید wFLOW از صرافی یونی سواپ

پولکادات (DOT)

پولکادات از زمان آغاز به‌کار خود در سال ۲۰۲۰ به شهرت رسید. این بلاک چین از توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند. همچنین یک صرافی داخلی دارد که کاربران را از وجود اشخاص ثالث در مبادلاتشان بی‌نیاز کرده است.

برخی از کاربران پولکادات را با اتریوم مقایسه می‌کنند چون دارای قابلیت همکاری، مقیاس‌پذیری و امنیت بالایی است. عرضه در گردش توکن DOT حدود ۱٫۲ میلیارد و عرضه کل آن بیش از ۱٫۲۸ میلیارد توکن است. پولکادات سقف عرضه ندارد و برای کاهش تورم از سرویس‌های میان زنجیره ای یا پاراچین (Parachain) و پاداش‌های درازمدت استفاده می‌کند.

به دلیل استفاده از این فرآیند منحصربه‌فرد، قیمت توکن DOT در مقایسه با بسیاری از ارزهای دیجیتال تورمی، معمولاً نوسان کمتری را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید: پولکادات سیستم حاکمیتی جدیدی راه اندازی می‌کند؛ هدف از این اقدام چیست؟

محبوب‌ترین رمز ارزهای ضد تورمی

عرضه توکن یک ارز دیجیتال ضد تورمی مقداری ثابت است. درنتیجه ارزش توکن باگذشت زمان و افزایش تقاضا بیشتر می‌شود. قیمت ارزهای دیجیتال به‌شدت نوسان دارد بنابراین ممکن است هر روز قیمت‌ها تغییر کند. بااین‌حال انتظار می‌رود که در یک بازه زمانی طولانی‌مدت، ارزش ارزهای دیجیتال ضد تورمی افزایش می‌یابد.

به همین دلیل این ارزها تبدل به گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری شده‌اند. اما لازم است قبل از خرید آن‌ها، تحقیقات بیشتری انجام شود. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم تا تعدادی از شناخته‌شده‌ترین ارزهای دیجیتال ضدتورمی موجود در بازار را معرفی کنیم.

ریپل (XRP)

ریپل یک شبکه پرداخت دیجیتال است که توکن بومی آن XRP نام دارد. این ارز برخلاف بسیاری از پلتفرم‌ها، از استخراج استفاده نمی‌کند. بلکه مکانیسم اجماع ویژه‌ای برای تأیید تراکنش‌ها دارد.

Ripple
ریپل یک شبکه پرداخت دیجیتال است که توکن بومی آن XRP نام دارد.

ریپل به دلیل سرعت سریع پردازش و کارمزد پایین محبوب است. برخی از کاربران ریپل را جایگزینی برای سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت در نظر می‌گیرند. عرضه کل توکن ریپل بیش از نود و نه میلیارد است و عرضه در گردش آن به بیش از ۵۰٫۸ میلیارد توکن می‌رسد.

همچنین سقف عرضه ریپل صد میلیارد توکن طراحی‌شده است که پنجاه و پنج میلیون از آن‌ها توسط خود پلتفرم قفل‌شده و به‌تدریج از طریق قراردادهای هوشمند از حالت امانی خارج می‌شود. این پلتفرم برای هر تراکنش، کارمزد ناچیزی می‌گیرد که درنهایت این کارمزدها سوزانده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مدیرعامل ریپل: نتیجه دادگاه کمتر از ۶ ماه دیگر مشخص خواهد شد

پالیگان (MATIC)

پالیگان یک راه‌کار مقیاس‌پذیری لایه 2 است که هدف آن پشتیبانی از اتصالات و شبکه کردن بلاک چین ها است. پالیگان با این کار، یک اکوسیستم بلاک چین چند زنجیره‌ای و سازگار با اتریوم ایجاد کرده است. در پالیگان نیز مثل اتریوم، از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌شود و ازاین‌جهت با آن قابل‌مقایسه است.

MATIC
پالیگان یک راه‌کار مقیاس‌پذیری لایه 2 است که هدف آن پشتیبانی از اتصالات و شبکه کردن بلاک چین ها است.

علاوه بر آن، اتریوم، امنیت فعالیت‌های بلاک چین پالیگان را تأیید می‌کند. توکن بومی این پلتفرم MATIC نام دارد که در درجه اول برای سپرده‌گذاری و پرداخت کارمزد استفاده می‌شود.

همچنین یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های پالیگان در سال ۲۰۲۲ انجام شد که مکانیسم توکن سوزی آن معرفی گردد. این مکانیسم وظیفه تثبیت عرضه توکن متیک را انجام می‌دهد. عرضه کل این توکن ده میلیارد بوده و تعداد توکن های در گردش آن بیش از ۸٫۷ میلیارد توکن ثبت‌شده است.

بیشتر بخوانید:‌ zkEVM شبکه پالیگان چیست؟ همه چیز در مورد zkEVM

بایننس کوین (BNB)

بایننس یک صرافی ارز دیجیتال است که به کاربران خود امکان خرید و معامله ارزهای دیجیتال را می‌دهد. توکن بومی این صرافی، BNB است که کاربران زیادی روی آن سرمایه‌گذاری کرده و آن را هودل می‌کنند.

بایننس کوین را می‌توان روی صرافی‌های دیگر نیز معامله کرد. علاوه بر آن بایننس کوین برای خرید خدمات و اجناس فیزیکی نیز استفاده می‌شود. ارز بومی بایننس، یک مکانیسم خودکار برای سوزاندن دارد که باعث می‌شود ذخایر آن نزدیک به مقدار ثابتی بمانند.

تعداد توکن‌های سوزانده شده در موقع نیاز تنظیم می‌گردد. همچنین کارمزد گس هر تراکنشی که روی بایننس انجام می‌شود نیز جمع‌آوری‌شده و سپس سوزانده می‌شود. میزان عرضه کل این ارز حدود ۱۵۹ بوده و تعداد توکن‌های در گردش آن بیش از ۱۵۷٫۹ میلیون است.

بیت کوین (BTC)

تاکنون بیت کوین محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال بوده است. تا به امروز بیش از نوزده میلیون از بیست و یک میلیون توکن آن عرضه و در چرخه گردش وارد شده است. برخی استدلال می‌کنند بیت کوین تورم‌زاست چون با اینکه به نظر می‌رسد به سقف عرضه خود نزدیک شده اما مکانیسم‌های داخلی مثل هاوینگ میزان عرضه را افزایش داده است.

با این‌ حال، به خاطر اینکه پاداش ماینرهای بیت کوین با هر بار پدیده هاوینگ (Halving) نصف می‌شود، از رسیدن سریع به سقف عرضه آن جلوگیری می‌شود. بعلاوه، از آنجایی‌ که عرضه بیت کوین ثابت است، پس از رسیدن به سقف خود، همین تعداد محدود در دسترس خواهد بود.

این مسئله منجر به افزایش تدریجی ارزش بیت کوین در طول زمان می‌شود و به‌ این‌ ترتیب می‌تواند یک ارز دیجیتال ضدتورمی باشد.

بیشتر بخوانید: هدف بیت کوین چیست؟ ایجاد سلاحی برای حمایت از دلار آمریکا؟

سخن پایانی

اساساً تفاوت بین یک ارز دیجیتال تورمی و ضدتورمی، در نوع و میزان عرضه توکن‌های آنها است. با این‌ وجود، همه ارزها جهت داشتن سقف عرضه مشخص، می‌توانند از مکانیسم توکن سوزی یا مکانیسم‌های دیگر کنترل ذخایر استفاده کنند. از طرفی، میزان عرضه یک ارز دیجیتال، در طول زمان بر قیمت آن تأثیری مستقیم دارد، پس مهم است که این مسئله را در زمان خرید و سرمایه‌گذاری این رمز ارزها در نظر بگیریم.

سوالات متداول

ارز دیجیتال تورمی چیست؟

ارز دیجیتال تورمی نوعی ارز دیجیتال است که ارزش آن در طی زمان کاهش پیدا می‌کند. در حقیقت این دسته از رمز ارزها، برای اینکه در طی زمان با میزان تقاضا (که ازقضا گهگاه نیز نامحدود است) هماهنگ شوند، قادر هستند تا به‌صورت نامحدود عرضه شوند و همین موضوع باعث ایجاد فشاری نزولی بر قیمت آنها خواهد شد.

ارز دیجیتال ضدتورمی چیست؟

ارز دیجیتال ضدتورمی (Deflationary) به دسته‌ای از رمز ارزها گفته می‌شود که تعداد ثابتی از آن‌ها عرضه می‌گردد. ازاین‌رو، وقتی‌که در طول زمان تقاضا برای این رمز ارزها بالا برود، قیمت آنها افزایش پیدا خواهند کرد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان