هدف بیت کوین چیست؟ ایجاد سلاحی برای حمایت از دلار آمریکا؟

آنچه می‌خوانید...

دولت آمریکا احتمالاً از بیت‌کوین برای حمایت از دلار استفاده می‌کند تا از جایگاه خود به عنوان صادرکننده ارز ذخیره جهانی محافظت کند. اگر این تئوری را قبول ندارید تا انتهای این مقاله همراه ما شوید تا یک نظریه در خصوص هدف بیت کوین را بررسی کنیم. در این مقاله قصد داریم جایگاه بیت کوین در بحران اقتصادی جهانی پیش رو را بررسی کنیم. ضمن آنکه به یک فرضیه در خصوص سازنده واقعی بیت کوین خواهیم پرداخت. تا پایان این مقاله از فکت کوینز همراه ما باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید، فرضیه‌ای از لوک میکیچ (Luke Mikic)، نویسنده، مجری پادکست و تحلیل‌گر مطرح این حوزه است. فکت‌کوینز هیچ مسئولیتی در قبال نظرات نویسنده اصلی مطلب نخواهد داشت.

- Advertisement -

تئوری میلک شیک (Milk Shake) چیست؟

پیش از بررسی هدف بیت کوین، بیایید تئوری میلک شیک را بررسی کنیم. اکثر مردم بر این باورند که کسب درآمد از بیت کوین بیشترین آسیب را به ایالات متحده خواهد زد زیرا این کشور دارای ارز ذخیره جهانی فعلی (دلار) است. اما من کاملاً مخالفم. درآمدزایی از بیت کوین، به طور نامتناسب به نفع یک کشور بیش از کشورهای دیگر می‌شود. چه دوست داشته باشید چه نه، امریکا کشوری است که بیشترین سود را از درآمدزایی از بیت کوین خواهد برد. بیت کوین به افزایش عمر دلار بیشتر از آنچه بسیاری تصور می‌کنند کمک خواهد کرد و این مقاله دلیل آن را توضیح می‌دهد.

اگر با این فرض پیش برویم که تئوری میلک شیک دلار (Dollar Milkshake Thesis) به از بین بردن ارزهای ضعیف‌تر کشورهای جهان ادامه می‌دهد، زمانی که این کشورها اقتصادشان دچار ابرتورم (Hyperinflation) شد، باید تصمیمی بگیرند. برخی از این کشورها مجبور به دلاری کردن اقتصاد خود یا Dollarization خواهند بود، مانند بیش از 65 کشوری که یا دلاری شده‌اند یا واحد پول ملی آنها به دلار آمریکا وابسته است.

برخی از این کشورها مانند روسیه ممکن است استانداردهای طلا (شبه طلا) انتخاب کنند. برخی حتی ممکن است یوان چین یا یورو را به عنوان وسیله مبادله و واحد حساب خود انتخاب کنند. برخی نیز ممکن است کاری که دولت سایه میانمار انجام داده را تقلید کنند و استیبل کوین تتر (USDT) را به عنوان ارز قانونی به کار گیرند. اما مهم‌تر از همه، برخی از این کشورها بیت کوین را خواهند پذیرفت.

برای کشورهایی که ممکن است بیت کوین را قبول کنند، با توجه به اینکه بیت کوین هنوز در اوایل نمودار پذیرش خود قرار دارد، انجام محاسبات اقتصادی و استفاده از آن به عنوان واحد حساب بسیار سخت و بی ثبات خواهد بود.

بیشتر بخوانید: رکود تورمی (Stagflation) چیست و چه تأثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

میلک شیک بیت کوین

علی‌رغم آنچه بسیاری می‌گویند و توافق دارند: «نوسانات بیت کوین در حال کاهش است زیرا شرکت‌ها و سازمان‌ها وارد آن شده‌اند»، من قویاً معتقدم که این موضوع ریشه در واقعیت ندارد. بلکه معتقدم نوسانات بیت کوین تا رسیدن به قیمت 500 هزار دلار، 1 میلیون دلار و حتی 5 میلیون دلار، افزایش خواهد یافت. من فکر می‌کنم بیت‌کوین تا زمانی که 30 درصد از ثروت جهان را جذب نکند یا به قیمت 8 رقمی نرسد، همچنان برای استفاده به‌عنوان یک واحد حساب واقعی بی‌ثبات خواهد بود.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت بیت کوین در پی کاهش تورم در آمریکا؛ تحلیل BTC (23 آذر 1401)

پذیرش بیت کوین

به همین دلیل، من معتقدم کشورهایی که بیت کوین را قبول می‌کنند، مجبور خواهند شد که دلار آمریکا را به طور خاص به عنوان یک واحد حساب در نظر بگیرند. کشورهایی که استاندارد بیت کوین را اتخاذ می‌کنند، اسب تروا برای تداوم سلطه جهانی دلار (امریکا) خواهند بود.

فقط چند دقیقه نظر خود را در مورد اینکه آیا استیبل کوین‌ها شت‌کوین هستند کنار بگذارید. با تحولات اخیر، مانند ادغام استیبل‌کوین‌ها در شبکه لایتنینگ (Lightning Network) توسط تارو (Taro)، امکان جابه‌جایی استیبل کوین‌ها در سراسر جهان به‌صورت آنی و با کارمزد تقریباً صفر را تصور کنید.

بیشتر بخوانید: لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning) چیست و چه فایده ای دارد؟

به نظر می‌رسد بانک مرکزی ایالت کلیولند امریکا (Cleveland) توجه زیادی به این تحولات دارد، چنان‌که آنها اخیراً مقاله‌ای با عنوان «شبکه لایتنینگ: تبدیل بیت کوین به پول» (The Lightning Network: Turning Bitcoin Into Money) منتشر کردند.

اگر کلی‌تر نگاه کنیم، می‌بینیم که از ماه مارس 2020، عرضه استیبل کوین‌ها از کمتر از 5 میلیارد دلار به بیش از 150 میلیارد دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟ با انواع استیبل کوین ها آشنا شوید

هدف بیت کوین

چیزی که به نظر من بسیار جالب است، نرخ رشد استیبل کوین‌ها نیست، بلکه این است که کدام استیبل کوین‌ها سریع‌ترین رشد را دارند. پس از ورشکستگی اخیر پلتفرم ترا (Terra/LUNA)، سرمایه از استیبل‌کوین‌های به ظاهر پرریسک‌تر مانند تتر (USDT)، به سمت استیبل‌کوین‌های امن‌تر مانند USDC سرازیر شد.

نکته فکت کوینز: USDC استیبل کوین متعلق به شرکت سرکل (Circle) است.

رشد استیبل کوین‌ها

بیشتر بخوانید: شوک جدید در بازار ارزهای دیجیتال؛ تتر ۴۰ هزار تومان شد!

این به این دلیل است که USDC به طور 100 درصدی با پول نقد و اوراق قرضه کوتاه مدت پشتیبانی می‌شود.

بلک راک (BlackRock) بزرگ‌ترین شرکت مدیریت دارایی جهان است و اخیراً با سرمایه‌گذاری در سرکل (Circle) یک تأمین سرمایه 440 میلیون دلاری را انجام داده است. اما فقط همین یک مورد نیست. بلک راک قرار است به عنوان شرکت اصلی مدیریت دارایی USDC و ذخایر خزانه آن که اکنون نزدیک به 50 میلیارد دلار است، عمل کند.

بیشتر بخوانید: هیومنود (Humanode) چیست؟ اولین بلاک چین انسانی!

به نظر می‌رسد که تتر (Tether) هم در حال دنبال کردن ردپای USDC است. شرکت تتر مدت‌هاست که به دلیل غیر شفاف بودن ذخایر و پشتوانه استیبل کوین دلاری خود، مورد انتقاد قرار گرفته است. تتر به‌عنوان یک استیبل کوین دلاری قانون‌گذاری‌نشده فرامرزی شناخته می‌شود. همانطور که قبلاً اعلام شد، شرکت تتر اوراق تجاری پرریسک خود را به اوراق بدهی (Debt) دولت امریکا تبدیل کرد. آنها همچنین موافقت کردند که یک ممیزی کامل برای افزایش شفافیت ذخایر پشتوانه خود اجرا کنند.

اگر تتر به وعده خود وفادار باشد و به حمایت از استیبل کوین تتر (USDT) با اوراق بدهی دولت امریکا ادامه دهد، می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد سناریویی باشیم که در آن 80 درصد از کل بازار استیبل کوین با اوراق بدهی دولت ایالات متحده پشتیبانی می‌شود. یکی دیگر از ناشران استیبل کوین، میکر دائو (MakerDao)، نیز این هفته (آبان 1401) تسلیم شد و 500 میلیون دلار اوراق قرضه دولتی برای خزانه خود خریداری کرد.

بیشتر بخوانید: میکر دائو (MakerDAO) چیست؟

این بسیار مهم بود که دلار آمریکا در 13 سال اول ظهور بیت کوین که 85 درصد از عرضه بیت کوین آزاد شده بود، واحد اسمی بیت کوین بود. این اثرات شبکه‌ای به سختی قابل تغییر هستند و لذا دلار آمریکا بیشترین سود را از گسترش بازار کلی ارز دیجیتال خواهد برد.

این گفته برتون وودز (Bretton Woods III) به درستی مسئله‌ای را که ایالات متحده با آن مواجه است را توصیف می‌کند: این کشور باید کسی را پیدا کند تا اوراق بدهی آنها را بخرد. بسیاری از شکاکان دلار تصور می‌کنند که فدرال رزرو باید از اوراق بدهی خود درآمدزایی بسیاری کند. برخی دیگر می‌گویند که مقررات بیشتر برای سیستم بانکداری تجاری ایالات متحده در راه است، سیستمی که برای نگهداری اوراق خزانه‌داری بیشتر در دوره 2013-2014 تنظیم شده بود؛ زمانی که کشورهایی مانند روسیه و چین شروع به واگذاری و کاهش خریدهای خود (خرید اوراق خزانه‌داری امریکا) کردند. با این حال، اگر یک بازار استیبل کوین با پشتوانه اوراق بدهی دولت امریکا، بتواند به جذب تقاضای از دست رفته برای خزانه‌داری ایالات متحده کمک کند چطور؟ آیا اینگونه امریکا راه حلی برای سیستم دلارنفتی که در حال از بین رفتن است پیدا می‌کند؟ آیا این هدف بیت کوین است؟

نکته جالب اینجاست که ایالات متحده باید یک راه حل سریع برای مشکل بدهی‌های خود پیدا کند. کشورهای سراسر جهان در حال رقابت برای فرار از سیستم نفتی مبتنی بر دلار هستند که ایالات متحده برای چندین دهه توانسته است برای تثبیت هژمونی خود از آن به عنوان سلاح استفاده کند. کشورهای بریکس قصد خود را برای ایجاد یک ارز ذخیره جدید اعلام کرده‌اند و کشورهای دیگری چون عربستان سعودی، ایران، ترکیه و آرژانتین برای عضویت در این اتحادیه درخواست دادند. بدتر از همه، ایالات متحده 9 تریلیون دلار بدهی دارد که در 24 ماه آینده به بالاترین حد خود می‌رسد.

بیشتر بخوانید: پروتکل لیدودائو (LidoDao) و ارز دیجیتال لیدو (LDO) چیست؟

چه کسی قرار است این همه بدهی را بخرد؟

ایالات متحده بار دیگر مانند دهه 1970 در کنج قرار گرفته است. چگونه این کشور از حاکمیت 100 ساله خود به عنوان صادرکننده ارز ذخیره جهانی و هژمونی 250 ساله خود به عنوان امپراتوری مسلط جهان محافظت کند؟ جنگ‌های ارزی و شگفتی‌سازهای اقتصادی!

اینجاست که تئوری ما خیلی بیشتر محتمل می‌شود. چرا فدرال رزرو به افزایش شدید نرخ بهره ادامه می‌دهد و متحدان فرضی خود مانند اروپا و ژاپن را ورشکست می‌کند، در حالی که به نظر می‌رسد جهان را وارد یک رکود جهانی کرده است؟ به ما این‌طور می‌گویند: «مبارزه با تورم».

بیشتر بخوانید: فدرال رزرو نرخ بهره را 0.5 درصد افزایش داد؛ تحلیل بیت کوین (24 آذر 1401)

بیایید یک دلیل احتمالی دیگر که چرا فدرال رزرو در حال افزایش شدید نرخ بهره است را نیز بررسی کنیم. ایالات متحده چه گزینه هایی برای دفاع از هژمونی خود دارد؟

در دنیایی که در حال حاضر تحت یک جنگ گرم قرار دارد، چرا اینکه بگوییم در حال ورود به یک جنگ سرد اقتصادی (جنگ بانک‌های مرکزی) هستیم دور از ذهن به نظر می‌رسد؟ آیا سلاح‌های کشتارجمعی امریکا علیه ژاپن را فراموش کرده‌ایم؟ آیا فراموش کرده‌ایم که در اوایل دهه 2000 با لیبی و عراق به خاطر تلاش آنها برای دور زدن سیستم دلار نفتی و توقف استفاده از دلار آمریکا چه کردیم؟

جنگ اقتصادی

تا شش ماه پیش، ایده اصلی من این بود که فدرال رزرو (بانک مرکزی) امریکا و بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان هماهنگ عمل می‌کنند، نرخ‌ بهره را پایین می‌آورند و از «سرکوب مالی» برای کاهش این بدهی عظیم جهانی استفاده می‌کنند. من انتظار داشتم که آنها از طرح‌های اقتصادی که در این دو مقاله اقتصادی ارائه شده است پیروی کنند: اولین مقاله‌ که توسط صندوق بین‌المللی پول در سال 2011 با عنوان «تسویه بدهی دولت» (The Liquidation Of Government Debt) منتشر شد و سپس دومین مقاله توسط بلک راک در سال 2019 با عنوان «مقابله با رکود بعدی» (Dealing With The Next Downturn).

من همچنین از بانک‌های مرکزی انتظار داشتم که با پیاده‌سازی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، برای اجرای «نوآغاز بزرگ اقتصاد» (Great Reset) همکاری کنند. با این حال، وقتی داده‌ها تغییر می‌کنند، من هم نظرات خود را تغییر می‌دهم. برخلاف سیاست‌های هماهنگ دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان در اوایل سال 2020، فکر می‌کنم برخی از کشورها دیگر مانند گذشته همسو نیستند.

بیشتر بخوانید: فدرال رزرو نیویورک با پروژه سدار (Cedar) آزمایش دلار دیجیتال را آغاز کرد

تا اواخر سال 2021، من عقیده قوی داشتم که از نظر ریاضی غیرممکن است که ایالات متحده در این مرحله از چرخه بدهی بلندمدت بدون سقوط بازار بدهی جهانی، نرخ بهره را افزایش دهد (مانند آنچه پائل ولکر در دهه 1970 انجام داد). بدهی‌های عمومی تقریباً به اندازه زمان جنگ جهانی دوم است

CBDCها، هدف بیت کوین

اما، اگر بانک مرکزی امریکا بخواهد بازارهای بدهی جهانی را به هم بزند و دچار سقوط کند، چه؟ اگر ایالات متحده این‌طور تشخیص دهد که تقویت دلار باعث آسیب بیشتر به رقبای جهانی آنها می‌شود تا خودشان، چه؟ اگر ایالات متحده تشخیص دهد که آنها آخرین دولتی هستند که در دومینوی شکست در پرداخت بدهی‌ نجات پیدا خواهند کرد، چه؟ آیا فروپاشاندن بازارهای بدهی جهانی به دلاری شدن دیگر اقتصادها منجر خواهد شد؟ آیا این تنها کارت اقتصادی غافلگیر کننده‌ای است که امریکا برای ادامه حاکمیت خود بر جهان، در آستین دارد؟ آیا هدف بیت کوین از ابتدا همین بوده؟

حمایت از دلار آمریکا

در حالی که همه منتظر چرخش فدرال رزرو هستند، من فکر می‌کنم مهم‌ترین چرخش هم‌اکنون اتفاق افتاده است: چرخش به سمت دالیو (Dalio).

نکته فکت کوینز: ری دالیو یک اقتصاددان سرشناس آمریکایی و نویسنده کتاب «نظم جهانی در حال تغییر: چرا ملت‌ها موفق می‌شوند یا شکست می‌خورند» است. وی با سرمایه‌گذاری ۵ میلیون دلاری خودش روی صندوق بازنشستگی بانک جهانی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مبتکران در دنیای مالی به شمار می‌آید.

به عنوان یکی از طرفداران اقتصاددان ری دالیو (Ray Dalio)، من کل چارچوب اقتصاد کلان خود را بر مبنای این ایده که «پول نقد آشغال است» (Cash is Trash) بنا کرده‌‌ام. من معتقدم که این جمله (پول نقد آشغال است) هنوز برای تمام کسانی که از ارز فیات استفاده می‌کند صادق است، اما آیا دالیو به اطلاعات جدیدی در مورد دلار آمریکا دست یافته است که نظر او را تغییر داده است؟

دالیو کتابی خارق‌العاده با عنوان «نظم جهانی در حال تغییر: چرا ملت‌ها موفق می‌شوند یا شکست می‌خورند» نوشته است، که به جزئیات چگونگی وقوع جنگ‌ها هنگام تقابل امپراتوری‌های جهانی با یکدیگر می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اولین چارچوب قانون گذاری ارزهای دیجیتال دولت آمریکا منتشر شد

ارزش ارزهای جهانی

آیا او به این نتیجه رسیده است که ایالات متحده می‌تواند دلار را به سلاح تبدیل کند و آن را چندان آشغال (بی‌ارزش) نکند؟ آیا او به این نتیجه رسیده است که ایالات متحده به راحتی به چین اجازه نمی‌دهد تا امپراتوری در حال ظهور بعدی جهان شود، همانطور که قبلاً یکبار چنین اعلام کرد؟ آیا افزایش شدید نرخ بهره منجر به فرار سرمایه به ایالات متحده می‌شود؟ آیا هدف بیت کوین این است؟ کشوری که سیستم بانکی نسبتاً سالم‌تری نسبت به رقبای خود در چین، ژاپن و اروپا دارد؟ آیا ما مدرکی برای این سناریوی فرضی داریم؟

همچنین فراموش نکنیم، امریکا فقط با چین رقابت نمی‌کند. دومین ارز خارجی پراستفاده در جهان ،یورو، احتمالاً بدش نمی‌آید که از امپراتوری رو به زوال ایالات متحده قدرت بگیرد. باید این سؤال را بپرسیم که چرا جروم پاول (رئیس بانک مرکزی امریکا) از همسویی سیاست‌های پولی با یکی از نزدیک‌ترین متحدان در اروپا امتناع می‌ورزد؟

سال 2021، جروم پاول درکنفرانس بانک مرکزی گرین سوان (Green Swan)، آشکارا از همراهی با سیاست‌های «بانکداری مرکزی سبز» (Green Central Banking) که مورد بحث و جدل قرار گرفت، امتناع کرد. این به وضوح خشم کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا را که او نیز بخشی از این رویداد بود، برانگیخت.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل‌های جدید فدرال رزرو برای حوزه کریپتو

فدرال رزرو آمریکا

آیا این نشانه‌ای است که ایالات متحده دیگر طرفدار ایدئولوژی نوسازی بزرگ (Great Reset) که از اروپا نشات گرفته بود، نیست؟ همچنین چرا فدرال رزرو سازمان ملل را که از آنها عاجزانه می‌خواهد نرخ بهره را کاهش دهند، نادیده می‌گیرد؟

بیشتر بخوانید: پگ (Peg) و مفهوم آن در دنیای ارزهای دیجیتال

ما می‌توانیم کل روز در مورد نیت واقعی پاول جروم حدس بزنیم، اما من ترجیح می‌دهم به داده‌ها نگاه کنم. از زمان اولین مناظره داغ پاول جروم با کریستین لاگارد و متعاقباً افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، دلار یورو را از رده خارج کرده است.

هدف بیت کوین

در آوریل 2022، پاول به «مناظره» دیگری با لاگارد به رهبری رئیس صندوق بین‌المللی پول دعوب شد. اما پاول جروم باری دیگر موضع خود در مورد تغییرات اقلیمی و بانک مرکزی را تکرار کرد.

زمانی که پیامدهای تغییر نرخ بهره از LIBOR به SOFR که در ابتدای سال 2022 اتفاق افتاد در را نظر می گیریم، معما پیچیده‌تر می‌شود. آیا این تغییر نرخ بهره فدرال رزرو را قادر می‌سازد تا نرخ‌های بهره را افزایش دهد و سیستم بانکی را از بلایی که در نتیجه عدم پرداخت بدهی‌های جهانی در بازار گسترده دلار-یورو ایجاد می‌شود، در امان نگه دارد؟

هدف بیت کوین

نکته جالب توجه این است که در برخی معیارها، سیستم بانکی ایالات متحده نسبت به اروپا یا سایر نقاط جهان علائم استرس کمتری را نشان می‌دهد و این نظریه را تأیید می‌کند که SOFR تا حدی ایالات متحده را عایق می‌کند.

بیشتر بخوانید: ایلان ماسک: افزایش نرخ بهره باعث تقویت رکود اقتصادی و ریزش بیت کوین می‌شود

هدف بیت کوین؛ ایجاد یک ارز ذخیره جدید

این که آیا ایالات متحده در حال جنگ با سایر بانک‌های مرکزی است یا نه، این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که این کشور به یک ارز ذخیره خنثی و جدید برای حمایت از دلار نیاز دارد. ایجاد یک رکود تورمی جهانی و به‌کارگیری سلاح دلار تنها یک بازی کوتاه‌مدت است. جمع‌آوری دارایی‌ها به قیمت ارزان و مسلح کردن دلار تنها در کوتاه مدت باعث دلاری نگه داشتن دولت‌های دیگر می‌شود. کشورهای بریکس و سایر کشورهایی که از سیستم مالی سوئیفت ناامید شده‌اند، به حذف دلار از اقتصادهای خود ادامه خواهند داد و سعی خواهند کرد جایگزینی برای دلار ایجاد کنند.

ارز ذخیره جهانی (دلار) در 50 سال گذشته، از زمان نیکسون، به طور غیررسمی با اسکناس‌های خزانه‌داری ایالات متحده حمایت شده است. از زمانی که نیکسون پنجره طلا را در سال 1971 بست، در مواقع خطر، مردم به عنوان راهی برای دسترسی بدون ریسک به دلار، به سمت این دارایی ذخیره می‌روند. در طی 50 سال گذشته، زمانی که بازار سهام ریزش می‌کرد (فروش جمعی)، سرمایه‌گذاران به اوراق دولتی روی می‌آوردند که در این شرایط امن بودند و سود حاصل می‌کردند. این به باب شدن سبد سرمایه‌گذاری 60/40 منجر شد؛ تا زمانی که این استراتژی سرمایه‌گذاری در نهایت در مارس 2020 (زمانی که بازار خزانه‌داری غیرنقدینه شد) از بین رفت.

نکته فکت کوینز: در پرتفوی 60/40، 60 درصد از دارایی‌های خود را در سهام و 40 درصد دیگر را در اوراق دولتی سرمایه‌گذاری می‌کنید. هدف از نسبت 60/40 به حداقل رساندن ریسک در حین کسب سود است.

با عمل به فرضیه برتون وودز، فرضیه رابرت تریفین (Triffin) در نهایت غیرقابل دفاع می‌شود. ایالات متحده باید چیزی برای حمایت از دلار پیدا کند. بعید می‌دانم که از دلار با طلا حمایت کنند. این به نفع روسیه و چین است که ذخایر طلای بسیار بیشتری دارند.

نکته فکت کوینز: رابرت تریفین، اقتصاددان آمریکایی یک مشکل اساسی در سیستم پولی بین‌المللی را افشا کرد. وی ایجاد دارایی‌های ذخیره جدید را به دولت پیشنهاد کرد. این دارایی‌ها به طلا یا ارز وابسته نیستند، بلکه به کل نقدینگی جهان می‌افزایند. ایجاد چنین ذخیره جدیدی به ایالات متحده این امکان را می‌دهد که کسری تراز پرداخت‌های خود را کاهش دهد، در حالی که همچنان به گسترش اقتصاد جهانی خود ادامه می‌دهد.

این امر باعث می‌شود که ایالات متحده پشتوانه اقتصادی خود را تقویت کند. ایمان به دلار در حال از بین رفتن است و آنها مطمئناً می‌خواهند وضعیت ارز ذخیره جهانی خود را حفظ کنند. آخرین باری که ایالات متحده در چنین موقعیت آسیب‌پذیری قرار گرفته بود، دهه 1970 بود که تورم بالا رفته بود. به نظر می‌رسید اگر امریکا عملاً دلار را از طریق توافق نفتی با سعودی‌ها در سال 1973 به نفت وصل نکند، دلار شکست خواهد خورد.

کشور آمریکا امروز با معمایی مشابه اما با متغیرهای متفاوتی مواجه است. آنها دیگر گزینه حمایت از دلار با نفت یا طلا را ندارند.

بیشتر بخوانید: دستیبل کوین (DestableCoin) یا ارز دیجیتال باثبات غیرمتمرکز چیست؟

آمریکا بیت کوین را وارد اقتصاد کرد

بیت کوین می‌تواند دلار را تثبیت کند و حتی جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی را بسیار بیشتر از آنچه بسیاری از مردم انتظار دارند طولانی کند! شاید این هدف بیت کوین باشد. مهمتر از همه، بیت کوین تنها چیزی که ایالات متحده برای جنگ پولی قرن بیست و یکم بدان نیاز دارد را به این کشور می‌دهد: اعتماد.

کشورها ممکن است به یک روبل/یوآن با پشتوانه طلا بیشتر از یک دلار با پشتوانه کاغذ بی‌ارزش اعتماد کنند. با این حال، یک دلار با پشتوانه بیت کوین بسیار قابل‌اعتمادتر از روبل/یوان با پشتوانه طلا است.

همانطور که قبلاً ذکر شد، کسب درآمد از بیت کوین نه تنها از نظر اقتصادی به ایالات متحده کمک می‌کند، بلکه به طور مستقیم به رقبای پولی ما، چین و تا حدی کمتر اروپا (متحد فرضی ما) آسیب می‌رساند.

آیا امریکا متوجه خواهد شد که حمایت از دلار با انرژی (مصرف برق استخراج بیت کوین) مستقیماً به چین و اروپا آسیب می‌رساند؟ چین و اروپا هر دو با مشکلات مرتبط با انرژی روبرو هستند و هر دو استخراج بیت‌ کوین را ممنوع کرده‌اند. من این استدلال را در توییتر مطرح کردم که بگویم بحران انرژی در چین دلیل واقعی چین برای ممنوعیت استخراج بیت کوین در سال 2021 بود.

امروز، با گذار به عصر دیجیتال، من معتقدم یک تغییر اساسی در راه است:

برای هزاران سال، پول با اعتماد و طلا پشتیبانی می‌شد و با کشتی‌ها محافظت می‌شد. اما در این هزاره جدید، پول اکنون توسط رمزگذاری و ریاضی پشتیبانی می‌شود و توسط تراشه‌ها محافظت می‌شود.

اگر اجازه بدهید یک‌بار دیگر گمانه‌زنی‌ کنم! معتقدم که ایالات متحده این واقعیت را درک می‌کند و به طرق مختلف برای یک جهان جهانی زدایی شده (deglobalized) آماده می‌شود. به نظر می‌رسد که ایالات متحده کشور غربی است که دوستانه ترین رویکرد را در قبال بیت کوین اتخاذ می‌کند. امریکا سناتورهایی در سرتاسر ایالات متحده ارد که با وضع مقررات دوستانه برای استخراج بیت‌کوین، ایالت‌های خود را به قطب بیت کوین تبدیل می‌کنند. مهاجرت بزرگ ماینرهای چین به امریکا (انتقال هش‌ریت) در سال 2021 باعث انتقال بخش اعظم قدرت استخراج یا هش‌ریت چین به ایالات متحده شد. اکنون امریکا بیش از 35 درصد از هش‌ریت جهانی بیت کوین را در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: هش ریت (Hash Rate) یا نرخ هش چیست؟

هدف بیت کوین

تحریم‌های اخیر بر روی ماینرهای روسی تنها می‌تواند این مهاجرت هش‌ریت را تسریع کند. جدای از سروصداها در نیویورک (بابت مصرف انرژی بیت‌کوین) و تأخیر در تایید صندوق ETF بیت کوین، به نظر می‌رسد که ایالات متحده از بیت کوین استقبال می‌کند.

هش ریت بیت کوین

در این ویدئو، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا در مورد نوآوری ساتوشی ناکاموتو صحبت می‌کند. گری جنسلر، رئیس کیمسیون بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC)، به طور مداوم بیت کوین را از «کریپتو» متمایز می‌کند و همچنین اختراع ساتوشی ناکاموتو را تحسین کرده است.

بیشتر بخوانید: هش ریت بیت کوین باری دیگر رکورد زد؛ ورود شرکت‌های نفتی به صنعت ماینینگ

ساتوشی ناکاموتو

اکسون موبیل (ExxonMobil) بزرگ‌ترین شرکت نفتی در ایالات متحده است و اعلام کرد که از استخراج بیت کوین برای جبران انتشار کربن خود استفاده می‌کند.

همچنین جای سوال است که چرا به مایکل سیلور (Michael Saylor) اجازه داده شد تا بی پروا به دلار حمله کند و مردم را تشویق به خرید بیت کوین کند؟ چرا فدرال رزرو امریکا ابزارهایی را برای قیمت‌گذاری تخم مرغ (و سایر کالاها) بر اساس بیت کوین منتشر کرده است؟ اگر ایالات متحده تا این حد با ممنوعیت بیت کوین مخالف بود، چرا همه اینها در این کشور مجاز شده است؟

بیشتر بخوانید: چرا هش ریت بیت کوین در حال رکوردشکنی است؟ بررسی ۳ دلیل احتمالی

ما در حال گذار از یک دلار با پشتوانه نفت به یک دارایی ذخیره دلاری با پشتوانه بیت کوین هستیم. کریپتو-یورودلارها، یا استیبل کوین‌هایی که توسط اوراق بدهی ایالات متحده پشتیبانی می‌شوند، پلی بین سیستم دلار-نفتی فعلی و سیستم جدید بیت‌کوین/دلار با پشتوانه انرژی ایجاد می‌کنند. به نظر من بسیار شاعرانه است که کشوری که بر اساس ایدئولوژی آزادی و خودمختاری بنا شده است، خود را به عنوان کشوری معرفی کند که بیشترین بهره را از این فناوری می‌برد. دلار با پشتوانه بیت کوین تنها گزینه امریکا برای مقابله با تهدید چین برای کسب جایگاه ارز ذخیره جهانی است.

بیشتر بخوانید: پترو (Petro) چیست؟ واحد پول دیجیتال ونزوئلا

بله، ایالات متحده جنایات زیادی را مرتکب شده است، می‌توان گفت آنها در مقاطعی به سوءاستفاده از قدرت خود به عنوان قدرت حاکم جهانی پرداختند. با این حال، در جهانی که به سرعت توسط یک حکومت‌ تمامیت‌خواه (چین) در حال تصرف است، اگر پروژه آزمایشی قدرتمند امریکا با شکست مواجه شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا هدف بیت کوین ناکام می‌ماند؟

چه اتفاقی برای تمدن ما می‌افتد اگر به یک امپراتوری چینی با سیستم فجیع امتیاز‌ اعتبار اجتماعی اجازه دهیم اقتصاد جهان را به دست گیرد و زندان دیجیتالی با پشتوانه CBDC خود را به جهان صادر کند؟ من زمانی یکی از افرادی بودم که نابودی امپراتوری ایالات متحده را لحظه‌شماری می‌کردم، اما اکنون نگرانم که بقای تمدن انسانی ما وابسته به بقای تمدن کشوری (امریکا) است که بر اساس اصول زندگی، آزادی و حق مالکیت بنا شده و اکنون در معرض خطر است.

بیشتر بخوانید: نقش بیت کوین در روند پذیرش ارز دیجیتال ملی چین (CBDC)

نتیجه‌گیری

روی هم رفته، من روی ایده اصلی خودم مبنی بر اینکه تا پایان دهه فعلی در یک نظم پولی جدید قرار داریم، ایستاده‌ام. با این حال، رویدادهای ماه‌های قبل قطعاً به این برنامه زمانی (2030) سرعت بخشیده است. همچنین روی تز اصلی خود از مقاله سال 2021ام در مورد چگونگی محقق شدن منحنی پذیرش بیت کوین به دلیل شکننده بودن سیستم پولی فعلی می‌ایستم.

تکنولوژی در آمریکا

من معتقدم سال 2020 یک نقطه عطف از نظر سیستم پولی بود و کاتالیزوری است که پذیرش جهانی بیت کوین را از 3.9 درصد به 90 درصد در این دهه می‌رساند. این همان نمودار پذیرش است که تمام فناوری‌های انقلابی که به جریان اصلی و عمومی نفوذ می‌کنند، آن را طی می‌کنند.

هدف بیت کوین

لحظه‌های امیدوارکننده زیادی در این راه وجود خواهد داشت، مانند لحظاتی که در زمان ابرتورم وایمار آلمان در دهه 1920 شاهد بودیم. همچنین مانند دهه 1940 در زمان تسویه بدهی (Deleveraging) دولت ایالات متحده، فراز و فرودهایی در تورم نیز شاهد خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین پل‌های بلاک چین (Blockchain Bridges) و نحوه کار آنها

تسویه بدهی

بنابراین، جهانی شدن زدایی (Deglobalization) بهترین بلاگردان برای کاهش بدهی‌های دولت امریکا طی این یک دهه خواهد بود.

هدف بیت کوین

این مقاله بر روی پذیرش دولت-ملتی بیت کوین متمرکز بود، اما قضیه‌ای که اکنون در حال آشکار شدن است را فراموش نکنید! بیت کوین یک اسب تروا برای آزادی و خودمختاری در عصر دیجیتال است. جالب اینجاست که من همچنین احساس می‌کنم که دلاری‌ کردن اقتصادها (Hyper Dollarization) به این انقلاب مسالمت‌آمیز سرعت می‌بخشد.

نکته فکت کوینز: Dollarization یا دلاری کردن اقتصاد یک کشور، به استفاده از دلار آمریکا به جای پول داخلی یا در کنار آن اشاره دارد. Hyper Dollarization به معنی دلاری‌ کردن شدید و سریع یک اقتصاد است.

ابرتورم (Hyperinflation) رویدادی است که باعث می‌شود مردم به جنبش بیفتند و در مورد پول بیاموزند. هنگامی که بسیاری از این دیکتاتورهای تشنه قدرت مجبور به دلاری شدن شوند و دیگر کنترل چاپگر پول محلی خود را نداشته باشند، ممکن است انگیزه بیشتری برای شرط‌بندی روی چیزی مانند بیت کوین داشته باشند. برخی حتی ممکن است این کار را از روی دشمنی انجام دهند، زیرا نمی‌خواهند سیاست پولی آنها توسط ایالات متحده به آنها دیکته شود.

پول ابزار اولیه‌ای است که توسط دولت‌ها برای اعمال قدرت خودکامه و استبدادی آنها استفاده می‌شود. بیت کوین نوآوری تکنولوژیکی است که با حذف انحصار دولت‌ها بر عرضه پول، دولت-ملت را در خود حل می‌کند و قدرتی که دولت دارد را می‌شکند. همانطور که ماشین چاپ در گذشته کلیسا را از دولت جدا کرد و قدرت را از آنها گرفت، بیت کوین برای اولین بار در بیش از 5000 سال از تاریخ پول، پول را از دولت جدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه پیدایش پول

هدف بیت کوین

حال، پاسخ به این سؤال که «آیا دلار خواهد مرد؟» چیست؟ پاسخ بله هست! اما در این خلال شاهد چه خواهیم بود؟ حذف دلار (دلارزدایی) از اقتصادها؟ شاید در حاشیه‌ بله، اما من معتقدم که ما شاهد دلاری‌سازی شدید (hyperDollarization) در اقتصادهای جهان و به دنبال آن بیت‌کوینی‌سازی شدید (hyperBitcoinization) خواهیم بود.

سخن پایانی؛ آیا هدف بیت کوین حمایت از دلار است؟

شاید اکنون بسیار منطقی باشد اگر بگوییم بیت کوین پروژه دولت امریکا برای محافظت از دلار و قدرت اقتصادی خود است، و اکنون سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که شما در کدام سمت تاریخ خواهید ایستاد؟

شاید بتوان گفت ملت‌ها در یک دوراهی قرار گرفته‌اند و اینکه چه تصمیمی بگیرند، به فاکتورهای مختلفی مانند کسب سود شخصی و نگرش آنها در مورد قدرت‌های جهان بستگی دارد. آیا با خرید و استخراج بیت کوین از دلار و هژمونی آمریکا و رسیدن به هدف بیت کوین حمایت خواهید کرد؟ یا که هیچ تصمیمی نخواهید گرفت و در جبهه مقابل قرار می‌گیرید؟ به نظر شما تصمیم شما تاثیری در نتیجه نهایی خواهد داشت؟

سوالات متداول

هدف بیت کوین چیست؟

لوک میکیچ (Luke Mikic)، نویسنده، میزبان پادکست و تحلیل‌گر مطرح این حوزه یک فرضیه برای هدف بیت کوین مطرح کرده. به گفته او، دولت آمریکا احتمالاً از بیت‌کوین برای حمایت از دلار استفاده می‌کند تا از جایگاه خود به عنوان صادرکننده ارز ذخیره جهانی محافظت کند.

بیت کوین چه کمکی به اقتصاد آمریکا می‌کند؟

کسب درآمد از بیت کوین نه تنها از نظر اقتصادی به ایالات متحده کمک می‌کند، بلکه به طور مستقیم به رقبای پولی آنها، چین و تا حدی کمتر اروپا (متحد فرضی آنها) آسیب می‌رساند. این امر باعث می‌شود که ایالات متحده پشتوانه اقتصادی خود را تقویت کند. ایمان به دلار در حال از بین رفتن است و آنها مطمئناً می‌خواهند وضعیت ارز ذخیره جهانی خود را حفظ کنند. شاید این هدف بیت کوین باشد!

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان