مهم‌ترین اتفاقات دنیای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

خانهمقالاتمهم‌ترین اتفاقات دنیای...

آنچه می‌خوانید...

سال 2022 سال پر حادثه دیگری برای دنیای ارزهای دیجیتال بود. از ورشکستگی‌های بی‌سابقه پلتفرم‌ها گرفته تا بازار خرسی طولانی و اوج‌گیری ارزهای دیجیتال دولتی که بگذریم، می‌بینیم که این صنعت هنوز پابرجاست و در بسیاری از حوزه‌های مختلف پذیرفته شده است. در این مقاله از فکت‌کوینز قصد داریم اتفاقات تلخ و شیرین دنیای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ را مرور کنیم تا ببینیم چه گذشت و چه در پیش روی ما خواهد بود؟ تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مهم‌ترین رویدادهای دنیای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

اگر از یک فرد معمولی در خیابان بخواهید که ارز دیجیتال در سال 2022 را به‌صورت خلاصه مرور کند، به احتمال زیاد خواهد گفت که ۲۰۲۲ سالی بود که بسیاری از سرمایه‌گذاران متحمل ضررهای سنگینی شدند. هزاران سرمایه‌گذار که سال گذشته از بازار گاوی مست و سرخوش بودند، قصد داشتند در اوایل سال 2022 سود خود را بردارند و این فضا را برای همیشه ترک کنند. اما درصد کمی بودند که توانستند به این هدف خود برسند. برای آنها، ۲۰۲۲ تقریباً سال آرامی بود.

- Advertisement -

اما اگر از سقوط ۲ تریلیون دلاری این صنعت بگذریم، رویدادهای مهم زیادی هم برای سرگرم کردن ما وجود داشت. یا اگر سرگرم‌کننده نبود، حداقل ما را مشغول کرده بود. همان طور که در بازارهای خرسی معمول است، برخی از رویدادهای مهم، فاجعه‌بارترین آنها بودند. ما در کمال تعجب دیدیم که ترا (لونا)، تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) و اف‌تی‌ایکس (FTX) مانند دومینو با فاصله چند ماه سقوط کردند. مردم متحمل ضررهای سرسام‌آوری شدند و حتی احساس می‌شد که این صنعت سال‌ها عقب افتاده است.

با این وجود، دنیای ارز دیجیتال در سال 2022 چند پیشرفت مثبت هم به ما داد. اتریوم علی‌رغم عملکرد ضعیف قیمت اتر، سال خوبی را پشت سر گذاشت. چراکه در نهایت مرج اتریوم انجام شد. همچنین شاهد این بودیم که دولت‌ها در سراسر جهان به پتانسیل فزاینده ارزهای دیجیتال در زیرساخت اقتصادی و سایر زمینه‌ها اذعان کردند.

سال 2022 یکی از سخت‌ترین سال‌های ارزهای دیجیتال بود، اما این صنعت زنده ماند. همان طور که در زمان بازارهای نزولی قبلی ارزهای دیجیتال، این سوال وجود داشت که آیا اکوسیستم از پس آن برخواهد آمد یا خیر، هنوز هم بسیاری به آن شک کرده‌اند. اما در سال 2022 نیز همه افرادی که از نزدیک با این صنعت سروکار دارند، هیچ شکی ندارند که رمز ارزها آمده‌اند که بمانند. نه فقط حالا، بلکه پس از رویدادهای پرسروصدای امسال نیز، این صنعت آماده رشدی قوی‌تر از همیشه در سال 2023 و پس از آن شده است.

بیشتر بخوانید: تحلیل جامع آنچین سال 2022 – تحلیل آنچین شماره ۵۰ (۲۲ آذر ۱۴۰۱)

در ادامه اتفاقات مهم دنیای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ را مرور می‌کنیم.

۱. کانادا حساب‌های بانکی کامیون‌داران معترض را مسدود کرد

اولین اتفاق مهم دنیای ارز دیجیتال در سال 2022 نه در بلاک چین و نه حتی دنیای آنلاین، بلکه در اتاوا، پایتخت کانادا رخ داد. در 22 ژانویه، صدها کامیون‌دار کانادایی از مناطق مختلف کشور حرکت کردند تا در پارلمان هیل تجمع کنند تا علیه قوانین و محدودیت‌های واکسن کووید-19 اعتراض کنند. از آنجایی که دولت حاضر به مذاکره با آنها نشد، به اصطلاح «کاروان آزادی» در خیابان‌ها به راه افتاد. مجریان قانون نیز به دلیل بزرگی کامیون‌ها و وسایل نقلیه، سعی کردند این کاروان را از خیابان‌ها پراکنده کنند.

کاروان آزادی

در 14 فوریه، نخست وزیر جاستین ترودو، در واکنش به اعتراضات، قانون شرایط اضطراری را مورد استناد قرار داد و به‌طور موقت به دولت اختیارات فوق‌العاده‌ای برای کنترل شرایط اضطراری و نظم عمومی داد. سپس دولت ترودو به مؤسسات مالی کانادایی دستور داد تا حساب‌های بانکی معترضان و هر کسی که از طریق کمک‌های مالی از آنها حمایت می‌کند را مسدود کنند.

اما تظاهرکنندگان راه دیگری پیدا کردند و به ارز دیجیتال روی آوردند. این باعث شد مقامات کانادایی حداقل 34 کیف پول ارز دیجیتال مختلف متصل به کاروان آزادی را در لیست سیاه قرار دهند. اندکی پس از آن، نیروی پلیس کامیون‌داران را از خیابان‌ها پراکنده کرد. در 20 فوریه، منطقه مرکز شهر اتاوا به‌طور کامل پاکسازی شد.

اعتراضات اتاوا به دنیا نشان داد که دولت‌ها حتی می‌توانند سرمایه شهروندان را به سلاحی علیه خودشان تبدیل کنند. در این زمان بود که ماموریت بیت کوین به منصه ظهور رسید. علاقه‌مندان به رمز ارز روی آوردند و نشان دادند که بیت کوین یک سیستم پرداخت بدون نیاز به مجوز و مقاوم در برابر سانسور است و در سراسر جهان، جایگزینی برای شبکه‌های بانکی تحت کنترل دولت ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تریدینگ ویو ایران را تحریم کرد

سال ۲۰۲۲ ارز دیجیتال کانادا

ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز با وجود همه ایراداتشان، تضمینی حیاتی ارائه می‌دهند و آن این است که پول شما واقعاً متعلق به خودتان است و هیچکس نمی‌تواند مانع استفاده شما از آن شود. همان طور که آرتور هایز (Arthur Hayes) در یک پست نوشت:

اگر شما فقط به بانک‌داری سنتی متکی هستید، شاید فکر کنید که دارایی خالص 100 دلاری دارید، اما اگر بانک یا دولت به هر دلیلی تصمیم بگیرد دسترسی شما را از سرمایه خودتان بردارد، دارایی خالص شما 0 دلار می‌شود.

پذیرش ارزهای دیجیتال در جنگ اوکراین

درگیری روسیه و اوکراین تاثیر زیادی بر بازارهای جهانی در سال جاری از جمله ارزهای دیجیتال داشت. بازار سقوط کرد، چراکه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به ارتش روسیه دستور حمله به اوکراین داد. این جنگ اولین جنگی بود که ارزهای دیجیتال را در کانون توجه قرار می‌داد.

چند روز پس از حمله، حساب کاربری رسمی دولت اوکراین در توییتر پستی را منتشر کرد که در آن درخواست کمک‌های مالی بیت کوین و اتریوم با دو آدرس کیف پول داده بود. این توییت بلافاصله باعث سردرگمی شد و ویتالیک بوترین به مردم هشدار داد که ممکن است حساب کاربری هک شده باشد.

اما وزارت تحول دیجیتال دولت اوکراین فوراً تأیید کرد که این درخواست واقعاً مشروع است. دولت اوکراین واقعاً برای تأمین بودجه ابزار جنگی خود، در خواست دریافت رمزارز می‌کرد. کمک‌های مالی سرازیر شد و در عرض سه روز دولت بیش از 30 میلیون دلار بیت کوین، ETH، DOT و سایر دارایی‌های دیجیتالی را جمع‌آوری کرد. حتی یک نفر یک NFT کریپتوپانک فرستاد.

بیشتر بخوانید: افزایش حجم واقعی معاملات بیت کوین با آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین

ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

کمپین اولیه جمع‌آوری کمک مالی تنها یکی از اقدامات تاریخی دولت برای پذیرش ارزهای دیجیتال در زمان بحران بود. ارزهای دیجیتال در طول جنگ به دلیل تحریم‌های غرب علیه روسیه مورد توجه شدید قرار گرفت و سیاست‌مداران هشدار دادند که الیگارش‌های روسی می‌توانند برای پنهان کردن ثروت خود به ارزهای دیجیتال روی آورند. شهروندانی که از روسیه گریخته بودند برای حفظ پول خود به بیت کوین روی آوردند زیرا ارزش روبل کاهش پیدا کرده بود. در حالی که صرافی‌های بزرگی مانند کراکن (Keraken)، بایننس (Binance) و کوین‌بیس (Coinbase) در پی تحریم‌های جهانی با درخواست مسدود کردن دسترسی شهروندان روسی مواجه شدند. این سه صرافی خدمات خود را پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا محدود کردند.

در میان ویرانی حمله روسیه به اوکراین، نقش ارزهای دیجیتال در جنگ، قدرت پول بدون مرز را آشکارتر از همیشه نشان داد. در زمان بحران، پول دیجیتال به عنوان ابزاری قدرتمند برای نیازمندان به آن بود. درخواست اوکراین برای کمک‌های ارز دیجیتال اولین بار در جهان رخ داد، اما به‌جرات می‌توان گفت که در آینده شاهد پذیرش ارزهای دیجیتال از سوی سایر کشورها خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: جنگ روسیه و اوکراین چه چیزی را در رابطه با ارزهای دیجیتال به دنیا نشان داد؟

بایدن فرمان اجرایی در مورد مقررات ارزهای دیجیتال را امضا کرد

علاوه بر هر اتفاق عجیب دیگری که برای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ رخ داد، مقامات در سراسر جهان، به ویژه در ایالات متحده، نظارت خود را به سطح کاملاً جدیدی ارتقا دادند. صادقانه بگویم، رویکرد دولت ایالات متحده برای قاون‌گذاری ارزهای دیجیتال حتی در بهترین روزهای خود نیز چنگی به دل نمی‌زند.

با ورود به سال 2022، کاملاً واضح بود که دولت هیچ پیشرفت هماهنگ و واقعی حتی در مرتب‌سازی و دسته‌بندی دارایی‌های دیجیتال نداشته است، چه رسد به نحوه قانون‌گذاری آنها. آیا آنها اوراق بهادار هستند؟ کالا هستند؟ دارایی کاملاً متفاوتی هستند؟ شاید از جهاتی شبیه اوراق بهادار باشند اما از جهاتی شبیه اوراق بهادار نباشند. شاید برخی از آنها کالا و برخی دیگر اوراق بهادار و برخی دیگر ارز باشند… اما معیارهایی که با آن تمایز قائل می‌شویم چیست؟ آیا کنگره روی این موضوع کار می‌کند؟ اصلاً چه کسی حتی در این شاخه از حکومت قوانین را وضع می‌کند؟ رئیس‌جمهور!

بایدن و ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲

13 سال و سه دولت پس از استخراج اولین بلاک بیت کوین، پرزیدنت بایدن دستوری اجرایی صادر کرد که تقریباً به تمام آژانس‌های فدرال، از جمله بخش‌های کابینه دستور داد تا در نهایت برنامه‌های جامعی برای قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در ایالات متحده ارائه کنند. دستور بایدن ماه‌ها پیش از امضای نهایی آن در ماه مارس مورد انتظار بود و زمانی که انجام شد، عموماً به‌عنوان یک موهبت برای این صنعت تلقی می‌شد. دستور بایدن به دور از رویکرد سخت‌گیرانه‌ای که بسیاری از آن می‌ترسیدند، چیزی بیش از یک دستورالعمل تحقیقاتی نبود که هر آژانس را ملزم می‌کرد یک بار برای همیشه برنامه‌ای را تنظیم کند و آن را به کاخ سفید ارائه کند.

در حالی که در مورد نیاز به یک دستورالعمل جامع رمزنگاری اختلاف نظر کمی وجود دارد، اما بدنه دولتی که قدرت نوشتن آن را دارد؛ یعنی کنگره عجله‌ای برای تنظیم آن ندارد. ارزهای دیجیتال فقط می‌توانند تحت چارچوب قوانینی که در حال حاضر نوشته شده‌اند، فعالیت کنند و وضع این قانون وظیفه رئیس‌جمهور است. حالا دیگر زمان آن فرا رسیده است که یک رئیس جمهور حداقل این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

اگر منصف باشیم، یک فرمان اجرایی واقعاً از نظر قدرت و قابلیت اجرا، قدرت چندانی ندارد. این قانون تقریباً به اندازه یک تفاهم‌نامه اداری است. اما وقتی اداره مورد نظر، شعبه اجرایی ایالات متحده است، نمی‌توان اهمیت آن فرمان را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: طرح جدید دولت بایدن منجی بازار ارز دیجیتال خواهد شد

سرقت 550 میلیون دلاری هکرها از شبکه رونین (Ronin Network)

دنیای ارزهای دیجیتال در سال 2022 متحمل تعدادی هک شد، اما حمله‌ای که در ماه مارس به پل رونین اکسی اینفینیتی ضربه زد تقریباً بزرگ‌ترین هک امسال بود.

گروهی از مهاجمان که بعداً توسط دولت ایالات متحده به عنوان گروه لازاروس (Lazarus Group) تحت حمایت دولت کره شمالی شناسایی شدند، از ایمیل‌های فیشینگ برای دسترسی به ۵ اعتبارسنج از ۹ اعتبارسنج زنجیره رونین استفاده کردند. این به آنها اجازه داد تا پلی را که شبکه را به شبکه اصلی اتریوم، باز ارزش مجموعاً 173600 اتریوم و 25.5 میلیون USDC معادل حدود 551.8 میلیون دلار متصل می‌کرد، غارت کردند.

هک رونین؛ ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

عجیب‌ترین نکته کل ماجرا این است که این هک شش روز قبل از انتشار خبر آن رخ داد. یعنی تقریباً برای یک هفته، هیچ‌یک از افرادی که پل را مدیریت می‌کرد یا نقدینگی ارائه می‌کرد، متوجه نشد که منابع مالی آن تخلیه شده است. در حالی که این نشان‌دهنده عدم توجه اسکای ماویس (Sky Mavis)؛ بنیان‌گذار اکسی اینفینیتی و سایر شرکای آن است، واکنش کند آنها را می‌توان تا حدی با عدم استفاده از پل به دلیل بدتر شدن شرایط بازار توضیح داد.

حادثه رونین شروع موجی از حملات گروه لازاروس به فضای ارزهای دیجیتال بود. در ماه ژوئن شبکه لایه ۱ هارمونی، ۱۰۰میلیون دلار به دلیل یک طرح فیشینگ مشابه از دست داد. آرتور چئونگ، بنیان‌گذار دی‌فایننس کپیتال (DeFiance Capital) نیز طعمه حمله هدفمند هکرهای کره شمالی شد که برای او هزینه زیادی به‌همراه داشت.

اگرچه اکثر این وجوه هنوز مفقود هستند، اما حدود 36 میلیون دلار با کمک شرکت تجزیه‌وتحلیل بلاک چین چین آنالیسیس و صرافی ارز دیجیتال بایننس بازگردانده شده است.

بیشتر بخوانید: ارزش بازار اکسی اینفینیتی به زیر 1 میلیارد دلار سقوط کرد؛ علت چه بود؟

سقوط ترا (لونا)؛ بدترین اتفاق دنیای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

ترا (Terra) در دوران اوج خود یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار بود. ترا در اواخر سال 2021 تا اوایل سال 2022 به لطف موفقیت استیبل کوین بومی خود؛ UST، شاهد رشد خیره‌کننده‌ای بود. برخلاف اکثر استیبل کوین‌ها، UST به طور کامل وثیقه نشده بود. بلکه این استیبل‌کوین، برای هم‌تراز ماندن با دلار آمریکا به مکانیزم الگوریتمی متکی بود.

مکانیسم الگوریتمی ترا، در شروع بازار نزولی به این شبکه کمک کرد زیرا کاربران ارزهای دیجیتال به دنبال پناه بردن به استیبل کوین‌ها برای جلوگیری از ضرر دارایی‌های دیجیتال در حال سقوط خود بودند. UST به دلیل وجود پروتکل انکر (Anchor)؛ یک پلتفرم وام‌دهی در ترا که بازدهی 20 درصدی را در وام UST ارائه می‌کرد، گزینه جذابی بود. از آنجایی که فعالان بازار برای استفاده از سود خود به UST هجوم آوردند، به طور فزاینده‌ای قیمت لونا را بالاتر بردند. این افزایش، همراه با حمایت‌های قاطع دو کوان (Do Kwon)، این احساس را ایجاد کرد که ترا در برابر روند نزولی آسیب‌ناپذیر است.

سقوط ترا

بیشتر بخوانید: دو کوان: مسئولیت کامل سقوط ترا را برعهده می‌گیرم

اکوسیستم ترا در اوج خود بیش از 40 میلیارد دلار ارزش داشت، اما مکانیسم این شبکه با ۲ توکن ثابت کرد که باعث از بین رفتن این ارزش شده است. سرمایه‌گذاران بزرگ این توکن، با فروش‌های عمده خود، پگ UST را در 7 مه به چالش کشیدند و قبل از اینکه UST بهبودی مختصری را تجربه کند، زنگ خطر را به صدا درآوردند. UST دو روز بعد مجدداً افت کرد و منجر به وحشت تمام عیار در بازار شد. دارندگان UST سعی کردند هرچه سریع‌تر توکن‌های خود را بفروشند و به همین دلیل عرضه LUNA را تا حد زیادی گسترش دادند و ارزش این ارز دیجیتال را کاهش دادند.

فروپاشی Terra باعث ایجاد شک بزرگی در بازار شد. اما تبعات آن در اینجا متوقف نشد. سقوط این پروتکل جرقه یک بحران نقدینگی عظیم را برانگیخت و به بازیگران اصلی مانند سلسیوس، تری اروز کپیتال، جنسیس تریدینگ و آلامدا ریسرچ ضربه زد. قانون‌گذاران از سراسر جهان، خطرات ناشی از استیبل کوین‌ها، به ویژه موارد الگوریتمی را محکوم کردند. از بسیاری جهات، ترا بزرگترین سقوط در صنایع مالی غیرمتمرکز بود و عواقب سقوط آن هنوز هم کاملاً واضح است.

بیشتر بخوانید: آیا سولانا سرنوشتی مشابه لونا خواهد داشت؟ بررسی علل سقوط سولانا!

سقوط سلسیوس (Celsius) و تری اروز کپیتال (3AC) در بحران بزرگ نقدینگی

وقتی اکوسیستم ترا فروریخت، می‌دانستیم که سقوط آن بد خواهد بود، اما واقعاً نمی‌دانستیم چه کسی یا سازمانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و چقدر طول می‌کشد. همان طور که همه ما دیدیم، حدود یک ماه طول کشید. ترا در ماه می سقوط کرد و ده‌ها میلیارد دلار را از بین برد و توجه قانون‌گذاری‌ها را در قاره‌های مختلف جلب کرد. در اواسط ژوئن، ثمرات عملکرد دو کوان به بازارهای متمرکز و خرد راه پیدا کرد و این زمانی بود که اوضاع واقعاً به سمت بدی پیش رفت.

در غروب 12 ژوئن، سلسیوس به مشتریان خود هشدار داد که به‌طور موقت، اما به‌طور نامحدود، برداشت را متوقف می‌کند. همه فوراً فهمیدند که چه در حال رخ دادن است. سلسیوس در ترا سرمایه‌گذاری کرده بود و هنگامی که آن پروژه سقوط کرد، شعله‌ دیگری که قبلاً توسط معامله غیرمجاز مدیرعامل؛ یعنی الکس ماشینسکی (Alex Mashinsky) روی سهام شرکت روشن شده بود، شعله‌ور شد.

بیشتر بخوانید: پلتفرم وام دهی سلسیوس اعلام ورشکستگی کرد؛ تکلیف وجوه کاربران چه خواهد شد؟

بدتر از آن، بیشتر استقراض و وام‌دهی سلسیوس،‌ در یک شبکه بسته از تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها صورت گرفته بود. سلسیوس بر روی پلتفرم‌های غیرمتمرکزی مانند کامپاند (Compound)، میکر(Maker) و آوی (Aave) وام می‌گرفت، اما به نهادهای متمرکزی مانند گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، جنسیس (Genesis)، تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) نیز وام زیادی می‌داد. آنها (به جز گلکسی) این روند را دور می‌زدند و دوباره آن مبالغ را قرض می‌دادند.

سقوط بزرگ بعدی تری اروز کپیتال (3AC) بود. در عرض چند روز پس از اعلام سلسیوس، شایعاتی مبنی بر ورشکستگی 3AC منتشر شد و بنیان‌گذاران آن، سو ژو (Su Zhu) و کایل دیویس (Kyle Davies)، سکوت کردند. اکنون اعتقاد بر این است که آنها پس از عدم پرداخت یک سری وام، حدود 3.5 میلیارد دلار بدهکار هستند. سایرین مانند Babel Finance، Voyager Digital، و BlockFi نیز تحت تأثیر دومینویی قرار گرفتند که در نهایت به FTX می‌رسید.

بیشتر بخوانید: شرکت تری اروز کاپیتال (3AC) اعلام ورشکستگی کرد

تحریم تورنادوکش (TornadoCash)

تورنادوکش (Tornado Cash) یک پروتکل حفظ حریم خصوصی است که به کاربران کمک می کند تا تاریخچه تراکنش های زنجیره‌ای خود را غیرقابل ردیابی کنند. در 8 آگوست، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که این پروتکل را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. در بیانیه‌ای، این آژانس مدعی شد که مجرمان سایبری (از جمله هکرهای تحت حمایت دولت کره شمالی) از تورنادوکش به عنوان وسیله‌ای برای پولشویی استفاده می‌کنند.

این ممنوعیت، صنعت ارزهای دیجیتال را خشمگین کرد. برخی از پروتکل‌های DeFi با مسدود کردن کیف پول‌های مربوط به آن، از این تحریم پیروی کردند.

تورنادوکش

پس از اعلام OFAC، سرویس اطلاعات مالی و تحقیقات هلند، توسعه‌دهنده تورنادوکش را به ظن تسهیل پولشویی دستگیر کرد. او هنوز در بازداشت به سر می‌برد و هیچ اتهام رسمی علیه او در مطبوعات مطرح نشده است.

ممنوعیت تورنادوکش بی‌سابقه بود، زیرا اولین بار بود که یک سازمان دولتی کد منبع باز را به جای یک نهاد خاص تحریم کرد. همچنین نگرانی در مورد توانایی اتریوم برای مقاومت در برابر سانسور را نشان داد.

قابل ستایش است که جامعه کریپتو ابتکارات مختلفی را برای مقابله با این تصمیم اتخاذ کرده است که مهم‌ترین آنها شکایت کوین سنتر علیه OFAC است. نتیجه این پرونده می‌تواند تأثیر زیادی بر آینده کریپتو داشته باشد زیرا تعیین می‌کند که آیا دولت ایالات متحده قدرت تحریم سایر پروژه های غیرمتمرکز را دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: در پی تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا، دائو تورنادو کش غیرفعال شد

ارتقا اتریوم؛ بهترین اتفاق دنیای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲

این خبری بود که بالاخره ما را از اخبار بد سال 2022 منحرف کرد. اتریوم در تابستان کمی آرامش را در فضا به ارمغان آورد زیرا به نظر می‌رسید که «آپدیت مرج» بالاخره می‌تواند عرضه شود. ارتقای اتریوم به اثبات سهام، از زمانی که بلاک چین وجود داشته است مورد بحث بوده است، بنابراین پس از نهایی شدن راه‌اندازی در ماه سپتامبر، مورد انتظار همه بود.

ادغام برای رهایی بازار از ناامیدی پس از بحران نقدینگی ژوئن کافی بود و صحبت در مورد فورک اتریوم کمک کرد تا جو خوبی در بازار ایجاد شود. اتریوم بیش از 100 درصد از پایین‌ترین قیمت خود در ژوئن افزایش یافت و این امیدواری را ایجاد کرد که مزایای ادغام (99.95 درصد بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش 90 درصدی عرضه ETH)، می‌تواند به افزایش قیمت ارزهای دیجیتال کمک کند.

ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲

در پایان، این ارتقا بدون مشکل در 15 سپتامبر انجام شد. همان طور که برخی از معامله‌گران باهوش پیش‌بینی کردند، ادغام، نوعی «خبر فروش» بود و اتریوم ۱ افت شدیدی پیدا کرد، اما جامعه اتریوم از عملکرد ضعیف قیمت نگران نشد. ادغام که اغلب با تغییر موتور هواپیما در اواسط پرواز مقایسه می‌شود، به‌عنوان بزرگ‌ترین به‌روزرسانی فناوری ارزهای دیجیتال از زمان راه‌اندازی بیت‌کوین مورد استقبال قرار گرفت و توسعه‌دهندگان اتریوم به‌خاطر موفقیت آن مورد تشویق گسترده قرار گرفتند.

این به‌روزرسانی به شدت سیاست پولی اتریوم را بهبود بخشیده است. ممکن است این بهبود، زمینه را برای پذیرش اتریوم از سوی موسسات فراهم کرده باشد. بنابراین، اتریوم شانس خوبی در پیشبرد یک بازار صعودی پس از به‌روزرسانی خود دارد.

بیشتر بخوانید: سرنوشت ماینرهای اتریوم پس از اتریوم 2.0 چه خواهد شد؟

ورشکستگی FTX

تا پاییز 2022، احساس فاجعه در دنیای مزارز تقریباً عادی شده بود. ترا ورشکست شده بود، ده ها شرکت مهم در طول تابستان دچار مشکل شده بودند، وزارت خزانه‌داری یک پروتکل منبع باز را غیرقانونی اعلام کرد و غیره. اما در حالی که تقریباً از مقیاس عظیم فجایع سالی که به ما رسید، بی‌حس بودیم، سال 2022 تکان‌دهنده‌ترین فاجعه خود را برای ماه‌های آخر سال حفظ کرد و شک مجددی به کاربران وارد کرد.

همین یک ماه پیش، FTX در صدر صرافی‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ بود. صرافی مستقر در باهاما به دلیل صرف پول زیادی برای تبلیغ خود شناخته شده بود و با این کار خود را به یک نام آشنا تبدیل کرده بود. این صرافی به وضوح سرمایه‌گذاران خرد آمریکایی را هدف قرار داد. FTX به‌ویژه در تبلیغات در بازی‌های ورزشی، بستن قراردادهای حمایت مالی با افرادی مانند تام برادی و استف کوری، بیلبوردهای عظیم و پخش تبلیغات در سوپر باول اقدام کرد. هنگامی که سایر متولیان متمرکز شکست خوردند، FTX اقدام به ارائه اعتبار اضطراری کرد.

سقوط FTX

سم بنکمن فراید، مدیر عامل بداخلاق این صرافی، هنگام برگزاری جلسات با سیاستمداران و رگولاتورها، تلاش ویژه‌ای کرد تا بار مالی خود را با یک پیراهن و کراوات مبادله کند و به آنها اطمینان دهد که FTX قابل اعتماد است و تعهد به همکاری سطح بالا بین آنها دارد. پیشنهاد می‌کرد که دولت و صنعت قوانین و مقررات معقولی برای فضا وضع کنند. او میزبان سران سابق کشورها در رویدادهای FTX بود و نمایش‌های بزرگی از علایق خیریه‌اش به نمایش گذاشت. فراید اصرار داشت که هدف نهایی‌اش این است که تا آنجا که می‌تواند پول به دست آورد تا بتواند همه آن را به اهداف خیر بدهد.

بیشتر بخوانید: سم بنکمن فرید: اعلام ورشکستگی بزرگ‌ترین اشتباه ممکن بود

بنابراین در اوایل نوامبر زمانی که شایعات عدم نقدینگی در شرکت خواهر رسمی-غیررسمی FTX، آلامدا ریسرچ مطرح شد، FTX را تحت فشار قرار داد. این متعاقباً نشان داد که اکثر دارایی‌های صرافی قبلاً از بین رفته بودند. داستان این است که FTX آن سپرده‌ها را به آلامدا «قرض داد». سپس آلامدا آن‌ها را نیز از دست داد و حفره‌ای 10 میلیارد دلاری در حساب FTX باقی گذاشت.

حالا در حالی که جزئیات بیشتری از طریق مصاحبه شاهدان و اسناد دادگاه آشکار می‌شود، به طرز دردناکی مشخص می‌شود که FTX نه تنها شرکت خوبی نبود، بلکه یک شرکت فوق‌العاده بد بود. همه چیز، دقیقاً همه‌چیز خیلی بد بود. بدیهی است که جزئیات هنوز مبهم است و هیچ کس هنوز مجرمیتی را ثابت نکرده است.

اما ما حداقل یدو چیز را به طور قطع می‌دانیم: شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد این صرافی 10 میلیارد دلار از سپرده‌های مشتریان خود برای پوشش معاملات بد آلامدا برداشته است و آنها حتی زحمت پیگیری پول را به خود نمی‌دهند. اکنون به نظر می‌رسد که وقتی FTX برداشت‌ها را در 8 نوامبر متوقف کرد، ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که شرکت حتی نمی‌دانست پول کجاست. سه روز بعد، FTX اعلام ورشکستگی کرد و SBF از سمت خود به عنوان مدیر عامل FTX استعفا داد.

جان جی ری سوم، مردی که با نظارت بر انحلال شرکت‌های در حال شکست، که برخی از آنها در نتیجه کلاهبرداری یا سایر تخلفات مختل شده‌اند، فعالیت می‌کند، به‌طور کتبی به دادگاه شهادت داد:

هرگز در حرفه‌ام چنین شکست کاملی در کنترل‌های شرکتی و فقدان کامل اطلاعات مالی قابل‌اعتماد که اینجا اتفاق افتاده است را ندیده‌ام. از سیستم‌های یکپارچه به خطر افتاده گرفته تا نظارت نادرست و تمرکز کنترل در دستان گروه بسیار کوچکی از افراد بی‌تجربه، ساده‌لوح و حتی در معرض خطر. این وضعیت بی‌سابقه است.

دفاع فراید؛ اگر واقعاً بتوان آن را دفاع نامید، مجموعه‌ای نابجا از نظرات عمومی، مصاحبه‌ها و توییت‌ها بوده است که به جز خشم همه تماشاگران و افزودن به فهرست شواهد دادستان، هیچ دستاوردی نداشته است. او پس از چند روز سرانجام در 12 دسامبر دستگیر شد.

بیشتر بخوانید: سم بنکمن فرید توسط پلیس باهاما دستگیر شد

سخن پایانی

سال ۲۰۲۲ سال عجیبی برای دنیای ارزهای دیجیتال بود. اما یک نکته این است که تقریباً هر شرکتی که پتانسیل ورشکستگی سقوط قیمت‌ها را داشت، ورشکست شد. ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ بسیاری از سرمایه‌گذاران را نقره‌داغ کرد اما این صنعت همچنان پابرجاست. پذیرش ارزهای دیجیتال و بلاک چین در صنایع مختف در حال رشد است و آرامش فعلی پایان سال، نوید روزهای بهتری برای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ را می‌دهد.

سوالات متداول

اتفاقات مهم دنیای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

۱. مسدود شدن کیف‌پول‌های ارز دیجیتال کاروان آزادی
۲. پذیرش ارزهای دیجیتال در جنگ اوکراین
۳. بایدن فرمان اجرایی در مورد مقررات ارزهای دیجیتال را امضا کرد
۴. سرقت 550 میلیون دلاری هکرها از شبکه رونین (Ronin Network)
۵. سقوط ترا (لونا)
۶. ارتقا اتریوم
۷. ورشکستگی FTX

بدترین اتفاق دنیای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

سقوط لونا و سپس ورشکستگی FTX بدترین اتفاقت امسال بودند. بسیاری معتقدند که این دو پلتفرم ضربه جبران‌ناپذیری به دنیای ارز دیجیتال زدند.

بهترین اتفاق دنیای ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

ادغام و به‌روزرسانی اتریوم، بهترین و یکی از مهم‌ترین اتفاقات امسال بود. همچنین پذیرش گستره ارز دیجیتال در صنایع مختلف نیز طی سال ۲۰۲۲ رشد بسیار سریع‌تری را تجربه کرده است.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان